Järkky ummetus, apuja!
Heippati hei. Tilanne siis tämä, että rautalääkkeet ovat saaneet niin helvetin moisen ummetuksen päälle, että kehon painosta n. 10% on tällä hetkellä paskaa.
Miten mä saan tän ulos, perus levolacit ym. apteekin hellät setit on yhtä tyhjän kanssa ja epätoivoissani kokeilen melkein mitä vaan.
Help me and my peppu
N. 24v
Kommentit (57)
Joskosittenkinantaisiperiksi kirjoitti:
Okei. Kiitos kaikille vinkeistä, menen huomenna hakemaan microlaxia ja pegorionia. Tänään lipitän vielä luumu soppaa, jospa se helpottais edes oloa.
Mukavaa että av.lla saa joskus fiksujakin vastauksia eikä pelkkää poskensoittoa.
N24v
Eikö sulla ole lähellä apteekkia joka ois auki nyt?
Vierailija kirjoitti:
Microlaxia suosittelen mäkin. Siinä tulee paskat ulos alle 15 minsassa. On helppo käyttää ja oikeasti toimii saman tien, sitä saa apteekista ilman reseptiä. Olen käyttäny jo 20 vuoden ajan, pari kertaa vuodessa.
Mulla kävi tuon Microlaxin kanssa niin, että se toimi vain pari kertaa! Ja tottumisesta ei ole kyse, sillä käyttökertojen välillä oli kuukausia. Ei vain enäätapahtunut mitään!
Mulla toimii macrogol. Sitä myydään eri kauppanimillä: Pegorion, Macrogol, Smartlax ja joitain muitakin joita en nyt muista. Mutta siis samaa tavaraa. Tosin ap:n tapauksessa luulen, että suurin pato täytyy ensin räjäyttää jollain muulla konstilla, mutta jatkossa ylläpitää macrogolilla. Se ei aiheuta tottumista, voi käyttää pitkiäkin aikoja.
Yliopiston apteekit on ainakin yhteentoista auki, jos asut ap isommassa kaupungissa.
Juo kori kaljaa, niin takaan että paska lentää viimestään seuraavana aamuna seinään.
Jos menet päivystykseen ne hoitaa nopeesti sut kuntoon. Saat liukkaan peräruiskeen ja se on sillä selvä. Onhan toi jo ihan sairasta. Kyllä niitä muitakin käy terkkukeskuksessa.
Oletko koittanut jumpata? Pyöritä lantiota, lantiota eteen taakse. Tai sitten suihkuta vettä aukolle, voi alkaa toimimaan niinkin.
Microlax on ihan taaperollekkin sopiva konsti ummetukseen, laxoberonit paljon jytympi ja vatta tulee kipeeksi.Haet nyt vaan huomenna apteekista, uusi tarvittaessa.
Kahvia, kuivaluumuja tai lähimmän grillin rasvaisin annos naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston apteekit on ainakin yhteentoista auki, jos asut ap isommassa kaupungissa.
Mannerheimintien Yliopiston apteekki Helsingissä on aina auki, siis ihan aina, jopa jouluaattona, jouluyönä, ihan aina!
Lopetat heti Ap ne rautalääkkeet. Ainoa toimiva kaltaisellesi on Kreuterblutsaft -rautamehu. Ei tule ummetusta. Tuolla tavalla saat itsellesi vaan peräpukamat vaivoiksesi loppuelämäksi.
Osta apteekista Microlax, sillä se suoli tyhjenee näin akuutisti. Ja sitten rauta siitä rautamehusta, saa Prismasta ja luontaistuotekaupista. Kätilöltä sain nämä vinkit.
T. Saman läpikäynyt ja kantapään kautta oppinut.
PS. Pervot siirtykää muualle :(
Mä oon kokeillu noita rauta lisiä ja hauskaa on että kaikki niistä on muka vatsa ystävällisiä, yeh niinpä. Tämä on jo kolmas käytössä oleva ja ei en voi lopettaa käyttöä koska arvot on niin pepusta *bada bum tsih* että ei vaan käy. Ehkä mä saan sitten seuraavaks jo piikkiä, kun eipä nää tunnu myöskään imeytyvän syystä tai toisesta.
Mutta show must go on ja railakasta perjantaita kanssa av.laisille
N24v
Haitko jo microlaxin? Miten meni?
Mulla auttoi:
- maitotuotteiden vähennys, juon nykyään kasvimaitoja lähinnä maidon sijaan vaikka vähän syönkin maitotuotteita, esim maustamatonta jugurttia
- veden juonti kumminkin elektrolyyttitasapaino huomioiden, en usko että liikakaan veden kittaus on hyväksi. Sinne voi laittaa ripauksen suolaa mukaan
- veteen liuotetut chiasiemenet tai psyllium kuitulisänä
- kiivit. Pari kiiviä aamulla veden kanssa jos maha meinaa vetää ummelle!
- kuivatut luumut satunnaisesti(ei liikaa, ne voi lakata toimimasta muuten)
- täysjyvätuotteisiin vaihto
- niiden ruokien välttely mitkä pistää mahan ummelle; maito, raa at banaanit, valkoinen leipä, prosessoitu ruoka, liika liha, suklaa jne.. välttelen myös esim lisäaine karrageeniä joka ei mulle sovi ja voi suolisto ongelmaisilla olla huono
- smoothieiden teko aamupalaksi usein(ei mitään jugurttia sekaan!); esim kurkkua, selleriä, avokadoa, omenaa,liuotettuja chiasiemeniä. Paljon vihanneksia päivän mittaan.
- omenoiden syöminen
- rasvan saannista huolehtiminen
- vatsan hierominen, wc jakkara
- ruoan sulamista voi tukea esim inkiväärillä, omenaviinietikalla jos se on ongelma. Olen miettinyt voisiko ruoansulatusentsyymeistä olla apua
- liikunta
- maitohappobakteerit!
- säännöllinen käynti vessassa ruokailujen jälkeen
Semmosilla keinoilla mun maha on alkanut toimia 1-2x päivässä, ennen kerran kolmessa päivässä tai jopa harvemmin
Sulla siis anemia kun joudut rautaa ottamaan ravintolisän muodossa? Nuorilla naisilla ilmeisesti kuukautiset monesti syynä. Tuntuis itsestä hurjalta, jos pitäisi jotain rautalitkuja juoda päivittäin.
Akuuttitilanteessa ei välttämättä oikein muu auta kun tulpan poistaminen sormin (suojahansikas käteen). Itselläni ainakin joskus ollut niin iso ja kova tulppa, että edes mikrolax ei enää tehonnut. Tai tehosi se siinä mielessä, että se nyrkin paksuinen tuli väkisin ulos ja sain aikaiseksi peräpukaman.
Jatkossa jos rautalääkettä syöt niin jötä maitotuotteet pois, ne on aivan saa-tanasta muutenkin jos kärsii kovasta vatsasta. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tilalle. Juo runsaasti vettä. Vähintään 2litraa joka päivä.
Sitten kun saat sen paskasi ulos, niin varoituksen sana on paikallaan. Jos on tosiaan jumittanut neljä päivää, eikä ole yhtään pehmennyt, niin voi olla paperissa verta, kun raapii tullessaan. Mulla ei jumittanut kuin kaksi päivää, normaalisti tulee kerran päivässä. Sen jälkeen paaaljooon vettä, leseitä aamupuuroon ja nyt kun on luumujen sesonkiaika, niin niitä. Ja vaikka juot sitä Valion rusina/luumusoppaa. Mulla auttaa mustikat, aamulla pakastemustikoita puuron päälle, niin puolilta päiviltä ne ovat jo pöntössä. Siis normitilanteessa..