Nainen joutui putkaan kuvattuaan pyörätielle pysäköityä tunnuksetonta poliisiautoa
Facebookista kopioitua - koko päivitys löytyy julkisena "Minä pysäköin pyörätielle"-ryhmästä:
"Tässä [kuvassa] on tunnukseton poliisiauto Oopperan edessä Hesarilla pysäköitynä pyörätielle ja jalkakäytävälle eilen Suomen satavuotisitsenäisyyspäivänä. Ehkä he olivat suorittamassa jotain virkatehtävää, jonka takia oli välttämätöntä säilyttää kiesiä juuri tässä. Sitä en voi tietää.
Mutta eipä siinä kaikki. Tämän kuvan ottaminen johti, ei sen vähempään kuin putkaan joutumiseen. Kyllä, luit oikein.
Tulin pyörätietä Töölön suunnasta, havaitsin auton pyörätiellä ja pysähdyin muutamia metrejä ennen autoa. Parkkeerasin pyörän, otin hanskat kädestä ja repun selästä, kaivoin sieltä kameran ja otin pari valokuvaa autosta. Pakkasin kameran takaisin reppuun, laitoin repun selkään ja hanskat käteen. Tein tämän kaikessa rauhassa, eikä mitään tapahtunut. Vasta kun valmistauduin lähtöön, autosta tuli ulos vanhempi konstaapeli, joka ilmoitti olevansa poliisi ja kysyi, onko minulla henkilöllisyystodistusta mukana.
...
Poliisit jatkoivat henkilöllisyystodistuksen tivaamista. Tiedän, että Suomessa kansalaisella ei ole velvollisuutta kantaa henkilöllisyystodistusta mukana ulkona liikkuessaan, edes itsenäisyyspäivänä. Kysyin, mitä tapahtuu jos minulla ei ole henkilöllisyystodistusta mukana. Poliisi vastasi: “Sitten lähdetään asemalle selvittämään ja saat sakot niskoittelusta.” Tarjouduin kaksi kertaa kertomaan poliisille henkilötietoni. Se ei kuitenkaan kelvannut, vaan he vaativat nimenomaan henkilöllisyystodistusta.
Poliisit ottivat minut kiinni ja penkoivat laukkuni. Omaisuuteni takavarikoitiin ja minut vietiin toiseen poliisiautoon [...] Muista oikeuksistani sain tietää vasta paperista sen jälkeen kun minut oli suljettu putkaan. Siinä luki mm. että minulla on oikeus saada tietää, mistä syystä olen menettänyt vapauteni. Sitä ei ollut kerrottu.
Päästyäni putkasta minut vietiin kuulusteluhuoneeseen, jossa sain takaisin omaisuuteni. Arvotavarat olivat laatikon pohjalla, joiden päälle oli laitettu kengät. Kengistä oli valunut kuraa kaikkien tavaroiden päälle, mm. kameran päälle. Kameran linssinsuojus ei sulkeutunut kunnolla aluksi. Se näytti kuitenkin toimivan, kun sitä muutaman kerran availi ja sulki. Kameran linssin alle oli mennyt likaa, joka näkyy vaaleaa taustaa vasten otetuissa kuvissa. Kerroin tästä kuulustelevalle poliisille ja näytin kameraa hänelle. En tiedä kirjasiko hän sitä ylös.
Pyysin poliisilta kopiot papereista, joissa mm. allekirjoitan saaneeni omaisuuteni takaisin. Hän ei kuulemma saanut printata niitä minulle, vaan ne pitäisi tilata jostain. Otin papereista valokuvat. Niistä ilmenee, että kiinnioton perusteena oli:
“KIINNIOTTO, RIKOKSILTA JA HÄIRIÖILTÄ SUOJAAMISEKSI (PoliisiL 2:10.2)
Ei suostunut antamaan poliisille henkilötietojaan. Vastasi tuntomerkkejä epäillystä pullon heittäjästä. Paikalta poistaminen riittämätön toimenpide.”
....
Mitä sinä teit Suomi sata -itsenäisyyspäivänä? Minä olin putkassa.
Tässä maassa, joka itseään oikeusvaltioksikin kutsuu, poliisi voi heittää sinut putkaan, jos häntä vituttaa se, että otat kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta.
Onnea Suomi sata."
Kommentit (190)
Sääli ettei tuota idioottia hakattu putkassa. Arvostukseni pyöräilijöitä kohtaan happanee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei ole pakko kantaa papereitaan mukana, niin ei tartte olla pässi ja olla tahallaan niitä näyttämättä jos ne mukana on.
Tuo kirjoittaja tarjoutui kertomaan henkilötietonsa mutta se ei kelvannut poliiseille. Kenelläkään ei ole Suomessa velvollisuutta pitää papereita kadulla mukana, ja asemalle viedään vasta, jos henkilötietoja ei saada muuten (esim. juttelemalla) esille.
Ensimmäinen oikein, jälkimmäinen väärin.
Jos sinulla on henkilötiedot mukana, ne tulee viranomaisille esittää pyydettäessä.
Eli vaikka varsinaista tarvetta niiden kantamiseen ei ole, mutta jos ne sattuvat esim. kukkarossa olemaan, on ne näytettävä pyydettäessä poliisille. Tuohon "Kenelläkään ei ole Suomessa velvollisuutta pitää papereita kadulla mukana" -korttiin on todella lapsellista vedota aina kun poliisi yrittää tehdä työtään ja turvata rauhaa ja järjestystä.
Tapauksen pyöräilijä kerjäsi itse hankaluuksia, koska kieltäytyi tottelemasta poliisia. Olisi vaan näyttänyt ne henkkarinsa ja jatkanut matkaa.
Poliisi halusi turvata ainoastaan oman takalistonsa rauhan pysäköidä väärin pyörätielle. Ei tämä sen monimutkaisempi juttu ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nainen niskoitteli. Olisi käyttäytynyt asiallisesti. Poliisilla oli kova työ suojata kansaa mielivaltaisesti käyttäytyviltä anakisteilta joka nainen taisi olla?
Itseään suojaa pollarit, kansasta viis. Pukit kaalimaan vartijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vaikkei ole pakko kantaa papereitaan mukana, niin ei tartte olla pässi ja olla tahallaan niitä näyttämättä jos ne mukana on.
Itse ennemmin todistan henkilöllisyyteni siinä paikassa kun poliisiasemalla.
Kumma miten luullaan, että tui oikeus on suora yhteys siihen, ettei poliisi mukanaan vie. Yksinkertaisesti, jos et voi tunnistaa itseäsi paikanpäällä, voi käydä niin, että joudut todistaan sen asemalla. Et siis tartte papereita, mutta silti saatat joutuun henkiköllisyytesi todistaa.
Onko siis pakko tehdä asiat hankalan kautta?
Niinpä. Onko pakko tehdä hankalamman kautta? Tässä poliisi siis käytti yhden partion ja kuulustelijan työajat sekä putkan kustannukset henkilöllisyyden selvittämiseksi, kun ne olisi voitu tehdä katsomalla tietojärjestelmästä sen henkilön tiedot, joksi nainen esittäytyi ja kuulustella ne häneltä. Jos ja kun osaa kertoa hetunsa, äitinsä tyttönimen ja ajokorttiluokkansa vaikka, niin henkilöllisyys on varmistettu paremmin kuin jollain muovilätkällä ja ihan yhtä nopeasti (ja näin se tehdään siellä asemalla). Sen sijaan poliisi halusi tehdä työn hankalan kautta. Ihan turha ainakaan resurssipulaa valittaa.
Minä olen ollut putkassa kymmeniä kertoja. Ihan mukava kokemus elämän muiden kokemusten joukossa. Ikinä en ole ottanut selfietä itsestäni enkä tule ottamaan.
Putkaan vaan, siellä se elämä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Sääli ettei tuota idioottia hakattu putkassa. Arvostukseni pyöräilijöitä kohtaan happanee entisestään.
Kommenttisi ilmiannettu nettipoliisille.
No oppiko ap mitään? Esimerkiksi sen, että sitten seuraavalla kerralla ei tartte tehdä vaikeimman kautta.
Rikospaikalta poistunut anarkomartta kuvasi tunnuksetonta poliisiautoa varoittaakseen jengiään ja kieltäytyi sitten näyttämästä mukana olleita henkkareita. Ei paljon sympatiaa sellaiselle liikene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita nuo maailmanomistajat pyöräilijät ovat. Sai tasan ansionsa mukaan. Noin poliisi toimii kaikkien kanssa, jotka kieltäytyvät näyttämästä henkilöllisyystodistustaan. Oli sitten musta tai valkoinen, nuori tai vanha.
Nainen meni vielä julkisesti jakamaan tyhmyyttään.
Maailmannapoja ovat kylläkin autoilijat jotka pysäköivät pyöräteille. Miksei pysäköidä autotien keskelle? Niin koska ei uskalleta, joku voi vaikka hermostua ja ajaa päin. Pelkureita.
Selkärangattomata autoilijat jotka haluavat pysäköidä pyörätielle alapeukuttakaa rankasti!
