Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä olet tehnyt maapallon merien/muovin määrän vähentämisen eteen?

Vierailija
09.12.2017 |

Mietitkö maapallon tulevaisuutta ja sitä että emme voi jatkaa elämistä kuten elämme? Vai suljetko vain silmäsi kun uutisissa näytetään kuvia merten saastumisesta ja siitä että meressä on pian muovia enemmän kuin kaloja ja muita eläinlajeja?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko mitä sinä itse olet tehnyt? Aloitetaan vaikka siitä, jooko.

Vai oletko sä  joku  fanaattivihreä joka  kuitenkin itse saastuttaa luontoa fleecellä?

Vierailija
2/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä muovipusseja. Pyrin ostamaan tuotteet ilman muovipakkausta, ruuassa mahdoton välttää mutta minimoimaan pystyy. Jos on vaihtoehtona tavara muovissa tai lasissa / kartongissa niin aina jää muovitettu kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen thaikuissa kerännyt joka aamu omalta rannalta roskat pois. Paikalliset vaan katsoo äimistyneenä..yks suomessa asuva thaikkuopas sit kerto, ettei paikalliset tajua, kuinka vaarallista muovi on. Eikä ne välitä. Rahaa kun tulee, niin se riittää....

Lopetin sitten thaimaan matkailun kokonaan.

En vie rahojani tuonne, kun eivät osaa itsekään arvostaa luontoaan....

Puket on yksi iso kaatopaikka nykyään.....ja se lahti...voi oksennus.

Vierailija
4/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vaatteita ym käyttötavaraa kirppareilta.

Vierailija
5/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän Suomessa! Me emme roskaa meriä !

Vierailija
6/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en käytä muovipusseja. Aina on oma kestokassi mukana kaupassa. Pienet ostokset esim apteekista menee olkalaukkuun. Kierrätän muovijätteen.

Jään odottamaan lisää vinkkejä.

Vierailija
7/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lihan ja kalan ym. irtomyynnistä, teen ruoan itse, enkä osta eineksiä. En osta muovipussia tuotteille, jotka eivät sitä tarvitse (esim. banaanit). En matkusta lentokoneella tai osta ruokaa junasta, joten minulle ei tarvitse tarjoilla muoviin pakattua ruokaa.

Vierailija
8/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkin järvissä mikromuovia on. En tiedä miten sinne on päätynyt, mutta tuskin kovin suoraan minun arkeni seurauksena.

Mitä merien muoviin tulee, niin tilaan mahdollisimman vähän tavaraa ulkomailta tai ostan tuontitavaraa. Käytännössä tarkoittaa sitä, että ostan mahdollisimman vähän tavaraa noin ylipäänsä. Kun ostan, pyrin pitkään elinkaareen.

Muovitettuja tuotteita, siis päässiassa elintarvikkeita, pyrin välttämään, ja muovikasseja. Aina mukana kulkeva kestokassi ja kestohedelmäpussit on normaalia arkirutiinia.

Vierailija
9/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkin järvissä mikromuovia on. En tiedä miten sinne on päätynyt, mutta tuskin kovin suoraan minun arkeni seurauksena.

Mitä merien muoviin tulee, niin tilaan mahdollisimman vähän tavaraa ulkomailta tai ostan tuontitavaraa. Käytännössä tarkoittaa sitä, että ostan mahdollisimman vähän tavaraa noin ylipäänsä. Kun ostan, pyrin pitkään elinkaareen.

Muovitettuja tuotteita, siis päässiassa elintarvikkeita, pyrin välttämään, ja muovikasseja. Aina mukana kulkeva kestokassi ja kestohedelmäpussit on normaalia arkirutiinia.

Eli et käytä, "kuorivia" vartalonpesuaineita/rasvoja/voiteita tai "valkaisevia" hammastahnoja. Nämä kuorinta-aineet ja hankausaineet ovat yleensä muovia ja merkittävä mikromuovien lähde. Isot muovit ovat sentään helppo kierrättää ja kerätä talteen.

Vierailija
10/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää osta fleeceä tai muita pörroisiä muovikuituja sisältäviä vaatteita. Ne ovat olleet meillä Suomessa suurin mikromuovin lähde.

Huolehdin muovijätteen asianmukaisesta hävittämisestä.

Vierailija
11/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestokassi kaupassa mukana ja esim banskut ei tarvii hedelmäpussia. Kuorintatuotteita en tarvitse.

Vierailija
12/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla tämä on yksinkertaista: laitan kaikki käytetyt muovipussit ja muut muovijätteet sekajäteastiaan. Näin ne poltetaan jätteenpolttolaitoksessa, jossa niistä vapautuva energia otetaan talteen, eikä mitään muoviroskaa mene mereen.

Kyllä minäkin käytän kauppakassina yleensä kestokassia ja reppua. Mutta tuntuu hölmöltä, kun monet valitsevat kaupassa ympäristöä säästääkseen muovipussin sijaan paperikassin. Oikeasti paperikassin valmistaminen kuluttaa enemmän luonnonvaroja. Jos muovipussin laittaa sekajätteeseen sellaisella paikkakunnalla, jossa on jäte menee jätteenpolttolaitokselle, on muovipussi selvästi paperikassia ympäristöystävällisempi valinta.

DI

Vierailija
13/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko mitä sinä itse olet tehnyt? Aloitetaan vaikka siitä, jooko.

Vai oletko sä  joku  fanaattivihreä joka  kuitenkin itse saastuttaa luontoa fleecellä?

Olen aivan tavallinen ihminen, jolle luonto on tärkeä. Ihmettelen jos joillekin se ei ole tärkeä? Mua ahdistaa esim mainitut Aasian maat, jossa muoviroskatilanne muun muassa on aivan järkyttävä. Roskat kipataan vaan jonnekin luonnon keskelle mitrn sattuu. Samoin tekee pahaa miettiä merten ja järvien muoveja ja mikromuoveja, ja se että muovia käytetään nykyään niin paljon ettei sen käytöltä voi edes välttyä. Miksi tästä asiasta ei puhuta enempää ja sen eteen tehdä enempää? Minusta tarvittaisiin lisää fanaattisia porukkaa ajamaan tätä asiaa ja voisin itse kans liittyä heihin!

Haluan itse myös lisää vinkkejä asian suhteen. Käytän itse toki kestokasseja, ostan about kaiken käytettynä ja muutenkin pyrin ostaman mahdollisimman vähän tavaraa. Lajittelen roskat, käytän luonnonkosmetiikkaa, jossa oletan ei ole mikromuoveja. Ja kyllä todella tuntuu siltä, että en tee tarpeeksi tämän asian eteen.

T. Ap

Vierailija
14/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi käytössä ja lapsille kestovaipat.

Vierailija
15/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinokuituiset vaatteet ovat suuri mikrimuovin lähde. Suomessa paljon suurempi kuin muovipussit.

Vierailija
16/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et käytä, "kuorivia" vartalonpesuaineita/rasvoja/voiteita tai "valkaisevia" hammastahnoja. Nämä kuorinta-aineet ja hankausaineet ovat yleensä muovia ja merkittävä mikromuovien lähde. Isot muovit ovat sentään helppo kierrättää ja kerätä talteen.

Kiitos muistutuksesta! Sieltähän se tulee.

En käytä, tai en ole käyttänyt enää aikoihin. Kosmetiikkaa käytän muutenkin harvoin, en meikkaa päivittäin. Ihonhoitoa on minulle tavallinen kosteusvoide. Pesen ihoa ihan palasaippualla, mutta yleensä riittää vesi, kun en meikkaa.

Vierailija
17/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä meikkiä. Pyykinpesuaineet ostan pahvipaketissa.

Vierailija
18/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä muovipusseja. Pyrin ostamaan tuotteet ilman muovipakkausta, ruuassa mahdoton välttää mutta minimoimaan pystyy. Jos on vaihtoehtona tavara muovissa tai lasissa / kartongissa niin aina jää muovitettu kauppaan.

Kartonkiset elintarvikepakkaukset ovat kylläkin pääosin muovitettuja...

Vierailija
19/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä meikkiä. Pyykinpesuaineet ostan pahvipaketissa.

Voiei, Mä olen käyttänyt vain nestemäistä pyykinpesuainetta, koska olen hieman herkkä hajusteille ym, en mitenkään pahasti, mutta kuitenkin... Ja jotenkin tuntuu että vaatteet pysyvät pidempään hyvänä kun käyttää nestemäisiä pyykinpesuaineita? Huuhteluainetta en tietty käytä, mut kannattaisi ehkä vaihtaa takaisin jauheeseen tässä mielessä? Mua vaan inhottaa sen jauheen pöllyäminen ja haju..

Vierailija
20/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keinokuituiset vaatteet ovat suuri mikrimuovin lähde. Suomessa paljon suurempi kuin muovipussit.

Keinokuituisia vaatteitahan on melkein kaikki vaatteet, esim tekniset ulkoiluvaatteet, joita täällä Suomessa tarvii ympäri vuoden? Ja gore-tex?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän