Kannattaako hakea tekstinkäsittelijän töitä? Mistä kannattaa ja mistä ei ainakaan?
Siis mitä palkkaa siitä maksetaan nykyään? Onko eroa, jos tekee töitä suoraan sairaalan sisällä tai jossain ulkopuolisessa firmassa? Mitä näitä nyt on Diktamen jne...? Vetääks nuo purkufirmat paljonkin välistä? Mulla on joku näkemys asiasta, mutta mielellään kuulisin muidenkin kokemuksia... sairaaloiden sisällä ja ulkopuolella kirjoittavilta.
Kommentit (202)
Eikös nää ole niitä talvisodan aikaisia ammatteja, meillä ainakin kone kirjoittaa tekstit automaattisesti. ei siinä mitään kirjoittaa ole, yks oikolukija vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen täällä oli keskustelua Diktamenista, mutta se ketju poistettiin. Olis kiva kuulla kokemuksia siitä.
Ko firmalla jatkuvasti paikkoja auki. Kannattaa miettiä, että miksi?
Eilisessä ketjussa jotkut oli hakeneet ja sieltä oli vastattu miltei heti, että ei kiitos. Eli hakijoita on kyllä... Eihän hakuja aina siksi ole, ettei tekijöitä olisi
Oliko hakijoilla ollut esim. todistusta näppäilynopeudesta? Jonkinlainen lähtötaso vaaditaan yleensä aina ja jos on toiselta alalta siirtymässä, sanotaan vaikka CV:ssä työpaikkoja tyyliin kaupan kassa, hotellin respa, niin tuskin näppäilynopeus on niin kova että yltää heidän tavoitteisiin joten miksi edes kokeilla ja tuhlata aikaa...
Ei kerrottu sen kummemmin, muuta kuin, että hoitoalan ihminen oli ainakin joku ollut.
Itse juurikin olen hoitoalan tehtävissä, joissa käytetään paljon tietokonetta ja ajanvarausta ym. Siksi mietin halusinko tuonne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistuu 100 % etänä, suosittelen! Pieni palkka mutta mahdollisuus tehdä jostain Bulgariasta käsin niin olisi ihan kohtuullinen "elintaso" ja työnantaja Suomessa kuitenkin
Sairaaloiden sisällä ei muka onnistu syystä x. Kukaan ei ole perustellut kunnolla miksi ei. Työnantaja suostuu jopa maksamaan ihan järjetöntä vuokraa tiloista, joissa työ tapahtuu... Lähiesimiehetkin vastustaa...
Kyllä HUS:n saneluja purettiin kotoa käsin silloin kun vielä oli tekstinkäsittelijät eikä automaattista puheentunnistusta kuten nykyään.
Meillä ei. Korona-aikana poikkeusluvalla sai tehdä etäpäiviä. Muuten ehdoton ei etätyöskentelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen täällä oli keskustelua Diktamenista, mutta se ketju poistettiin. Olis kiva kuulla kokemuksia siitä.
Ko firmalla jatkuvasti paikkoja auki. Kannattaa miettiä, että miksi?
Eilisessä ketjussa jotkut oli hakeneet ja sieltä oli vastattu miltei heti, että ei kiitos. Eli hakijoita on kyllä... Eihän hakuja aina siksi ole, ettei tekijöitä olisi
Oliko hakijoilla ollut esim. todistusta näppäilynopeudesta? Jonkinlainen lähtötaso vaaditaan yleensä aina ja jos on toiselta alalta siirtymässä, sanotaan vaikka CV:ssä työpaikkoja tyyliin kaupan kassa, hotellin respa, niin tuskin näppäilynopeus on niin kova että yltää heidän tavoitteisiin joten miksi edes kokeilla ja tuhlata aikaa...
Ei kerrottu sen kummemmin, muuta kuin, että hoitoalan ihminen oli ainakin joku ollut.
Itse juurikin olen hoitoalan tehtävissä, joissa käytetään paljon tietokonetta ja ajanvarausta ym. Siksi mietin halusinko tuonne...
Niin, mikä se sinun näppäilynopeus on? Ei tuollainen ulkopuolinen firma oikeasti ota töihin sellaista joka naputtelisi saneluja vain muutamia päivässä kahden sormen taktiikalla vaan noilla on kovat tulostavoitteet. Jossain sairaanhoitopiirin sisällä voi toki tällaisia suojatyöpaikkoja ollakin jonne kelpaa kuka tahansa entinen hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nää ole niitä talvisodan aikaisia ammatteja, meillä ainakin kone kirjoittaa tekstit automaattisesti. ei siinä mitään kirjoittaa ole, yks oikolukija vaan.
Kyllä meillä edelleen osastonsihteerit kirjoittavat. Osastonsihteerit, jotka tekevät pelkkää sanelunpurkutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala palkka, mutta voittaa itselläni potilastyön
En nyt sanoisi näinkään. Työhön nähden hyvä palkka. Sama kuin lähihoitajilla. Tämä siis sairaalan sisällä.
Itse olen hammashoitaja, joka vaihtoi sanelunpurkuun. Palkka miltei sama.
Jep ja mahdollisuus myös vuorotyöhön, jolloin tietenkin lisät nostavat palkkaa.
Voiko tätä tehdä kokonaan etänä?
Jos yhtään kiinnostaa,niin kannattaa hakea. Aikoinaan kyllästyin vanhusten hoitoon ja hain sairaanhoitopiiriin töihin näihin hommiin. Alkoi tulla puheluita ja työtarjouksia.
Tekstinkäsittely itsessään on kivaa, mutta pidemmän päälle työ on raskasta ja palkat tosi huonot. Käsittääkseni kaikilla yksityisillä firmoilla on käytössä suoritepalkkaus, eli saat jotain senttejä jokaisesta kirjoittamastasi merkistä tai puheminuutista. Tauot, teknisten ongelmien kanssa säätäminen ym. on sitten palkatonta. Monet purkavat saneluja läpi koko työvuoron pitämättä edes viiden minuutin kahvitaukoa, jotta saavat kohtuullista palkkaa. Toisaalta esim. touko-elokuussa lääkäreiden lomaillessa töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille, jolloin työvuoroja karsitaan rankalla kädellä. Saatat saada vain 1-3 työvuoroa viikossa ja siinähän sitten mietit, mistä taiot rahaa elämiseen.
Diktamenilla en ole ollut töissä, mutta olen kuullut siitä hyvää. Ei sielläkään palkoilla juhlita, mutta palkkaus on kuulemma ihan ok muihin alan firmoihin verrattuna. Lingsoftilla olen ollut, mutta lähdin palkkauksen ja muiden ongelmien takia, enkä enää palaisi. Muita yksityisiä firmoja en sitten tiedäkään. Ennemmin hakisin suoraan jollekin hyvinvointialueelle tekstinkäsittelijäksi, niissä on yleensä kiinteä kuukausipalkka ja muutenkin paremmat työolot.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tätä tehdä kokonaan etänä?
Voi, riippuu työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos onnistuu 100 % etänä, suosittelen! Pieni palkka mutta mahdollisuus tehdä jostain Bulgariasta käsin niin olisi ihan kohtuullinen "elintaso" ja työnantaja Suomessa kuitenkin
Tämäkään ei ole niin itsestäänselvää. Ainakin meillä on ehto, että työ pitää tehdä Suomen rajojen sisäpuolella, koska asiakas (hyvinvointialue) näin vaatii.
Ainakaan täällä meidän osastolla KUKAAN lääkäri (haavahoitaja jne) EI käytä puheentunnistusta, vaan mä kirjoitan ihan kaikki sanelut. Olen ollut tässä toimessa jotain yli 30 vuotta ja tästä jään eläkkeellekin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan täällä meidän osastolla KUKAAN lääkäri (haavahoitaja jne) EI käytä puheentunnistusta, vaan mä kirjoitan ihan kaikki sanelut. Olen ollut tässä toimessa jotain yli 30 vuotta ja tästä jään eläkkeellekin.
Meilläkin lääkärit nimenomaan haluavat, että osaava ihminen purkaa heidän sanelut. Itse eivät ehdi kirjoittamaan eivätkä haluakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin lääkärit nimenomaan haluavat, että osaava ihminen purkaa heidän sanelut. Itse eivät ehdi kirjoittamaan eivätkä haluakaan.
Ja minä en siis kirjoita (enkä ehtisikään), vaan teen muita sihteerin hommia. Kirjoitus on toisaalla, mutta kuitenkin ns. talon sisällä.
Näkeekö nämä sanelunpurkajat potilaan nimen ym. henkilötiedot saneluita purkaessaan? Vai onko se tehty jotenkin niin, että eivät voi yhdistää henkilöön ja pelkkä kertomus näkyy? Jos näkee, niin tuossahan on taas yksi henkilö lisää potilastietoja näkemässä...
Sori vähän ohi aiheen mutta mua kiinnostaa paljonko kielenkääntäjä (telkkarin sarjat/leffat) tienaa ja miten niihin töihin pääsee käsiksi? Pstyn kääntämään kolmea kieltä, ei tutkintoa alalta.
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö nämä sanelunpurkajat potilaan nimen ym. henkilötiedot saneluita purkaessaan? Vai onko se tehty jotenkin niin, että eivät voi yhdistää henkilöön ja pelkkä kertomus näkyy? Jos näkee, niin tuossahan on taas yksi henkilö lisää potilastietoja näkemässä...
Kyllä ainakin talon sisällä olevat osastonsihteerit näkee. En tiedä millaista näiden "ulkopuolisten" kanssa on.
Ja jos sitä tehdään etänä, niin miten tietoturva varmistetaan, ettei tiedot leviä kotikoneelta ties minne?
Pystyykö "ukko kuin ukko" purkamaan näitä saneluja tekstiksi vai pitääkö olla lääketieteen ammattilainen että ymmärtää mitä ne sanelut tarkoittaa?
Kyllä HUS:n saneluja purettiin kotoa käsin silloin kun vielä oli tekstinkäsittelijät eikä automaattista puheentunnistusta kuten nykyään.