Onko muilla 11-vuotiaan joululahjatoiveet näin vaikeita?
11-vuotiaan pojan lahjatoiveet ovat hinnaltaan kohtuuttomia. Kun kysyy muita, on vastaus en tiedä. Kun käskytin tekemään listan, oli listalla läppäri, robottikoira (á 250€), polkupyörä ja Lego Technic-auto. Yksi ainoa toteutettava asia on tuo Lego Technic-auto, joka on ostettu. En osta yli sadan euron lahjoja kuin ehkä yhden ja millekään noille muille toiveille ei ole mitään ostoperustetta.
Mitään muuta toivetta ei pojasta irtoa. Ehdotin, että ostetaan uusi reppu vanhan tilalle, joka on ollut käytössä 5 vuotta ja kulmat repsottaa rikkinäisenä. Vastaus: "Njäääh, tuo vanha on ihan hyvä." Kysyin mitä peliä toivoisit xboxille? Vastaus "En mitään, mutta haluan kettuterrierin." Ei juma.....?!?!? Ei voi olla näin vaikeaa, mutta kuulkaa kyllä on!
Ja kun tulee se jouluaatto ja avataan lahjoja, on poika silmin nähden pettynyt, kun äiti on yrittänyt keksiä häntä kiinnostavia lahjoja. Viime joulu oli onnistunut, koska hänellä oli vain yksi toive (peli xboxille) ja kaikki muut lahjat olivat plussaa. Sitä edeltävä joulu oli hänen sanojen mukaan paska, koska lahjat olivat huonoja. Arvatkaapa mitä? Se joulu oli just samanlainen kuin tämä joulu eli kun toiveita kysyttiin, niitä ei ollut eikä niitä saatu.
Eli mikäs tässä. Esikoisella on paska joulu tiedossa uuden repun (hah, ostin sen silti) ja Lego Technic-auton kanssa sekä muutaman muun paskan lahjan kanssa.
Kommentit (24)
En ostais mitään. Sais olla ilman, jos haukkuu lahjoja paskoiksi.
Anna ne "paskat" lahjat jonnekin hyväntekeväisyyteen. Näin poika saa vielä arvokkaamman lahjan; oppii arvostusta ja kiitollisuutta jos ensi vuonna jotakin saa.
Kyllä sille 11 vuotiaalle voi ihan suoraan myös kertoa, että lahjatoiveet ovat liian hintavia ja selittää , että sen hintaluokan lahjoja ei tule, eli jos jotain toivoo, niin halvempia .....
Eikö 11-vuotiaan kanssa voi käydä keskustelua siitä minkä arvoisia ja tyylisiä lahjoja jouluna voi saada. Kalliimmat pyörät ja läppärit ja sen sellaiset kuuluvat johonkin muuhun ajakohtaan (synttärit tai muuten vain tarve saada uusi pyörä tai läppäri).
Tai pistä vitsiksi ja sano että jotkut haluavat 11-vuotiaana kutsun Tylypahkan velhokouluun, eivätkä saa. Heilläpä vasta pettymystä on. Sitä paitsi ei Harry Potterkaan saanut järkeviä joululahjoja moneen vuoteen asuessaan surkean sijaisperheen luona.
Mun 11-v poika toivoi kahta asiaa muumimukin ja pyörään värillistä valoa. Olen ostanut lisäksi oman kuksan (tykkää retkeillä), Aku Ankan taksareita ja kirjan sekä Vansin pipon. Lisäksi saa vielä muutaman kympin rahaa sekä karkkeja.
Uskon, että on kiitollinen, vaikka tiedän, että serkut saa lahjoja paljon enemmän. Vietämme joulun yhdessä, joten näkee muittenkin lahjat.
Itse olen yh ja lapsia on kolme, joten paljoa yli satasta en lahjoihin/per lapsi pysty käyttämään.
meillä kanssa juuri 11v täyttänyt pähkäili pitkään, mitä haluaa.
Nyt viimein keksi haluavansa PS4:n ja pelin siihen. Tämän saa, sekä lisäksi
muutaman kirjan, herätyskellon, leffalippuja ja lahjakortin Hoplopiin.
Itse ilmoitan lapsille rahasumman jonka puitteissa voivat lahjatoiveensa kertoa.
Ja tämä on toiminut hyvin, ovat tosissaan miettineet mitä haluavat ja tarvitsevat.
Tänä vuonna tuo summa oli 400e/lapsi. Molempien lahjatoiveet olivat n. 300 euron hintaisia.
Kyllä me olemme sanoneetkin suoraan hänen lahjalistan ongelmallisuuden! Ihan suoraan on sanottu, että nuo lahjat ovat kaikki hinnaltaan sellaisia, ettei niitä osteta jouluksi. Läppäri nyt on sellainen, ettei hän sitä edes vielä tarvitse. Pyörän tarvitsee kyllä, mutta se hankitaan vasta keväällä. Robottikoirasta sanoin suoraan, että en osta mitään lelua mikä maksaa yli 250 euroa. Olen aistivinani, että tässä on jotain sellaista, että jokin kaveri on (muka) saamassa jotain todella isoa juttua ja hän haluaa jotain vastaavaa.
Minua ei hetkauta, että hän kokee joulun tai joululahjat paskaksi. Mutta olisi kiva ostaa lahjoja, joita hän toivoo ja haluaa. Mutta jos hän on valinnut tuon linjan lahjojen suhteen, niin sitten on.
ap
Meidän perheessä ei koskaan osteta joululahjoja, vaan kaikki lahjat tulevat satunnaisesti hyvän käytöksen myötä. Joululahjat vetää ihmisiä poispäin siitä joulun tarkoituksesta, joka on yhdessäolo. Hyvin ovat lapset pärjänneet, kun ovat tottuneet olemaan ilman joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Poika sai vuosi sitten kymppisynttärilahjaksi xbox onen. Keväällä hän osti osittain omilla rahoilla hoverboardin, jota me hyvän todistuksen myötä rahoitimme. Tässä on ollut ilmeisesti vuoden sisään vähän turhan isoja lahjoja ja rima on noussut vähän turhan korkeaksi.
ap
Miksi 11 vuotias ei läppäriä tarvitsis? :D Jep, jarrutetaan vaan lapsen osaamista.
tää koko lahjarumba on aikuisten keksimää shittiä. Ensin käsketään lasten tehdä lahjalistoja, uskoa joulupukkiin, olla kilttejä tavaraa vastaan jne jne.. Ollaan kenties paljon poissa kotoa jotta saatais koko perheelle lisää materiaa. Sitten tullaan riutuneina ylitöistä ja huudetaan lapsille, että "juman ***kele, sun pitää olla kiitollinen". Ja kauheet odotukset joululle, miten lasten silmistä pitää ilo loistaa.
Mielipiteeni: lasten harteille ei missään nimessä pitää laittaa tällaista onnen ja kiitollisuuden vaatimusta.
Sitten on sekin seikka, että 11-vuotias on keskimäärin aika viisas. Sen kanssa voi puhua järkeviä ja kertoa myös perheen taloudellisesta tilanteesta. Ei tietenkään niin, että nyt rukoillaan, että saatais ruokaa jouluksi, mutta asiallisesti. 11-vuotias ymmärtää erilaiset työt ja tulotasot, avioeron tuomat taloushaasteet, työttömyyden, sairauden jne... Siis jos hänelle avoimesti kerrotaan. Ei voi syyllistää että perkuleen kakara toivoo ps4 ja mul ei oo rahaa. Totta kai se toivoo mitä kaverit ja mainonta päähän iskostaa. Mutta jos perheessä ollaan avoimia ja rakastavia, niin lapsi kyllä hyväksyy sen, ettei hän voi sitä saada, kun asiallisesti perheen mahdollisuuksista puhutaan ja hyväksytään myös se lapsen suru ja harmi sen edessä, että toisilla on se ps4.
-> tällaiset tunteet pitää sallia, eikä niitä saa lapselta kieltää oman huonon itsetunnon takia.
Vierailija kirjoitti:
11-vuotiaalle lahjakortti hoploppiin?
Mitä järkeä on ostaa lahjaksi turha reppu, jota lapsi ei tarvitse tai ole edes toivonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muutaman kirjan, herätyskellon, leffalippuja ja lahjakortin Hoplopiin.11-vuotiaalle lahjakortti hoploppiin?
Eli hele. Käykö teillä 11vuotiaan hoplopissa? :D Meillä 7v ekaluokkalainen ei enää halua sinne mennä.. ja 5v tyttökin jo alkaa olla rajoilla... Duudson park tai Superpark on parempia vaihtoehtoja!
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa lahjaksi turha reppu, jota lapsi ei tarvitse tai ole edes toivonut?
Koska se "turha" reppu korvaa vanhan repun, joka
a) oli kulmista rikki
b) on ollut käytössä ekaluokasta lähtien, joten mielestäni viidesluokkalainen ansaitsee vaihteeksi uuden repun. Ja reppu on sen näköinenkin, että sitä on käytetty aktiivisesti viisi vuotta.
ap
Leffaliput, lisää niitä legoja, muuta yhteistä tekemistä.... ja toki ne perinteiset suklaa, villasukat ja pyjama :)
Läppärin saa edullisestikin, meillä 10v tyttö käy koodaamassa, joten en halunnut hänen käyttävän mun konetta. Sllä koneella voi tehdä järkeviäkin.
Eipä oo tuota ongelmaa. Mun tyttö 9v toivoo slimeä ja pierutyynyä..
Jos rahaa on, niin itse ostaisin Lego mindstorm robottisetin. Paljon fiksumpi kuin robottikoira ja poika voi itse suunnitella ja rakentaa robottikoiran.
No jos on noin kiittämätön ja tollo lapsi, niin se on voivoi. Jos ei kerran pysty ostamaan kalliita lahjoja, niin ei pysty, se pitäisi jo tuon ikäisen käsittää. Ja jos ei irtoa niitä lahjatoiveita, niin sitten on tyydyttävä paskoihin lahjoihin. Elämä on, lällällää.