Miksi vauvojen täytyy opetella motoriikkaa ruoalla?
Miksi vauvat eivät voi opetella leluilla motoriikkaa kun vievät kaiken suuhun koko ajan kuitenkin? Miksi vauvojen täytyy opetella syömään itse vaiheessa jolloin he sotkevat? Mitä haittaa on jos syöttää lasta kunnes hän on vaikka 2v ja ymmärtää ettei ruoalla saa sotkea? Eikö hän muka opi syömään itse enää silloin? Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (26)
Musta on mukava syödä rauhassa itse ja lapsi syö itse siinä vieressä.
Esikoista syötin varmaan parivuotiaaksi asti, no sehän oli tottunut siihen palveluun eikä millään olis alkanut syömään itse. Hirvee huuto ja vinkuminen vielä nelivuotiaana!! kun ei syötetä.
Kuopus saa ihan itse lappaa ruokansa suuhun. Ei se edes anna syöttää, ihan yhtä paha sotku siitäkin tulee kun vauva haluaa väkisin tarttua lähestyvään lusikkaan ja lopulta se ruoka lentää pitkin pöytiä.
No hän on nyt 1 vuotias ja syö ilman suuria sotkuja itse.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on kolme lasta syönyt itse puoli vuotiaasta, mutta tahallista sotkemista ei ole silti suvaittu. Toki ruokaa putoaa jonkin verran lattialle, koira huolehtii niistä, mutta kun syöminen on mennyt tahalliseksi sotkemiseksi, on kielletty ja jos se ei ole auttanut, niin pois pöydästä. Nälkäinen lapsi ei tahallaan sotke. Ovat syöneet n. 1-vuotiaasta sujuvasti lusikalla tai haarukalla ja niin siististi, että on kehdannut viedä ravintolaankin.
Lisään vielä, että pienintä lasta on juotettu aina tavallisesta lasista, siinä on siis autettu, mutta n. 1v3kk ikäisestä sekin on sujunut ongelmitta itse.
Kiitos kaikille vastauksista. Jatkan siis samoin kuten nytkin, eli syötän ja hän saa syödä itse lasten maissinaksuja sillä ne eivät sotke ja hajoavat niin ettei niihin voi tukehtua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Jatkan siis samoin kuten nytkin, eli syötän ja hän saa syödä itse lasten maissinaksuja sillä ne eivät sotke ja hajoavat niin ettei niihin voi tukehtua.
Miten niin ei voi tukehtua?
Kaikkeen muuhun kuin ilmaan voi tukehtua, jos sitä vetää henkitorveen ja vielä pahempaa keuhkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla siihen soseeseen voi tukehtua. Tai vaikka maitoon. Höpöhöpöä, että sormiruokailu olisi jotenkin vaarallisempaa.
Se vauvan mahdollinen kakominen ei ole tukehtumista, vaikka moni niin luuleekin.
En antanut lapsen koskaan sotkea itseään ruualla. Siksi syötin lasta 1-1 ½ vuoden ikään saakka, toki sai itse pitää toista lusikkaa, jolla harjoitteli motoriikkaa. Sormiruokailua ei harrastettu. Jotain näkkäriä tai leipää toki sai suuhunsa laittaa itsekin, nokkamukin käyttöön kannustin myös, eli en passannut lasta, joka osasi kallistaa mukia itsekin.
Hoitoon muksu meni 1 v 8 kk iässä ja osasi tuolloin syödä itse. Kaksivuotiaaksi asti en lasta syöttäisi. Siinä iässä normilapsen motoriikan tulisi riittää siihen, että saa itse ruuan suuhun. Ellei, niin todennäköisesti on passattu ja palveltu hieman liikaa. Supersiististi lapset ei tietenkään osaa heti syödä, mutta jos ruokaa on ihan kaikkialla muualla paitsi suussa ja mahassa, silloin ei taidot vielä riitä ominpäin syömiseen.