Tapailemani miehen alkoholin käyttö huolestuttaa...
Olen ollut aiemmin suhteessa, jossa miehellä oli vakava alkoholiongelma. Suhde päättyi luottamus-, raha- ja väkivaltaongelmien kautta aloitteestani eroon. Lupasin itselleni, etten enää katselisi juovaa miestä.
Nyt olen tapaillut uutta miestä parin kk ajan. Kerroin miehelleni taustani kun tuli asiasta juttua. Mies vakuutti, ettei hänen kanssaan vastaavia ongelmia ole, mutta näen itse koko ajan varoitusmerkkejä.
Mies ei esimerkiksi koskaan vielä ole viettänyt kanssani pe tai la iltaa. On ne aina baarissa kavereiden kanssa ja illat buukattu pitkälle tulevaan. Alkoholi toistuu usein puheissa - suunnitellaan ruokaviiniä, arki-iltoina nähdään kavereita yksillä, haetaan virosta juomia. Mies mainitsi myös, että on aiemmin juonut lähes joka päivä ainakin yhden mutta enää "ei kiinnostaisi" . Lisäksi kaikki sosiaalisen median kuvat ovat ns bilekuvia.
Olenkohan turhan herkkä taustani takia vai pitäisikö luottaa vaistoihin? Mies on muuten siisti ulkoisesi ja menestyvä töissään. Kokemuksesta tiedän, ettei se kuitenkaan kerro mitään.
Kommentit (34)
Alkoholismista en tiedä mennä sanomaan voi olla tai sitten ei. Enemmän ihmettelen mitä näet tuossa miehessä itsellesi sopivana kumppanina vaikka hän olisi absolutisti. Hän ei ole ilmeisesti kiinnostunut samoista asioista kuin sinä, ette vielä juurikaan aikaa yhdessä ...
Kiitos suorista kommenteista. Näitä juuri kaipaan.
Ehkä en vain alitajuisesti voi myöntää haksahtaneeni taas mieheen, jolle jään alkon edessä kakkoseksi. En suostu näkemään merkkejä.
Tietenkin saattaa olla, että olen se kakkosvaihtoehto ja siksi aikaa ei riitä minulle asti. Vika on myös itsessäni. En aiemman suhteen jälkeen osaa vaatia että mies viettäisi aikaa kanssani useammin ja jopa silloin viikonloppuna. Olenhan jo kauan tottunut tekemään lauantaisin juoksulenkit ja salitreenit ja siivoillut, kun mies istuu baarissa.
-ap
Miksi edes harkitset miestä, kun itse nähtävästi juot harvoin ja mies juo joka viikonloppu. Ei se ole hyvä yhtälö. Etsi semmonen mies, joka juo harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos suorista kommenteista. Näitä juuri kaipaan.
Ehkä en vain alitajuisesti voi myöntää haksahtaneeni taas mieheen, jolle jään alkon edessä kakkoseksi. En suostu näkemään merkkejä.
Tietenkin saattaa olla, että olen se kakkosvaihtoehto ja siksi aikaa ei riitä minulle asti. Vika on myös itsessäni. En aiemman suhteen jälkeen osaa vaatia että mies viettäisi aikaa kanssani useammin ja jopa silloin viikonloppuna. Olenhan jo kauan tottunut tekemään lauantaisin juoksulenkit ja salitreenit ja siivoillut, kun mies istuu baarissa.
-ap
Ei sinun tule tarvita vaatia miestä viettämään aikaansa kanssasi. Hän ihan itse järjestää viikonloppuisin itsensä luoksesi, mikäli sitä haluaa. Taidat olla ennemminkin läheisriippuvainen?
Mulle tällaisessa tilanteessa miehen alkoholinkäyttö olisi varmaan aika sivuseikka, koska suurimpana ongelmana näkisin sen, että mies on haluton viettämään aikaa viikonloppuna kanssani. Ihan sama vaikka se pörräisi viikonloput kirkkokuorossa, mutta jos aikaa ja kiinnostusta ei riitä minun kanssani olemiseen edes tuon vertaa, ei mies selvästikään olisi mulle sopiva.
Kuulostaa että alkoholi on hänelle vielä mukava asia elämässä ja eletään ns. kuherrusvaihetta, mutta aina on riski että puhkeaa alkoholismiksi. Siihen voi mennä vuosia tai vuosikymmeniä, mutta läheinen jää siihen vierelle helposti kärsimään ja sairastuttamaan itsensä.
Ota asia puheeksi. Jotkut ovat ns. suurkuluttajia, jotka lopettavat tissuttelut ja kännireissut tärkeämmän tieltä. Sitten voi olla, että mies on alkoholisti.
Itse tutustuin kymmenisen vuotta sitten mieheen josta ei olisi päälle päin ikinä uskonut. Alkoholismi eteni tosi nopeasti, enkä tajunnut ajoissa tilanteen vakavuutta, kävi kuitenkin töissä. Seitsemässä vuodessa hän joi meiltä käytännössä kaiken. Jäin suhteeseen koska olin itsekin sairastunut läheisriippuvuuteen, elin jo lapsuuden alkoholistiperheessä.
Kun valmistuin yliopistosta, pyöritin samaa rallia omassa kodissani vaikken itse juonutkaan. Mies pääsi oikeaan hoitoon ja on ollut vuoden raittiina, muuten olisi varmasti jo kadulla tai haudassa.
Suosittelen siis jättämään väliin jos arveluttaa! Mulla tosin vähän huonot kokemukset myös, mutta alkoholisteja on myös ns. kunnon ihmisissä yllättävän paljon.
Jos olet jo aiemmin kokenut samaa ja sinulla on "oma tausta", niin hae ihmeessä apua vaikka vertaistukiryhmistä.
Lähde siitä suhteentyngästä, ennen kuin on liian myöhäsitä, esim. pulla uunissa. Et suinkaan sinä enää entisten kokemustesi perusteella ole niin sinisilmäinen, että kuvittelisit, että kyllä r5akkaus voittaa viinan. Ei voita. senhän näit jo edellisessä suhteessasikin. Ansaitset parempaa!
Miksi te naiset aina valitsette näitä viinasieppoja, kun tarjolla on raittiitakin miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te naiset aina valitsette näitä viinasieppoja, kun tarjolla on raittiitakin miehiä?
Apn faija oli varmasti juoppo. Tuoksuthan on tärkeitä naisille. Viinan haju varmaankin kiihottaa apta, ehkei edes tiedosta.
T palstapsykologi
Sinuna uskoisin näkemiäsi varoitusmerkkejä kuin jäisin uskottelemaan itselleni, että kyllä on hyvä mies kyseessä.
Ap:n pitäisi päästä miehen kanssa tiiviimpään. Suhteeseen so. Myös viikonloppuisin. Jos mies ei halua jakaa elämäänsä enempää on harkinnan paikka. Jos ilmenee vahva alkoholisuuntautuneisuus niin ero. Alkoholismi yleensä pahenee ajan mittaan - nähty on miten on päätynyt hautaankin asti.
Kaikki alkkikset eivät ole väkivaltaisia, mutta alkon kanssa turaava ei ole kivaa katsottavaa kotona.