Kiertävä lomalista, oletko puolesta vai vastaan?
Minä puolesta! Meillä ollut nyt joku viitisen vuotta eli on tullut jo lomailtua niin kesä-, heinä- kuin elokuussakin ja tykkään kyllä tästä. Ei koskaan mitään säätämistä tai taistelua työkaverin kanssa kuka pitää milloinkin, koulujen/päiväkotien mukaan menemistä (tällä verukkeella minä lomailisin aina tyyliin toukokuussa kun jo aikuinen lapsi), pystyn varailemaan lomamatkojakin jo vaikka talvella kun tiedän aivan tasan tarkkaan olevani lomalla tiettynä ajankohtana mikä ei aikaisemmin ollut mahdollista. Aina sai jännätä mikä toive toteutuu eivätkä ne aina toteutuneetkaan. Pomokin pääsee helpommalla kun ei tarvitse käyttää enää vuositasolla päivääkään aikaa suunnitteluun (toki silloin ekalla kertaa piti tarkkaan miettiä).
Kommentit (45)
Puolesta, oikeudenmukainen kaikille
Kummallinen työpaikka. En ole edes ajatellut että ei itse saisi päättää milloin on lomalla. Mitäs jos molemmilla puolisoilla olisi sama käytäntö, mutta kierto olisi eri, niin koskaan ette lomailisi samaan aikaan.
Vastaan. Meillä on jokainen saanut lomansa toivomaansa aikaan.
Vastaan, en ikinä suostuisi. Päätän itse koska lomailen.
Ihan hyvä systeemi, jos yleensä tulee ”tappelua” loma-ajoista. Omalla työpaikallani voi pitää koska vaan, suurin osa pitää heinäkuussa, joten mikään kiertävä systeemi ei ole tarpeen. Ala siis sellainen, että heinäkuu on ”kuollut”, niin ei haittaa vaikka koko firma olisi lomalla. Silti on aina niitäkin, jotka haluavat pitää lomansa muuna ajankohtana, niin heinäkuussakin joku on töissä. Etätöissä ollaan koko firma.
Jos olisi tilanne, että joku kokee saavansa loma-ajakseen "muiden jämät", niin sitten olisin puolesta. Olen kuitenkin sen verran pienessä työtiimissä (alle 10 hlö), että ollaan saatu sovittua.
Onhan tuo hyvä homma, jos kaikki muuten haluaisi samaan aikaan lomalle.
Olisi järkevää että on osaavia tuuraajia. Ja vakkarit valitsevat loma-ajat itse, paitsi se joka jää kulloinkin vahtimaan sijaisia. Silloin siis jos ammattiala ei ole kriittinen, vaan joku tavisala.
Mulla on aina aika samat ajankohdat, kun haluan lomailla, ja aina on toteutunut. Olen siis vastaan.
Se vielä tuli mieleen että nyt saa taatusti 4 viikon loman putkeen kun aikaisemmin sekin saattoi olla 1+3 tai 2+2 tai 3+1 viikkoa. Meillä toimintaa on ympäri vuoden, 24/7. ap
Puolesta jos siinä on loma-aikojen ulkopuolella varaa lomatoiveille, esim. ulkomaan reissuja varten ( näin ainakin useimmilla tuttavilla toimii , ja ovat sen vuoksi tyytyväisiä )
Puolesta.
Toinen vaihtoehto (yrityksissä) on että päätetään että kesä/heinä/elokuu ollaan kiinni, ja silloin on kaikki lomalla.
Puolesta olen minäkin. Nuorimmainen on vielä päiväkodissa ja kyllä on helppoa, kun voi ilmoittaa lapsen lomat ajoissa päiväkotiin. Ennen ärsytti se jokavuotinen säätäminen, että toteutuuko lomatoiveet ja miltä osin jos toteutuu. Ja samaan aikaan tietty päiväkodista huohottivat niskaan (ymmärrän toki miksi) niistä lomista.
Meilläkin onneksi kolmen kuukauden kierto, joten lomaa osuu aina sellaiseen kohtaan, että myös koulukkailla on lomaa. Sitten varmaan harmittaisi, jos toukokuu ja/tai syyskuu olisivat mukana kierrossa.
Tyytyväisyys palasi pieneen työyhteisöömme, kun yksi "4 viikkoa juhannuksesta" joka vuosi lomansa vaatinut palautettiin ruotuun kiertävällä lomalistalla!
Puolesta. Tätä vastustavat kovaäänisesti ne jotka ovat aiemmin aina jyränneet muut toiveillaan.
Puolesta. On oikeudenmukainen ja tietää milloin on loma.
Puolesta. Meillä on yhdistetty lomakierto ja toiveet: työntekijät on jaettu lomaryhmiin, ja lomaryhmät kiertävät. Ensimmäisenä vuorossa oleva lomaryhmä saa valita lomansa eka, toinen lomaryhmä toka, jne.. Ja lomaryhmien kiertokin on toteutettu järkevästi. En ole kuullut juuri valittamista lomista, vaikka meillä on töissä niin lapsiperheellisiä, sinkkuja kuin muitakin
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi tilanne, että joku kokee saavansa loma-ajakseen "muiden jämät", niin sitten olisin puolesta. Olen kuitenkin sen verran pienessä työtiimissä (alle 10 hlö), että ollaan saatu sovittua.
Todennäköisesti sinä olet saanut sovittua, muut myötäilleet? Joillekin on vaikeaa pitää puolensa.
Eli joku teistä kiertävistä lomalaisista aloittaa kesälomansa 8pv.n päästä, kun järvet on vielä umpijäässä ja maassa lunta ~50cm. Kiva pitää kesälomaa arktisissa olosuhteissa.
Puolesta.