Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä voisin hyvin asua tuollaisessa 16 neliön minikodissa. Miksi se on muille ongelma?

Vierailija
05.12.2017 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005477372.html

Siis tällaisessa. Olen päivät töissä, iltaisin ja viikonloppuisin on harrastuksia ja ystävien tapaamisia. Usein lähden viikonlopuksi vanhempieni luo vanhalle kotiseudulleni. Kotona nukun, lepään ja rentoudun mm. lukemalla kirjoja, katsomalla sarjoja tai selailemalla nettiä. Tykkään tehdä käsitöitä, mutten ylläpidä kotona mitään valtavaa tarvikevarastoa, vaan ostan tarpeeseen. Mikään noista ei vaadi paljoa tilaa. Laitan itse ruokaa, mutten mitään supergourmeeta, joka vaatisi sen suuremmin lääniä.

Nyt sitten tutkija ja kommenttipalstoista päätellen myös tuhannet kansalaiset ovat sitä mieltä, että minun pitäisi asua isosti, koska noh, pitää. Minusta on vain hyvä, että tarjontaa on monenlaiseen tarpeeseen, eikä ne jo rakennetut isot yksiöt, kaksiot tai valtavat perheasunnot siinä mihinkään katoa, jos minä voinkin asua pienesti.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä kritiikin kohde on se, että pelätään, että tästä miniasumisesta tulee tulevaisuudessa uusi normi. Asunnot pienenevät ja lopulta se köyhä lapsiperhe kolmine lapsineen asuu siinä 16 neliön kämpässä. Kriitikot puhuvat jopa slummiutumisesta.

Nyt nämä ensimmäiset uudet miniasunnot ovat toki kaukana slummista ja köyhistä.

Niin, ymmärrän kyllä tämän. Toisaalta olisiko meidän aika keskustella siitä, että onko suomalaisen köyhän asumisen normi nyt jo vähän liian korkea? Tiedetään, että talous ei kestä mm. väestön ikääntymisen aiheuttamaa kustannuspottia ja tiedetään, että Suomi on kylmä ja kaukainen maa, jossa asuntojen rakentaminen ja ennen kaikkea lämpimänä pitäminen on suhteellisen epäekologista touhua. Tarvitseeko meidän ajatella, että yksin pelkän sosiaaliturvan varassa elävällä on oikeus siihen 40 neliön yksiöön omalla saunalla, parvekkeella ja vaatehuoneella, vai voisiko suuntaus olla entistä enemmän tätä kohti? Samaan aikaan suomalaiset kuitenkin ovat myös hirveän yksinäisiä, eikä luontaisia ihmiskontakteja saman talon sisällä välttämättä enää synny. 

Vierailija
22/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut alle 20m2 asunnossa Helsingin keskustassa. Oikein mainio luukku! Tuntui että vähät neliöt oli ongelma kaikille muille paitsi itselleni. Prätkää ja autoa en sisällä pitäis muutenkaan, vaatteet mahtuu matkalaukkuun ja muu omaisuus onkin sitten bittejä avaruudessa.

Ei siis tarvetta ylimääräiselle neliöille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä kritiikin kohde on se, että pelätään, että tästä miniasumisesta tulee tulevaisuudessa uusi normi. Asunnot pienenevät ja lopulta se köyhä lapsiperhe kolmine lapsineen asuu siinä 16 neliön kämpässä. Kriitikot puhuvat jopa slummiutumisesta.

Niin, ymmärrän kyllä tämän. Toisaalta olisiko meidän aika keskustella siitä, että onko suomalaisen köyhän asumisen normi nyt jo vähän liian korkea? Tiedetään, että talous ei kestä mm. väestön ikääntymisen aiheuttamaa kustannuspottia ja tiedetään, että Suomi on kylmä ja kaukainen maa, jossa asuntojen rakentaminen ja ennen kaikkea lämpimänä pitäminen on suhteellisen epäekologista touhua. Tarvitseeko meidän ajatella, että yksin pelkän sosiaaliturvan varassa elävällä on oikeus siihen 40 neliön yksiöön omalla saunalla, parvekkeella ja vaatehuoneella, vai voisiko suuntaus olla entistä enemmän tätä kohti? Samaan aikaan suomalaiset kuitenkin ovat myös hirveän yksinäisiä, eikä luontaisia ihmiskontakteja saman talon sisällä välttämättä enää synny. 

Aika moni meistä emme HALUA niitä ihmiskontakteja, ja meille olisi kammotus yhteisöllisyyteen pakotus. 

Minusta pitäisi päinvastoin lopettaa tuo niukkuusnillitys ja alkaa tosissaan ottaa kaikki irti robotisaatiosta ja automatisaatiosta, niin että taloutta voidaan kasvattaa ja koneiden tuottamaa vaurautta jakaa ihmisten hyvinvointiin. 

Toki tuilla elävien asumiselle jotkut rajat on, ei voi vain sanoa että joo mutta kun minä haluan omakotitalon pk-seudulta, mutta  mikään 40 neliötä ei kyläl mitenkään ole kohtuuton. Monet on koti-ihmisiä jotka on lähes aina kotona, ja silloin kyllä seinät kaatuu päälle jossain "itsemurhayksiössä".

Vierailija
24/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa mkä noissa on vuokra ? Onko se 16 neliötä sen arvoista. Tilana on mun mielestä hyvä. Kunnon rappuset parvelle, mikä ainakin yö pissajaa auttaa. Jos mä oisin alle 25 opiskelija niin joo tykkäisin tosta hostelli fiiliksestä yhteiskeittiössä.

Vierailija
25/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni meistä emme HALUA niitä ihmiskontakteja, ja meille olisi kammotus yhteisöllisyyteen pakotus. 

Minusta pitäisi päinvastoin lopettaa tuo niukkuusnillitys ja alkaa tosissaan ottaa kaikki irti robotisaatiosta ja automatisaatiosta, niin että taloutta voidaan kasvattaa ja koneiden tuottamaa vaurautta jakaa ihmisten hyvinvointiin. 

Toki tuilla elävien asumiselle jotkut rajat on, ei voi vain sanoa että joo mutta kun minä haluan omakotitalon pk-seudulta, mutta  mikään 40 neliötä ei kyläl mitenkään ole kohtuuton. Monet on koti-ihmisiä jotka on lähes aina kotona, ja silloin kyllä seinät kaatuu päälle jossain "itsemurhayksiössä".

Niin, tuollakaan ei ole mikään pakko ihmiskontakteihin hakeutua, mutta niitä haluavat saavat niistä nauttia. Näkisin, että esimerkiksi ikäihmisille tämä voisi olla oikein hyvä asumismuoto ja parhaimmillaan korvata jopa palveluasumista. 

Vaurauden jakaminen ja talouden ikuinen kasvu ei ole mikään automaatio, eikä niin helppo asia kuin millaisena sen esität. Kaikkea ei kannata ottaa annettuna, mutta ei itselleni ainakaan ole mikään ongelma kyseenalaistaa sitä, voidaanko ihan oikeasti sosiaaliturvan taso säilyttää nykyisellään vielä vaikka 30 vuoden päästä. Paljon, paljon mieluummin minä leikkaisin asumisesta (asunnon koosta, ei varustelutasosta) kuin terveydenhuollosta, koulutuksesta tai minimitoimeentuloturvan tasosta. 

Vierailija
26/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin ainakin tarvittaisiin lisää halpoja asuntoja. Aina on yksiötkin jotain 40 neliön lukaaleja, jotka maksaa sitten 1000e/kk. Täyttä hulluutta. Puolet pois koosta ja hinnasta, kiitos.

Vierailija
27/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuollakaan ei ole mikään pakko ihmiskontakteihin hakeutua, mutta niitä haluavat saavat niistä nauttia. Näkisin, että esimerkiksi ikäihmisille tämä voisi olla oikein hyvä asumismuoto ja parhaimmillaan korvata jopa palveluasumista. 

Vaurauden jakaminen ja talouden ikuinen kasvu ei ole mikään automaatio, eikä niin helppo asia kuin millaisena sen esität. Kaikkea ei kannata ottaa annettuna, mutta ei itselleni ainakaan ole mikään ongelma kyseenalaistaa sitä, voidaanko ihan oikeasti sosiaaliturvan taso säilyttää nykyisellään vielä vaikka 30 vuoden päästä. Paljon, paljon mieluummin minä leikkaisin asumisesta (asunnon koosta, ei varustelutasosta) kuin terveydenhuollosta, koulutuksesta tai minimitoimeentuloturvan tasosta. 

Itse taas mieluummin jättäisin vaikka terveydenhuollon kokonaan omalta osaltani väliin, ja kuolisin sitten kun luonto määrää, ja asuisin niin kuin itse haluan sen aikaa kuin elän. 

Minusta tärkeintä on, että myös köyhällä säilyy jonkinlainen valinnan vapaus, eikä niin että köyhistä tulee karjaa joita pakkopaimennetaan milloin mihinkin sen mukaan mitä ylhäällä ajatellaan. Esim. että jos ylhäällä ajatellaan että yhteisöllinen asuminen hyvä, niin kaikki tukia tarvitsvat pakotetaan sellaiseen. 

itsäeni ahdisti opiskelijana jo soluasuminen niin paljon että en kestänyt ilman viinan jatkuvaa tissuttelua. Luultavasti tekisin itsemurhan jos minut nyt aikuisena yritettäisiin pakottaa minkään sortin yhteistilallisiin asuntoihin.

Vierailija
28/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähäisiltä näyttävät säilytystilat. Minne tuonne saa mahtumaan esimerkiksi talvivaatteet ja lakanat? Olen minäkin opiskeluaikana asunut solussa, mutta silloin suurin osa tavaroista oli kuitenkin vanhempieni luona. Omassa oikeassa kodissa kuitenkin tarvitsen ihan kunnon säilytystilat. Ja perheellisenä tuollainen ei tietysti tulisi kuuloonkaan, mutta kyllä tuo yksin asuvanakin ahtaaksi kävisi. 

Vierailija
29/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 15 neliön asunnossa ja olen paljon kotona, koska teen töitä (yleensä) täällä. Eihän tämä ihanteellista ole; asuisin ehkä mieluiten noin 50 neliön kokoisessa kaksiossa, mutta sijainti on loistava ja pääsen kahviloihin ja kirjastoihin helposti ja kesällä istun paljon puistoissakin. Ihan oma piha olisi kyllä kiva.

Tavarasta en välitä. Tulevaisuudessa tulen asumaan ulkomailla, joten turha kerryttää materiaa, koska en sen kanssa kuitenkaan muuta. Luultavasti asun samankokoisessa tai pienemmässä asunnossa tai huoneessa esim. Pariisissa oleskellessani. Ei paljon haittaa, koska Pariisi... 

Vierailija
30/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän noissa viidentoista neliön virikehäkeissä mahtaa olla säilytystilaa? Meinaan kun näillä leveysasteilla on oltava eri takit ja kengät kesää, vesikeliä, parin plusasteen talvea ja helvetinmoista pakkasta varten, ja tietysti eri vermeet kaupunkikäyttöön ja ulkoiluun.

Vierailija
31/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähäisiltä näyttävät säilytystilat. Minne tuonne saa mahtumaan esimerkiksi talvivaatteet ja lakanat? Olen minäkin opiskeluaikana asunut solussa, mutta silloin suurin osa tavaroista oli kuitenkin vanhempieni luona. Omassa oikeassa kodissa kuitenkin tarvitsen ihan kunnon säilytystilat. Ja perheellisenä tuollainen ei tietysti tulisi kuuloonkaan, mutta kyllä tuo yksin asuvanakin ahtaaksi kävisi. 

Mulla on talvivaatteet eteisen henkarikaapissa ympäri vuoden, ei siis tarvetta etsiä niille erillisiä säilytystiloja. Eikä minulla nyt talvivaatteita niin kamalasti olekaan, parka + toppahousut koiran lenkittämiseen, untuvatakki joka menee pieneen säilytyspussiin ja villakangastakki. Lakanoiksi riittää yksi setti sängyssä ja toinen setti varalla, eivät ihan liiaksi vie tilaa. 

Tottakai on niitä ihmisiä, joilla on 27 talvitakkia ja 16 pussilakanasettiä, mutta arvatenkaan tämä ei ole oikea asumismuoto heille. Megatrendi on, että halu haalia materiaa vähenee ja ei enää ajatella, että yhdellä ihmisellä pitää olla mitään liinavaatekaappia sen seitsemälle erilaiselle setille. 

Vierailija
32/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on liian pieni. Minimi yhdelle on noin 50 m2, tällä hetkellä asun yksin 75 m2 asunnossa. Vähän kalliimpi kuin pikkuasunto mutta ei edes paljon.

Nämä ekologisuudet yms. on aika usein vain sarjassa välttämättömyydestä tehtyjä hyveitä.

Vierailija
33/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän noissa viidentoista neliön virikehäkeissä mahtaa olla säilytystilaa? Meinaan kun näillä leveysasteilla on oltava eri takit ja kengät kesää, vesikeliä, parin plusasteen talvea ja helvetinmoista pakkasta varten, ja tietysti eri vermeet kaupunkikäyttöön ja ulkoiluun.

Onhan tuossa koko portaiden alunen säilytystilaa, ja mikään ei estä ostamasta itsekin lisää säilytystilaa. Esim. vuoteen alle voi hyvinkin laittaa laatikoita, joissa säilyttää sitten liinavaatetta, sesonkitavaroita ynnä muita.

Mutta ei KAIKILLA ole mitenkään ihan järjettömästi tavaraakaan. Itselläni on talviparka + toppahousut, villakangastakki, untuvatakki, trenssi, kuoritakki ja kuorihousut. Kumisaappaat, lenkkarit, nilkkurit syksyksi ja talveksi, parit ballerinat ja korkkarit ja vaelluskengät koiranulkoilutustouhuihin. Kaikki mahtuu ongelmitta eteisen kaappiin ympäri vuoden. 

Vierailija
34/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin hyvin elää ilman ihmiskontaktia. Miksi se on muille ongelma? (Tämä saattaa olla tottakin, mutta ennen kaikkea provosoiva vastaus apn kysymykseen)

Vierailija
35/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on talvivaatteet eteisen henkarikaapissa ympäri vuoden, ei siis tarvetta etsiä niille erillisiä säilytystiloja. Eikä minulla nyt talvivaatteita niin kamalasti olekaan, parka + toppahousut koiran lenkittämiseen, untuvatakki joka menee pieneen säilytyspussiin ja villakangastakki. Lakanoiksi riittää yksi setti sängyssä ja toinen setti varalla, eivät ihan liiaksi vie tilaa. 

Tottakai on niitä ihmisiä, joilla on 27 talvitakkia ja 16 pussilakanasettiä, mutta arvatenkaan tämä ei ole oikea asumismuoto heille. Megatrendi on, että halu haalia materiaa vähenee ja ei enää ajatella, että yhdellä ihmisellä pitää olla mitään liinavaatekaappia sen seitsemälle erilaiselle setille. 

Niin, sinullakin on kolme talvitakkia. Katsoitko, miten pienet kaapit tuossa on? keittiökaappien lisäksi yksi pitkä kaappi ja kolme tuollaista matalampaa. Sinun talvitakkisi täyttäisivät jo tuon pitkän kaapin. 

Vierailija
36/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa koko portaiden alunen säilytystilaa, ja mikään ei estä ostamasta itsekin lisää säilytystilaa. Esim. vuoteen alle voi hyvinkin laittaa laatikoita, joissa säilyttää sitten liinavaatetta, sesonkitavaroita ynnä muita.

Mutta ei KAIKILLA ole mitenkään ihan järjettömästi tavaraakaan. Itselläni on talviparka + toppahousut, villakangastakki, untuvatakki, trenssi, kuoritakki ja kuorihousut. Kumisaappaat, lenkkarit, nilkkurit syksyksi ja talveksi, parit ballerinat ja korkkarit ja vaelluskengät koiranulkoilutustouhuihin. Kaikki mahtuu ongelmitta eteisen kaappiin ympäri vuoden. 

Niin, ne sinulla mahtuvat ongelmitta eteisen kaappiin. Oletan, että sinulla on muissa huoneissa sitten kaappeja myös muille vaatteille. Tuossa kuvassa näkyy vain yksi tuollainen pitkä kaappi ja pari pienempää. 

Vierailija
37/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa mkä noissa on vuokra ? Onko se 16 neliötä sen arvoista. Tilana on mun mielestä hyvä. Kunnon rappuset parvelle, mikä ainakin yö pissajaa auttaa. Jos mä oisin alle 25 opiskelija niin joo tykkäisin tosta hostelli fiiliksestä yhteiskeittiössä.

500 €/kk ja vesimaksu 18 €/hlö/kk

Vierailija
38/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 30m2 ja vuokra 350, juuri sopivasti molempia. Pienempikin asunto kävisi oikein hyvin, mihin minä tavaraa tarvisin?

Vierailija
39/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne sinulla mahtuvat ongelmitta eteisen kaappiin. Oletan, että sinulla on muissa huoneissa sitten kaappeja myös muille vaatteille. Tuossa kuvassa näkyy vain yksi tuollainen pitkä kaappi ja pari pienempää. 

Mulla on yksi rekki takeille, ja yksi rekki sisävaatteille. Ei vaatekaappia lainkaan. Hyvin mahtuu enkä tarvi muuta. t. eri

Vierailija
40/63 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi rekki takeille, ja yksi rekki sisävaatteille. Ei vaatekaappia lainkaan. Hyvin mahtuu enkä tarvi muuta. t. eri

Sinulla ei ole rintsikoita, sukkia, huiveja ja lapasiakaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi