Voiko nordean lainaa maksaa toisen pankin tililtä?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordeasta otetun lainan maksat Nordean osoittamalle tilille Nordeassa. Maksun voit tehdä mistä pankista tahansa.
Mutta nordean tili maksaa 2 euroa kk. Lisäksi on pakko pitää 3 euron pankkitunnukset eli yht 5 euroa kk. Oi s kätevämpi maksaa toisesta pankista suoraan lainat.
Eikä maksa mitään kun on tarpeeksi palveluja sieltä. Mikset ota toisesta pankista lainaa ja maksa tuota veks jos se tuottaa noin paljon ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä vaihdoin pankkia niin uudessa pankissa sanottiin että opintolainaa ei kannata uuteen pankkiin siirtää, koska on sen verran kallista. Kehotettiin vain jättämään vanhaan pankkiin maksuton tili, jolle aina siirrän lyhennysumman.
Joo näin mä teen. Tosin pitää ensi viikolla vielä kysäistä pankista. Ja tili maksaa edelleen sen 2e/kk ylimääräistä. AP
Niin kun sulla ei ole rahastoa ja palkkatiliä yms siellä. Sitten ei maksais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ehkä oikea paikka selvittää tämä asia olisi kysyä sieltä pankista :) ?
Joo. Ajattelin vaan että sadoilla tuhansilla on opintolainaa/lainaa, niin tuossa olisi joku yleiskäytäntö. Mutta soitan pankkiin sit
Et osaa käyttää sitä nettipankin viestitoimintoa?
Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordeasta otetun lainan maksat Nordean osoittamalle tilille Nordeassa. Maksun voit tehdä mistä pankista tahansa.
Mutta nordean tili maksaa 2 euroa kk. Lisäksi on pakko pitää 3 euron pankkitunnukset eli yht 5 euroa kk. Oi s kätevämpi maksaa toisesta pankista suoraan lainat.
Eikä maksa mitään kun on tarpeeksi palveluja sieltä. Mikset ota toisesta pankista lainaa ja maksa tuota veks jos se tuottaa noin paljon ongelmia?
No ei se niin paljoa ongelmia tuota. Työtön ei saa lainaa, enkä mä muutenkaan tarvitse enempää velkoja. AP
On varmaan parasta, että keskustelet ensin uuden pankin kanssa ja sitten Nordean kanssa.
Kyllä tämä hoituu kun sanot mitä haluaisit tehdä, tuskin olet ensimmäinen asiakas, joka kysyy tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ehkä oikea paikka selvittää tämä asia olisi kysyä sieltä pankista :) ?
Joo. Ajattelin vaan että sadoilla tuhansilla on opintolainaa/lainaa, niin tuossa olisi joku yleiskäytäntö. Mutta soitan pankkiin sit
Et osaa käyttää sitä nettipankin viestitoimintoa?
Just.
Joo hyvä idea AP
Vanha ketju mutta kertaus on opintojen äiti.
Nordean opintolaina veloitetaan aina siltä pankkitililtä, joka maksusuunnitelmaan on kirjattu. Maksua ei siis voi tehdä itse tilisiirtona. Veloitus ei poistu, vaikka maksun suorittaisi omatoimisesti tilisiirtona joltakin toiselta tililtä (tai edes vaikka maksun suorittaisi uutena maksuna samalta pankkitililtä). Maksusuunnitelmaan kirjattu summa veloitetaan pankkitililtä kuukausittain aina samana päivänä, sitä ei mikään muuta. Ylimääräiset maksut lyhentänevät velan kokonaissummaa, mutta eivät poista suunnitelmaan kirjattua maksuvelvoitetta.
Ilman opintolainaa en enää olisi Nordean kanssa missään tekemisissä. Nordean asiakaspalvelun mukaan järkevin tapa tässä tilanteessa on siirtää kuukausittain nykyisen pankkini tililtä rahaa Nordean pankkitilille, jolta veloitus otetaan.
Eli vain ja ainoastaan tästä syystä opintolainaa ottanut joutuu pitämään Nordeassa pankkitiliä ja maksamaan siitä 2 euroa kuukaudessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kymmenessä vuodessa (ajatuksena) lainaa ottanut joutuu maksamaan 240 euroa Nordealle siitä, että saa maksaa heiltä ottamansa opintolainan takaisin.
Itse olisin halunnut poistaa pankkitilini Nordeasta välttääkseni tämän ylimääräisen maksun ja suorittaa maksut sen sijaan suoraan toisen pankin pankkitililtäni. Mutta...
Mikäli veloitettavaa pankkitiliä haluaa muuttaa, tulee tehdä muutos maksusuunnitelmaan. Nordealla opintolainan takaisinmaksusuunnitelmaan tehty muutos maksaa 40 euroa. Joo, okei. Tämä on vielä selvä. Summa on kohtuullinen. Tässä tapauksessa jokaisen veloituksen yhteydessä Nordea tulisi kuitenkin perimään kuusi euroa näennäistä laskutuslisää (vaikka mitään paperilaskua ei tarjota). Tälle maksulle en saanut mitään järkevää syytä. Joutuisin siis maksamaan neljänkympin lisäksi kymmenen vuoden aikana yhteensä 720 euroa ylimääräistä siitä, että voin yksinkertaisesti maksaa Nordealta ottamani opintolainan takaisin Nordealle. Huh-huh.
Ylimääräisen tilin säilyttäminen Nordeassa ja rahan kierrättäminen sitä kautta tulee siis halvemmaksi kuin opintolainan maksaminen suoraan jonkin toisen pankin pankkitililtä.
Kuvottaa jo koko Nordea. Olkoon! Olen tullut siihen lopputulokseen, että siirrän lainani toiseen pankkiin ihan vaan jotta pääsen kääntämään uuden (nordeattoman) sivun elämässäni. Omassa tapauksessani pystyn onneksi säästämään samalla satasen-pari, vaikka tilanne onkin vähän plus-miinus-nolla.
Lyhyt vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Ei voi.
Asiasta on juteltu useammaltakin Nordean asiakaspalvelijan kanssa.
Herättelen vanhaa ketjua henkiin.
Itselläni on nyt sama tilanne, että opintolaina pitää maksaa, mutta Nordea velottaa joka kuukausi 5 euroa siitä hyvästä, että velottavat summan tililtä - mikä pikkasen vituttaa. Asun ulkomailla eikä minulla ole mitään muuta tarvetta kyseiselle tilille. Onko kukaan viime aikoina onnistunut maksamaan lyhennykset toisen pankin tililtä?
Tiedustelin Nordealta, että mitä palveluita tähän 5 euroon sisältyy ja eikö ole mitään kohtuullisempaa summaa huomioon ottaen, että en heidän palveluitaan tarvitse niin vastaus oli, että veloittavat listahinnan. Tämä johtuu siitä, että minulla ei ole pakettia. Jos otan käyttöön enemmän palveluita - eli kortin ja mobiilipankin - niin maksamani summa vähentyisi 50 sentillä. Eli palavelumaksu on korkeampi jos et ota palveluita, mutta joka tapauksessa maksat minimissään 4.5 euroa. Että sellanen läppä!
Joo näin mä teen. Tosin pitää ensi viikolla vielä kysäistä pankista. Ja tili maksaa edelleen sen 2e/kk ylimääräistä. AP