Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksa-arvot huomattavasti koholla alkuraskaudessa

Vierailija
05.12.2017 |

Alkoin tuntea inhottavaa kutinaa ympäri kehoa ja pyysin neuvolassa maksakokeita. Otettiin p-alat joka yli 200 ja sappihapot jotka juuri normaalin ylärajalla. Neuvolalääkäri ja hoitaja eivät kummemmin vaikuttaneet asiasta kiinnostuneilta, vaan lääkärin kommentti oli että olisiko lievän ylipainon syytä. Maksa-arvot otettu muutamia vuosia sitten about samanpainoisena ja tuolloin p-alat oli 13. Olen tosi huolissani kun mitään kiinnostusta asiaan ei vaikuttanut syntyvän. Muilla kokemusta aiheesta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis S-alat. Ap

Vierailija
2/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen menneisyys alkoholin suhteen? Kuinka paljon sulla on ylipainoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen menneisyys alkoholin suhteen? Kuinka paljon sulla on ylipainoa?

Alkoholia hyvin maltillisesti, muutama viinilasi perjantaisin silloin tällöin. BMI tällä hetkellä n 31. Aiemmin kuitenkin arvot olleet normaalin alalaidalla, eikä painossa tai elintavoissa muutoksia. Ap

Vierailija
4/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa raskaus hepatoosi niin saat paljon enemmän tietoo asiasta (:

Vierailija
5/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin mukaan koska olen vasta toisella kolmanneksella ja sappihapot normaalit niin tämä ei ole hepatoosia. Kiinnostus tuntuikin loppuvan siihen, kysyi onko se aina koholla, ei siis todellakaan ole ennen ollut. Netistä löysin tapauksia, joissa pelkkä alat noussut hepatogeesissä vaikka sappihapot normaalit. Nämä kuitenkin olleet viimeisellä kolmanneksella. Muutamasta lukenut joilla alkanut jo rv 15, en tiedä miten todettu ja millä arvoilla. Ap

Vierailija
6/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
7/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmenee yleensä vasta loppuraskaudessa, joten ap on joko poikkeus, tai sitten arvot muista syistä keturallaan. Nykyään edes alkoholi ei ole se ainoa aiheuttaja, vaan puhtaasti ylipaino.

Vierailija
8/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vähemmän kuppia?

Vierailija
9/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmenee yleensä vasta loppuraskaudessa, joten ap on joko poikkeus, tai sitten arvot muista syistä keturallaan. Nykyään edes alkoholi ei ole se ainoa aiheuttaja, vaan puhtaasti ylipaino.

Muutama vuosi takaperin kuitenkin arvo ollut 13 niin nousu yli 200 tuntuu kovalta kun paino ei ole lisääntynyt ja silloin olin erittäin stressaavassa työssä, nukuin vähän ja voin kaikin puolin huonosti. Tai siltä tuntui. Hirvittää kun lääkäriä ei tuntunut asia kiinnostavan. Täytyy suunnata yksityiselle jossei asia ala selvitä. ap

Vierailija
10/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vähemmän kuppia?

Varmaan huomasit aloituksestani että olen raskaana, enkä ole kesän jälkeen juonut pisaraakaan alkoholia. Sitäkin ennen hyvin vähän. ap

Vierailija
11/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla selvä hepatogestoosi. Mulla on alkanut se samoilla viikoilla. Se on harvinaista, mutta mahdollista. Sun pitäis päästä uudestaan lääkäriin ja äitipolin asiakkaksi.

Vierailija
12/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jatkan, että muista laskea vauvan liikkeitä ja lähde heti sairaalaan, jos vauva ei liiku.

Vierailija
13/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla selvä hepatogestoosi. Mulla on alkanut se samoilla viikoilla. Se on harvinaista, mutta mahdollista. Sun pitäis päästä uudestaan lääkäriin ja äitipolin asiakkaksi.

Mulla on uusi verikoe loppuviikosta ja sen jälkeen lääkäri. Hänen mukaansa kun kuitenkaan tämä ei voi olla hepatogestoosi... Netistä kyllä luin, että alat voit nousta ennen tai jälkeen sappihappoja ja periaatteessa jo korkea alat, jos muuta syytä ei löydy, viittaa hepatogestoosiin. Yritän käynnillä vaatia lisätutkimuksia jotta selviää mistä näin huomattava nousu johtuu. Netissä törmäsin, että näillä arvoilla raskauksissa ollut todella tiivistä seurantaa. Lisäksi on kutinaa ympäriinsä, mikä herätti omat epäilykset ettei kaikki ole kunnossa. Muutamia rasvamaksapotilaiden kertomuksiakin luin niin heidän arvonsa olleet matalampia kuin minulla. Ihmetyttää kuinka olisin voinut muutamassa vuodessa rasvoittua normaalin alarajalta näin pahaksi tapaukseksi. Ap

Vierailija
14/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa vaan päähän, ettei arvauskeskuksesta todettu muuta kuin että onpas korkea arvo, ehkä sitä voidaan seurailla. Voi luoja... Kai odottavat että vauva, minä tai molemmat ollaan henki pois. Suututtaa.. Ap

Vierailija
15/15 |
05.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella mahdollista että sulla olisi hepatogestoosi jo noilla viikoilla. Niin kuin muut sanoivat harvinaista se on.

Mutta myös muut syyt ovat mahdollisia ja sinuna vaatisin kyllä lisätutkimuksia ja/tai lääkistystä.

Ja muista jatkossa:

Raskaus on ikkuna naisen tulevaan terveyteen!

Tämä koskeen siis niin diabeetikkoja, raskausmyrkytysksestä kärsiviä sekä juuri maksa sairauksista kärsivää.

Kiinnitä siis tulevaisuudessa huomiota maksasi hyvinvointiin!!

Toivottavasti asia selviää!