Mitä sinä ja puolisosi teette työksenne ja mikä on kk-palkkanne?
Itse olen lastentarhanopettaja ja saan huimat 2500 euroa kuussa. Mies on ahtaaja ja saa lisineen n. 5000e kuussa.
Kommentit (25)
Pitää nimenomaan puhua bruttopalkoista, koska veroprosenttin (ja siten nettopalkkaan) vaikuttavat erilaiset vähennykset, joilla ei ole välttämättä mitään tekemistä työn kanssa (esim. asuntolaina). Lisäksi jotkut taas lahjakkaasti unohtavat työsuhdeauton arvon, kun kertovat bruttopalkkansa, mutta kyllä vähentävät siitä maksetut verot, kun kertovat nettopalkkansa. Tällöin veroprosentti näyttää paljon suuremmalta kuin se oikeasti on. Jotkut jopa vähentävät sijoitusasunnon tuotosta maksetut verot nettopalkastaan.
Esim. tässäkin ketjussa joku väitti, että hänen bruttopalkkansa on 11500 eur / kk ja nettopalkkansa 5500 eur / kk. Oikeasti Suomessa tuolla bruttopalkalla nettopalkka on selvästi korkeampi, vaikka ei olisi mitään verovähennyksiä. Mutta jos siihen bruttopalkkaan ei ole laskenut mukaan vapaata autoetua, mutta taas nettopalkasta on vähennetty autoedusta maksetut verot, niin saahan sen veroprosentin näyttämään huimalta.
Manager ja konsultti Big4:ssa (molemmat eri), bruttotulot yhteensä 9000. Käteen jää n. 5600e kuussa. Joskus erehdyn miettimään mikä määrä käytettävää rahaa meillä olisi jos oltaisiin lapsettomia.. eihän sitä edes ehtisi käyttämään 😵
Vaimo on hammaslääkäri yksityisellä ja tienaa 9800/kk, itse teen satunnaista pt-keikkaa eli tulot sen mukaan aika vaihtelevia 500-2000/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat asiantuntijoina, minun palkka reilu 3000, miehen vajaa 5000. Kummallekin tulee lisäksi verottomia korvauksia 2000-4000 euroa kuukaudessa + bonukset kerran vuodessa. Hyvin pärjätään, ei lapsia taakkana, kaikki voidaan tuhlata itseemme.
Mitä nuo 2000-4000 euron kuukausittaiset(!) verottomat korvaukset ovat? Outoa, jos noin huomattava osa kk-tuloista maksetaan jollain konstilla verovapaasti.
Ohiksena totean, että ei ollenkaan mahdotonta. Itsellä saman suuntainen tilanne. Ja taatusti on otettu tarkkaan selville, että laillinen yms. menettely.
Rahoistusala, molemmat tienaa yli 5000 euroa.