Miksi miehet lopettaa yhtäkkiä yhteydenpidon, ns. ghostaa!?
Miksi sinulla ei ole selkärankaa sanoa suoraan, että ei tästä tuu nyt mitään, en ole kiinnostunut, en halua enää tavata jne.? Millainen ihminen katkaisee yhtäkkiä kaikki välit toiseen ihmiseen mitään sanomatta? Tapailua voi olla takana jo useita kuukausia, joten luulisi, että siinä ajassa tapailukumppani on edes vähän tärkeä? Onko tällainen ihminen oikeasti niin tunneköyhä, miksi edes haluaa tapailla ketään!?
Kommentit (134)
En ole mies, mutta eikö se aja ihan saman asian, jos vain lopettaa sen yhteydenpidon? Eikö siinä vaiheessa ole ihan selvää, että toinen ei halua enää tavata? Sattuu se silti ihan samalla tavalla. Ainakin minuun. Miksi tarvitsisin jonkun erillisen pakkiviestin?
Vierailija kirjoitti:
Haluaa pitää varalla. Tiedän, koska minulle on tehty noin. Myöhemmin ovat ottaneet yhteyttä. Siinä vaiheessa itseäni ei enää ole kiinnostanut (taitaa olla monilla muillakin näin).
Varalla!? Siis meneekö joku idiootti vielä jatkamaan jotain, jos toinen on esim. kuukauden ihan hiljaa eikä vastaa enää mihinkään!? Itse ainakin loukkaannun tuollaisesta ihan mielettömästi enkä todellakaan haluaisi enää tavata tuollaista ihmistä tai pitää tähän jotain yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
En ole mies, mutta eikö se aja ihan saman asian, jos vain lopettaa sen yhteydenpidon? Eikö siinä vaiheessa ole ihan selvää, että toinen ei halua enää tavata? Sattuu se silti ihan samalla tavalla. Ainakin minuun. Miksi tarvitsisin jonkun erillisen pakkiviestin?
Siis mitä? Eli jos tapailet jotain ihmistä tiiviisti ja säännöllisesti parin kuukauden ajan, niin onko ihan jees vaan mitään ilmoittamatta kadota toisen elämästä? Kyllä minä haluaisin ainakin kuulla sen, että toinen asiallisesti vaan lopettaa tapailun eikä jää mitään asioita roikkumaan. Minusta se on toisen kunnioitusta, että pystyy olemaan rehellinen. Se ei oikeasti paljoa vaadi. Itselläni ei ole ikinä ollut vaikeuksia lopettaa tapailuja :)
Vierailija kirjoitti:
Naisilta opittu taito.
Miehet tekevät tätä kyllä useammin.
Aivan vastaavasti tekevät myös naiset. Mitä siinä valitatte? Ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Eli jos tapailet jotain ihmistä tiiviisti ja säännöllisesti parin kuukauden ajan, niin onko ihan jees vaan mitään ilmoittamatta kadota toisen elämästä? Kyllä minä haluaisin ainakin kuulla sen, että toinen asiallisesti vaan lopettaa tapailun eikä jää mitään asioita roikkumaan. Minusta se on toisen kunnioitusta, että pystyy olemaan rehellinen. Se ei oikeasti paljoa vaadi. Itselläni ei ole ikinä ollut vaikeuksia lopettaa tapailuja :)
Mutta kun se, että toinen sanoo, ettei tästä tule mitään, ei välttämättä tarkoita sitä, ettei asioita jää roikkumaan. Jos toinen laittaa vain simppelin viestin, ettei halua enää tavata, riittääkö se sinulle oikeasti? Mitä sellaista informaatiota sinä siitä saat, mitä et saa siitä ghostaamisesta? Kyllä minulle ainakin jää siitäkin aika paljon kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa pitää varalla. Tiedän, koska minulle on tehty noin. Myöhemmin ovat ottaneet yhteyttä. Siinä vaiheessa itseäni ei enää ole kiinnostanut (taitaa olla monilla muillakin näin).
Varalla!? Siis meneekö joku idiootti vielä jatkamaan jotain, jos toinen on esim. kuukauden ihan hiljaa eikä vastaa enää mihinkään!? Itse ainakin loukkaannun tuollaisesta ihan mielettömästi enkä todellakaan haluaisi enää tavata tuollaista ihmistä tai pitää tähän jotain yhteyttä.
En ole tuo kelle vastasit, mutta omakohtaista kokemusta on että tällaisia ääliöukkoja on todella paljon. Nää on miehiä jotka jääneet lapsen tasolle empatiassa, ja ovat vaan ihan oksettavan itsekkäitä ja kuvittelevat, että kaikki naiset on niin surkealla itsetunnolla varustettuja, että menisi läpi tuo heidän touhunsa.
Mut sitten jotkut ihmiset on kyllä sellaisiakin, että eivät puhu suoraan muuttuneista tunteistaan ja kuvittelevat että se satuttaa vähemmän kun koko asiasta ei puhuta ja vaan kadotaan maan päältä... Semmosia vastuun ja ikävien tunteiden pakoilijoita jotka eivät ehkä uskalla omiakaan konfliktejaan kohdata silmästä silmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se, että toinen sanoo, ettei tästä tule mitään, ei välttämättä tarkoita sitä, ettei asioita jää roikkumaan. Jos toinen laittaa vain simppelin viestin, ettei halua enää tavata, riittääkö se sinulle oikeasti? Mitä sellaista informaatiota sinä siitä saat, mitä et saa siitä ghostaamisesta? Kyllä minulle ainakin jää siitäkin aika paljon kysymyksiä.
Kyllä se riittää. Yleensä tällainen fiksu ihminen osaa myös esittää asian nätisti ja hienotunteisesti, mutta kuitenkin jämäkästi ihan vaikka kasvotusten, joten toiselle ei jää mitään kaunoja. Ghostaaminen taas on säälittävää ja antaa ihmisestä todellakin sellaisen kuvan, että hänelle en merkinnyt mitään.
Minä olen naisena tehnyt tuollaista siinä vaiheessa, kun tutustutaan, mutta en koskaan ikimaailmassa tekisi, kun ollaan tapailtu.
Ilmeisesti se katoaja ei kuvittele olevansa sinulle mitenkään arvokas eikä arvosta myöskään sinua. Olisi tietysti selkeämpää saada selvä viesti siitä, että nyt homma on ohi niin pääsisi nopeammin jatkamaan omaa elämäänsä.
#metoo
Seuraavasta Ghostaamisesta rikosilmoitus raiskauksesta? Kuitenkin kyseessä henkistä väkivaltaa!
En ole itse tehnyt mutta kaipa tavallaan ymmärrän. Onhan se jotenkin vaikea sanoa päin naamaa, että sori, et olekaan niin kiinnostava kuin minä sinua pidin.
Miehet pystyvät ghostaamaan itsensä jopa lapsiensa elämästä. Siinä joku kuukauden tapailu on pikkurippusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se riittää. Yleensä tällainen fiksu ihminen osaa myös esittää asian nätisti ja hienotunteisesti, mutta kuitenkin jämäkästi ihan vaikka kasvotusten, joten toiselle ei jää mitään kaunoja. Ghostaaminen taas on säälittävää ja antaa ihmisestä todellakin sellaisen kuvan, että hänelle en merkinnyt mitään.
Ai. Minä en ilmeisesti ole kovin fiksu ihminen kun minulle oli todella vaikeaa kertoa miehelle, jonka olin tavannut kolme kertaa, että en halua enää tavata. Ja minut on ghostattu aika monta kertaa ja totta puhuen, otan mieluummin sen ghostauksen kuin ne tylyt sanat. Siitä jää kuitenkin sellainen olo, että toinen osapuoli ajattelee minun tunteitani eikä halua minua loukata ja tietää minun olevan tarpeeksi fiksu, että ymmärrän vihjeen. Suora puhe on minusta joskus yliarvostettua, kun kaikki kuitenkin tietävät, mitä tietyt asiat tarkoittavat. Tai ainakin pitäisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
#metoo
Seuraavasta Ghostaamisesta rikosilmoitus raiskauksesta? Kuitenkin kyseessä henkistä väkivaltaa!
Tuo pitää sitten ennakoida ajoissa, koska lääkärintutkimuksessa olis hyvä löytyä raiskaajan siemennestettä emättimestä ja väkivaltaisen yhdynnän merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi esittää ne kysymykset mikäli haluaa, ja minä voin vastata niihin. Jos ei ole keskusteluyhteyttä, ei voi.
Ghostaaminen on mielestäni itsekkään pelkurin tapa pakoilla vastuuta, ja se on tasan tarkkaan itsekkäiltä pelkurinaisilta opittu matelijan keino, kuten joku sanoi.
Ai mikä vastuu? No se hyvin rajoitettu vastuu huolehtia toisen ihmisen tarpeista, jonka kanssa on ollut tekemisissä, joka kuuluu peruskäytöstapoihin.
That said...
Itse olen aina ilmoittanut vähintään ystävällisellä viestillä etten halua nähdä enää, enkä ole varma onko se ollut heille parempi. Arvaukselta yli puolet kansasta on kuitenkin selkärangattomia. Eräällä jenkkipalstalla luin mielipiteitä aiheesta, ja yllättävän moni väitti että heidät saisi mielummin ghostata kuin ilmoittaa lopusta. Kyynisesti arvelin, oikeuttaakseen omat ghostaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin voi esittää ne kysymykset mikäli haluaa, ja minä voin vastata niihin. Jos ei ole keskusteluyhteyttä, ei voi.
Ghostaaminen on mielestäni itsekkään pelkurin tapa pakoilla vastuuta, ja se on tasan tarkkaan itsekkäiltä pelkurinaisilta opittu matelijan keino, kuten joku sanoi.
Ai mikä vastuu? No se hyvin rajoitettu vastuu huolehtia toisen ihmisen tarpeista, jonka kanssa on ollut tekemisissä, joka kuuluu peruskäytöstapoihin.
That said...
Itse olen aina ilmoittanut vähintään ystävällisellä viestillä etten halua nähdä enää, enkä ole varma onko se ollut heille parempi. Arvaukselta yli puolet kansasta on kuitenkin selkärangattomia. Eräällä jenkkipalstalla luin mielipiteitä aiheesta, ja yllättävän moni väitti että heidät saisi mielummin ghostata kuin ilmoittaa lopusta. Kyynisesti arvelin, oikeuttaakseen omat ghostaamiset.
Tätä ghostaamista olen miehenä kohdannut jokusen kerran.
Eräskin hyvin syvästi minuun ihastunut nainen näin teki, yht'äkiä ei enää vastaillut mm. Whats'app viesteihin, näin kuitenkin että hän oli ne saanut ja käynyt lukemassa ja sen kellon ajankin siinä. (ja ei en stalkkaamalla stalkannut - nuohan näkee oletuksena ellei itse mene asetuksiin ja piilota sitä omaa aktiivisuuttaan ja viestien lukemis kuittausta kyseisessä ohjelmassa). Koulussa kuitenkin ihan normaalisti vielä sentäs tervehti ja jutteli, mutta vaikutti aika kylmältä ja etäiseltä - tätä ennen oli säätöä ollut, silmäpeliä ja flirttiä muutama kuukausi ja kahdesti oli opiskelijabileistä päädytty samaan osoitteeseenkin peittoa heiluttamaan.
Mitään syytä en yllättäen kylmenneille väleille saanut ikinä.
Lisäksi vanhoja kaveruus-suhteita on ghostaamalla loppunut vuosien saatossa. Osa toki vanhoja koulu jne lapsuus ja nuoruustuttuja joihin itse olisin yhä ollut halukas pitämään yhteyttä - jossakin vaiheessa sitä vain tajuaa luovuttaa kun on itse pelkästään se aktiivinen osapuoli ylläpitämässä ihmis-suhdetta yllä. Tapailuita järjestyi jne mutta aina minun johdosta, kukaan näistä ei itse ehdottanut mitään ja pyytänyt minnekkään.
Häpeäkseni myönnän, että olen kyynistynyt vuosien saatossa ja en enää ole niin sinisilmäinen ihmisten suhteen kuten nuorempana. Olen itsekkin alkanut tuota samaa taktiikkaa harrastaa joidenkin ihmisten kohdalla, vaikka tulisi viikoittain kyselyitä kahville ja en pidä kyseistä ihmistä niin hyvänä ja mielenkiintoisena tyyppinä niin vastailen hänelle kuten minullekkin jotkut aikaisemmin "täytyy kattoo, on vähän kiireitä kyllä niin en varmaksi tiedä sanoa" taikka sitten en vastaile mitään.
Tämä on nykyään some ja nettiaikana tullut "ihan normiksi". Vain siihen läheisimpään ns. Sisäpiiriin pidetään yhteyttä ja heidän kanssaan vietetään kallisarvoista vapaa-aikaa, mitä jää ylitse hektisen arjen ja työelämän, sekä omien harrastusten jälkeen.
Jos saat epämääräisiä viestejä somessa, whats'apeissa, puheluissa hätäiseltä kuulostavia selityksiä miksi nyt ei voida tai keretä tapaamaan niin olet taatusti siellä pahnan pohjimmaisena hänen kaveri ja ystävähierarkiassa. Sinne tippuu ne pienimmät armopalat, jos kukaan muu ei vaikka pääse kahville niin saattavat turvautua vasta silloin sinuun - taikka puhtaasti hyväksikäyttävät sinua. Pitävät roikkumassa somekaverina vaikka sen takia, että jos tarvitsevat kyytiä konserttiin, lentokentälle ulkomaanreissua varten, muuttoavuksi kantamaan tavaroita jne niin silloin kyllä puhelimesi soi tai facen chätti pimputtaa punaisena.
Jos toinen ei vastaile yhteydenottoihin ollenkaan on viesti selvä: seurasi ei ole mieluisaa ja sitä ei kaivata. Jos taas usean kuukauden hiljaiselon jälkeen toinen ei ole sinuun pitänyt mitään yhteyttä ja päätät kysyä kuulumisia ja hän pistää viestiä tyyliin "olenkin tässä ajatellut sinua, juuri olin viestiä laittamassa." hän valehtelee - viestin sisältö on taas sama kuin radiohiljaisuus tapauksessa. Todisteena on myös lyhyet ja mitään sanomattaman latteat vastaukset vaikka facen chätissä "ihan ok, jaah, jep" jne kun kyselet ja juttelet jostakin. Kukaan ei hyvälle kaverille totea "ok" jos hän kertoo vaikka saaneensa unelmiensa työpaikan - silloin ollaan iloisia toisen puolesta ja kysellään kaikkea aiheesta.