Voiko suuhygienistille mennä vaikkei olisikaan vielä täysin parantunut flunssasta?
Ei siis ole mitään kuumetta tms, mutta yskää on. Ja ikeniä joudutaan ronklaamaan paljon, sen tiedän.
Kommentit (14)
No tuskinpa 2 vko ollut flunssa enää tarttuu. Lähinnä olen huolissani siitä ettei tule jotain tulehdusta.
Astman takia olisi tosi tärkeä käydä suuhygienistillä säännöllisesti, kun nuo astmalääkkeet ei tee kovin hyvää ikenille ja jostain syystä tulee hammaskiveä nykyään helpommin. Mutta sitten taas toisaalta astma laskee vastustuskykyä ja tulee helpommin kaikenmoisia ongelmia. Esimerkiksi viisaudenhampaan leikkauksesta toivuin todella hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa 2 vko ollut flunssa enää tarttuu. Lähinnä olen huolissani siitä ettei tule jotain tulehdusta.
Niin ne huuliherpeksenkin kanssa tulevat ovat aina enemmän huolissaan itsestään, kuin tarttuvasta viruksesta
Normaali flunssa on tarttuvimmillaan ensimmäiset kaksi päivää. Tautia voi myös levittää jo ennen kun oireet ovat alkaneet. Harva meistä myöskään voi olla kokonaan työelämästä pois niin kauan kun on jotain oireita, esimerkiksi flunssan oireet voivat kestää kolmekin viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Normaali flunssa on tarttuvimmillaan ensimmäiset kaksi päivää. Tautia voi myös levittää jo ennen kun oireet ovat alkaneet. Harva meistä myöskään voi olla kokonaan työelämästä pois niin kauan kun on jotain oireita, esimerkiksi flunssan oireet voivat kestää kolmekin viikkoa.
Ei olekkaan kyse töistä pois olemisesta, vaan suuhygienistille menosta. Siis paikkaan jossa toimitaan ihmisen suussa, siten että syntyy roiskeita.
Minä ainakin olen käynyt vain sellaisilla suuhygienisteillä joilla on roiskesuoja. Missään kunnon röhässä en menisi, mutta kerran oli vielä satunnaista yskää flunssan jäljiltä kun oli hammastarkastus ja sanoivat että ei haittaa, näytän vaan merkin kun meinaa alkaa yskittää.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen käynyt vain sellaisilla suuhygienisteillä joilla on roiskesuoja. Missään kunnon röhässä en menisi, mutta kerran oli vielä satunnaista yskää flunssan jäljiltä kun oli hammastarkastus ja sanoivat että ei haittaa, näytän vaan merkin kun meinaa alkaa yskittää.
Toki kaikilla on suusuojat ja hanskat ja pinnat desinfioidaan, mutta roiskeita ja aerisoleja syntyy riippuen vähän mitä instrumentteja käyttää. Tarkastuksessa näitä ei synny samalla tavalla kun roiskuvin vaihe on hampaan kuivaaminen ilmalla.
Jos herpes aktiivisena ei saa mennä. Jos flunssa lopuillaan eikä kuumetta saa mennä. Jos on vaikkapa hiv niin siitä ilmoitus etukäteen, kaikilla klinikoilla ei hoideta.
Lisää mielipiteitä? Olen jo joutunut pari kertaa kipeänä olemisen vuoksi siirtämään aikaa. Ja jos saan ajan joskus kolmen kuukauden päähän niin mistä voin tietää etten ole silloinkin kipeänä :(
Joo ei, Sitten siellä on henkilökunta sairaana ja joudutaan perumaan muut potilaat.
Että jos muita haluat ajatella, niin terveenä vasta paikalle.
t: hammashoitaja
Mutta esimerkiksi yskä voi kestää kuukaudenkin flunssan jälkeen, ja tautia voi tartuttaa jo ennen kun on oireita. Eli mihin se raja vedetään? Se on selvää että selkeästi kipeänä ei mennä.
No jos haluat tartuttaa tautia eteenpäin niin mene vain.