Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Optikko mitannut silmien "tehot" väärin

Vierailija
10.12.2017 |

Kävin viime kuussa optikolla tarkastuttamassa näköni. Minulla on ollut piilolinssit 4-5 vuotta, silmälasit minulla oli ennen niitä 4 vuotta. Menin tarkastukseen ilman piilolinssejä ohjeiden mukaan ja varmistin vielä optikolta, että nämä tehot käyvät nyt sitten linsseihin myös. Samat tehot laseissa ja linsseissä hänen mukaansa, pienen pientä heittoa voi olla joskus.

Tilasin tarkastuksen jälkeen uudet piilolinssit uusilla vahvuuksilla. Tänään laitoin aamulla uudet linssit ja vasemman silmän teho on liian pieni. Ajattelin ensin, että hetki menee tottua uusiin tehoihin, että johtuisi siitä. Kun laitan vasemman silmän kiinni, näen ihan hyvin oikealla silmällä, sen teho tuntuisi olevan oikea. Kun kokeilen katsoa vain vasemmalla, näkymä on hiukan sumuinen, ei mitenkään hirveästi, mutta kyllä se vähän koko ajan häiritsee, kun tekee asioita kun on vähän sumuisen oloista koko ajan.

Syvyysnäkö on tallella, siihen ei vaikuttanut. Mietin vain, että pitääkö minun käydä valittamassa optikolle asiasta? Ja en ole vielä ehtinyt maksaa näitä linssejä, mutta en varmastikaan voi enää vaihtaa, kun avasin nämä yhdet, voinko pyytää optikkoa korvaamaan nämä väärän vahvuiset linssit tai jotakin?

Jos sillä on jotain merkitystä, niin tilasin linssit Shopping4Netistä, puolen vuoden linssit. Optikkona oli Nissen, kun heillä oli ilmainen optikon näöntarkastus.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen on hintansa väärtti.

Itse käyn aina silmälääkärin vastaanotolla, mutta se on vaikean hajataitteisuuteni vuoksi liki pakollista.

Vierailija
2/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se optikko niitä "silmien tehoja" mitenkään automaattisesti mittaa, vaan vaihtelee linssejä yms ja kysyy aina välissä, että näkyykö nyt paremmin?

Kyse on siis asiakkaan ja optikon yhteistyöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin kyselee, mutta silti en nyt näe hyvin vasemmalla. Oli hiukan epävarman oloinen tarkastuksen aikaan ja mutisi itsekseen jotakin jatkuvasti.

ap

Vierailija
4/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilolinssien tehot ovat yleensä pienemmät kuin lasien, koska piilarit on lähempänä silmää. Kyllä ammattitaitoisen optikon tuo pitäisi tietää! Ja jos teho on jo piilarissa liian huono vaikka tilasit lasien vahvuuksilla, olisi se laseissa aivan liian huono. Oletko varma, ettei kyse ole hajataiton korjauksesta, ja olet tilannut piilarit ilman sitä?

Vierailija
5/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko kyllä minulle sanoi, että ihan pientä heittoa voi olla lasien ja linssien välillä, mutta tuskin nimeksikään. Kun rakensi ne "lasit" tarkastuksen jälkeen ja kysyi pärjäisikö niillä, sanoin kyllä että näyttää oudolta, mutta voi olla että sen takia näyttää oudolta, kun olen ollut ilman linssejä koko aamun. Tarkastuksen aikana myös jupisi vähän väliä, että pitäisi nähdä jo tällä ja tuolla, että voisi sanoa, että on normaali näkö. 

Olen tilannut linssit ennenkin täysin samoin, eikä ole ollut ongelmaa. Eikä kukaan ole minulle sanonut, että minulla tarvitsisi korjata hajataittoa.

ap

Vierailija
6/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vielä vanhoja linssejä jäljellä? Jos niilläkin näkyy samaan tapaan sumuisesti ei vika välttämättä ole linsseissä vaan kannattaisi varmuuden vuoksi käydä lääkärissä.

Itse olen huomannut, että lievä silmätulehdus, jota ei muuten edes huomaa, sumentaa näköä.

Vierailija
7/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sanomassa asiasta optikolle! Virheitä sattuu noissakin paikoissa.

Vierailija
8/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ihan varmuuden vuoksi vielä vanhaan koteloon noilla vanhoilla vahvuuksilla olevat, en edes tiedä miksi, jotenkin vain oli sellainen olo. Niillä ei näy sumuisesti, näen niillä "normaalisti" ilman sumua, mutta huonosti koska vahvuudet ovat aivan liian pienet. Eli sumua ei ole, mutta hankala nähdä esim. yksityiskohtia. 

ap

Vierailija
9/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut optikot eivät osaa mitata näköä, tämä vaan on tosi.

Vierailija
10/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin nyt vain, että pyydänkö optikkoliikettä korvaamaan minulle laskun näistä piilolinsseistä ja käyn toisaalla mittaamassa uudestaan. Samalle optikolle en todellakaan halua uudestaan. Heillä tuskin on mitään velvollisuutta korvata tätä?

ap

Vierailija
11/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko linsseissä olla valmistusvika?

