Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako hakea tekstinkäsittelijän töitä? Mistä kannattaa ja mistä ei ainakaan?

07.12.2017 |

Siis mitä palkkaa siitä maksetaan nykyään? Onko eroa, jos tekee töitä suoraan sairaalan sisällä tai jossain ulkopuolisessa firmassa? Mitä näitä nyt on Diktamen jne...? Vetääks nuo purkufirmat paljonkin välistä? Mulla on joku näkemys asiasta, mutta mielellään kuulisin muidenkin kokemuksia... sairaaloiden sisällä ja ulkopuolella kirjoittavilta.

Kommentit (202)

Vierailija
61/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sitä tehdään etänä, niin miten tietoturva varmistetaan, ettei tiedot leviä kotikoneelta ties minne?

Voi hyvänen aika. Ei tehdä KOTIkoneella.

Vierailija
62/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö nämä sanelunpurkajat potilaan nimen ym. henkilötiedot saneluita purkaessaan? Vai onko se tehty jotenkin niin, että eivät voi yhdistää henkilöön ja pelkkä kertomus näkyy? Jos näkee, niin tuossahan on taas yksi henkilö lisää potilastietoja näkemässä...

Ihan kaikki näkyy, tallennetaan diagnooseja ja toimenpiteitä jne. Joskus täytyy selata vanhoja tekstejäkin jos ei saa sanelijan puheesta kunnolla selvää jos sieltä löytyisi oikea sana. Labrat nähdään myös, röntgenlähetteet ja lausunnot. Usein alkuperäinen sanelu on pidempi kuin lopullinen versio joka päätyy mm omakantaan lääkärin tarkastuksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella erikoista, että suuri ja mahtava tekoäly ei osaa tätä, sinänsä hyvin mekaanista hommaa.

Vierailija
64/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä tekee tekstinkäsittelijä??? Eikö sitä varten oo tekstinkäsittelyohkelmat ollu olemassa viimeset 30 vuotta??

Se tekstinkäsittelyohjelma ei vielä(kään) kirjoita itse sitä tekstiä. Se pitää toistaiseksi vielä ihmisen sinne kirjoittaa. Kehittyneimmät ohjelmat toki pystyvät kirjoittamaan jo sanelun mukaankin, mutta lopputulos ei välttämättä ole etenkään suomenkielellä sitä, mitä sanelija tarkoitti. Eli sekin pitää ihmisen vielä tarkistaa.

Vierailija
65/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella erikoista, että suuri ja mahtava tekoäly ei osaa tätä, sinänsä hyvin mekaanista hommaa.

Lääkäreiden pitäisi kouluttaa tekoäly omaan sanastoonsa, mieti kuinka paljon ulkomaalaiset lääkärit puhuvat murtaen. Ei onnistu esim. näistä syistä.

Vierailija
66/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vähän ohi aiheen mutta mua kiinnostaa paljonko kielenkääntäjä (telkkarin sarjat/leffat) tienaa ja miten niihin töihin pääsee käsiksi? Pstyn kääntämään kolmea kieltä, ei tutkintoa alalta.

Nykyään nämä hommat on ulkoistettu firmoille, jotka maksavat niistä naurettavan huonosti.

Vierailija
67/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalin homma ikinä, jouduin kerran oman työn ohella purkamaan lääkäreiden saneluita puoli päivää. Tahalteen sössöttivät, puhuivat nopeasti, nielivät sanoja ja puhuivat niin hiljaa ettei saanut mitään selvää. Toivottavasti nykyään kirjoittavat itse tekstinsä. Aivan turhaa tuplatyötä on sanelujen purku ja siinä tulee ihan varmasti virheitä. Sanelunpurussa tapahtuvat ERITTÄIN  todennäköinen tulkintavirhe ja sen myötä kirjoitusvirhe voi aiheuttaa pahimmillaan vaikka potilaan kuoleman tai jonkun potilasvahingon.  En edes uskaltaisi tehdä tuota työtä, sen verran järjetöntä oli. Ja siis mulla kokemusta vain kolmelta tunnilta, 30 vuoden takaa. Olen ammattitaitoinen sihteeri, joka osaa kirjoitella kymmensormijärjestelmällä useammalla kielellä (testitkin tehty ) ja kouluaikana meille opetettiin myös pikakirjoitusta. Ei silti ikinä lääkäreiden saneluiden purkua, sellaista rahaa ei löydy että siihen alkaisin ikinä. 

Vierailija
68/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalin homma ikinä, jouduin kerran oman työn ohella purkamaan lääkäreiden saneluita puoli päivää. Tahalteen sössöttivät, puhuivat nopeasti, nielivät sanoja ja puhuivat niin hiljaa ettei saanut mitään selvää. Toivottavasti nykyään kirjoittavat itse tekstinsä. Aivan turhaa tuplatyötä on sanelujen purku ja siinä tulee ihan varmasti virheitä. Sanelunpurussa tapahtuvat ERITTÄIN  todennäköinen tulkintavirhe ja sen myötä kirjoitusvirhe voi aiheuttaa pahimmillaan vaikka potilaan kuoleman tai jonkun potilasvahingon.  En edes uskaltaisi tehdä tuota työtä, sen verran järjetöntä oli. Ja siis mulla kokemusta vain kolmelta tunnilta, 30 vuoden takaa. Olen ammattitaitoinen sihteeri, joka osaa kirjoitella kymmensormijärjestelmällä useammalla kielellä (testitkin tehty ) ja kouluaikana meille opetettiin myös pikakirjoitusta. Ei silti ikinä lääkäreiden saneluiden purkua, sellaista rahaa ei löydy että siihen alkaisin ikinä. 

Ei meillä lääkärit ehdi itse kirjoittamaan. Sitä varten on OSAAVAT sanelunpurkajat. Ovat sairaalan sisällä osastonsihteerin nimikkeellä. Meillä arvostetaan tätä ja toivottavasti pysyisi vielä kauan. Itsekin joskus olen kirjoittanut ja se todella vaatii nopeutta, tarkkuutta ja monipuolista sanaston osaamista ja ymmärrystäkin.

T. myöskin kokenut osastonsihteeri

Vierailija
69/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö nämä sanelunpurkajat potilaan nimen ym. henkilötiedot saneluita purkaessaan? Vai onko se tehty jotenkin niin, että eivät voi yhdistää henkilöön ja pelkkä kertomus näkyy? Jos näkee, niin tuossahan on taas yksi henkilö lisää potilastietoja näkemässä...

Ihan kaikki näkyy, tallennetaan diagnooseja ja toimenpiteitä jne. Joskus täytyy selata vanhoja tekstejäkin jos ei saa sanelijan puheesta kunnolla selvää jos sieltä löytyisi oikea sana. Labrat nähdään myös, röntgenlähetteet ja lausunnot. Usein alkuperäinen sanelu on pidempi kuin lopullinen versio joka päätyy mm omakantaan lääkärin tarkastuksen jälkeen.

Todella huolestuttavaa tämä. Etenkin, jos töitä ulkoistetaan ties kenelle. Ja tuo tietoturvakysymys kiinnostaisi todellakin. Monenlaiset riskit tietojen leviämiseen tässä on.

No miten ajattelit hoitaa asian paremmin parjatulla julkisella sektorilla? Lääkärin palkallako on paremmin aikaa naputella potilaskertomustekstejä?

Vierailija
70/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tekoäly korvaa nuo teksti käsittelijät jolloin ihmiselle jää varmistus, sen jälkeen tekoäly korvaa ne varmistajat. Mutta eihän yhtä ja samaa työtä ole tarkoituskaan tehdä vuosikymmeniä, että sinänsä ihan sama.

Vierailija
71/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella huolestuttavaa tämä. Etenkin, jos töitä ulkoistetaan ties kenelle. Ja tuo tietoturvakysymys kiinnostaisi todellakin. Monenlaiset riskit tietojen leviämiseen tässä on.

No miten ajattelit hoitaa asian paremmin parjatulla julkisella sektorilla? Lääkärin palkallako on paremmin aikaa naputella potilaskertomustekstejä?

Siis millä julkisella? Sama kai se onko julkinen vai yksityinen, jos töitä ulkoistetaan kenelle vaan kirjoitus-/näppäilytaitoiselle kotiin. Ja sillä lääkärin palkalla voisi kyllä pikkaisen naputellakin tekstejä.

Julkisen puolen lääkärit ovat sen verran kuormittuneita, ettei heillä todellakaan ole aikaa tuottaa kattavia tekstejä. Jotkut sitä ovat toki yrittäneet, mutta tekstit täynnä kirjoitusvirheitä ja näyttävät siltä, etteivät lääkärit ymmärrä tekstien päätymistä potilaille. Se osaava sanelunpurkaja on kullanarvoinen ja monet lääkärit (etenkin vanhemmat) arvostavat tätä.

Vierailija
72/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion hakea Diktamenille. Olen työtön, palaamassa työelämään. En ainakaan menetä siinä mitään. Joku tuollainen kirjoittelu voisi alkuun sopia todella hyvin

Vierailija
73/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa

Vierailija
74/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen täällä oli keskustelua Diktamenista, mutta se ketju poistettiin. Olis kiva kuulla kokemuksia siitä.

Ko firmalla jatkuvasti paikkoja auki. Kannattaa miettiä, että miksi?

Eilisessä ketjussa jotkut oli hakeneet ja sieltä oli vastattu miltei heti, että ei kiitos. Eli hakijoita on kyllä... Eihän hakuja aina siksi ole, ettei tekijöitä olisi

Oliko hakijoilla ollut esim. todistusta näppäilynopeudesta? Jonkinlainen lähtötaso vaaditaan yleensä aina ja jos on toiselta alalta siirtymässä, sanotaan vaikka CV:ssä työpaikkoja tyyliin kaupan kassa, hotellin respa, niin tuskin näppäilynopeus on niin kova että yltää heidän tavoitteisiin joten miksi edes kokeilla ja tuhlata aikaa...

Ei kerrottu sen kummemmin, muuta kuin, että hoitoalan ihminen oli ainakin joku ollut.

Itse juurikin olen hoitoalan tehtävissä, joissa käytetään paljon tietokonetta ja ajanvarausta ym. Siksi mietin halusinko tuonne...

Niin, mikä se sinun näppäilynopeus on? Ei tuollainen ulkopuolinen firma oikeasti ota töihin sellaista joka naputtelisi saneluja vain muutamia päivässä kahden sormen taktiikalla vaan noilla on kovat tulostavoitteet. Jossain sairaanhoitopiirin sisällä voi toki tällaisia suojatyöpaikkoja ollakin jonne kelpaa kuka tahansa entinen hoitaja.

Ainakin yksi firma, joka tekee ylivuotopurkua, pyytää liittämään hakemukseen netissä suoritetun nopeustestin tuloksen. Se testi on sellainen jossa naputetaan pelkkiä sanoja niin paljon kuin minuutissa ehtii...

Kuitenkin varsinaisessa lääk.tiet. termejä sisältävässä saneluiden purussa on myös tiedettävä se sana, kirjoitusasu tai jos lyhenne niin... kirjoitetaanko suomalaisittain vai alkup. kielen mukaiseen asuun. Numeroita myös.

Lisäksi oikeakielisyys

.. sattuu vielä sanelu olemaan pelkkää litaniaa ilman lauseisiin ja virkkeisiin saneltua jakoa, osaatko välimerkittää....

No, noita pelkkiä tekstinkäsittelijän työpaikkoja ei enää juuri ole, paitsi juuri näitä ulkoistuspalvelua tarjoavien firmojen...

Mun käsittääkseni palkka muodostuu hinnoitteluna per kirjoitettu merkki...

Kai tossa joku kiinteä pohja on, mutta suorite- eli kirj. merkki siihen sitten tuo lisää.

En suosittele.

Vierailija
75/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä julkisella? Sama kai se onko julkinen vai yksityinen, jos töitä ulkoistetaan kenelle vaan kirjoitus-/näppäilytaitoiselle kotiin. Ja sillä lääkärin palkalla voisi kyllä pikkaisen naputellakin tekstejä.

Julkisen puolen lääkärit ovat sen verran kuormittuneita, ettei heillä todellakaan ole aikaa tuottaa kattavia tekstejä. Jotkut sitä ovat toki yrittäneet, mutta tekstit täynnä kirjoitusvirheitä ja näyttävät siltä, etteivät lääkärit ymmärrä tekstien päätymistä potilaille. Se osaava sanelunpurkaja on kullanarvoinen ja monet lääkärit (etenkin vanhemmat) arvostavat tätä.

Voivat arvostaa... mutta PUHEENTUNNISTUS on nykypäivää.

Sairaaloissa sanelunpurku osastonsihteerien sarkaa nykyään se mitä puheentunnistukselta jää.

Lääkäreitä patistetaan opettelemaan puheentunnistuksen käyttö

Vierailija
76/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä tekee tekstinkäsittelijä??? Eikö sitä varten oo tekstinkäsittelyohkelmat ollu olemassa viimeset 30 vuotta??

Se tekstinkäsittelyohjelma ei vielä(kään) kirjoita itse sitä tekstiä. Se pitää toistaiseksi vielä ihmisen sinne kirjoittaa. Kehittyneimmät ohjelmat toki pystyvät kirjoittamaan jo sanelun mukaankin, mutta lopputulos ei välttämättä ole etenkään suomenkielellä sitä, mitä sanelija tarkoitti. Eli sekin pitää ihmisen vielä tarkistaa.

Lääkärin vastuulla ovat myös ne tekstinkäsittelijän purkamat eli pitäisi tarkastaa ennen hyväksyntää tekstiksi purettu.

Puheentunnistus kehittynyt paljon alkuajoista, ja moni lääkäri sitä on kehunut.

Vierailija
77/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä lääkärit ehdi itse kirjoittamaan. Sitä varten on OSAAVAT sanelunpurkajat. Ovat sairaalan sisällä osastonsihteerin nimikkeellä. Meillä arvostetaan tätä ja toivottavasti pysyisi vielä kauan. Itsekin joskus olen kirjoittanut ja se todella vaatii nopeutta, tarkkuutta ja monipuolista sanaston osaamista ja ymmärrystäkin.

T. myöskin kokenut osastonsihteeri

Minä olin tosiaan ihan muissa hommissa ja heitettiin hetkeksi sanelujenpurkuun. Täytyy tosiaan olla aika laaja osaaminen aiheesta, että kaikki latinankieliset termit tulevat oikein. Lisäksi tosiaankin minulla oli suunnattomia ongelmia lääkäreiden puheiden tulkinnassa. 

Yksityinen vastaanotto oli, ei sairaala. En kovin kauaa tuolla sektorilla sihteerinhommissa viipynyt, oli ihan kesätyö vaan. Siirryin teollisuuteen

Vierailija
78/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion hakea Diktamenille. Olen työtön, palaamassa työelämään. En ainakaan menetä siinä mitään. Joku tuollainen kirjoittelu voisi alkuun sopia todella hyvin

Hae vaan. Sinne hakenee moni muukin. Meinaatko saada kunnon tienestit kirjoittelulla?

Vierailija
79/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ammattitaitoinen lääkäri ja hoitaja hoksaa sen graavin sanelunpurussa tapahtuneen mokan. Lääkemääräysten suhteen esim. ne kirjataan tietysti yksittäisinä muualle eikä vain decursuksiin jotka saatetaan saneltuina purkaa vasta parin päivän päästä. Digisaneluiden suhteen lääkäri tai hoitaja voi myös itse kuunnella sanelun ennen kuin se tulee purettavaksi...

Vierailija
80/202 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nää ole niitä talvisodan aikaisia ammatteja, meillä ainakin kone kirjoittaa tekstit automaattisesti. ei siinä mitään kirjoittaa ole, yks oikolukija vaan. 

Kyllä meillä edelleen osastonsihteerit kirjoittavat. Osastonsihteerit, jotka tekevät pelkkää sanelunpurkutyötä.

Oho. Miksi nimike on muutettu ossiksi, jos vain saneluja purkavat. Mun tietämissä paikoissa ossi tekee kaikkea osaston toimistotyötä ja siinä sivussa saneluita purkaa. Ja puheentunnistus on käytössä, mutta jotkut itsepintaisesti pitäytyvät vanhassa tyylissä.

Esim hus pisti useita tekstinkäsittelijöitä pois tässä taannoin... kaikille näistä ei löytynyt muita töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä