Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä voisin hyvin asua tuollaisessa 16 neliön minikodissa. Miksi se on muille ongelma?

Vierailija
05.12.2017 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005477372.html

Siis tällaisessa. Olen päivät töissä, iltaisin ja viikonloppuisin on harrastuksia ja ystävien tapaamisia. Usein lähden viikonlopuksi vanhempieni luo vanhalle kotiseudulleni. Kotona nukun, lepään ja rentoudun mm. lukemalla kirjoja, katsomalla sarjoja tai selailemalla nettiä. Tykkään tehdä käsitöitä, mutten ylläpidä kotona mitään valtavaa tarvikevarastoa, vaan ostan tarpeeseen. Mikään noista ei vaadi paljoa tilaa. Laitan itse ruokaa, mutten mitään supergourmeeta, joka vaatisi sen suuremmin lääniä.

Nyt sitten tutkija ja kommenttipalstoista päätellen myös tuhannet kansalaiset ovat sitä mieltä, että minun pitäisi asua isosti, koska noh, pitää. Minusta on vain hyvä, että tarjontaa on monenlaiseen tarpeeseen, eikä ne jo rakennetut isot yksiöt, kaksiot tai valtavat perheasunnot siinä mihinkään katoa, jos minä voinkin asua pienesti.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän noissa viidentoista neliön virikehäkeissä mahtaa olla säilytystilaa? Meinaan kun näillä leveysasteilla on oltava eri takit ja kengät kesää, vesikeliä, parin plusasteen talvea ja helvetinmoista pakkasta varten, ja tietysti eri vermeet kaupunkikäyttöön ja ulkoiluun.

Onhan tuossa koko portaiden alunen säilytystilaa, ja mikään ei estä ostamasta itsekin lisää säilytystilaa. Esim. vuoteen alle voi hyvinkin laittaa laatikoita, joissa säilyttää sitten liinavaatetta, sesonkitavaroita ynnä muita.

Mutta ei KAIKILLA ole mitenkään ihan järjettömästi tavaraakaan. Itselläni on talviparka + toppahousut, villakangastakki, untuvatakki, trenssi, kuoritakki ja kuorihousut. Kumisaappaat, lenkkarit, nilkkurit syksyksi ja talveksi, parit ballerinat ja korkkarit ja vaelluskengät koiranulkoilutustouhuihin. Kaikki mahtuu ongelmitta eteisen kaappiin ympäri vuoden. 

Niin, ne sinulla mahtuvat ongelmitta eteisen kaappiin. Oletan, että sinulla on muissa huoneissa sitten kaappeja myös muille vaatteille. Tuossa kuvassa näkyy vain yksi tuollainen pitkä kaappi ja pari pienempää. 

Mulla on yksi rekki takeille, ja yksi rekki sisävaatteille. Ei vaatekaappia lainkaan. Hyvin mahtuu enkä tarvi muuta. t. eri

Sinulla ei ole rintsikoita, sukkia, huiveja ja lapasiakaan? 

Alusvaatteet pienessä korissa/laatikossa, huivit ja lapset yms. siinä samalla rekillä.

Vierailija
42/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän noissa viidentoista neliön virikehäkeissä mahtaa olla säilytystilaa? Meinaan kun näillä leveysasteilla on oltava eri takit ja kengät kesää, vesikeliä, parin plusasteen talvea ja helvetinmoista pakkasta varten, ja tietysti eri vermeet kaupunkikäyttöön ja ulkoiluun.

Onhan tuossa koko portaiden alunen säilytystilaa, ja mikään ei estä ostamasta itsekin lisää säilytystilaa. Esim. vuoteen alle voi hyvinkin laittaa laatikoita, joissa säilyttää sitten liinavaatetta, sesonkitavaroita ynnä muita.

Mutta ei KAIKILLA ole mitenkään ihan järjettömästi tavaraakaan. Itselläni on talviparka + toppahousut, villakangastakki, untuvatakki, trenssi, kuoritakki ja kuorihousut. Kumisaappaat, lenkkarit, nilkkurit syksyksi ja talveksi, parit ballerinat ja korkkarit ja vaelluskengät koiranulkoilutustouhuihin. Kaikki mahtuu ongelmitta eteisen kaappiin ympäri vuoden. 

Niin, ne sinulla mahtuvat ongelmitta eteisen kaappiin. Oletan, että sinulla on muissa huoneissa sitten kaappeja myös muille vaatteille. Tuossa kuvassa näkyy vain yksi tuollainen pitkä kaappi ja pari pienempää. 

Mulla on yksi rekki takeille, ja yksi rekki sisävaatteille. Ei vaatekaappia lainkaan. Hyvin mahtuu enkä tarvi muuta. t. eri

Sinulla ei ole rintsikoita, sukkia, huiveja ja lapasiakaan? 

Mikä estää ostamasta tuonne lipastoa, jossa voi säilyttää kaikkea noita ja paljon muuta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihdyn pienessä asunnossa, on kodikasta ja tavaramääräkin pysyy aisoissa (kaikki omistamani on näiden seinien sisällä). Kuvittelen, että on muita kaltaisiani.

Vierailija
44/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reilun 50 neliön kaksio, ja se tuntuu sopivalta. Olen käytännössä kaiken vapaa-ajan kotona ja pienessä asunnossa seinät kaatuvat päälle. Tavaramäärä mahtuisi paljon pienemmänkin asunnon säilytystiloihin, minulla on esim. kaksi pussilakanaa ja kaikki kolme eri vuodenaikojen takkia ovat eteisessä.

Arvostan tilaa ja erillistä makuuhuonetta ja maksan itse asumiseni. Ei tietenkään ole minulta pois, jos jonkun elämäntyyliin sopii 16 neliön asunto. Minulle se kävisi vain, jos olisi tosiaan kyseessä joku metsämökki, jonka ympärillä olisi paljon ulkotilaa, jossa voisin olla omissa oloissani.

Vierailija
45/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on reilun 50 neliön kaksio, ja se tuntuu sopivalta. Olen käytännössä kaiken vapaa-ajan kotona ja pienessä asunnossa seinät kaatuvat päälle. Tavaramäärä mahtuisi paljon pienemmänkin asunnon säilytystiloihin, minulla on esim. kaksi pussilakanaa ja kaikki kolme eri vuodenaikojen takkia ovat eteisessä.

Arvostan tilaa ja erillistä makuuhuonetta ja maksan itse asumiseni. Ei tietenkään ole minulta pois, jos jonkun elämäntyyliin sopii 16 neliön asunto. Minulle se kävisi vain, jos olisi tosiaan kyseessä joku metsämökki, jonka ympärillä olisi paljon ulkotilaa, jossa voisin olla omissa oloissani.

Sama. Huonekaluni ja tavarani mahtuisivat - ja ovat mahtuneetkin - kaksikymmentä neliötä pienempään asuntoon, mutta arvostan tilaa ja avaruuden tuntua kodissani. Kyllähän siellä yksiössäkin eli, mutta koin sen vähän ahdistavaksi ja koko ajan tavoitteenani oli muuttaa jossain vaiheessa tilavampaan kotiin.

Vierailija
46/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi asua noin pienessä kun olen se vanhempi ja isovanhempi, jonka luokse tullaan viikonlopuksi, lomalle, tuodaan kaveritkin, säilytetään sesonki tavaroita, lumilautaa, puutarhakalusteita, kesärenkaita.

Puolet minusta kyllä haluaisi muuttaa tuollaiseen, tavallaan olen juuttunut tähän varaston vartijaksi, on tässä muitakin syitä etten nyt voi ottaa itsekästä irtiottoa. Ja kun tottunut että on kokoajan elämää ympärillä, on kiva että sitä nytkin on välillä, niin ettei tarvitse lähteä kotoa mihinkään.

Vierailija
47/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille koti ole vain nukkumapaikka. Kyllä pieni tila alkaa pian masentaa. Jopa soluhuoneistossa omanhuoneen pitäisi olla vähintään 12 neliötä, vaikka on muitakin tiloja.

Vierailija
48/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kiva yksin, mutta jos ei ole varaa muuhun ja lapsiakin on 2 kpl, niin alkaa olla ahdasta. Sitähän näissä pelätään: että miniasunto on kohta ainoa, johon porukalla on varaa ja sitten kivat yhteisölliset talot slummiutuvat, kun yhteisissä tiloissa asuu osa porukasta.

Vierailija
49/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 17 neliön yksiössä kohta 3 vuotta. Säilytän "ylimääräisiä" tavaroita 600 metrin päässä olevassa vuokravarastossa, josta maksan 16 €/kk. En saa asumistukea, ja säästän ennemmin palkastani omistusasuntoa ym. varten kuin maksan tarpeettomista neliöistä.

Työ ja harrastukset vie niin ison osan vapaa-ajastani, että kotona ei paljon tule vietettyä aikaa. En kaipaa turhaa tilaa ympärilleni vaan pikemminkin ahdistun siitä, jos on paljon siivottavaa.

Vierailija
50/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitä vikaa pienessä asunnossa asumisessa on (ainakaan jos sen tekee omasta halustaan). Ehkä jotkut pelkää, että seuraavaksi kaikki asumistukea saavat pakotetaan asumaan ahtaasti?

Vierailija
51/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ahtaudesta.

Vierailija
52/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun talossa, jossa on vaan oikeasti pieniä asuntoja (alle 15 neliötä) ja onhan se levotonta, kun ei tosiaan ole mikään perhepaikka. Kaupungin asuntoa ei täällä saa.

Vierailija
53/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän pöytäkonetta, siihen menee oma tilansa. Kaksi kania vievät myös useita neliöitä tilaa ja tarvitsevat kunnolla tilaa juosta. Tykkään myös leipoa ja laittaa ruokaa, ahdistaisi jos ei olisi kunnollista omaa keittiötä sitä varten.

Vierailija
54/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi asua noin pienessä kun olen se vanhempi ja isovanhempi, jonka luokse tullaan viikonlopuksi, lomalle, tuodaan kaveritkin, säilytetään sesonki tavaroita, lumilautaa, puutarhakalusteita, kesärenkaita.

Puolet minusta kyllä haluaisi muuttaa tuollaiseen, tavallaan olen juuttunut tähän varaston vartijaksi, on tässä muitakin syitä etten nyt voi ottaa itsekästä irtiottoa. Ja kun tottunut että on kokoajan elämää ympärillä, on kiva että sitä nytkin on välillä, niin ettei tarvitse lähteä kotoa mihinkään.

Avaa suusi ja sano! Jos et halua perustaa varastoa, älä perusta! Keskusteluyhteys jälkikasvun on hyvä luoda jo synnytyslaitojsrlta alkaen.

Vierailija
55/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin 80 neliötä, velaton on. Nautin joka ikisestä neliöstä. Olen 63-vuotias.

Vierailija
56/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä kritiikin kohde on se, että pelätään, että tästä miniasumisesta tulee tulevaisuudessa uusi normi. Asunnot pienenevät ja lopulta se köyhä lapsiperhe kolmine lapsineen asuu siinä 16 neliön kämpässä. Kriitikot puhuvat jopa slummiutumisesta.

Nyt nämä ensimmäiset uudet miniasunnot ovat toki kaukana slummista ja köyhistä.

Mulla tuli kans mieleen että noista miniasunnoista yritetään tehdä uutta normia. Ja tietenkään vähäinen neliömäärä ei näy hinnoissa. Ei tuomosesta 16 neliön luukusta 200:aa euroa enempää saisi pyytää.

Vierailija
57/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä kritiikin kohde on se, että pelätään, että tästä miniasumisesta tulee tulevaisuudessa uusi normi. Asunnot pienenevät ja lopulta se köyhä lapsiperhe kolmine lapsineen asuu siinä 16 neliön kämpässä. Kriitikot puhuvat jopa slummiutumisesta.

Nyt nämä ensimmäiset uudet miniasunnot ovat toki kaukana slummista ja köyhistä.

Mulla tuli kans mieleen että noista miniasunnoista yritetään tehdä uutta normia. Ja tietenkään vähäinen neliömäärä ei näy hinnoissa. Ei tuomosesta 16 neliön luukusta 200:aa euroa enempää saisi pyytää.

Riippuu sijainnista. Sen verran tämäkin maalaisjuntti ymmärtää, että Helsingin ydinkeskustassa 200 €/kk olisi aivan liian vähän.

Vierailija
58/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

13,5 neliöö, 670 e. Tervetuloo Helsinkiin...

Vierailija
59/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun 30m2 yksiössä ja muuten tämä on oikein sopivan kokoinen, mutta säilytystilaa voisi olla lisää. Mulla on harratus, jota varten mulla on paljon suuria tarvikkeita, ja ne vie todella paljon tilaa (ja ne on nyös kalliita joten en uskalla säilyttää niitä häkkivarastossa).

Ilman harrastuskamoja tilaa olisi ruhtinaallisesti, esim 1 ylimääräinen vaatehuone ratkaisisi jo ongelman.

Vierailija
60/63 |
06.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin nuorena 18.5 neliön kodissa. Oli oikein ihana paikka. Nyt asun teinin kanssa kahdestaan 42 neliössä.

Luulin olevani ainoa joka asuu teinin kanssa näin pienessä, meillä tosin hulppeat 49 neliötä =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi