Miten saat kodistasi jouluisen näköisen?
En ole koskaan pahemmin omistanut joulukoristeita, nyt vielä huonommin kun joku sankari poltti ulkovaraston jossa säilytin niitäkin vähiä. Uusia pitäisi siis saada. Millaisia joulukoristeita teillä on, ja millä saatte sisustuksen näyttämään jouluiselta eikä sellaiselta että ikkunalaudalle on nyt vain heitetty se iänikuinen muovikynttelikkö ja pölyinen muovikuusi tungettu johonkin pimeään nurkkaan missä se on vähiten tiellä? Ja joo, tiedän että jouluun on vielä 3 viikkoa.
Kommentit (27)
Itse vaihdan keittiöön punaisen verhon, siis sellaisen neutraalin, ei mitään tonttukuvioista. Olohuoneeseen olen vaihtanut aiempina vuosina kermanvalkoiset ja viininpunaiset verhot, mutta ne on minun mielestä niin kivat, että saivat jäädä koko vuodeksi paikoilleen. Keittiön ja olohuoneen pöydille vaihdan punaiset poppanaliinat. Olohuoneen tyynynpäälliset vaihdan myös punaisiin. Keittiön pöydälle laitan kynttelikön ja muutaman tontun siihen eteen. Lähempänä joulua kaivelen muutamia koristeita vielä esiin, samaan aikaan on kuusen vuoro.
Meidän vanhemmilla on oikea joulumaa, siis aivan kaikki matoista verhoihin vaihtuu. Koristeita on myös satoja, mutta silti siellä on tyylikästä. Kai se on nimenomaa se vanhan säilyttäminen ollut se juttu, paljon olkea ja vaaleaa, ei räikeää tai vilkkuvaa. Eli jos etsisit perinteisiä koristeita kirpparilta ja laittaisit kynttilöitä ja havuja koristeiksi?
Pujottelen rusinoita lankoihin ja ripustelen niitä ylt' ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhemmilla on oikea joulumaa, siis aivan kaikki matoista verhoihin vaihtuu. Koristeita on myös satoja, mutta silti siellä on tyylikästä. Kai se on nimenomaa se vanhan säilyttäminen ollut se juttu, paljon olkea ja vaaleaa, ei räikeää tai vilkkuvaa. Eli jos etsisit perinteisiä koristeita kirpparilta ja laittaisit kynttilöitä ja havuja koristeiksi?
Jotain tälläistä ajattelinkin. Sisustus on muutenkin hyvin maanläheinen niin muoviset sähköhärpäkkeet eivät oikein istu. Jouluiset verhotkin varmaan tekisivät jo ihmeitä.
AP
Hopeaköynnös pöytäkoristeena, johon kiinnitetty pieniä valkoisia ja hopeisia joulupalloja, Jyskistä joulukoristeita joista tehty muutamia kivoja astetelmia kotiin, paljon kynttilöitä, led-kynttilöitä sekä ledjoulukoristevaloja, jouluinen koristetyyny sohvalla, viltti.
Tökkään minijoulukuusen pöydälle loistamaan ja laitan toiselle pöydälle led-kynttilän. Valmis. Ei kun niin, ostan hyasintin ja tökkään sen led-kynttilän viereen haisemaan.
Vaihdan olkkariin tummanpunaiset täyspitkät verhot jotka saavat olla kevääseen asti ja laitan punasävyiset itämaiset villamatot lattialle. Sohvalle ja nojatuoleihin lampaantaljat. Pari lämminvalkoista valosarjaa, nyt toinen on isossa kristallimaljakossa ja toinen on tauluhyllyn reunalla. Yleisvaloa/kattovaloa ei käytetä ollenkaan vaan valaistuksena jalka- ja pöytälamput. Sohvapöydällä tummanpunaisia, ruskeita ja vihreitä Kivi-tuikkuja.
Mulle pieni kuusi tai sypressi, johon laitan punaiset valot.
Huonekuusi, käpyjä, tuikkuja joulun väreissä ja kynttelikkö (ei perinteinen vaan sellainen mistä itse pidän) olohuoneessa. Keittiönikkunassa joulutähti ja ympäri kotia kynttilöitä joulun väreissä.
Nämä tekevät meillä joulun. Tonttukoristeita tai -verhoja tai -pöytäliinoja en kaipaa.
Kun lapset asui kotona, mulla oli amerikkalaistyyliin aika valoshow, myös molemmissa vessoissa, saunassa vain ei ollut.
Nyt kissat rajoittaa koristusta. Eikä oo joulufiilistä yhtään. Mutta ehkä jotain laitan...
Vierailija kirjoitti:
Pujottelen rusinoita lankoihin ja ripustelen niitä ylt' ympäriinsä.
Vessassa näyttää kivalta jos niitä kylvää lattialle. Himmelissä ne on kans hienoja jos laitat yksittäisiä roikkumaan.
Meillä:
*valkoisia hyasintteja lasimaljoissa
*valkoinen amaryllis
*valkoinen joulutähti
*valkoisista ruusuista ja havuista asetelma
--> eli valkoisia kukkia, vihreitä havuja.
*kynttilöitä, paljon kynttilöitä
*sohvalla vaihdan tyynynpäälliset, vaaleaa ja tummaa vihreää
*muutamia koristeita (ei tonttuja, vaan vähän "hienostuneempaa"), väreinä valkoinen, vihreä, hopea
Minulla joulu ei siis ole punainen, päälleliimatun jouluinen, vaan hillitty, tunnelma tulee kynttilöillä, ledvalosarjoilla, kukilla, havuilla ja lopulta aidolla kuusella.
Katson peiliin ja myönnän olevani yksi tonttu.
Ja sitten alan hyppimään, koska tonttuja niin kehoitetaan.
Mitään partilaitteja ja tonttuovia tarvita...
Hyasinttiasetelmia, amarylliksia, leikkokukkia, kynttilöitä, aito kuusi, korkeita hedelmä- ja karkkivateja. Jouluinen juhlava pöytäliina.
Joulunvärejä sisustuksessa meillä on harmaa ja valkoinen, puuta mausteena. Kaverina hieman kimalletta ja parit led-valot, tuikkukynttilöitä (savuharmaita ja maitolasin valkoisia) palaa päivittäin 8kpl. Sohva saanut harmaan villapeiton jos lämmikettä kaipaisi ja tyynyjä on erilaisia, pari kimmeltävää myös.
Olkkarin yhdellä seinällä pari hyllylevyä joista toisessa istuu isompi tonttu pari pienempää kaverinaan, ison tontun pitkät jalat roikkuu reunan yli veikeästi, tuikkukynttilöitä muutama lisäksi. Alemmalla hyllyllä on kiemurtelevaa puunkarahkaa jossa led-valoja.
Keittiön pöydällä oma tekemäni asetelma jossa mm tuikkuja muutama.
Ja joulukuusi tulee 22.12.
Valoja himmeäksi, kynttilät palamaan. Neilikkapurkin voi avata. Jouluinen levy soimaan. Löytyy youtubestakin. Pieni vaiva.
Parasta ovat perinteiset joulukoristeet. Mummovainaan paperiset joulutaulut voi laminoida, niin kestävät paremmin. Ei tarvitse joka vuosi tärvätä rahaa uusiin koristeisiin,ja joulutunnelma tulee kuin itsestään juuri siitä, kun "meillä on aina jouluna nämä..."liinat, verhot, matot.
ps. Mikä on tonttuovi?
Mä en kaipaa hirveästi joulukoristeita. Mulla on kynttilöitä, valosarjoja (ns. fairy lights, niitä pieniä led-valoja), katossa roukkuvassa isossa, monihaaraisessa oksassa roikkuu muutamia joulupalloja ja muita koristeita, ikkunalla on amaryllis ja metrin korkuinen ruukkuhavu saa valot ja muutaman pienen koristeen. Isossa lasipurkissa on joulupalloja ja taas niitä pieniä led-valoja ja eteisen ovessa roikkuu valkoinen huopasydän, joku satunnainen pikkukoriste on esim lipaston päällä. Pallot ja muut koristeet lähinnä valkoista ja kultaa, materiaaleina lasi, metalli, muutama huovutettu ja olkinen.
Vanhempieni koti kylpee koristeissa (jokaisella tasolla, ikkunassa ja ovessa on koristeita ja erikseen joulupyyhkeet, -liinat ja -astiat) ja punaisessa värissä, ehkä sieltä on tullut joku koristeähky kun itse tykkään hillitymmästä versiosta :)
Ei ole tarvetta koristella kotoa jouluksi.