Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 5. luokkalaiset nuorisoa vai lapsia?

Vierailija
08.12.2017 |

Olin tyttäreni arviointikeskustelussa ja ope puhui murrosikäisistä ja esimurrosikäisistä. Sekä nuorisona näistä oppilaista. Itse kutsun heitä lapsiksi, en osaa heitä nuoriksi puhua.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5.luokkalaiset itse pyrkivät usein jo karistamaan lapsuuden tomut jaloistaan ja identifioitumaan teineiksi. Olisko se joku läpimenokausi lapsuuden ja nuoruuden välillä/myöhäislapsuus?

Vierailija
2/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiteinejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin vähän sekä että mutta aikuisen näkökulmasta enemmän vielä lapsia.

Vierailija
4/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia. Noin 14-vuotiaista voi puhua nuorisona, sitä nuoremmat aivan ehdottomasti lapsia.

Vierailija
5/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän 11-vuotiaat ovat hyvinkin vähintäänkin esimurrosiässä, osa (tytöt erityisesti) jo murrosiässä. Just lueskelin 5-luokan bilsan kirjaa, ja kyllä siellä ehkäisyt ja sukupuoliyhdynnät käydään läpi. Varmasti ajatellaan tämän ikäisiä jo enemmän nuorisona, vaikka varsinkin jotkut pojat, kuten omani, on vielä kaaaaukana murrosiästä ja on kyllä niin lapsi vielä. Mutta nyt koulun itsenäisyyspäivänjuhlassa kyllä huomasi, että jotkut tytöt ovat jo hyvinkin pitkiä (mahdollisesti aikuispituudessaan jo) ja kehittyneitä, eli murrosiässä (eli nuorisoa) hyvinkin.

Mutta, lapsiahan on kaikki alle 18-vuotiaat. 

Vierailija
6/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaat ovat lapsia.

Vierailija
7/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siinä kun mennään yläasteelle tulee se muutos. Toki on yksilöllistä missä iässä kenelläkin alkaa murrosikä, nykyäänhän se on aikaistunut aika paljon, varsinkin tytöillä.

Vierailija
8/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nuoriso meinaa mopoautoilla huristelevia ysiluokkalaisia ja lukiolaisia, ei alakoululaisia.

Vierailija
9/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia. Yläkoululaiset on teinejä.

Vierailija
10/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oma 11v on kyllä täysi teini. On menkat, rinnat, ja pituutta enemmän kuin itselläni. Ei enää pukeudu lapsekkaasti. Jos lapsella on murrosikä käynnistynyt, niin kyllähän on nuoriso yhtä lailla kuin lapsikin. Tyttöni ei enää edes pidä siitä, että kutsun häntä/ikäisään lapseksi, vaan mieluummin pitäisi käyttää nuori/nuoriso-nimitystä. Sopii sekin mulle.

Vierailija
11/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti ikävaihe, jossa ollaan lapia ja nuorisoon kuuluvia samaan aikaan. Täällä on jo tullut esimerkkejä siitä, kuin samanikäiset voivat olla hyvinkin eri vaiheessa lapsuuttaan tai nuoruuttaan. Ja on varmaan niinkin, että vaikka oltaisi siinä 14-16 vuotiaita nuoria, joissakin asioissa ollaan samaan aikaa vielä ihan lapsia.

Taidan olla itse sitä ikäluokkaa, jolloin koulun valistukset annettiin ensimmäistä kertaa 6 luokalla. Muistan myös terkkarikäynnin kysymyksen kun kysyi kuukautisten alkamisesta. Minullakin oli alkanut ennen 5 luokalle menoa, eli myöhässä oli tuo tiedotus ja valistus.

Pojat kasvoivat 7 ja 8 luokan välisenä kesänä pituutta ja menivät tyttöjen ohi vasta silloin. Siihen saakka olivat hyvin lapsenkasvoisia ja lyhyitäkin monet. Henkinen kehitys ja ajattelu ei sitten aina kuljekaan samaa rataa fyysisen kanssa.

Vierailija
12/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on aina lapsia, ainakin jonkun lapsia. Tuon ikäiset ovat myös esimurkkuja.

Vierailija
13/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5.luokkalaiset itse pyrkivät usein jo karistamaan lapsuuden tomut jaloistaan ja identifioitumaan teineiksi. Olisko se joku läpimenokausi lapsuuden ja nuoruuden välillä/myöhäislapsuus?

Apua, täytän kuukauden päästä 16 ja koen että minulla on nyt menossa tuo lapsuuden tomujen karistelu :D Kauheaa, että 11-vuotiaiden pitäisi jo jotenkin ruveta kasvamaan pois "lapsen roolista", sillä hehän ovat lapsia! Ainakin itse sen ikäisenä olin. En todellakaan pukeutunut tai käyttäytynyt kuin aikuinen, eikä muuten sellainen ollut kukaan muukaan. Enkä koe että olisin mitenkään omasta kehityksestäni jäljessä, päin vastoin. Yläasteenkin alussa oltiin vielä ihan täysin lapsen kengissä, nyt peruskoulun loppua kohden on suurin osa jengistä alkanut muuntautua aikuismaisemmiksi ja vastuullisemmiksi.

Harmillista, että jotkin vanhemmat pyrkivät lyhentämään jälkikasvunsa lapsuutta. Kyllä ala-asteikäinen on vielä lapsi ja harva sen ikäinen haluaa muuta ollakaan. Antaisitte lasten (ja myös meidän teinien) kasvaa ja kypsyä rauhassa.

Vierailija
14/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä iässä on niin kovin monen laista taapertajaa. Jotkut ovat täysiä lapsia vielä, toiset selvästi jo nuoruusvuosiensa alussa. Siinäpä sitä riittää pähkinää opettajille ja muille, kun jokaista pitäisi kohdella oman kehitystasonsa mukaisesti ja kuitenkin pitäisi olla kaikille samat säännöt ja ohjeet.

Itse en ole opettaja, mutta partiotoiminnassa sen ikäisiä ohjannut ja katsellut nuoresta asti. Kyllä he lapsia ovat, mutta eivät enää pikkulapsia. Itse asiassa sen ikäiset ovat usein mukavassa iässä. Murrosiän oikuttelu ei ole vielä alkanut, mutta lapsellinen avuttomuus on jäänyt taakse. Monet ovat silloin reippaita ja aikaansaapia.

Vierailija
15/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ne kaikki alle 18v on ja siihen asti pitäisin jotain rotia.

Itsenäistymistä opetellaan koko lapsuus, aikuistumista 15+ eteenpäin.

Vierailija
16/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaasta ovat teinejä virallisesti. Johan sen sanoo jo englanninkielinen versio thirTEEN.

Sitä edellinen vuosi eli 12-vuotiaat ja sitä nuoremmat ovat lapsia.

Vierailija
17/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, täytän kuukauden päästä 16 ja koen että minulla on nyt menossa tuo lapsuuden tomujen karistelu :D Kauheaa, että 11-vuotiaiden pitäisi jo jotenkin ruveta kasvamaan pois "lapsen roolista", sillä hehän ovat lapsia! Ainakin itse sen ikäisenä olin. En todellakaan pukeutunut tai käyttäytynyt kuin aikuinen, eikä muuten sellainen ollut kukaan muukaan. Enkä koe että olisin mitenkään omasta kehityksestäni jäljessä, päin vastoin. Yläasteenkin alussa oltiin vielä ihan täysin lapsen kengissä, nyt peruskoulun loppua kohden on suurin osa jengistä alkanut muuntautua aikuismaisemmiksi ja vastuullisemmiksi.

Harmillista, että jotkin vanhemmat pyrkivät lyhentämään jälkikasvunsa lapsuutta. Kyllä ala-asteikäinen on vielä lapsi ja harva sen ikäinen haluaa muuta ollakaan. Antaisitte lasten (ja myös meidän teinien) kasvaa ja kypsyä rauhassa.

Ei ne aikuisia halua olla, vaan teinejä. Tästä johtuu kova esittämisentarve monilla senikäisillä.

Vierailija
18/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13-vuotiaasta ovat teinejä virallisesti. Johan sen sanoo jo englanninkielinen versio thirTEEN.

Teini-sana ei todellakaan tule englannin numeraaleista. Aikanaan teini on tarkoittanut oppikoulun oppilasta, aikana jolloin harvat ylipäätään lukivat englantia. Paina nyt sinäkin tämä mieleesi. Se taas lienee totta, että siinä 13 ikävuoden paikkeilla nuoruusvuodet alkavat. Paljon puhutaan kuitenkin varhaisnuorista, joten rajan vetäminen lienee juuri oiva keskustelunaihe tänne.

Vierailija
19/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-sana ei todellakaan tule englannin numeraaleista. Aikanaan teini on tarkoittanut oppikoulun oppilasta, aikana jolloin harvat ylipäätään lukivat englantia. Paina nyt sinäkin tämä mieleesi. Se taas lienee totta, että siinä 13 ikävuoden paikkeilla nuoruusvuodet alkavat. Paljon puhutaan kuitenkin varhaisnuorista, joten rajan vetäminen lienee juuri oiva keskustelunaihe tänne.

Koko teini-käsite on ihan keinotekoinen ja todellisuudelle vieras, joten mittapuuna pidetään ihmisen fyysistä ja henkistä kehitystä. Vai miten 13-vuotias voi olla jotenkin muka samaa ikäluokkaa 18-19v nuorten aikuisten kanssa? Itse tunsin itseni kyllä senikäisenä ihan vanhaksi kehäraakiksi 13-vuotiaisiin verrattuna, eikä todellakaan tuntunut luontevalta pitää heitä edes suunnilleen samanikäisinä.

Vierailija
20/24 |
08.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harmillista, että jotkin vanhemmat pyrkivät lyhentämään jälkikasvunsa lapsuutta. Kyllä ala-asteikäinen on vielä lapsi ja harva sen ikäinen haluaa muuta ollakaan. Antaisitte lasten (ja myös meidän teinien) kasvaa ja kypsyä rauhassa."

Siis millä lailla pyrkii lyhentämään? Jokainen lapsi kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa. Minun on kovin vaikea uskoa, että kukaan vanhempi haluaa tehdä lapsestaan teinin tai aikuisen yhtään nopeampaa kuin se todellisuudessa tapahtuu. Kyllä jokainen vanhempi haluaa pitää lapsensa lapsena mahdollisimman pitkään ja haluaa, että lapsuus on mahdollisimman pitkä. Mun 11v tyttö on jo fyysisesti aikuisen naisen näköinen, ja haluaa itse tulla kohdelluksi ja nimitetyksi muuna kuin lapsena. Hän haluaa olla teini ja sen hänelle suon. Tottakai olisin halunnut, että hän vielä leikkisi vaikkapa barbeilla, eikä vielä edes ajattelisi meikkaamista. Mutta minkäs teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi