Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelemaan lähteminen arvelluttaa.

Vierailija
03.12.2017 |

Tilanne on siis tämä... pitäisi lähteä opiskelemaan, mutta opiskelijana saisin vain asumistuen ja opintotuen (250€ max) kesällä voi saasa tt-tukea koska silloin ei makseta opintotukea. Miten ihmeessä minä elän ja maksan laskut 250€ eurosta, miten ostan kissalle hiekat ja ruuat, ja miten maksan kirjat ja bussikortin? Opintolainaa en helposti saa koska ei ole luottotietoja. Olen 22, töitä täällä ei ole mitä tehdä opintojen ohessa. :(

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle edelleen sanottiin kelassa että vaikka lainaa ei myönnetä, saan tt-tukea vain kesä-heinäkuussa jolloin ei ole koulua.

Virkailijat antavat joskus tahattomasti ja joskus tahallaan väärää tietoa. Jos vain kuitenkin haet tt-tukea, niin sitä myönnetään sinulle, vaikka olisivat sanoneet mitä. Kunhan olet ensin yrittänyt hakea lainaa. Tukea voidaan kyllä joissain tilanteissa opiskelijalta leikata jonkin verran.

Vierailija
42/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskeluinto on niin matala ettei viitsi edes kysyä lainaa muista kuin omasta pankista, niin ei ehkä kannatakaan lähteä opiskelemaan...

Opiskeluintoa mulla olisi mutta haluaisin ettei talous kärsisi.. ja mä en tahdo pankkitiliä muilta pankeilta. Kela ei tykkää.

Ja siitäkö taloutesi ei kärsi että istut siellä kotona loppuikäsi työttömänä?

N 500€ työttömyyskorvausta vs max 250€ opintotukea (pahimmillaan 60€) kummalla luulet että mä pärjään paremmin? Jälkimmäisellä menis talous vituiksi.

No siitä sinulla lienee jo vankka kokemus, jos olet 22-vuotiaana onnistunut menettämään luottotietosi ja hankit elantosi työttömyyskorvauksella. Että eiköhän se sujuisi jatkossakin.

Eikö sinua,oletettavasti aikuista ihmistä yhtään hävetä viestisi? Mikä siinä omassa elämässä mättää niin pahasti että pitää aukoa päätä anonyymina netissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela takaa opintolainan joten saat sitä luultavasti. Jos et saa opintolainaa voit hakea toimeentulotukea.

Kelasta sanottiin että saan toimeentulotukea vain niiltä kuukausilta jolloin ei ole opintoja. Eli kesä-heinäkuussa.

Kelan on pakko antaa toimeentulotukea jos ei myönnä opintolainaa jos toimeentuloedellytykset täyttyvät. Opiskelijalla on samat oikeudet hakea toimeentulotukea kuin muillakin.

Vierailija
44/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä  menee niin, että me vanhemmat autamme. En ole käynyt esim. kampaajalla 2 vuoteen. Lasken joka pennin. Haluan, että lapsi saa hyvän ammatin. USA:ssa lapselle aletaan jo syntyessä säästämään rahaa opiskeluun. Täällä köyhät lapsitehtaillee ja olettavat, että aina veronmaksaja maksaa. 

Kyllä ne maksut tännekin tulevat. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Pitää oppia säästämään.

Vierailija
45/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä alata sun nykyinen koulutus on?

Painoviestintä

Vierailija
46/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös lainan nykyään saa myös luottotiedottomat? Lainalla siis elätät itsesi. 

Se on vähän niin ja näin saako. Pankki missä mulla tili ei ainakaan myönnä.

Jos on ulosotossa ei saa lainaa, vaikka luottotiedot olisivatkin kunnossa.

Vierailija
47/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskeluinto on niin matala ettei viitsi edes kysyä lainaa muista kuin omasta pankista, niin ei ehkä kannatakaan lähteä opiskelemaan...

Opiskeluintoa mulla olisi mutta haluaisin ettei talous kärsisi.. ja mä en tahdo pankkitiliä muilta pankeilta. Kela ei tykkää.

N 500€ työttömyyskorvausta vs max 250€ opintotukea (pahimmillaan 60€) kummalla luulet että mä pärjään paremmin? Jälkimmäisellä menis talous vituiksi.

No siitä sinulla lienee jo vankka kokemus, jos olet 22-vuotiaana onnistunut menettämään luottotietosi ja hankit elantosi työttömyyskorvauksella. Että eiköhän se sujuisi jatkossakin.

Luottotiedot menivät kun en ollut oikeutettu työttömyyskorvauksiin, (en ollut 6kk töissä vaan 4) sossu ei myöntänyt tt-tukea vaan hyppyytti jatkuvasti koska aina joku liite puuttui tai "hukkui"/ "ei ikinä saapunut" joten menetin asuntoni, en pystynyt maksamaan laskujani eikä sossu suostunut niitä maksamaan joten ulosottoonhan ne menivät.

Vierailija
48/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kehiin kirjoitti:

Meillä  menee niin, että me vanhemmat autamme. En ole käynyt esim. kampaajalla 2 vuoteen. Lasken joka pennin. Haluan, että lapsi saa hyvän ammatin. USA:ssa lapselle aletaan jo syntyessä säästämään rahaa opiskeluun. Täällä köyhät lapsitehtaillee ja olettavat, että aina veronmaksaja maksaa. 

Kyllä ne maksut tännekin tulevat. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Pitää oppia säästämään.

No, sulla on sitten kaikki hyvin, mua ei porukat auta. Kun muutin pois kotoa, sanottiin että itse pitää sitten pärjätä, apua ei tule. Paitsi jos tulisin takaisin. En tahdo. Mieluummin elän kadulla kuin isän kiusattavana. Silloin kun olin kotona isä "lainasi" multa rahaa (käteistä jopa katosi) ja haukkui jatkuvasti eikä siihen tarvinnut edes syytä. Äiti ei edes puuttunut.

Vierailija
49/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu että opiskeluiden lähtemisen taustalla sinua loppuen lopuksi arvelluttaa jokin muu kuin raha asiat? Kaikki tuntuu sinusta niin hankalalta etkä oikein viitsisi nähdä vaivaa. Jos et nyt näe vaivaa ja ota elämääsi vakavasti, et tule koskaan enään opiskelemaan, saatika saavuttamaan elämässäsi mitään. Sanonpa vaan.

Vierailija
50/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu että opiskeluiden lähtemisen taustalla sinua loppuen lopuksi arvelluttaa jokin muu kuin raha asiat? Kaikki tuntuu sinusta niin hankalalta etkä oikein viitsisi nähdä vaivaa. Jos et nyt näe vaivaa ja ota elämääsi vakavasti, et tule koskaan enään opiskelemaan, saatika saavuttamaan elämässäsi mitään. Sanonpa vaan.

Raha-asiat tässä vaivaa. Miten maksan laskut, ruokin itseni ja kissan. Arveluttaa tietysti myös se että työllistääköhän sekään ala mihin aion vai pitääkö taas opiskella jotain muuta.

Vierailija
51/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedot menivät kun en ollut oikeutettu työttömyyskorvauksiin, (en ollut 6kk töissä vaan 4) sossu ei myöntänyt tt-tukea vaan hyppyytti jatkuvasti koska aina joku liite puuttui tai "hukkui"/ "ei ikinä saapunut" joten menetin asuntoni, en pystynyt maksamaan laskujani eikä sossu suostunut niitä maksamaan joten ulosottoonhan ne menivät.

Kävitkö sosiaaliasiamiehen juttusilla? Sossun ja kelan päätöksistä voi valittaa.

Vierailija
52/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen provoa, miksi et hankkinut tarvittavia liitteitä jotta saisit tt-tukea? Opiskelijoilla on oikeus tt-tukeen jos ei saa lainaa. Kela ei suostunut takaamaan opintolainaani jolloin ilmoitin hakevani toimeentulotukea. Yhtäkkiä sainkin valtiontakauksen kelalta.

Vierailija
53/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen provoa, miksi et hankkinut tarvittavia liitteitä jotta saisit tt-tukea? Opiskelijoilla on oikeus tt-tukeen jos ei saa lainaa. Kela ei suostunut takaamaan opintolainaani jolloin ilmoitin hakevani toimeentulotukea. Yhtäkkiä sainkin valtiontakauksen kelalta.

Kela sanoi että erityisestä syystä voidaan valtiontakaus myöntää, vastasin ettei minulla ole erityistä syytä mutta myönsivät ilman syytä takauksen.

Vierailija
54/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan valtiontakaus luottotiedottomalle TURHA

Kirjoittaja Masentunut  01 Kesä 2017, 10:47

Hei!

Mikä opintolainan valtiontakauksen luottotiedottomalle myöntämisen pointti on? Yksikään pankki ei tiedusteluiden mukaan myönnä luottotiedottomalle opintolainaa Kelan takauksesta huolimatta.

Re: Opintolainan valtiontakaus luottotiedottomalle TURHA

Kirjoittaja Kela | opintotuki  05 Kesä 2017, 08:28

Hei

Meillä Kelassa on asiasta toisenlaista tietoa. Osa pankkiryhmistä tarkistaa omilla periaatteillaan opiskelijan luottotiedot ja osa pankkiryhmistä myöntää opintolainan - jos ei ole erityisen painavaa syytä olla myöntämättä.

Ymmärtääkseni lainmuutoksen perustelu on se, että Valtio/Kela pyrkii myöntämään kaikille opiskelijoille samanlaisen opintotuen tällaisista aiemmista laiminlyönneistä riippumatta. Lisäksi tällä ainakin rajoitetaan sitä, että osa opiskelijoista saisi muita paremman tuen opintoihinsa, kun saisivat opintolainan sijaan toimeentulotukea.

Ystävällisin terveisin Ilpo | Kela opintotuki

Vierailija
55/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitko yhtään? Hankin liitteitä, mutta ne k.o liitteet aina mystisesti hukkuivat, olivat vääriä tai eivät muka ikinä saapuneet.

Vierailija
56/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö sosiaaliasiamiehen juttusilla? Sossun ja kelan päätöksistä voi valittaa.

Juu, kävin ja soitin. Ei vaikutusta. Käski vain toimittamaan niitä liitteitä. Vaikka olinkin ne samat lähettänyt jo kahdeksan kertaa.

Vierailija
57/57 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha-asiat tässä vaivaa. Miten maksan laskut, ruokin itseni ja kissan. Arveluttaa tietysti myös se että työllistääköhän sekään ala mihin aion vai pitääkö taas opiskella jotain muuta.

Jos olet työtön ilman reilua ansiosidonnaista, niin saat opiskelijana saman verran edelleen ja lisäksi saat erilaisia opiskelija-alennuksia. Saatat jopa selvitä paremmin opiskelijana kuin työttömänä. Lisäksi voit tehä esim. pari siivous- tai kassavuoroa viikossa lisätienestinä kuten muutkin. Vai missä peräpitäjässä tulisit opiskelemaan? Tukimuodot vain ovat eri ja ne sun pitäs opiskella aivan ensimmäisenä. Kela ja pankit voi syöttää mitä vain soopaa ja aina kannattaa kysyä uudestaan, lukea ohjeita ja vaihtaa pankkia.

Nämä "onko varaa opiskella" pohdinnat koskevat hyvällä toimeentulolla ja mukavaa elämää eläviä (perheellisiä) ihmisiä, joiden tulisi karsia elämäänsä reilusti jos haluaa opiskella.