Mistä saisi vanhan ajan hyasintteja, jotka myös tuoksuisi kunnolla?
Olen jo useamman vuoden ihmetellyt kaupoissa myytävien hyasinttien "hajun" vaimeutta. Lapsuudesta tuttu voimakas ja jouluinen tuoksu puuttuu näistä nykykukista kokonaan. Ei kai vaan kasvattajat ole joidenkin hajusteherkkien vaatimuksesta menny jalostamaan vähemmän tuoksuvia lajikkeita?
Kommentit (33)
Sama juttu kaalin kanssa.
Mies rakastaisi kunnon kaaliruokia, mutta nykyiset kaalit on jalostettu hajuttomiksi ja sitä kautta myös mauttomiksi.
Ei sitten ole tullut mieleen, että hajuaisti heikkenee iän myötä?
Ilmeisesti ihmisten kodit on nykyisin liian suuria ja avaria, kyllä me töissä hoitokodissa kannetaan hyasinttiasetelmia mummojen huoneista käytäville kun tuoksu on niin huumaava, yksi hyasintti vielä menee 20 neliön huoneessa. Kolme huumaa tuoksulla kun avaa oven sen oltua muutaman tunnin suljettuna.
Mikäs Altzheimer se sellainen on, kun muut tuoksut ja hajut haistaa, muttei hyasinttia. Kyllä ottaa pattiin minuakin, kun pelkän tuoksun toivossa ostin Lidlistä (vaaleanpunaisen) hyasintin. Ei mitään tuoksua, vaikka nenänsä kukintoon upottaa!
Vierailija kirjoitti:
sama käynyt kuin ruusuillakin, jalostettu liikaa
Kaikki ne tuoksuvat. Sulla on hajuaisti huonontunut ja se enteilee varhaista kuolemaa. Sori siitä.
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&source=android-browser&q=hajuais…
Vierailija kirjoitti:
Mikäs Altzheimer se sellainen on, kun muut tuoksut ja hajut haistaa, muttei hyasinttia. Kyllä ottaa pattiin minuakin, kun pelkän tuoksun toivossa ostin Lidlistä (vaaleanpunaisen) hyasintin. Ei mitään tuoksua, vaikka nenänsä kukintoon upottaa!
No, alkoipa se sentään tuoksua nyt, kun myös ylemmät nuput ovat aivan auki. Mutta ei todellakaan niin voimakkaasti, että leviäisi koko huoneistoon, niin kuin ennen. Mieskään ei huomannut mitään tuoksua huoneessa. Ja minulla on vieläpä tavallista paljon herkempi hajuaisti - haistamalla löydän kantarellipaikatkin metsässä ja perintötavaroista pesun jälkeenkin haistan, mikä tavara on mistäkin huushollissa peräisin. Välillä itsekin ihmettelen hajuaistini herkkyyttä.
Mulla just vaaleanpunainen kukassa ja pitää laittaa nenä kiinni että tuoksuu. Eilen ostin vielä uusia puoleen hintaan mutta nekin taitaa olla valkoisia joten ei tuoksua luvassa
Vierailija kirjoitti:
Mulla just vaaleanpunainen kukassa ja pitää laittaa nenä kiinni että tuoksuu. Eilen ostin vielä uusia puoleen hintaan mutta nekin taitaa olla valkoisia joten ei tuoksua luvassa
Täytyy kai minunkin vielä kierrellä kaupoissa, josko vielä löytäisin tuoksuvamman lajikkeen. Noita Lidlin en ainakaan enää osta. Tosiaan täytyy laittaa nenä kiinni kukkaan, että saa kunnon tuoksun.
Meillä anoppi ihmetteli, että miten meillä voi olla hyasintteja, kun mieheni on kuulemma niille allerginen.
Meillä on ollut hyasintteja joka joulu yli 20 vuoden ajan, eikä miehellä ole kyllä ollut mitään oireita. Ei edes itse tiennyt olevansa niille yliherkkä.
Varmaan on niin, että aiemmin, miehen lapsuudessa, hyasintit on tuoksuneet voimakkaammin ja allergisoineet voimakkaammin.
Suomalaisilta sivustoilta on aika mahdotonta löytää tietoa asiasta. Englantilaisella gardenweb.com -sivustolla ihmiset puhuvat, että eri maiden lajikkeet olisivat tuoksultaan eri asteista. Mainitaan esim. että hollantilaiset hyasintit tuoksuisivat, espanjalaiset eivät. Erityisen tuoksuvana mainitaan lajike Carnegie.
Myös mitä tulee värin ja tuoksun suhteeseen mielipiteet näyttävät eroavan. Joku suomalainen kasvattaja väitti sinisen hyasintin olevan voimakastuoksuisin ja valkoisen tuoksultaan miedoin. Olen kuullut päinvastaisiakin väitteitä. Ulkomaisilla sivustoilla saatetaan väittää juuri sen sinisen olevan miedoin.
Meitä suomalaisia ei paljon auta nuo muiden maiden puheet (- mistäs tuollaisen Carnegien esim. löytäisimme -) mutta johtopäätöksenä voitaneen vetää, että hyasinttia tuoksun voimakkuudessa todella on lajikekohtaisia eroja.
Täytyy kai ensi jouluksi ostaa valmiiksi kukkiva, jotta jo kaupassa pääsee haistamaan, että tuoksuuko vaiko eikö.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa ap, nenä täytyy työntää kukkaan, että saa edes vähän tuoksutella. Muistan, kun ennen se ihana tuoksu leijui huoneessa. Viime jouluna minulla oli kolme hyasinttia yhdessä hioneessa, mutta tuoksu puuttui.
Mulla on kaksi tuollaista kolmen hyasintin asetelmaa tässä olkkarissa ja yksi keittiön pöydällä (yksi näistä on sininen ja kaksi vaaleanpunaista) ja tuoksua ei ole kuin aamulla keittiössä ja sekin pelkkä häivähdys.
Nämä siis on kaikki ihan kunnolla kukassa jo.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kaalin kanssa.
Mies rakastaisi kunnon kaaliruokia, mutta nykyiset kaalit on jalostettu hajuttomiksi ja sitä kautta myös mauttomiksi.
Jep, sama lantuissa. Tein lanttulaatikon kahdesta kilosta (lanttuja oli 7 kpl) ja vain yksi niistä tuoksui kunnolla lantulta. Piti laittaa aika rutkasti mausteita ja siirappia, mutta ihan ok laatikko tuli.
Joskus on kaikki lantut noita voimakastuoksuisia ja koko kämppä haisee lantulta jo siinä vaiheessa kun niitä vasta kuorii ja pilkkoo.
Ilmeisesti siis myynnissä on sekä kunnolla tuoksuvia että miltei tuoksuttomia. Että pitikin napata vääränlainen!