Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä olet tehnyt maapallon merien/muovin määrän vähentämisen eteen?

Vierailija
09.12.2017 |

Mietitkö maapallon tulevaisuutta ja sitä että emme voi jatkaa elämistä kuten elämme? Vai suljetko vain silmäsi kun uutisissa näytetään kuvia merten saastumisesta ja siitä että meressä on pian muovia enemmän kuin kaloja ja muita eläinlajeja?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä muovipusseja. Pyrin ostamaan tuotteet ilman muovipakkausta, ruuassa mahdoton välttää mutta minimoimaan pystyy. Jos on vaihtoehtona tavara muovissa tai lasissa / kartongissa niin aina jää muovitettu kauppaan.

Kartonkiset elintarvikepakkaukset ovat kylläkin pääosin muovitettuja...

Kuten sanoin, muovia ei pysty täysin välttämään elintarvikkeissa. Mutta niissä tuotteissa missä kartonki tai pahvi ovat vaihtoehtoja, jää muovipakattu tuote kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poliitikot ovat sallineet ne sellaiset kirkasta läpinäkyvää muovia olevat pakkaukset, joihin pakataan monia pienehköjä käyttötavaroita, ja joita ei pysty saamaan auki kuin saksilla? Nehän lisääntyivät noin kymmenen vuotta sitten. Sitä ennen ei mitään tavaroita pakattu yhtä järjettömällä tavalla.

Vierailija
24/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että hurskastelette täällä, kerätkää vaikka joukkorahoituksella rahaa siihen että vähemmän kehittyineissä maissa polkaistaan pystyyn joku jatkuva  valistuskampanja. Siellä se todellinen ongelma on.

Tuollainen ahistus on vain ihmisellä jolla on liikaa aikaa eikä  tarpeeksi sisältöä elämässä. Tarjoan teille ylläolevan vinkin ihan ihan ilmaiseksi.Suomessa ei muovi ole ollut tuollainen ongelma koska  muovipussit ovat jo  vuosia olleet pääasiassa  maksullisia.

Vierailija
25/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä noudatan tätä reduce-reuse-recycle ajatusta. Tärkeintä on vähentää jätteiden syntymistä alunperinkin. Käytetään kestäviä tuotteita ja kierrätetään ne mitä ei voi uudelleen käyttää.

Vierailija
26/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo parikymmentä vuotta polttanut taloutemme kaikki muovit takassa ja saunassa. Niistä saa mukavasti energiaa joka on poissa ostetusta energiasta. Säästää luontoa, kun sitä ei tarvitse valmistaa ja kuljettaa/siirtää.

Mitä tulee vaatteisiin niin pyykkikoneiden pesuvedet olen jo vuosia laskenut tonttimme rinteeseen. Pyykkipulverissa on fosfaattia joka kiihdyttää kasvua ja toisaalta, mikromuovikin päätyy maaperään hajoamaan.

Sana "mikromuovi" on sikäli väärä että mikromuoviksi lasketaan kaikki alle 1mm halkaisijaltaan olevat muovinpalat. Ja kyllähän tavalliset muovit hankautuessaan toisiaan vasten jauhautuvat näiksi "mikromuoveiksi". Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksei tuonne merelle lähetetä höyryalusta joka puimurin tapaan keräisi muovin merestä ja polttaisi sen kattilassaan saadakseen siitä eteenpäin vievää energiaa. Näin muovit kerättäisiin merestä ja aluksen toimintaan tarvittava energia saataisiin juuri tuosta muovipatjasta. Kuluina ei olisi kuin miehistön palkkakulut. Ei energiakuluja eikä muita. Ja meretkin puhdistuisivat. Onko ihminen todella näin tyhmä?

Vierailija
27/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen muun tässä jo esitetyn lisäksi käytän (käsintehtyä) palasaippuaa. Vähemmän pakkausjätettä ja yritän samalla tukea kotimaista yrittäjyyttä. Plussana, iho kiittää (ei sls/sles, ei parabeeneja).

Vierailija
28/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna: En oikein mitään.

En sulje kyllä myöskään silmiäni, hyvin tiedostan, että olen osa ongelmaa. Minulla vain on elämässäni niin paljon kannaltani akuutimpiakin ongelmia, ettei riitä voimat ja aika nyt ajatella jotain muovijätettä. Ja rehellisesti sanottuna, olen kyllä miettinyt sitäkin, että muovijätekin on suurempi ongelma vaikka jossain intiassa kuin täällä. Intiassa porukka vaan heittää ne muovit jonnekkin jokeen tai kasaa tienpiertareelle ja jättävät sinne. Minä sentään toimitaan muovini roskiin ja ne poltetaan. Uskon että minun tuottamani jäte on hyvin hyvin hyvin pieni osa itse ongelmaa.

No, sen verran mietin, että luontoon en roskia heitä. Mutta olen kyllä miettinyt koiranomistajana sitä, että mitähän järkeä on kääriä koirankakat muovipussiin? Luonnon kannalta se olis parempi ettei kääritä. Mutta laki on laki, joten lisää muovijätettä sillä että tuhlaan monta muovipussia päivässä koirieni kakkoihin.

Vierailija
29/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän välttää muovikääreitä, vaikka vaikeaa onkin... En osta enää fleecejä, pyykinpesuaineet ostan ns. täyttöpakkauksissa, kierrätän muovin.

Kaiken keinokuituvaatteen eliminoiminen on kuitenkin vaikeaa, joten tilasin ennakkoon tämmöisen kuituja keräävän pallon:

http://coraball.com/

Vierailija
30/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangaskassit ja kestohedelmäpussit, palana deodorantit, shampoot ja saippuat. Kestositeet. Roskapussina käytän leipäpusseja tai muita elintarvikkeiden pakkauksia. Ostan elokuvat ja PS-pelit käytettynä. Olen sopinut ihmisten kanssa ettemme enää anna lahjoja toisillemme, vaan jokainen ostaa itselleen jotain kivaa mitä tahtoo.

Olen vienyt töihin lautasen, lusikan ja mukin (sekä tiskausvälineet). En osta mikroaterioita. Kuljetan aina mukanani kangasliinoja, joihin voin pyyhkiä suuni, käteni, nenäni jne. (ei sinänsä vähennä muovia, mutta jätettä kylläkin. Miettikää kuinka monta kertakäyttöistä liinaa tulee käytettyä vuoden aikana?).

Ensi vuonna aion siirryn käyttämään puisia hammasharjoja, vessaharjoja sekä vanupuikkoja.

Vierailija
31/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sulje kyllä myöskään silmiäni, hyvin tiedostan, että olen osa ongelmaa. Minulla vain on elämässäni niin paljon kannaltani akuutimpiakin ongelmia, ettei riitä voimat ja aika nyt ajatella jotain muovijätettä. Ja rehellisesti sanottuna, olen kyllä miettinyt sitäkin, että muovijätekin on suurempi ongelma vaikka jossain intiassa kuin täällä. Intiassa porukka vaan heittää ne muovit jonnekkin jokeen tai kasaa tienpiertareelle ja jättävät sinne. Minä sentään toimitaan muovini roskiin ja ne poltetaan. Uskon että minun tuottamani jäte on hyvin hyvin hyvin pieni osa itse ongelmaa.

No, sen verran mietin, että luontoon en roskia heitä. Mutta olen kyllä miettinyt koiranomistajana sitä, että mitähän järkeä on kääriä koirankakat muovipussiin? Luonnon kannalta se olis parempi ettei kääritä. Mutta laki on laki, joten lisää muovijätettä sillä että tuhlaan monta muovipussia päivässä koirieni kakkoihin.

Tätä ap juuri koiran saaneena on myös miettinyt! Mitä järkeä kerätä koirankakat muovipusseihin?! Biohajoavia pusseja onneksi löytyy myös, mutta kuinka paljon niitä käytetään?

Vierailija
32/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukuppi käytössä ja lapsille kestovaipat.

Meillä ei heitetä siteitä tai vaippoja mereen. Jätteet menevät polttoon jätelaitokselle.

Vierailija
33/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ap juuri koiran saaneena on myös miettinyt! Mitä järkeä kerätä koirankakat muovipusseihin?! Biohajoavia pusseja onneksi löytyy myös, mutta kuinka paljon niitä käytetään?

Biohajoavat pussit ei oikein toimi tuollaisessa tilanteessa, missä pussin pitäisi pitää jotain erittäin bakteeripitoista ja ällöttävää varmasti sisällään. Monella on taatusti kokemusta siitä, miten biohajoava pussi hajoaa kannettaessa. Ainakin itse kannan biojätteet roskikselle astiassa, en todellakaan luota siihen, että biojätepussi kestäisi kantamisen.

Vierailija
34/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-9223396.

Auton renkaista tulee merkittävä määrä mikromuovia luontoon. Eli paras teko olisi välttää autoilua.

Vierailija
35/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan kiinalaisista nettikaupoista kaikkea pientä kivaa halvalla.

Vierailija
37/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostan hedelmiä tai tomaatteja ym. Niin käytän kestohedelmäpusseja. Ei se nyt varmaa edes paljoa auta mutta kummiski

Vierailija
38/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seppo69 kirjoitti:

Elän Suomessa! Me emme roskaa meriä !

Tämä.

On tämä ketju aika hupaisa. Kauhea syyllisyydenlietsonta käynnissä asiassa, johon me emme voi vaikuttaa kuin korkeintaan kuluttamalla kierrätysmuovia ja lahjoittamalla rahaa luonnonsuojeluun ja uusiomuoviprojekteihin.

Suomessa muovia ei päädy meriin kuin jäteveden mukana korkeintaan, siis mikrohiukkasina. Ainakin meidän kerrostalossa on muovinkeräyslaatikko, stadin kokeilu tämä. Joten kierrätän muovia.

Itse asiassa esimerkiksi kaupassa parempi ympäristövalinta kuin kestokassi olisikin ostaa kierrätysmuovikassi!

Ai miksi?

No siksi, että kierrätysmuovin käyttöä pitää edistää, että sen kierrätys tehostuu. Jos muovijäte muuttuu rahanarvoiseksi, se ei päädy mereen.

Vierailija
39/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihonhoito ja meikkaus on ok. Kunhan varmistaa ettei tuotteessa ole muovirakeita. Halvimmissa sarjoissa käytetään yleensä mikromuovirakeita tehoaineena.

Kun ostaa laatua, ostaa samalla riittoisuutta..

Vierailija
40/67 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaan kestokassi tai kori, kuorittavat hedelmät ilman pussia, ei muovipusseja luontoon tai vesistöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi