Kaksi aikuista muuttaa yhteen - tavaroiden yhteensovittaminen?
Niin vain kävi, että kaksi ikisinkkua tapasi 45-vuotiaina ja lähes 4 vuoden seurustelun jälkeen päätettiin muuttaa yhteen asumaan. Raha-asioiden hoidossa ei ole ongelmaa ja eiköhän tapojenkin puolesta selvitä, mutta miten me saadaan kahden ihmisen elämät yhdistettyä tavaroiden suhteen?!
Molemmilla on mieleiset jutut eikä yhteiseen kotiin määräänsä enempää kamaa mahdu. Kaikkea aterimista, astioista, silitysraudoista ja sängyistä pyykkitelineisiin, sohviin, lipastoihin, ruokapöytiin jne. on kahden täysin varustellun talouden verran! Ihan hirveä homma alkaa myydä ja lahjoittaa pois tuplakappaleita. Jotain isoa pitää ostaa uutena, koska nykyiset tavarat eivät käy joko kunnon tms. puolesta, mutta silti kaikkea on paljon.
No joo, eihän tämä oikeasti ole mikään iso ongelma ja molemmat ymmärtävät, että molempien täytyy luopua, mutta on silti tosi iso juttu pistää hynttyyt yhteen ekaa kertaa lähes viisikymppisenä, kun oma elämä on ollut jo vuosikymmeniä "valmis". Ihanaa, mutta myös pelottavaa :)
Kommentit (23)
Niin tai tehkää kuten mekin, vuokratkaa varasto ja myykää sieltä pikkuhiljaa tavaraa pois sitten kun muutto on valmis. Me on viety osa kirpputoreille lahjoituksena ja osa on varastossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kun hankitte jonkun ison ikean kassin, keräätte siihen ylimääräiset ja viette jonnekin, missä vastaanotetaan kirpputoritavaraa. Jotkut kierrätyskeskukset hakevat myyntikelpoiset huonekalut ilmaiseksi.
Saa olla aika h*lvetin iso kassi :D
Tavaroista kyllä päästään eroon, mutta vaikeinta on ehkä se "omasta" luopuminen. Onneksi molemmilla on sellainen taloudellinen tilanne, ettei asuntoja ole pakko saada heti tyhjiksi. Molemmat kun jäävät sijoitusasunnoiksi ja velattomina niiden kulut ovat hyvin pienet, eli vuokralaisia ei ole heti pakko ottaa. Ap
Meillä ei onnistunut. Mies halusi pitää kaikki vanhat romunsa, joista useimmat on ex vaimon kanssa 25 v. sitten hankittuja. Itse en ole säästänyt vanhoista suhteista mitään, vaan hankkinut aina uutta, mutta näitä mies ei pidä minään. Eli mun olis pitänyt luopua melko uusista, ja hyvällä maulla ostetuista huonekaluistani pilkkahintaan...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei onnistunut. Mies halusi pitää kaikki vanhat romunsa, joista useimmat on ex vaimon kanssa 25 v. sitten hankittuja. Itse en ole säästänyt vanhoista suhteista mitään, vaan hankkinut aina uutta, mutta näitä mies ei pidä minään. Eli mun olis pitänyt luopua melko uusista, ja hyvällä maulla ostetuista huonekaluistani pilkkahintaan...
Sama edessä ja olen muuttamassa miehen omistusasuntoon vuokra-asunnosta. Mulla on paremmat huonekalut, saa nähdä, miten käy vai muutanko sittenkään?
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kun hankitte jonkun ison ikean kassin, keräätte siihen ylimääräiset ja viette jonnekin, missä vastaanotetaan kirpputoritavaraa. Jotkut kierrätyskeskukset hakevat myyntikelpoiset huonekalut ilmaiseksi.
Söpöä kun jollakin on elmä siinä vaiheessa että omaisuus mahtuu yhteen ikean kassiin :)
Onko teillä oikeasti sinkkuna ollu niin suuret asunnot ja niin paljon tavaraa että kaikkea tuplasti liikaa kun muutatte yhteen?
Minun tuntemilla sinkuilla tuntuu kaikkea olevan liian vähän. Hyvä että löytyy kahvimukit kaikille jos siellä on suurempi porukka kylässä.
Vuokraatte asunnon/asunnot kalustettuina. Saatte enemmän vuokraa, ja tavarat voi jättää sinne.
Kai tuossa on pakko vähän valita sen mukaan mikä on kenellekin tärkeää ja mikä on järkevää? Jos toisella on mielestään täydelliset aterimet ja viinilasit, niin se jolle on ihan sama millaisilla haarukoilla syö ja millaisesta lasista viinisä juo luopuu omistaan ja pitää sitten vaikka ne itselleen tärkeät täydelliset kokkiveitset ja mummon perintökupit? Ensin pois ne jutut joihin ei ole tunnesiteitä, sitten katsotaan mitä niistä lopuista on mahdollista ja järkevää pitää. Ja kummankin olla valmis siihen että se kumppani luultavasti tuo mukanaan myös jonkun hänelle tärkeän ruman lampun tai tilaa vievän dvd-kokoelman.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä oikeasti sinkkuna ollu niin suuret asunnot ja niin paljon tavaraa että kaikkea tuplasti liikaa kun muutatte yhteen?
Minun tuntemilla sinkuilla tuntuu kaikkea olevan liian vähän. Hyvä että löytyy kahvimukit kaikille jos siellä on suurempi porukka kylässä.
Me ollaan nyt 48-vuotiaita :) Mä olen asunut omillani 30vuotta, mies vähän vähemmän aikaa. Musta olisi ihmeellistä, jos tässä iässä ei olisi kaikki valmiina. Ja kahteen kaksioon mahtuu ihan normaali määrä tavaraa, vaikkei me kumpikaan olla mitään tavaran hamstraajia.
Toki tässä 4 vuoden aikana tämä yhteenmuutto on ollut taka-ajatuksena, joten kun mä n. 2 vuotta sitten ostin uuden ruokapöydän + tuolit lähes opiskeluajoista asti mukana kulkeneen tilalle, ostin sellaisen, joka siirtyy nyt yhteiseen kotiin. Mies puolestaan osti uuden sängyn reilu vuosi sitten ja siinäkin sama ajatus taustalla. Mutta silti pitää hankkiutua eroon niistä tuplakappaleista. Ap
Järki käteen, säästetään kalusteista toimivat,laadukkaat ja paremman näköiset.
Toisella ehkä rumemmat kalusteet ja tavarat muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla ole esim. sänkyä,sohvaa,lipastoa...
Jos täältä pitää neuvoa kysellä....viisainta olla muuttamatta yhteen.
Tarpeeksi iso yhteinen asunto niin ei tarvitse luopua mistään. Tyhmää mutta helppoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla aika h*lvetin iso kassi :D
Tavaroista kyllä päästään eroon, mutta vaikeinta on ehkä se "omasta" luopuminen. Onneksi molemmilla on sellainen taloudellinen tilanne, ettei asuntoja ole pakko saada heti tyhjiksi. Molemmat kun jäävät sijoitusasunnoiksi ja velattomina niiden kulut ovat hyvin pienet, eli vuokralaisia ei ole heti pakko ottaa. Ap
Heh, tuli omaa murretta. Meidän murteessa joku iso kassi tarkoittaa useampaa sellaista.
Sukulaismiehelle kävi niin, että nainen pisti mieheltä melkein kaiken pois. Vaatteita kuulemma lähti useampi kassillinen jne. Mies ei sanonut vastaan kun sai tämän ensimmäisen suhteensa ollessaan päälle 30v, joten mielummin meni vain mukana. Toivottavasti on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan sun tuntemat nuoria opiskelijoita? Tuossa on kuitenkin kyseessä kahdesta vuosia omillaan asuneesta aikuiseista, joilla on varmaan ollut jo varaa ostaa omat sohvakalustot ja astiastot.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon samanikäinen sinkku ja asun 3h+k asunnossa täynnä huonekaluja. Lapsi muutti opiskelemaan. Rankkaa tulee jos joku mies tässä tulisi vastaan ja varsinkin jos ei tykkäis raskaista antiikkihuonekaluista.