Mitä sinä olet tehnyt maapallon merien/muovin määrän vähentämisen eteen?
Mietitkö maapallon tulevaisuutta ja sitä että emme voi jatkaa elämistä kuten elämme? Vai suljetko vain silmäsi kun uutisissa näytetään kuvia merten saastumisesta ja siitä että meressä on pian muovia enemmän kuin kaloja ja muita eläinlajeja?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Tilaan kiinalaisista nettikaupoista kaikkea pientä kivaa halvalla.
Koska luontoystävällisellä pyhällä hengellähän se tuote matkaa tuhansia kilometrejä sitten tänne Suomeen? ;)
Tähän pitäisi puuttua muun muassa EU:ssa ja suuret päättäjät keskenään sopia parempia ratkaisuja kuin merien tuhoaminen. Tuskinpa paljon Trumpeja, Intian ja Kiinan päättäjiä kiinnostaa. Toivo on nuorisossa ja lapsissa, että ymmärtävät et jatkuva kiihtyvä kuluttaminen tuhoaa meidät. Lihan syönti ainakin onneksi on vähentymässä nuorten keskuudessa.
Ensin se kaikkei merkittävin: en aja autoa. - yli puolet kaikesta mikromuovista syntyy liikenteestä mm. Renkaiden kulumisesta.
Kosmetiikan ja keinokuituvaatteiden mikromuovi on huomattavasti pienempi osuus. En toki käytä niitäkään.
Kaikkia muovituotteita kannattaa välttää, vaikka ne suomessa poltetaankin. Muovin loppusijoitus ei ole ainoa ongelma, ne myös tehdään öljystä, joka tuottaa hiilidioksidipäästöjä.
En heitä muovia mereen joten ei haittaa. Vien muovit roskiin tai poltan kesämökillä.
Torstaina kun valitsin lapsilleni tonttulakkeja koulun pikkujouluihin, valitsin ne jotka olivat 100% puuvillaa 100% polyesterin sijasta. Niissä polyesterilakeissa oli vielä sellainen karvareunus, josta varmasti irtoaa käytössä pieniä haituvat mikromuovia.
Lisäksi yritän välttää mikromuoveja sisältävää kosmetiikkaa, ym.
Kannattaa katsoa dokumentti plastic ocean, löytyy mm. Netflixistä.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna: En oikein mitään.
En sulje kyllä myöskään silmiäni, hyvin tiedostan, että olen osa ongelmaa. Minulla vain on elämässäni niin paljon kannaltani akuutimpiakin ongelmia, ettei riitä voimat ja aika nyt ajatella jotain muovijätettä. Ja rehellisesti sanottuna, olen kyllä miettinyt sitäkin, että muovijätekin on suurempi ongelma vaikka jossain intiassa kuin täällä. Intiassa porukka vaan heittää ne muovit jonnekkin jokeen tai kasaa tienpiertareelle ja jättävät sinne. Minä sentään toimitaan muovini roskiin ja ne poltetaan. Uskon että minun tuottamani jäte on hyvin hyvin hyvin pieni osa itse ongelmaa.No, sen verran mietin, että luontoon en roskia heitä. Mutta olen kyllä miettinyt koiranomistajana sitä, että mitähän järkeä on kääriä koirankakat muovipussiin? Luonnon kannalta se olis parempi ettei kääritä. Mutta laki on laki, joten lisää muovijätettä sillä että tuhlaan monta muovipussia päivässä koirieni kakkoihin.
On myös muita vaihtoehtoja kuin muovipussi, johon kääriä koiran kakat. Linkissä on yksi esimerkki ja muitakin on.
http://www.plastiroll.fi/fi/tuotteet/biopussi-sakit-ja-kalvot/biopussit…
Tietysti voi taitella myös sanomalehdistä pusseja, jos jaksaa. Itse ehkä voisin vielä taitella, mutta en viitsi kuljetella mukana, mielummin siis biohajoavia. Niitä saa myös ostaessa hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi puuttua muun muassa EU:ssa ja suuret päättäjät keskenään sopia parempia ratkaisuja kuin merien tuhoaminen. Tuskinpa paljon Trumpeja, Intian ja Kiinan päättäjiä kiinnostaa. Toivo on nuorisossa ja lapsissa, että ymmärtävät et jatkuva kiihtyvä kuluttaminen tuhoaa meidät. Lihan syönti ainakin onneksi on vähentymässä nuorten keskuudessa.
Kun nykyiset lapset ja nuoret on aikuisia, niin on jo liian myöhäistä sekä merien, että ilmaston pelastamisen kannalta. Nuoret ei saa minkäänlaista vaikutusvaltaa ennen kuin suuret ikäluokat kuolee pois tai muuttaa äänestyskäyttäytymistään
En käytä silikonia sisältävää shamppoota tai hammastahnaa. Useimmat shamppoot sisältävät silikonia. Eväät käärin voipaperiin. Käyn ruokakaupassa jossa hedelmät punnitaan kassalla, ilman muovipussia (paitsi perunat).
Nestemäisissa pesuaineissa on homeita. Allegro on vastaus.
En käytä enää muovirakeita sisältäviä kuorinta-aineita. Siinäpä se, en tiedä kuinka muuten voisin vaikuttaa asiaan. Pakkausjätettä tulee väkisin jonkin verran, mutta osaan heittää ne täällä Suomessa keräyspönttöön niin tuskin ne mereen joutuu. Tekokuituisia vaatteita en juuri käytä koska luonnonkuidut ovat ominaisuuksiltaan parempia, talvitakeissa ja jumppatrikoissa taitaa vain olla muovikuituja.
Ihan vitun sama. Elämä on aivan liian lyhyt, että stressaisin joka päivä jostain muovimolekyyleistä, joita on jo ihan joka paikassa. Ei ole minun asiani. Jos muovi tappaa niin sitten tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppi käytössä ja lapsille kestovaipat.
Meillä ei heitetä siteitä tai vaippoja mereen. Jätteet menevät polttoon jätelaitokselle.
Ei vitsi mikä vastaus! Tosiaan, sehän ratkaiseekin kulutusongelman.
En omista autoa ja en lentele lentokoneella. Jokainen KÖYHÄ tekee paljonkin ilmaston hyväksi joka vuosi!
en ole myskään tehnyt lapsia laumallista, säästän luontoa!
Olen lahjoittanut rahaa seabin-hankkeelle. Lapsella oli kestovaipat, en käytä muovipusseja yms. Pientä omassa elämässä. Ne muovithan voisi kerätä pois jos niin päätettäisiin.
En ole koskaan käyttänyt fleeceä.
No mitä vittua suomalainen voi sille asialle tehdä? Jollakin minu pitää ne kamat kaupasta kantaa ja muovipussi on ihan sopiva. Sitäpaitsi suurin osa kaupassa ostettavista tuotteista on pakattu muovista valmistettuihin purkkeihin, pusseihin ja rasioihin.
Ei Suomalaiset roskaa luontoa vaan meillä päin muovi kierrätetään. Syyttäkää suurten merenrantakaupunkien kouluttamatonta ihmisryhmää. Miksi kaikki kaadetaan aina meidän syyksi?
En tee mitään asialle. En mahda sille mitään. Ei ole minun syyni.