Mistäs te tiedätte minkälainen virkatehtävä niillä poliiseilla oli eivätkä halunneet (saaneet) paljastua näkymällä somessa.
Anarkomartta todellakin. Huonosti kasvatettu yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Rikospaikalta poistunut anarkomartta kuvasi tunnuksetonta poliisiautoa varoittaakseen jengiään ja kieltäytyi sitten näyttämästä mukana olleita henkkareita. Ei paljon sympatiaa sellaiselle liikene.
Mutta paranormaaleilla kyvyillään tiesi heti ensisilmäyksellä, että kyseessä oli poliisiauto.
Ihan syystä joutui putkaan. Tuolla asenteella jatkossakin. Tavallinen kansalainen kiittää poliisia ja halveksuu tuota pyöräilijänaisen käytöstä. Varmaan tosiaan halusi varoittaa muita terroristikavereitaan somessa siviilipoliisiautosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta paranormaaleilla kyvyillään tiesi heti ensisilmäyksellä, että kyseessä oli poliisiauto.
Nuo tuon tyyppiset osaavat yleensä haistaa, millaisen kiesin kohdatessa ottaa hatkat. Kun tavallinen kansalainenkin tietää (vaan ei kerro ja kuvaa).
Ap. Ei joutunut putkaan kuvan ottamisesta, poliisien ilkeyden takia tms vaan alkoi vängätä että mitäs jos en näytä henkkareita, mitä sit tapahtuu jne. (No se tais selvitä ap:lle)
Ois kantsinu sanoa heti että ei oo henkkarit mukana mut sanon henkilötunnuksen, niin ois päässyt jatkaa matkaa ilman mitään ongelmia.
Ja juu, oon ollut itse putkassa useemmin kun kerran, aina ihan omaa syytäni ja poliisi ei todellakaan lähde ketään huvikseen putkaan viemään.
Voisko sanoa että sitä saa mitä tilaa, jos käyttäytyy asiallisesti niin poliisitkin on asiallisia, mut jos alkaa hankalaksi niin noin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperittomuus kadulla ei riitä kiinnioton perusteeksi Suomessa. Jos tuohon tilanteeseen joutuu kannattaa olla todella tarkka siitä mitä sanoo ja kenelle. Vuosia sitten Helsingin Rautatieasemalla multa alettiin tivaamaan papereita, joita mulla ei ollut. Kerroin heti nimen, osoitteen ja hetun. Valittelin ettei ole papereita. Vartti siinä ruuvattiin.
Muistetaan nyt kuitenkin se, että aina kun joudut poliisin juttusille siihen on joku hyvä syy. Jännä, että itse olen saanut olla rauhassa enkä ole joutunut moisiin tilanteisiin.
Tuuria ollut matkadsa. Ei minuakaan koskaan ole pidätetty, mutta en ole niin hölmö, että luulisin, ettei siinä ole ollut hyvästä onnestakin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ihan syystä joutui putkaan. Tuolla asenteella jatkossakin. Tavallinen kansalainen kiittää poliisia ja halveksuu tuota pyöräilijänaisen käytöstä. Varmaan tosiaan halusi varoittaa muita terroristikavereitaan somessa siviilipoliisiautosta.
Keskustelussa on useampaan kertaan väitetty auton tunnistamisen siviilipoliisiautoksi helpoksi, koska oli pyörätiellä.
Miksi poliisi supersalaista tehtävää suorittaessaan, olisi sortunut näin amatöörimaiseen lapsukseen ja antanut itsensä tunnistettavan?
Leikki leikkinä. Olivat tauolla koska eivät jaksaneet etsiä parkkipaikkaa.
Tuollaista vänkääjää tuskin edes jännämies haluaa kumppanikseen. Tai kukaan oikeasti omilla aivoilla ajatteleva. Myös muiden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kirjoittaja tarjoutui kertomaan henkilötietonsa mutta se ei kelvannut poliiseille. Kenelläkään ei ole Suomessa velvollisuutta pitää papereita kadulla mukana, ja asemalle viedään vasta, jos henkilötietoja ei saada muuten (esim. juttelemalla) esille.
Niin, tarjoutui kertomaan sitten kun sanottiin että: ok selvitetään tää sit asemalla. Kun ensin oli vängännyt että "mitäs jos en näytä, mitäs sit tapahtuu yms".
Olis sanonut heti ettei oo henkkarit mukana, mut oon Maija Meikäläinen ja henkilötunnus xxxxxx-xxxx
Ihan oikein vihervassarisuvakille. Kunnon isämmaalliiset ihmiset olivat tuolloin marssimassa isämmaallisella marsilla rotupetureita vastaan.