Mitä tehdä kun uusi nainen ei hyväksy ystävää?
Ystävä sattuu olemaan ex-puoliso. Välillämme ei ole aikoihin ollut mitään seksuaalista enkä käsitä mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että exän kanssa on mahdollista olla hyvissä väleissä ilman taka-ajatuksia. Miten tälläisessä tilanteessa tulisi sitten toimia?
Kommentit (30)
Minua harmittaa edelleen, että annoin eksän sotkea välini kahteen aiempaan tärkeään henkilöön. Asiat menivät niin solmuun, etteivät ne enää edes olleet korjattavissa tai siis en edes kehtaa yrittää, se juna on mennyt.
Tuosta muutenkin huonosta ja kontrolloivasta suhteesta oppineena en enää koskaan uudelleen lähtisi samaan.
Ap, huomaat että tässäkin ketjussa on useampi nainen, joka hyväksyisi ystävyytenne. Olen aivan varma, että teillä tulee muitakin ongelmakohtia kuin tämä tuon nykyisen tuttavuutesi kanssa, olette sydämeltänne erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Exät eivät ole ystäviä ja piste.
Minulle on, tai jollei nyt ylimpiä ystäviä, niin jokaisen kanssa minulla on hyvät tai ainakin asialliset välit, niin että voimme esim halutessamme puolin ja toisin soittaa toisillemme tai vaikka bäin Joulun aikaan muistamme toisiamme Joulukortein. Toki kaikki tämä ei tapahtunut välittömästi eron jälkeen vaan ensin on täytynyt "pölyn hieman laskeutua." Itselläni ei ole lainkaan lapsia, jonkun mielestä tämä voinee helpottaa tai vaikeuttaa ystävänä pysymistä.
Mutta sanottakoon, että jos minulla olisi lapsia ja parisuhteeni päättyisi syystä toisesta eroon laps(i)eni äidin kanssa, niin toivosin, että voisimme jatkaa hieman samaan tapaan kuin yksi sisaruksistani on onnistunut jo useamman vuoden oman ex-puolisonsa kanssa.
Hän on yhä ex-kumppaninsa kanssa läheinen. - Niin läheinen, että he voivat tai ovat onnistuneet viettämään yhdessä mm. lähes kaikki lasten juhlat yhdessä, niin että parhaimmillaan paikalla lapsiensa rinnalla on ollut samanaikaisesti paitsi he kakisin, niin myös kaikki lasten isovanhemmat. Lapsille ei siis ole tarvinnut järjestää esim. kaksia synttäreitä tai kaksia valmistujaisjuhlia, saati Jouluja tai mitä "lasten juhlia" nyt sitten on ollutkin.
Jonkun kerran on ollut niin, että jompi kumpi vanhemmista on saattanut Jouluna tuoda "vain" lahjat ja itse suunnannut uuden kumppaninsa (, jotka kaikki ovat muuten olleet myös juhlissa lähes aina mukana) reissuun. Tai missä nyt sitten ikinä onkaan viettänyt oman Joulunsa.
Molemmin puolin isovanhemmat ovat saattaneet poiketa, vaikkei omaa lasta olekaan ollut esiliinana. (En tiedä, että kummankaan puolen isovanhemmat olisvat ikinä painostaneet, että heidän täytyy päästä näkemään lasten lapsiaan..)
Jonkun kerran on vain toinen lasten vanhemmista on ollut uuden kumppaninsa ja lasten kanssa reissussa, mutta en tiedä, että se olisi aiheuttanut mitään tunnon tuskia kenellekään. Esimerkiksi olivat viime talvena Sveitsissä laskettelemassa pidennetyn hiihtoloman. Kun palasivat niin arki jatkui normaalisti.
- Ilman, että kukaan olisi rääkynyt tai valittanut, että tähän lasten matkaa täytyisi jotenkin toisenkin osallitua tai lasten pitäisi ainakin nyt voida olla saman verran toisen vanhemman luona. Tai myös toisen vanhemman pitäisi hankkia jotain seuraavalla kerrallaan vuorostaan kun lapset tälläin reissun kautta saivat enempi toiselta vanhemmaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, naisia tulee ja menee, mutta ystävyys pysyy. Näin kirjoitti nro 9.
Jos se "ystävyys" on exään, niin tosiaan saattaa käydä, että naisia tulee ja menee, kenenkään siihen jäämättä, kun AP on jäänytkin kiinni siihen exään ja ystävyyteen.
Kannattaa miettiä haluaako todellisuudessa uuden parisuhteen ja jatkaa elämäänsä vai riittääkö jatkossakin "parisuhteeksi" exän hyvä ystävyys.
Joskus on niinkin, että kummatkin exät naamioivat "hyvän ystävyyden" nimiin sen, että haluavatkin jäädä toistensa elämään ja haluavat tietää mitä se exä puuhailee. Samalla saa heti selville onko uusi ihmissuhde kuviossa.
Jos se olekaan mieluinen asia, niin osaa heti toimia sen mukaan.
En koe että olisin jäänyt kiinni ex-puolisoon, vaikka välillä viestittelemme ja näemmekin. Kaikki on kuitenkin täysin asiallista, enkä tee mitään mitä en voisi uudelle naiselle kertoa. Vietän suurimman osan vapaa-ajastani uuden naisen kanssa ja ex tietää ja hyväksyy tämän ja minä puolestaan hyväksyn exän uudet kuviot. Emme halua palata yhteen, mutta ei se tarkoita etteikö meillä olisi edelleen hauskaa keskenämme.
Tuntuu typerältä puolustella tätä kun tiedän itse ettei välillämme tapahdu mitään, en edes ajattele asiaa mutta uusi nainen väkisinkin yrittää pyöritellä asiat niin että vanha suola taatusti alkaa janottaa ja että hänen näkemyksensä on se ainoa oikea. Muita ongelmia uuden kanssa ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se "ystävyys" on exään, niin tosiaan saattaa käydä, että naisia tulee ja menee, kenenkään siihen jäämättä, kun AP on jäänytkin kiinni siihen exään ja ystävyyteen.
Kannattaa miettiä haluaako todellisuudessa uuden parisuhteen ja jatkaa elämäänsä vai riittääkö jatkossakin "parisuhteeksi" exän hyvä ystävyys.
Joskus on niinkin, että kummatkin exät naamioivat "hyvän ystävyyden" nimiin sen, että haluavatkin jäädä toistensa elämään ja haluavat tietää mitä se exä puuhailee. Samalla saa heti selville onko uusi ihmissuhde kuviossa.
En koe että olisin jäänyt kiinni ex-puolisoon, vaikka välillä viestittelemme ja näemmekin. Kaikki on kuitenkin täysin asiallista, enkä tee mitään mitä en voisi uudelle naiselle kertoa. Vietän suurimman osan vapaa-ajastani uuden naisen kanssa ja ex tietää ja hyväksyy tämän ja minä puolestaan hyväksyn exän uudet kuviot. Emme halua palata yhteen, mutta ei se tarkoita etteikö meillä olisi edelleen hauskaa keskenämme.
Tuntuu typerältä puolustella tätä kun tiedän itse ettei välillämme tapahdu mitään, en edes ajattele asiaa mutta uusi nainen väkisinkin yrittää pyöritellä asiat niin että vanha suola taatusti alkaa janottaa ja että hänen näkemyksensä on se ainoa oikea. Muita ongelmia uuden kanssa ei ole. Ap
Ei sinun kuulukaan sitä puolustella vaan uuden naisesi pitää päättää, hyväksyykö hän ystävyytesi eksäsi kanssa vai ei. Jos hän ei sitä hyväksy, sinun on valittava. Ja on erittäin todennäköistä, että myöhemmin joudut valitsemaan myös uuden naisesi tai yhteyden muihin naispuolisiin ystäviin, mahdollisesti miespuolistenkaan ystävien kanssa et enää saa mennä vapaasti.
Uskoisin, että sinunkin kohdallasi toimisi paremmin suhde ihmiseen, jolla on itselläänkin hyvät välit eksään tai eksiin ja joka on vähemmän mustasukkainen.
Minulla on eksä, joka halusi katkoa kaikki yhteyteni kahteen nuoruusaikaiseen poikaystävään. Silti hän nyt itse yrittää kepillä jäätä minun suuntaani aina vuoden, parin välein. Hän on ainoa, ketä en tahdo elämääni enää eron jälkeen, ahdistavuusaste oli sitä luokkaa.
Jos tuo uusi nainen paskoo teidän välit ja lopulta itse kyllästyt hänen temppuihinsa vuoden tai parin jälkeen, voi olla vaikea paikata myöhemmin sitä, mitä nyt tapahtuu.
Jos ex on oikeasti vain ystävä, niin hän ymmärtää ja antaa tilaa ja kohtelee uutta puolisoasi kunnioittavasti. Arvoikkaimmat ystävät ovat sellaisia, että ystävyys säilyy vuosienkin yli. Kutsu ystävä tilanteisiin, joissa uusi liitto näyttäytyy vahvimmillaan, kuten häihin tai lasten synttäreille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ex on oikeasti vain ystävä, niin hän ymmärtää ja antaa tilaa ja kohtelee uutta puolisoasi kunnioittavasti. Arvoikkaimmat ystävät ovat sellaisia, että ystävyys säilyy vuosienkin yli. Kutsu ystävä tilanteisiin, joissa uusi liitto näyttäytyy vahvimmillaan, kuten häihin tai lasten synttäreille.
Kunnioittavasti ihmistä kohtaan joka jo edes tapaamatta vihaa sinua ja haluaa katkaista vuosia kestäneen ystävyyden. Juu ei :D