Vierailija
12/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun kannattaa selvittää, mistä tuo johtuu, mutta annat itsestäsi typerän kuvan, kun ensimmäisenä epäilet optikon ammattitaitoa.

Vierailija
13/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai voiko tuo asia yleensä johtua piilolinssien ominaisuuksista, eikä siitä, mitä on saatu näöntarkastuksen tuloksiksi? Selvittäisin.

Minulle optikko sanoi, että en tule näkemään piilolinsseillä yhtä hyvin kuin silmälaseillani, jotka korjaavat myös taittoa. Tämä ilmeisesti ei ole ap:n ongelma, mutta selvittäisin, onko sitten joku muu syy asiaan.

Vierailija
14/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan linsseissä olla tietysti valmistusvika, mutten oikein usko. Olen monta kertaa tilannut tuolta samoja linssejä, eikä koskaan ole ollut ongelmaa. Olen silti nyt tässä aamun aikana googlettanut sekä soittanut muihin optikkoliikkeisiin ja joka paikasta on sanottu, että pitäisi käydä piilolinssikontrollissa myös. Uskon siis optikon virheeseen, varsinkin sanoessaan, että samat tehot ovat linsseissä sekä laseissa.

Kirjoitan juuri sähköpostia heille, jossa selitän asian. En mitenkään syyllistävästi, vaan kerron suoraan että epäilen optikon tehneen virheen. Minua ei sinänsä kiinnosta, jos optikko pitää minua typeränä, minusta virhe on hänen. Pitäväthän silti aina ihmiset sitä ihmistä typeränä, joka kehtaa heitä epäillä jostakin.

ap

Vierailija
15/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran eroa on uusissa ja vanhoissa linsseissä? Siis ihan numeroina?

Vierailija
16/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voiko tuo asia yleensä johtua piilolinssien ominaisuuksista, eikä siitä, mitä on saatu näöntarkastuksen tuloksiksi? Selvittäisin.

Minulle optikko sanoi, että en tule näkemään piilolinsseillä yhtä hyvin kuin silmälaseillani, jotka korjaavat myös taittoa. Tämä ilmeisesti ei ole ap:n ongelma, mutta selvittäisin, onko sitten joku muu syy asiaan.

En usko, että linssien ominaisuuksissa on vikaa, koska kaikki muut ominaisuudet ovat täysin samat kuin ennenkin, paitsi tehot. 

ap

Vierailija
17/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin nyt vain, että pyydänkö optikkoliikettä korvaamaan minulle laskun näistä piilolinsseistä ja käyn toisaalla mittaamassa uudestaan. Samalle optikolle en todellakaan halua uudestaan. Heillä tuskin on mitään velvollisuutta korvata tätä?

ap

Olisi kannattanut ostaa ensimmäiset linssit muutoksen jälkeen samasta liikkeestä, jossa kävit optikon tarkistuksessa. Tällöin olisit varmasti saanut vaihdettua linssit liikkeessä sopivampiin. Ei niitä tarvitse ostaa kerralla puoleksi vuodeksi. Puolen vuoden pakkaus kannattaa tilata vasta sitten, kun olet ensin kokeillut, että linssit toimivat sinulla.

Nyt optikolla on tuskin mitään korvausvelvollisuutta, kun olet ostanut linssit muualta. Mutta jos linssit ovat ihan vakiotehoja, pystyt varmaan myymään avaamattomat pakkaukset jollekin toiselle pienellä alennuksella.

Vierailija
18/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat tehot olivat -3.50, nykyään mittauksen mukaan -4.75, toisen silmän vanha -4.75 ja uusi -6.00

ap

Vierailija
19/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olisi kannattanut ostaa ensimmäiset linssit muutoksen jälkeen samasta liikkeestä, jossa kävit optikon tarkistuksessa. Tällöin olisit varmasti saanut vaihdettua linssit liikkeessä sopivampiin. Ei niitä tarvitse ostaa kerralla puoleksi vuodeksi. Puolen vuoden pakkaus kannattaa tilata vasta sitten, kun olet ensin kokeillut, että linssit toimivat sinulla.

Nyt optikolla on tuskin mitään korvausvelvollisuutta, kun olet ostanut linssit muualta. Mutta jos linssit ovat ihan vakiotehoja, pystyt varmaan myymään avaamattomat pakkaukset jollekin toiselle pienellä alennuksella.

Niin olisi kannattanut, jälkiviisaus paras viisaus. Olen vain aina ostanut puoleksi vuodeksi kerrallaan, siitä on jäänyt tapa ja tullut hieman halvemmaksi. Sitä vähän pelkäänkin, että ei ole mitään velvollisuutta mihinkään. 

ap

Vierailija
20/37 |
10.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikauppias ei uskoakseni ole korvausvelvollinen mikäli piilarit ovat sitä tehoa jonka tilasit. Sinä tilasit, he toimittivat.

Nissen ei ole korvausvelvollinen tuotteista jotka ostit muualta.

Jos olisit tilannut nisseniltä linssit heidän mittauksen perusteella ja olisit tyytymätön linsseihin, sitten voisit miettiä palautusta ja keskustelua asiasta.