Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko av:lla oikeasti näin kielitaidotonta porukkaa

Vierailija
06.12.2017 |

Olen järkyttynyt että yksinkertaisiakaan haastatteluja ei pystytä seuraamaan ruotsiksi ja ollaan heti palstalla itkemässä epäreiluutta. Oikeasti taitaa näitä valittajia hävettää oma kielitaidottomuus ja se sitten naamioidaan tekoisänmaallisuudeksi.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa ruotsiksi sanoa edes omaa nimeä ja asuinpaikkaani saati seurata jotain keskusteluja.

Vierailija
2/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

runka på tårta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaito ei todellakaan tarkoita pientä skandinaavikieltä.

Vierailija
4/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi kuuluu yleissivistykseen. Se ei tosin ole ainut mitä osa kansalaisista ei hallitse edes välttävästi.

T. Matikan ope

Vierailija
5/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä häiritsee se, että Suomen itsenäisyyttä juhliessa pitää puhua ja haastatella ruotsiksi. Olen loistava kielissä, joten se ei ole ongelma. 

Vierailija
6/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaito ei todellakaan tarkoita pientä skandinaavikieltä.

Voi sinua, ei taida olla mitään virallista jaottelua että minkä kielen osaaminen on kielitaitoa ja minkä kielen osaaminen ei ole. Kertoo paljon ihmisen älykkyydestä jos näin luulee.

Vierailija
7/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä siinä ruotsin kielessä nyt on niin kamalaa. Miksei sitä saisi suomalainen puhua? Miksi yksi yksittäinen kieli on niin vahvan demonisoinnin kohteena?

En ymmärrä, mutta toisaalta minulla ei taida olla yhteistä rajapintaa useimpien kanssa täällä. Minulla ei ole antipatioita ruotsin kieltä kohtaan, minä kun osaan puhua sitä.

Vierailija
8/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikä siinä ruotsin kielessä nyt on niin kamalaa. Miksei sitä saisi suomalainen puhua? Miksi yksi yksittäinen kieli on niin vahvan demonisoinnin kohteena?

En ymmärrä, mutta toisaalta minulla ei taida olla yhteistä rajapintaa useimpien kanssa täällä. Minulla ei ole antipatioita ruotsin kieltä kohtaan, minä kun osaan puhua sitä.

Ei siinä ruotsin kielessä itsessään olekaan mitään vikaa, itsekin puhun kun tarvii. Pointti olikin se, että miksi vitussa Suomen itsenäisyyttä juhliessa pitää vetää ruotsin kieli siihen? Tää on meidän päivä, ei ruotsalaisten.

Vierailija
9/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä ärsytti ja hämmästytti niiden kielimokat ruotsin kielessä. :) Siis kielioppimokia toisensa perään sekä aika kömpelöitä sanavalintoja ja yksinkertaistenkin sanojen "hakeminen" todella kauan. Olen itse suomenkielinen ja vastustan pakkoruotsia, mutta hämmästyttää silti ruotsin kieltä työssään jatkuvasti käyttävien konkareiden kielitaidon kehnous.

T. Se palstan inhokki, jolla on väkivaltainen exä :)

Vierailija
10/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ööh, mäkin kirjoitin nyt huonoa suomea, mutta näppäilen nopeasti kännykällä.

Vierailija
11/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ruotsin kielessä itsessään olekaan mitään vikaa, itsekin puhun kun tarvii. Pointti olikin se, että miksi vitussa Suomen itsenäisyyttä juhliessa pitää vetää ruotsin kieli siihen? Tää on meidän päivä, ei ruotsalaisten.

Tässä kyllä argumentaatio jämähtänyt teinivuosiin. Ei se sanavaraston laajennus sinullakaan pahitteeksi olisi. Aloita toki ensin siitä suomesta.

Vierailija
12/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^siis t. Se hirviöexästä eronnut laittoi tuon "samhällelig"-kommentin

Vierailija
13/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieli ei ole mitenkään vaikeaa. Hankalaa asiasta tekee se, että käytännössä sitä ei tule käytettyä välttämättä edes pariin vuosikymmeneen. Meinaa silloin taito ruostua.

Koska totuus on se ettei Suomessa tarvitse puhua tai kuunnella ruotsia niin on jotenkin epäreilua kuitenkin edellyttää sen arkipäiväistä hallintaa.

Vierailija
14/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se hyväkin ruotsi unohdu 20 vuodessa. Kirjoitin E:n, mutta ei ole hajuakaan mitä puhuivat. Hyvä osoitus pakkoruotsineen turhuudesta. Ei sillä tee mitään, jos ruotsia ei oikeasti tarvitse sitten oikeassa elämässä.

Vierailija
15/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järkyttynyt että yksinkertaisiakaan haastatteluja ei pystytä seuraamaan ruotsiksi ja ollaan heti palstalla itkemässä epäreiluutta. Oikeasti taitaa näitä valittajia hävettää oma kielitaidottomuus ja se sitten naamioidaan tekoisänmaallisuudeksi.

Älä yhtään yritä syyllistää ketään enemmistöön kuuluvaa pakkoruotsin osaamattomuudesta.

Surullista on että vähemmistö on niin sisäsiittoista että he eivät ole monen sadan vuoden aikana oppinut maan pääkieltä.

Vain Suomessa on niin sivistymätön ja laiska vähemmistö että se ei vaivaudu edes oppimaan maan pääkieltä.

Vierailija
16/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsin vastustuksella on pitkä historia. Kannattaa perehtyä suomettumiseen.

Suomen itsenäisyyttä ajoivat ruotsin kielinen aatelisto ja heidät koettiin uhkana.

Vierailija
17/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia ei kyllä osaa mitenkään erityisen hyvin jos pohjalla on vain peruskoulu (+lukio). Täytyy sitä kieltä jotenkin käyttää jotta sitä oppii. Toisin kuin englantia, ruotsia ei kuule eikä näe päivittäin. Ruotsiin ei törmää normiarjessa kuin rannikolla. Siksi sitä ei osata. Sekin määrä mitä opitaan niin unohtuu parissa vuodessa käyttämättömyyden takia. Kaikki joutuvat englantia käyttämään jossain vaiheessa esim. käyttöohjeissa, asiakaspalvelussa, ulkomailla lomalla ja muutenkin jos rajat ylitetään ja monesti sitä tulee itsellä ainakin tarve yrittää kääntää itselle laulun sanoja joko kuunnellessa tai sanoja seuratessa. Leffoja katson myös lähes aina englanninkielisinä.

Ruotsi on papereissa virallinen kieli Suomessa, mutta käyttäjämäärältään se on vähemmistökieli. Ruotsia osaavat ne jotka sitä käyttävät.

Vierailija
18/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole kaksikielinen vaan yksikielinen maa jossa on pieni vähemmistö ruotsinkielisiä.

4,8% vähemmistö ei tee maasta kaksikielistä.

Suomen lakia tulkitaan väärin. Laki ei tunne sanaa kaksikielinen ollenkaan. Laissa vain luetellaan kansalliskielet mikä ei tee maasta kaksikielistä.

Vähemmistö sai määritellä maan kaksikielisyydestä kun Suomi oli itsenäisyyden alussa heikko ja Ruotsin tuesta riippuvainen. Siksi laista tuli huono ja kohtuuton.

4,8% vähemmistö joka ei edes asu suomalaisten joukossa vaan rannikolla omissa oloissaan, ei tee maasta 2-kielistä. Erillään asuvat kansanosat jotka eivät opi toistensa kieltä ympäristöstään eivät tee maasta kaksikielistä. Sitä pitää kutsua kaksinkertaiseksi yksikielisyydeksi.

Kieli joka on maahanmuuttajakieli ja kehittynyt jossakin kaukana Suomen rajojen ulkopuolella ei tee maasta 2-kielistä.

