Mitä on vapaa-kasvatus?
Kommentit (9)
lapsilla ei nukkumanmenoaikaa, lapset saa tehä melkein mitä haluaa. ei oo mitään sääntöjä mikä vois " tukahduttaa lapsen omaa persoonaa" .
-lapset päättävät milloin menevät nukkumaan
-lapset päättävät milloin syövät ja mitä syövät
-lapset päättävät mitä pukevat päälle milläkin kelillä
-lapset päättävät karkkien ja muiden herkkujen ostamisesta jne.
veljeni lapset menevät ihan itse nukkumaan, kukaa ei heitä vahdi. en tiedä kuinka nuoresta, mutta ainakin 7 v teki niin.
Jokaisella lapsella on omassa huoneessa omat videota, eli kukaan ei vahdi.
Lapsilla niin paljon leluja, että kahlaavat nilkkoja myöten. Koska kukaan ei pakota siivoamaan.
Mutta heillä on omat säännöt: he käyttäytyvät hyvin. Luulen siis, ettei missään perheessä ole täysin vapaata kasvatusta (siis ettei ole ongelmaperhe). Lapset myös pärjäävät koulussa erinomaisesti.
...joka kehittyi 1900-luvun alussa. Sen keulahahmo oli mm. skotlantilainen A. S. Neill. (en. wikipedia. org/ wiki/ A. S. _Neill) ja se [b]ei [/b]tarkoita samaa, kun kasvattamatta jättäminen, taikka heitteillejättö.
Pääideoita mm:
- Lapset otetaan tosissaan ja he saavat demokraattisesti vaikuttaa yhteisiin pelisääntöihin ja päätöksiin.
- Lapsen on saatava elää vapaasti turhilta säännöiltä ja heillä on oikeus etsiä ja toteuttaa omaa tahtoaan.
- Onnellisuus on lapsuudessa tärkeintä.
- Vapaus kasvattaa ihmistä vastuullisuuteen ja oman itsensä tuntemiseen.
Suosittiin mm. demokraattisia kouluja (esim. kuuluisa Summerhill), joissa lapset saavat itse määrätä, mitä tahtovat oppia ja kuinka paljon.
t. vapaan kasvatuksen saanut
" Lapset otetaan tosissaan ja he saavat demokraattisesti vaikuttaa yhteisiin pelisääntöihin ja päätöksiin."
Tarkoittaako tämä sitä, että jos 2,5 vuotias lapsi haluaa ottaa hanskat pois ulkona, vaikka pakkasta on -10 astetta, niin hän saa ne ottaa.
" Lapsen on saatava elää vapaasti turhilta säännöiltä ja heillä on oikeus etsiä ja toteuttaa omaa tahtoaan."
Edelleenkin - saako lapsi tosiaan ottaa ne hanskat pois kädestä pakkasella, ihan vain siksi, että hän haluaa itse niin tehdä?
" Onnellisuus on lapsuudessa tärkeintä."
Tämän allekirjoitan. Mielestäni rajat ja säännöt omaava lapsikin voi
olla onnellinen.
" Vapaus kasvattaa ihmistä vastuullisuuteen ja oman itsensä tuntemiseen."
Eikö ole kohtuutonta antaa 2,5 vuotiaalle paljon vastuuta? Mitä varten vanhempi on sitten olemassa?
Ja lopuksi: Miten vapaa-kasvattaja toimii, jos lapsi vie pyynnöistä (lue: normaalisti kielletään) huolimatta aina toisen ämpärin ja/tai kaataa sen kun toinen on saanut sen täyteen hiekkaa???
T. AP
Johan näitä vapaan-kasvatuksen tuloksia on nähty, mummoja kaduilla potkivia narkkareita...
...eli perse edellä puuhun. En usko, että koko lapsuuden ja nuoruuden kestävä pään seinäänhakkaaminen tekisi jonkun onnelliseksi.
Saa vaikka roikkua verhoissa tai kiivetä kirjahyllyyn.