Miksi kukaan ei ole kertonut minulle, että Suomessa on sisäoppilaitoksia?
Yhtäkkiä joku puhuu jostain Anna Tapion koulusta. Olen kertonut kaikille ulkomaalaisille, ettei Suomessa ole sisäoppilaitoksia. Onko niitä muitakin kuin tuo Anna Tapio? Miten kauan tätä on jatkunut?
Kommentit (7)
Muut on kansanopistoja.
Anna Tapio on ainoa, jossa saa perusopetusta lisämaustein.
Anna-Tapion koulu (aiemmin aiemmin Aitoon kotitalouskeskikoulu) taitaa olla Suomen ainoa perusasteen sisäoppilaitos Ja se on perustettu yli 70 vuotta sitten. Se antaa jatko-opintokelpoisuuden kaikkiin lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin kuten muutkin peruskoulut.
Suomessa sisäoppilaitoksista nerkittävimpiä ovat todennäköisesti monet kansanopistot. Kansanopisto on Suomessa toisen asteen oppilaitos, joka antaa sekä yleissivistävää että ammatillista koulutusta yleensä täysi-ikäisille ihmisille, pohjakoulutuksesta riippumatta. Monessa kansanopistossa on myös mahd. asua ja saada verraten edullinen ylöspito.
Kansaopistoissa on mahdollista opiskella myös esim avoimen yliopiston aineita ja tai muita sellaisia aineita, joita tarvitsee mm. korkeakoulujen ja yliopistojen pääsykokeissa. - Kärjistäen voisi osasta paikkaa sanoa, että niistä voi löytää vuoden pituisen valmennus kurssin n.n yliopiston ta korkeakoulun pääsykokeita silmällä pitäen.
Tai jos on erityisen hyvä matikkapää, niin mm. Päivölän kansanopitsi "tiedeaineisiin erikoistuneena oppilaitoksena ja/ tai lukiona" tsukin on huonoin vaihtoehto.
Moneen maailmalla olevaan sisäoppilaitokseen verrattuna on huomioitava se, että opintoihin voi saada myös yhteiskunnalta tukea ja/ tai avustusta, joten opiskelijan tai vanhempien ei tarvitse kuulua kultapossukerhoon, jotta opiskelu olisi mahdollista.
Adventisteilla on muistaakseni Piikkiössä. Myös lukio.
Liikuntavammaisille on pari sisäoppilaitosta.
Eihän se varsinaisesti ole sisäoppilaitos, mutta itse opiskelin Jyväskylässä Alkio-opistossa.
Tehtiin opettajien johdolla avoimen yliopiston opintoja, ja jotain opiston omia kursseja kuten pääsykokeisiin valmennuskursseja. Asuttiin opistolla täyshoidossa (asuminen, kolme ruokaa, pyykkituvat käytössä yms.)
Tuo taisi kustantaa jotain 500e kuussa, ja kelalta sai jotain 200-300e tukea ja loppu maksettiin itse.
Vastaavia opistoja on lukuisia Suomessa.
Ainakin kehitysvammaisille on sinne haetaan peruskoulun jälkeen. Joku Aitoon sisäoppilaitos, en omaani sinne halua.
Käsittääksen toi mainitsemasi on ainut sisäoppilaitos jossa on yläkoululaisia.