Kieli joka on ollut pakkokieli suomalaisille jo satoja vuosia, ja jolla on lyöty suomalaista identiteettiä, ja kieli jolla on haitattu suomen kielen kehitystä satojen vuosien ajan, ei tee Suomesta 2-kielistä.

Päinvastoin, sitä pitää hylkiä koska sen haittoja pitää välttää. Vielä 200 vuotta Ruotsista erkaantumisen jälkeenkin, meillä on haittanamme pakkoruotsi, kaksikielisyys, virkamiesruotsi, erilliset koulut, erilliset siirtolapuutarhat, erilliset terveysasemat, erilliset korttelit, segregaatio ylipäätään ja ylisuuret kiintiöt koulutukseen ym.

Vähemmistökieli joka pakotetaan enemmistölle koska se ei kuulu sen identiteettiin, ei tee Suomesta 2-kielistä. Ruotsin kieli nimenomaan erottaa suomenkieliset ruotsinkielisistä koska olemme yksikielisiä.

Historia ei takaa kaksikielisyyden asemaa millään tavalla, koska ruotsi ollut maahanmuuttajakieli Suomessa ja kaksikielisyys on pikemminkin ollut menneisyydessä tehty virhe. On jo aika korjata virhe ja poistaa kaksikielisyys.

Historialla ei voi yleensäkään perustella mitään ja historiaan vetoaminen on tunnettu argumenttivirhe. Jos historialla voisi jotain perustella niin naisilta voisi ottaa äänioikeuden pois. Historialla perusteleminen on kuin astuisi kaksi askelta taaksepäin kehityksessä. Jos historialla voisi jotain perustella niin ihmiskunta olisi jäänyt kivikaudelle. Historialla perusteleminen mahdollistaa entisten tyhmyyksien kierrättämisen uudestaan ja uudestaan eikä edistys pääsisi vaikuttamaan toivotulla tavalla.

Kieli jota puhutaan vain rannikolla 5% vähemmistön joukossa, voi olla paikallinen kieli siellä missä sen puhujia on yli 25%, mutta ei voi olla koko maan virallinen kieli. Ihmeellistä on kuitenkin se että ruotsin kieli on ainoa koko Suomessa virallinen kieli, ja suomen kieli on vain paikallinen kieli, vaikka suomea puhutaan koko maassa.

Meillä on siis ainoana virallisena kielenä alloktoninen muualta tullut ruotsin kieli vaikka sitä ei puhuta sisämaassa, ja suomen kielellä ei ole edes paikkalliskielen asemaa Ahvenanmaalla vaikka siellä on 5% suomenkielisiä.

Suomalaiset ja ruotsinkieliset asuvat erillään toisistaan joten maata ei voi pitää kaksikielisenä vaan maana jossa on 4,8% vähemmistö. Kansana Suomessa asuvat muodostavat kaksinkertaisesti yksikielisen väestön. Sitä ei sovi sotkea kaksikielisyyteen.

Vierailija
19/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän se hyväkin ruotsi unohdu 20 vuodessa. Kirjoitin E:n, mutta ei ole hajuakaan mitä puhuivat. Hyvä osoitus pakkoruotsineen turhuudesta. Ei sillä tee mitään, jos ruotsia ei oikeasti tarvitse sitten oikeassa elämässä.

Mäkin kirjoitin joskus aikanaan M:n :D Nyt sitten törmäsin pakkoruotsin tarpeeseen, Suomi 100 v. ylen lähetyksessä, joo, ei jotenkin kiva. En ymmärtänyt haastatteluista juuri mitään. Siinä se vuosikausien opiskelu, hah.

Vierailija
20/50 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle muistutti koko Suomen kansaa oivasti siitä, että emme todella ole vieläkään täysin itsenäisiä. Yhä on taisteltua jäljellä nykyisille ja tuleville sukupolvlle, jotta saadaan sortajien luomat sortorakenteet purettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi