Mitä perusasiaa et osaa, vaikka yleensä oman ikäisesi sen osaavat?
Minkä ikäinen olet?
Mä olen 34v enkä osaa ajaa autoa. Enkä myöskään tankata. Kaikki autoiluun liittyvä on mulle hepreaa.
Tuntuu että nää asiat on ihan peruskauraa muille ikäisilleni, mutta mä olisin ihan hoo moilasena jos joku pyytäis mua tankkaamaan auton. Heh, huomaa varmaan, ettei mulla oo ajokorttiakaan. 😁
Kommentit (46)
Ikää 46v. En osaa uida, soutaa, napsutella sormia, viheltää, mankeloida.
moissan kirjoitti:
En osaa keittää perunoita. Kaikki muu ruoanlaitto onnistuu, mutta perunoista tulee aina joko raakoja tai ne hajoaa pinnaltaan ihan hötöksi. Olen kokeillut kylmää vettä, kuumaa vettä, suolan kanssa, ilman suolaa, eri perunaa, selkeästi väärää perunaa, sinistä perunaa, shamaanirumpua ja lohikäärmeen suomuja. Aina vaan menee potut pilalle. Siksi meidän perheessä syödäänkin aina muusia perunapäivisin. Kukaan ei tiedä, miltä ne potut näyttivät keittämisen jälkeen, jos ne tarkoituksella muussaa.
Minulle kävi vesiperunoissa samoin, käytä höyrykeitto-kattilaa! Eli vettä laitetaan pohjalle 4-5cm, ritilä ja perunat siihen. Kiehauta, levy nelosella, 30 min ja valmista :) Lajikkeista suosittelen Lapin Puikulaa.
En osaa lohduttaa ihmisiä. Vaikka aidosti tunnen empatiaa ja voi tulla itselle vedet silmiin niin en osaa mennä esim.halaamaan tai sanoa ”olen pahoillani” tms. Tiedän mitä pitäisi tehdä, mutta jäädyn täysin joka kerta. En tiedä mistä juontaa juurensa. Omia lapsia osaan lohduttaa, mutta en ketään aikuista. Olen 38.
Aloin oikein miettimään, että mitä en osaa... Osaan varmaan kaiken. :P No ei, en todellakaan. Tykkään neuloa, mutta en osaa esim. sukan kantapäätä. Neulon pelkkiä huiveja. :D En myöskään osaa paistaa pihviä. Enkä grillata. Sentään nuotiolla osaan paistaa makkaraa. Enkä osaa vislata sillä tavalla kovaa, viheltää osaan kyllä.
Vasen ja oikea on minullakin hakusessa, ajattelen sen aina lapsuuden alkeis-pianonsoiton kautta sitten, kummalla kädellä kuuluisi tehdä sointu on vasen. :D Väli-ilmansuunnat, voi ei...
Ja varmaan paljon muuta, mutta ei tule juuri nyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 46v. En osaa uida, soutaa, napsutella sormia, viheltää, mankeloida.
Periaatteessa mikään noista taidoista ei ole sinun vieläkään mahdotonta oppia, jos oikeasti haluat.
Tuo mankelointi nyt on kyllä kaikkein helpoin noista viidestä oppia.
Jos pystyt taittamaan sellaisen, eilen pestyn ja nyt ennen mankelointiin ryhtymistä sellaisen, jo siis lähes loppuun saakka kuivaneen lakanan....
...no niin, sanotaan että sinulla on nyt se pesty lakana käsissäsi....
....olet mankelin edessä (huom. mankelin pistoke ensin seinään sähkörasiaan )
Katso ensin kumpi on se lakanan lyhyempi sivu ja laita sitten se lyhyemmän pään päädyt molemmat peukalosi ja etusormesi (...toivon että sinulla molemmat noista kahdesta on ) ...väliin tiukalla sormien otteella niitä kiinni toisissaan pitäen.
Sitten sama juttu vielä toisesta päästä (..ja samaan suuntaan, eli samalle puolelle ne molemmat lakanan sivut tietystikin taittaen.)
No niin, jos olet seurannut näitä ohjeita , niin ensimmäinen taitos on lakanaan jo syntynyt.
Sitten vielä toinen taittaminen , samalla tavalla nyt vielä siitä jo taitetun keskeltä ja pitkältä sivulta lopuksi vielä puoliksi.
Näin olet saanut käsiisi valmiin mankelointipakan.
Tee se mahdollisimman tarkkaan ja huolellisesti taittaen, sillä juuri siitä millainen se pakka on, riippuu se lakanan mankeloinnin kunnollinen lopputulos, joka on sitten mukava pistää ja pinota niiden entisten jatkoksi sinne siistiin liinavaatekaappiin (joka on tietystikin hyvä pitää aina hyvässä järjestyksessä ).
Sitten itse mankelointiin...
Mankelin teloja suojaa yleensä jonkunlainen telojen edessä oleva suojauslippa. Se on samalla laitteen käynnin ja telojen pyörinnän turvalukitus.
Kelojen välissä on koneen mankelointikangas .
Se on tietenkin vedettävä ensin kokonaan ulos ja niin pitkälle, kuin sen pituus on ja se se sieltä telalta ulos tulee.
Sitten vain lakanapakka telojen väliin ja telat pyörimään.
Pidä (heti kun mankeli on vetänyt sen lakanapakan pään telojen väliin) pakan reunoista kiinni hiukan tiukaten ja samalla ohjaten niin ,että saat mahdollisimman tasaisen mankeloinnin sille lakanalle.
Rullatun pakan vedät lopuksi telojen välistä suoraksi ja taittelet sen lopuksi vielä käsin siistiksi taitospinkaksi kaappiin säilytykseen laitettavaksi .
Liinavaatekaappi tuoksuu muuten aina hyvältä , kun sinne laittaa raikasteeksi esim. lavendelia sisältävän ,jonkun (ihan melkein joka ainoasta kaupasta ostettavan ) ilmanraikastinpakkauksen.
Olen 36v mies enkä osaa viheltää. Tuntuu että kaikille muille se on itsestäänselvä juttu kun tuostavaan vislaillaan. En osaa grillailla tai paistella ruokaa, joka myös tuntuu olevan miehen kuin miehen perustaito. Tai näin minulle on ainakin sanottu, kun olen jotain läpännyt pannulle ja alkanut kuumentamaan. En osaa ostaa vaatteita, koska en yksinkertaisesti tiedä mikä näyttää päälläni hyvältä. Saattaa kaupassa näyttää siedettävältä, mutta kotona näyttääkin aivan karmealta ja kaduttaa koko ryysyn ostaminen (siksi käytänkin vuosia ja vuosia vanhoja vaatteita). Kaikki muut kulkee järjestään aina jonkinlaisissa trendikkäissä vaatteissa.