Mummi suostuu hoitamaan lapsenlasta palkalla
En tiedä itkeäkö vai nauraa.
Tarvitsen hieman lastenhoitoa keväälle. En ole edes pyytänyt sukulaisilta (mm äidiltäni) apua, sillä he eivät ole aikaisempinakaan vuosina halunneet auttaa lasten kanssa. Se kaksi kertaa kun olen synnäriltä tullut kotiin olen ensin saanut kuulla, että omat lapset on sitten hoidettu, turha pyytää apua.
No mä olen tätä kunnioittanut enkä ole pyytänyt. Nyt juttelin äidilleni että olen yrittänyt palkata lapselle hoitajaa ja löytänyt ehkä ratkaisun, joka tulee kalliiksi, mutta kumminkin.
No hän sitten ilmoitti että voi lasta (yksi, 1.5v) välillä hoitaa jos maksan hänelle siitä saman kuin tälle palkatulle hoitajalle.
Tiedän että kenenkään ei tarvitse toisten lapsia hoitaa palkatta, turha sitä tulla huutelemaan. Ei ole koskaan hoitanutkaan. Kornia vaan, että halua ja aikaa auttaa omaa lasta on kunhan lapsi siitä avusta maksaa markkinahinnan. Olen vaan niin väsynyt, vittuuntunut ja kohta köyhä (mummia ei tosiaan palkata).
Tää nykypäivän meno on mennyt ihan ihmeelliseksi. Me ollaan takavuosina autettu vähän liikaakin ihmisiä saamatta ikinä mitään apua takaisin. Nyt sentään tajuttu että ei kannata, koska itse tarvitsee aina maksaa jos jotain apua tarvitsee.
Tukiverkot <3
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tosiaan yritän työllistyä uudelleen kouluttautumalla muihin hommiin. Kyseessä ei ole mitään lepäilyntarvetta tai omaa aika, vaan yksinkertaisesti se ettei minulla tunnit riitä päivässä. Opiskelen myös iltaisin/öisin. Äitini kyllä tietää tilanteen. Sen sijaan että olisi tarjoutunut se kaksi aamupäivää viikossa muutaman viikon ajan (n 8vkoa) katsomaan lapsen perään, haluaisi hän sen mikä minun on nyt pakko maksaa perhepäivähoitajalle (n. 500e/kk) useamman kuukauden ajan. Perhepäivähoito on ihan ylimitoitettu meidän tarpeeseen, mutta ainoa mitä löysin tähän hätään (eikä sekään ole varmistunut).
Mä en vaan enää kohta jaksa yrittää. Menty niin monta vuotta ihan hirveällä tahdilla ilman mitään apua. Onneksi heillä oli asiat paremmin kun olimme lapsia, kummatkin isovanhemmat hoitivat meitä säännöllisesti. Ap
Siis hetkonen. Ensinnäkin subjektiivinen päivähoito-oikeus on 4h/päivä viitenä päivänä viikossa, ihan ilmaiseksi. Jos sinä tarvitse vain pari kertaa viikossa hoitoa lapsellesi aamupäivisin, niin kyllä sinulla on oikeus viedä lapsi hoitoon päiväkotiin ihan ilmaiseksi. Soitappas uudelleen kuntasi päivähoito-ohjaustiimille ja kerro tuo asiasi ja muista olla tiukkana, ihan varmasti asia hoituu ilman että sinun täytyy maksaa 500e/kk muutamasta hoitopäivästä.
Ja vaikka pitäisikin maksaa, niin ainakin omassa kunnassani on mahdollisuus valita myös osapäivähoito, eli ei todellakaan muutamasta päivästä tuollaista summaa tarvitse maksaa.
Ota selvää oikeuksistasi ja mahdollisuuksista ja pysy tiukkana.T: Lastenhoitaja.
Mutta kyllä minä kaiken järjen mukaan menetän kotihoidontuen jos Iraniin subjektiivisen päivähoitopaikkaa vastaan? Samasta syystä jouduin pitämään 6v tä kotona kevään, koska kuntalisän (silloin joku 200e/kk) menettää vaikka olisi subjektiivinen paikka. Ja eikö subjektiivinen hoitokin maksa?
Tällä matikalla on edullisempaa palkata pph, koska kotihoidontukea ei menetä (KHT on 580e/kk käteen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tosiaan yritän työllistyä uudelleen kouluttautumalla muihin hommiin. Kyseessä ei ole mitään lepäilyntarvetta tai omaa aika, vaan yksinkertaisesti se ettei minulla tunnit riitä päivässä. Opiskelen myös iltaisin/öisin. Äitini kyllä tietää tilanteen. Sen sijaan että olisi tarjoutunut se kaksi aamupäivää viikossa muutaman viikon ajan (n 8vkoa) katsomaan lapsen perään, haluaisi hän sen mikä minun on nyt pakko maksaa perhepäivähoitajalle (n. 500e/kk) useamman kuukauden ajan. Perhepäivähoito on ihan ylimitoitettu meidän tarpeeseen, mutta ainoa mitä löysin tähän hätään (eikä sekään ole varmistunut).
Mä en vaan enää kohta jaksa yrittää. Menty niin monta vuotta ihan hirveällä tahdilla ilman mitään apua. Onneksi heillä oli asiat paremmin kun olimme lapsia, kummatkin isovanhemmat hoitivat meitä säännöllisesti. Ap
Siis hetkonen. Ensinnäkin subjektiivinen päivähoito-oikeus on 4h/päivä viitenä päivänä viikossa, ihan ilmaiseksi. Jos sinä tarvitse vain pari kertaa viikossa hoitoa lapsellesi aamupäivisin, niin kyllä sinulla on oikeus viedä lapsi hoitoon päiväkotiin ihan ilmaiseksi. Soitappas uudelleen kuntasi päivähoito-ohjaustiimille ja kerro tuo asiasi ja muista olla tiukkana, ihan varmasti asia hoituu ilman että sinun täytyy maksaa 500e/kk muutamasta hoitopäivästä.
Ja vaikka pitäisikin maksaa, niin ainakin omassa kunnassani on mahdollisuus valita myös osapäivähoito, eli ei todellakaan muutamasta päivästä tuollaista summaa tarvitse maksaa.
Ota selvää oikeuksistasi ja mahdollisuuksista ja pysy tiukkana.T: Lastenhoitaja.
Riippuu kunnasta, joka paikassa ei mitään ilmaishoitoja ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi ei mene päiväkotiin, siellä se isompikin lapsi jo on, jos ei ole koulussa. Ainakin kirjoitit tulleesi kahdesti kotiin synnäriltä, joten minun logiikkani mukaan lapsia on 2.
Isompi on esikoululainen. Ongelma on se, että tarve on väliaikainen, opinnoista johtuva ja varsin vähäinen. Menetän kuitenkin kaikki tulot ja maksan hoitomaksut päälle, sillä olen kotihoidontuelle. Hankin yksityiseltä perhepäivähoitajalta paikkaa, sillä se maksaa "vain" 500e/kk osa-aikaisena. Sen rahan äitini olisi ollut valmis ottamaan. Emme ole paikkaa kuitenkaan vielä saaneet. (KHT + hoitomaksut taas ovat n. 750e/kk)
Miksi noin hankala järjestely? Meillä saa lapselle tilapäisen hoitopaikan kunnalta ja silti pitää kotihoidontukensa. Hoidosta maksetaan tuntitaksan mukaan. Kirjoitit, että tarve on varsin vähäinen, joten miksi lapsi osa-aikaiseen hoitoon, jos sille ei oikeasti ole tarvetta? Kotihoidontuki on 338 e/kk ja hoitopaikka korkeintaan 290 e/kk (2 lapsen osapäivähoito noin 330 e/kk), joten mistä ihmeestä tuo 750 e/kk tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on tarve kahteen aamupäivään viikossa muutaman viikon ajan, ehkä tulisi edullisemmaksi palkata kotiin hoitaja niiksi tunneiksi kuin maksaa perhepäivähoitajalle koko kuukaudesta?
No itseasiassa tyel maksujen kanssa menee aika samoihin. Ei löydetty hoitajaa, lisäksi on aina se riski että hän onkin vaikka koko pätkän sairaana ja me maksamme silti. Ap
MLL? Ettekä maksaisi hoitajalle, vaikka olisi koko ajan sairaana...
Tätäkin mietin, mutta he välittävät väliaikaisia hoitajia, jolloin hoitaja voi olla eri joka päivä. Isommalle lapselle se ei olisi ehkä ongelma mutta 1v tarvitsee jotai ennakoitavuutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kunnasta, joka paikassa ei mitään ilmaishoitoja ole tarjolla.
Onko jossain kunnassa tosiaan tarjolla tuloista riippumaton ILMAINEN päivähoito? Ja vieläpä niin että voi samaan aikaan nostaa kotihoidontukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi ei mene päiväkotiin, siellä se isompikin lapsi jo on, jos ei ole koulussa. Ainakin kirjoitit tulleesi kahdesti kotiin synnäriltä, joten minun logiikkani mukaan lapsia on 2.
Isompi on esikoululainen. Ongelma on se, että tarve on väliaikainen, opinnoista johtuva ja varsin vähäinen. Menetän kuitenkin kaikki tulot ja maksan hoitomaksut päälle, sillä olen kotihoidontuelle. Hankin yksityiseltä perhepäivähoitajalta paikkaa, sillä se maksaa "vain" 500e/kk osa-aikaisena. Sen rahan äitini olisi ollut valmis ottamaan. Emme ole paikkaa kuitenkaan vielä saaneet. (KHT + hoitomaksut taas ovat n. 750e/kk)
Miksi noin hankala järjestely? Meillä saa lapselle tilapäisen hoitopaikan kunnalta ja silti pitää kotihoidontukensa. Hoidosta maksetaan tuntitaksan mukaan. Kirjoitit, että tarve on varsin vähäinen, joten miksi lapsi osa-aikaiseen hoitoon, jos sille ei oikeasti ole tarvetta? Kotihoidontuki on 338 e/kk ja hoitopaikka korkeintaan 290 e/kk (2 lapsen osapäivähoito noin 330 e/kk), joten mistä ihmeestä tuo 750 e/kk tulee?
Itse saan kotihoidontukea kuntalisän kanssa 580e käteen, lisäksi hoito maksaa jotain päälle. Täällä ei ole mitään mainintaa väliaikaisesta hoidosta missään. Olen etsinyt kovasti tietoa :( ap
Minä olen köyhä mummu.Eläkkeeni on alle 800e kuukaudessa.Olen hoitanut lapsia usein yötäpäivää kaksikin viikkoa kerrallaan.Mitään korvausta en ole saanut,enkä pyytänyt.Joskus joudun itse syömään kaurapuuroa hernesoppaa monta päivää,kun rahat ovat vähissä.Mutta koskaan en ole katunut.Olen saanut niin paljon iloa ja rakkautta lapsilta,etten ikinä vaihtaisi tätä tilannetta toisenlaiseksi.
Miksi aloittaja ei kysy lapsen pappaa eli omaa isäänsä hoitamaan lasta? Miksi se on aina mummo jonka pitää itsestään selvästi hoitaa lastenlapsia?
Itse en ole koskaan pyytänyt omia vanhempia lastenhoitajaksi. Side isovanhempien ja lastenlasten välillä voi muodostua myös normaalin kyläilyn kautta. Omat vanhempani ovat kyllä pitäneet huolen että mitään sidettä ei ole syntynyt sillä että eivät ole millään tavoin osoittaneet kiinostusta koskaan
Nyt sitten vanhana apua vailla jauhavat kun kyllä ne muilla jälkikasvu auttaa. Niinpä kun he tuntevat toisensa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä minä kaiken järjen mukaan menetän kotihoidontuen jos Iraniin subjektiivisen päivähoitopaikkaa vastaan? Samasta syystä jouduin pitämään 6v tä kotona kevään, koska kuntalisän (silloin joku 200e/kk) menettää vaikka olisi subjektiivinen paikka. Ja eikö subjektiivinen hoitokin maksa?
Tällä matikalla on edullisempaa palkata pph, koska kotihoidontukea ei menetä (KHT on 580e/kk käteen)
Okei, enpä osannut ajatella noita kotihoidontukia yms.
T: Lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaja ei kysy lapsen pappaa eli omaa isäänsä hoitamaan lasta? Miksi se on aina mummo jonka pitää itsestään selvästi hoitaa lastenlapsia?
Itse en ole koskaan pyytänyt omia vanhempia lastenhoitajaksi. Side isovanhempien ja lastenlasten välillä voi muodostua myös normaalin kyläilyn kautta. Omat vanhempani ovat kyllä pitäneet huolen että mitään sidettä ei ole syntynyt sillä että eivät ole millään tavoin osoittaneet kiinostusta koskaan
Nyt sitten vanhana apua vailla jauhavat kun kyllä ne muilla jälkikasvu auttaa. Niinpä kun he tuntevat toisensa!!
Lapsen pappa on vaativissa töissä enemmän kuin 40h/vko. Mummi tekee vähän jotain yrityshommia ja nostaa tukia. Toinen mummi on niin raihnainen ettei jaksa tulla meille edes kylään koska meille on portaat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse tuolla asenteella ainakaan suhde lapsenlapseen kehittymään hyväksi. luulisin, ettei käy seurustelemassa lasten kanssa vanhempien kotona ollessakaan.
Voi olla, että kaduttaa myöhemmin ja kovasti.
Tuli mieleen kertomus, jonka luin vuosia sitten: Vauva oli ollut ensimmäisen kerran hoidossa isovanhemmilla ja vauvaa hakiessa oli vauvan isä tuumannut isälleen, että yleensähän vauvan hoidosta maksetaankin, isoisä oli kaivanut lompakon taskustaan ja kysynyt paljonko maksaa?
Joo ei käy. Nyt kävi pitkästä aikaa. Minun pitäisi ilmeisesti käydä hänen luonaan. Valittaa, kun ei ole nähnyt tätä nuorempaa juuri yhtään.
Itse en siis edes haluaisi että hän hoitaa lapsiani (kukapa haluttomalle lapsensa antaisi?). Mutta ihan pöyristyttävää, että se kerta kun hän tulee on bisnekset vaan mielessä. Etenkin, kun tehnyt niin selväksi että omat lapset on hoitanut. Raha kyllä kelpaa.
Kuka haluaa rahaa lapseltaan? Me itse yritämme tehdä kaikkemme tässä että lapsillemme olisi jonkinlainen taloudellinen turva taattu kun aikuistuvat. Toisilla vähän eripäin. Ap
No minä maksan äidilleni, mutta hän onkin hoitanut mielellään sekä opiskelevan siskoni lapsia, että minun nuorintani useampia vuosia päivän tai pari viikossa. nyt kun taloudellinen tilanteeni on vihdoinkin hieman parantunut, maksan todella mielelläni pientä korvausta minimi eläkkeellä olevalle äidilleni. ja hänellä on lastenhoitajan taustakin vielä...
Mun vanhemmat halusi lähes väkisin viettää aikaansa (huom ei hoitaa, vaan viettää aikaansa ja luoda tiiviin suhteen) lapsenlapsensa kanssa. Toki he samalla hoitivat häntä aina iän mukaisella tavalla. Nyt lapsi on 14 ja käy välillä täysin oma-aloitteisesti isovanhemmilla heidän ilonaan. Vanhempani ovat tästä tosi iloisia.
Tiedän isovanhempia, jotka rutkuttaa, kun ei lapsenlapsia näy eikä kuulu heidän luonaan. Siinä sopii miettiä miten itse on ollut heidän elämässään aiemmin.
Mutta sehän on itsestään selvää, että mukuloista koituu menoja, varsinkin jos niitä hoidetaan mummin kotona, syötetään ja pidetään puhtaana. Ei se pikkulapsenkaan ruoka ilmaista ole. Ja lopulta vielä jälkien siivoaminen. Eli ymmärrän oikein hyvin, että mummi haluaa työstään korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sehän on itsestään selvää, että mukuloista koituu menoja, varsinkin jos niitä hoidetaan mummin kotona, syötetään ja pidetään puhtaana. Ei se pikkulapsenkaan ruoka ilmaista ole. Ja lopulta vielä jälkien siivoaminen. Eli ymmärrän oikein hyvin, että mummi haluaa työstään korvauksen.
Mummihan tarjoutui tulemaan meille (asuu n. 5km päässä). Lounaat valmiina meidän puolesta. Enkä todellakaan pyytänyt.
Ymmärrän jos äiti olisi köyhä eläkeläinen ja oikeasti välittäisi lapsista. Tottakai hän olisi ensimmäinen jota pyytäisin korvausta vastaan. Äiti saa kuitenkin kaikenlaisia tukia enemmän kuin minä palkkaa täysaikatyöstä käteen joka kuukausi (syy miksi vaihdan alaa). Nyt tarjoutui ottamaan myös minun ainoan saamani tuen :D (ja ainoa tuki varmaan mitä tulen koskaan saamaankaan käytettyjen opintorahojen lisäksi...) Ap
Voimia ap <3 Tosi kurja tilanne, sitä niin toivoisi hyviä tukiverkostoja kaikille, etenkin lapsiperheille.
MLL? Ettekä maksaisi hoitajalle, vaikka olisi koko ajan sairaana...