Nainen joutui putkaan kuvattuaan pyörätielle pysäköityä tunnuksetonta poliisiautoa
Facebookista kopioitua - koko päivitys löytyy julkisena "Minä pysäköin pyörätielle"-ryhmästä:
"Tässä [kuvassa] on tunnukseton poliisiauto Oopperan edessä Hesarilla pysäköitynä pyörätielle ja jalkakäytävälle eilen Suomen satavuotisitsenäisyyspäivänä. Ehkä he olivat suorittamassa jotain virkatehtävää, jonka takia oli välttämätöntä säilyttää kiesiä juuri tässä. Sitä en voi tietää.
Mutta eipä siinä kaikki. Tämän kuvan ottaminen johti, ei sen vähempään kuin putkaan joutumiseen. Kyllä, luit oikein.
Tulin pyörätietä Töölön suunnasta, havaitsin auton pyörätiellä ja pysähdyin muutamia metrejä ennen autoa. Parkkeerasin pyörän, otin hanskat kädestä ja repun selästä, kaivoin sieltä kameran ja otin pari valokuvaa autosta. Pakkasin kameran takaisin reppuun, laitoin repun selkään ja hanskat käteen. Tein tämän kaikessa rauhassa, eikä mitään tapahtunut. Vasta kun valmistauduin lähtöön, autosta tuli ulos vanhempi konstaapeli, joka ilmoitti olevansa poliisi ja kysyi, onko minulla henkilöllisyystodistusta mukana.
...
Poliisit jatkoivat henkilöllisyystodistuksen tivaamista. Tiedän, että Suomessa kansalaisella ei ole velvollisuutta kantaa henkilöllisyystodistusta mukana ulkona liikkuessaan, edes itsenäisyyspäivänä. Kysyin, mitä tapahtuu jos minulla ei ole henkilöllisyystodistusta mukana. Poliisi vastasi: “Sitten lähdetään asemalle selvittämään ja saat sakot niskoittelusta.” Tarjouduin kaksi kertaa kertomaan poliisille henkilötietoni. Se ei kuitenkaan kelvannut, vaan he vaativat nimenomaan henkilöllisyystodistusta.
Poliisit ottivat minut kiinni ja penkoivat laukkuni. Omaisuuteni takavarikoitiin ja minut vietiin toiseen poliisiautoon [...] Muista oikeuksistani sain tietää vasta paperista sen jälkeen kun minut oli suljettu putkaan. Siinä luki mm. että minulla on oikeus saada tietää, mistä syystä olen menettänyt vapauteni. Sitä ei ollut kerrottu.
Päästyäni putkasta minut vietiin kuulusteluhuoneeseen, jossa sain takaisin omaisuuteni. Arvotavarat olivat laatikon pohjalla, joiden päälle oli laitettu kengät. Kengistä oli valunut kuraa kaikkien tavaroiden päälle, mm. kameran päälle. Kameran linssinsuojus ei sulkeutunut kunnolla aluksi. Se näytti kuitenkin toimivan, kun sitä muutaman kerran availi ja sulki. Kameran linssin alle oli mennyt likaa, joka näkyy vaaleaa taustaa vasten otetuissa kuvissa. Kerroin tästä kuulustelevalle poliisille ja näytin kameraa hänelle. En tiedä kirjasiko hän sitä ylös.
Pyysin poliisilta kopiot papereista, joissa mm. allekirjoitan saaneeni omaisuuteni takaisin. Hän ei kuulemma saanut printata niitä minulle, vaan ne pitäisi tilata jostain. Otin papereista valokuvat. Niistä ilmenee, että kiinnioton perusteena oli:
“KIINNIOTTO, RIKOKSILTA JA HÄIRIÖILTÄ SUOJAAMISEKSI (PoliisiL 2:10.2)
Ei suostunut antamaan poliisille henkilötietojaan. Vastasi tuntomerkkejä epäillystä pullon heittäjästä. Paikalta poistaminen riittämätön toimenpide.”
....
Mitä sinä teit Suomi sata -itsenäisyyspäivänä? Minä olin putkassa.
Tässä maassa, joka itseään oikeusvaltioksikin kutsuu, poliisi voi heittää sinut putkaan, jos häntä vituttaa se, että otat kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta.
Onnea Suomi sata."
Kommentit (190)
Pyöräilijäin ylimielinen asenne ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen suhahteveline kaahailuineen on suurempi ongelma kuin virkatehtäviään toimittavat poliisit.
Ohis, mutta juuri näillä samoilla argumenteilla vähätellään USA:ssa räjähdysmäisesti kasvaneita tapauksia, joissa poliisi ampuu virantoimituksessa pahimmillaan ihan viattomia (ei edes mistään epäiltyjä) ihmisiä.
"Joku syyhän siihen on oltava, että joutui poliisin kanssa tekemisiin..." "Teki varmaan itse jotain provosoivaa"
Kognitiivinen dissonanssi on jännä ilmiö. Luottamus poliisiin on säilytettävä ja vastakkaiset todisteet hylätään perusteella millä tahansa. Ehkä taustalla on pelko siitä, ettei turvallisena pitämämme yhteiskunta olekaan sitä, miltä näyttää.
Ketjussa on paljon pyöräilijöitä kohtaan kohdistuvaa vihaa. Tapaus suututtaisi enemmän, jos uhri ei olisi pyöräilijä.
Jotenkin minulla tulee olo, että tuo pidätetty jättää nyt jotain kertomatta tai sievistelee tapahtuneita näyttääkseen uhrilta. Tietäen tuon FB-ryhmän olevan täynnä höyrypäitä niin veikkaan henkilön vittuilleen poliisille tuossa henkilöllisyysasiassakin siihen sävyyn, että poliisi on katsonut asian ratkeavan paremmin poistamalla paikalta.
Itsenäisyyspäivänä putkaa ei täytetä turhaan, koska riski isoille rähinöille on olemassa. Ehkäpä heittikin jonkun pullon? Mistä tiedetään, ettei tuo ollut jossain vasemmistoroskaväen miekkarissa riehumassa ja poliisi oli pistänyt touhun merkille jo aiemmin.
Vähän liian korostuneesti kuvailee, kuinka rauhallisesti sitä ja tätä ja tota ja paha poliisi ei sanonut tai tehnyt. Kaikkia asiakirjoja ei muuten saa kopioida ja niiden hankkimiseen pitää jättää kirjallinen pyyntö. Näin ainakin terveydenhuollon asiakirjoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta juuri näillä samoilla argumenteilla vähätellään USA:ssa räjähdysmäisesti kasvaneita tapauksia, joissa poliisi ampuu virantoimituksessa pahimmillaan ihan viattomia (ei edes mistään epäiltyjä) ihmisiä.
"Joku syyhän siihen on oltava, että joutui poliisin kanssa tekemisiin..." "Teki varmaan itse jotain provosoivaa"
Kognitiivinen dissonanssi on jännä ilmiö. Luottamus poliisiin on säilytettävä ja vastakkaiset todisteet hylätään perusteella millä tahansa. Ehkä taustalla on pelko siitä, ettei turvallisena pitämämme yhteiskunta olekaan sitä, miltä näyttää.
Sama ilmiö oli Neuvostoliitossakin. Kun Stalinen vainojen aikana täysin syyttömiä pidätettiin syytettynä kapitalistin kätyreiksi, vakoojiksi ja tuholaisiksi niin kansa puhui "että ei savua ilman tulta".
Nämä poliisivaltiosta inisijät ovat niitä, joilla on oma lehmä ojassa. Kun elää siivosti, ei ole poliisin kanssa mitään ongelmia.
Hyvä kun poliiseille saadaan nämä rintakamerat laajemmin käyttöön. Voidaan oikeudessa näyttää, oliko sitä pamputusta vai menikö luikurin puolelle pidätetyltä, vaikka itse niskurointi?
Niin tyypillinen vassarianarkistin propagandatarina kuinka mää en mitään tehnyt ja paha poliisi pamputti ja vei putkaan. Ovat kuin rajojaan hakevia uhmaikäisiä, poliisi tuntuu olevan ainoa auktoriteetti jolta ne rajat löytyy niin sinne sitten riennetää aukomaan päätä. Mulla ei yli kuusikymppisen elämäni aikana ole yhtään ikävää kokemusta poliisista ei Suomesta eikä ulkomailta. Poliisi on aina toiminut asiallisesti ja ystävällisesti enkä ole kokenut tarvetta rettelöintiin.
Mut jotkut ei aikuistu ikinä. Kyllä tiedän itseni ikäisiäkin, joiden mielestä poliisit on ”kytät” tai ”siat”. Heillä onkin sitten tyylinä liikuskella laillisuuden rajamailla ja kaunistella omia tekemisiään.
Siaksi haukkujat ovat yllättäen itse esimerkiksi narkomaaneja. Lain väärällä puolella. Tavallinen kansa haluaa elää rauhassa järjestyksen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minulla tulee olo, että tuo pidätetty jättää nyt jotain kertomatta tai sievistelee tapahtuneita näyttääkseen uhrilta. Tietäen tuon FB-ryhmän olevan täynnä höyrypäitä niin veikkaan henkilön vittuilleen poliisille tuossa henkilöllisyysasiassakin siihen sävyyn, että poliisi on katsonut asian ratkeavan paremmin poistamalla paikalta.
Itsenäisyyspäivänä putkaa ei täytetä turhaan, koska riski isoille rähinöille on olemassa. Ehkäpä heittikin jonkun pullon? Mistä tiedetään, ettei tuo ollut jossain vasemmistoroskaväen miekkarissa riehumassa ja poliisi oli pistänyt touhun merkille jo aiemmin.
Vähän liian korostuneesti kuvailee, kuinka rauhallisesti sitä ja tätä ja tota ja paha poliisi ei sanonut tai tehnyt. Kaikkia asiakirjoja ei muuten saa kopioida ja niiden hankkimiseen pitää jättää kirjallinen pyyntö. Näin ainakin terveydenhuollon asiakirjoissa.
Ihan sama tuli mieleen. Kukapa sitä nyt mainostaisi itse ensin aukoneensa päätään. Ei olisi ensimmäinen kerta kun "rauhallisesti käyttäytynyt" ns. uhri onkin osoittautunut aggressiiviseksi räyhääjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heititkö kuitenkin sen pullon?
Villi veikkaukseni on, ettei koko pullonheittäjänaista ole ollutkaan. Poliisia vaan v'''tti kun kaverit pääsi laittamaan anarkisteja nippuun ja itse joutui odottamaan passissa.
Joopa joo, nyt se foliohattu pois päästä, itsenäisyyspäivänä on niin paljon idiootteja matkassa, etten hetkeäkään epäile ettei noita pullonheittäjä pässejä ja muitakin tyyppejä jotka paikkoja hajottaa on montakin liikkeellä.
No minä olen ollut asemalla "pullon heiton" takia. Tosiasiassa siksi, että vanhempaa partiopoliisia vitutti joku. Voi olla, että vaimo ei ollut antanut. Säälitti vähän se nuorempi partiokaveri, joka kävi etsimässä sitä "pulloa" sieltä nokkospuskista, johon vanhempi sanoi minun ja kaverini sen heittäneen.
Yllättäen mielikuvituspulloa ei löytynyt. Kaverini teki sitten virheen ja kommentoi aika sarkastisesti touhua, joten hän päätyi maijaan ensin. Minä sanoin sitten, että olisiko ok, jos me lähtisimme tästä kotiin (olimme menossa kotoa kaupungille perjantai-illan viettoon). Ei vissiin ollut ok, sillä seuraavaksi olin itsekin maijassa.
Olimme 16-vuotiaita, joten kahden päivystävän sosiaaliviranomaisen jutuille meidät siitä roudattiin. Juttelimme siinä niitä näitä ja ovelle tuli sitten poliisi kysymään, että laitetaanko pojat putkaan. Miespuolinen sosiaaliviranomainen vastasi, että ei hän kyllä näe siihen mitään syytä. Minä heitin siihen puolueettoman auktoriteetin suojaamana, että mietitään tässä vielä, että miksiköhän meidät tänne tuotiin.
Jos olisimme olleet täysi-ikäisiä, putkareissu olisi tullut, ilman mitään syytä. Nyt siinä kävi vain niin, että luottamukseni poliisiin sai lähtemättömän vaurion. Samanlaisia, jollei pahempia kusipäitä ne ovat kuin kaikki muutkin. Huono homma on se, että niille on annettu paljon valtaa ilman mitään kontrollia. Ei ihme, että haalarikamera kauhistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai harrastuksena jalkakäytäville pysäköityjen autojen valokuvaus? Kuulostaa harvinaisen takakireältä. Ja aika pässi pitää olla, jos lähtee poliisiautoja kuvailemaan. Mutta pääsipähän nyt pahoittamaan mielensä ja kirkumaan "fasistivaltiosta", se kai oli tarkoituskin.
Alkaisitko itse väistelemään autotielle pysäköitä fillareita tai vaikka puistonpenkkjä, ajaen vastaantulijan kaistalla? Niin etpä tietenkään, mutta pyöräilijöiden pitäisi jatkuvasti mutkitella...
Jos Suomen poliisi ei tekisi työtään niin hyvin, kuin se tekee, pyöräilijoiden ei tosiaan tarvitsisi mutkitella, naispyöräilijöiden ei tarvitsisi sitä pyöräänsä tuoda edes kellarista pois.
Ette taida osa oikein ymmärtää, kuinka paljon (näkymätöntä) työtä vaatii, että me voidaan täällä kulkea aika vapaasti. Ja jos ei voida, poliisin vika se nyt ei ainakaan ole.
Voisitko selventää mitä "näkymätöntä" työtä poliisi tekee, että voimme kulkea kaduilla "vapaasti"? Kotiarestissa pitäisi olla ellei ole varaa autoilla?
Kyllä tarpeento mielivalta on juuri poliisin vika, en kenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä kuvasi pyörätiellä ollutta autoa ja sieltä nousi poliisi ja vei putkaan. Ei kovin tahdikasta tai ammatimaista toimintaa poliisislta.
Trollihan sä olet mutta.....
Ei poliisi rupea viemään ketään putkaan ilman hyvää syytä. Nainen on varmasti tehnyt jotakin joka johti putkaan viemiseen, mutta jännästi meille ei kerrottu sitä puolta asiasta.
Toivottavasti ap on trolli, koska kuulostaa todella hankalalta ihmiseltä, jos pitää ruveta raijaamaan ihmistä putkaan asti.
Niin kauan kuin raukkapoliisit eivät suostu haalarikameroita käyttään, voivat aina valehdella ja kaveri todistaa toisen puolesta.
Jos se auto on ollut keskellä pyörätietä ilman hälytysvaloja, niin se on LAITTOMASTI PYSÄKÖITY, oli poliisiauto tai ei.
Eli poliisi itse sallii itselleen laittoman toiminnan, mielivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Noita nuo maailmanomistajat pyöräilijät ovat. Sai tasan ansionsa mukaan. Noin poliisi toimii kaikkien kanssa, jotka kieltäytyvät näyttämästä henkilöllisyystodistustaan. Oli sitten musta tai valkoinen, nuori tai vanha.
Nainen meni vielä julkisesti jakamaan tyhmyyttään.
Maailmannapoja ovat kylläkin autoilijat jotka pysäköivät pyöräteille. Miksei pysäköidä autotien keskelle? Niin koska ei uskalleta, joku voi vaikka hermostua ja ajaa päin. Pelkureita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka haluavat ajaa kulkuneuvolle osoitetulla väylällä, ilman sinne kuulumattomia esteitä ="FB-ryhmä täynnä höyrypäitä"
Pysy sinäkin siellä autotiellä, äläkä väärinpysäköi fiksumpien kulkuvälineiden eteen, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijäin ylimielinen asenne ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen suhahteveline kaahailuineen on suurempi ongelma kuin virkatehtäviään toimittavat poliisit.
Koko asiaahan ei olisi tapahtunut, mikäli pyörätiellä kulkemista ei olisi estetty. Mikäs se "virkatehtävä" oli? Ei taida koskaan selvitä, koska sitä ei ollut. Poliisikin on ihminen ja ihminen mokaa joskus. Sitten pitäisi vielä osata olla aikuinen ja pyytää kansalaiselta anteeksi.
Nyt kun on näitä mielivaltaisia pidätyksiä saatu, päästään varmaan muutenkin Amerikan malliin: poliisi voi ampua sinut, koska siltä tuntui. Veikkauksia aikajanasta?
Vierailija kirjoitti:
Niin tyypillinen vassarianarkistin propagandatarina kuinka mää en mitään tehnyt ja paha poliisi pamputti ja vei putkaan. Ovat kuin rajojaan hakevia uhmaikäisiä, poliisi tuntuu olevan ainoa auktoriteetti jolta ne rajat löytyy niin sinne sitten riennetää aukomaan päätä. Mulla ei yli kuusikymppisen elämäni aikana ole yhtään ikävää kokemusta poliisista ei Suomesta eikä ulkomailta. Poliisi on aina toiminut asiallisesti ja ystävällisesti enkä ole kokenut tarvetta rettelöintiin.
Mut jotkut ei aikuistu ikinä. Kyllä tiedän itseni ikäisiäkin, joiden mielestä poliisit on ”kytät” tai ”siat”. Heillä onkin sitten tyylinä liikuskella laillisuuden rajamailla ja kaunistella omia tekemisiään.
Se onkin valitattavasti niin että kuusikymppisenä et ole joutunut elämään elämään nuoruuttasi aikana, jolloin poliisin vallankäyttö on lähtenyt käsistä.
Nykyään et voi luottaa poliisiin, 60-luvusta en osaa sanoa.
Kyllä putkayö on vihervassareille oikein!
Lihavoitu kohta kuvaa valitettavan hyvin kansakunnan ns. suurta enemmistöä. Mielestäni se on sietämätöntä.