Opiskelemaan lähteminen arvelluttaa.
Tilanne on siis tämä... pitäisi lähteä opiskelemaan, mutta opiskelijana saisin vain asumistuen ja opintotuen (250€ max) kesällä voi saasa tt-tukea koska silloin ei makseta opintotukea. Miten ihmeessä minä elän ja maksan laskut 250€ eurosta, miten ostan kissalle hiekat ja ruuat, ja miten maksan kirjat ja bussikortin? Opintolainaa en helposti saa koska ei ole luottotietoja. Olen 22, töitä täällä ei ole mitä tehdä opintojen ohessa. :(
Kommentit (57)
paraneeko toimeentulo, jos et lähde opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita vaihtoehtoja sinulla on kuin opiskelemaan lähteminen?
- muutto jonnekin muualla, missä on töitä
- jatkaa nykyiseen malliin toimeentulotuella paikkakunnalla, missä ei ole töitä
- voittaa lotossa / eurojackpotissa
- hankkia elättäjä
- jotain muuta, mitä?
Saan työttömyyskorvausta atm,en tt-tukea.
Missään ei ole töitä minulle. Mun alalla ei ole töitä enää yhtään, siksi pitäisi vaihtaa alaa.
Lotto/jackpot/arvat ovat kusetusta joihin en rahojani tuhlaa.
En halua hankkia elättäjää, sitä paitsi minulla on jo poikaystävä jota en vaihtaisi vaikka iskettäisiin miljoona kouraan.
Kiitos, tämä selvensi. Eiköhän tässä tilanteessa ole jo riittävästi motivaatiota lähteä - vastuksista huolimatta - opiskelemaan uutta tutkintoa/ammattia, eikä vain jäädä paikoilleen makaamaan.
Kissasta teet ensimmäisenä aamupuuroa. Opiskelu ei ole mitään leikkiä vaan siinä on pistettävä kaikki peliin.
Toinen juttu on, että teknisillä aloilla ei ole huolta, saat töitä jo opiskelujen aikana. Sen sijaan jos aiot opiskelemaan jotain humanistihömppää niin saat jo opiskeluaikana etsiä itsellesi jonkun sugardaddyn sponssaamaan ja valmistuttuasi pääset tänne akateemisten av-mammojen kvantitatiiviseen ininärinkiin.
En tiedä, mitä tarkoittaa työttömyyskorvaus atm. Mutta hyvältä kuulostaa. Jää toki kotisohvalle nauttimaan sitä korvausta ja ostelemaan sillä hiekkaa kissalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskeluinto on niin matala ettei viitsi edes kysyä lainaa muista kuin omasta pankista, niin ei ehkä kannatakaan lähteä opiskelemaan...
Opiskeluintoa mulla olisi mutta haluaisin ettei talous kärsisi.. ja mä en tahdo pankkitiliä muilta pankeilta. Kela ei tykkää.
Mikä muuten on "työttömyyskorvaus atm"?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että nykyisellä ammatillasi/koulutuksellasi et saa töitä koskaan?
Ja 22-vuotiaana mietit, tyytyäkö tuohon koko loppuelämäksesi vai lähteäkö opiskelemaan uusi ammatti?
Yritäppä saada painajan töitä... itse olen turhaan valmistumisen jälkeen hakenut. En mieti. Mietin onko mitään järkeä lähteä opiskelemaan kun sitten oikeasti joutuisin kunnolla joka ikisen pennin laskemaan
Vierailija kirjoitti:
Mikä muuten on "työttömyyskorvaus atm"?
Atm= at the moment pösilö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskeluinto on niin matala ettei viitsi edes kysyä lainaa muista kuin omasta pankista, niin ei ehkä kannatakaan lähteä opiskelemaan...
Opiskeluintoa mulla olisi mutta haluaisin ettei talous kärsisi.. ja mä en tahdo pankkitiliä muilta pankeilta. Kela ei tykkää.
Ja siitäkö taloutesi ei kärsi että istut siellä kotona loppuikäsi työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää, nykyään opintolainaa saa luottotiedotonkin. Opintolainaa voit hakea mistä tahansa pankista, siinä pankissa ei tarvitse olla tiliä tai asiakkuutota ennestään.
Opintolainan valtiontalouden tarkoittaa, että pankille opintolaina on täysin riskitön. Siksi saat lainan sataprosenttisen varmasti. Haet vain takauspäätöksen Kelasta ja saat lainan.
Heh,ei mene ihan noin. Googletapa asiaa. Pankeilla ei ole mikään pakko myöntää lainaa eivätkä monet myönnä,niin järjetöntä kuin se onkin.
Miltä alata sun nykyinen koulutus on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Kela ei kyllä välitä mitään vaikka sulla olisi kymmenen pankkitiliä kunhan et hommaa niille tileille salaa rahaa joka vaikuttaa tukiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että nykyisellä ammatillasi/koulutuksellasi et saa töitä koskaan?
Ja 22-vuotiaana mietit, tyytyäkö tuohon koko loppuelämäksesi vai lähteäkö opiskelemaan uusi ammatti?
Yritäppä saada painajan töitä... itse olen turhaan valmistumisen jälkeen hakenut. En mieti. Mietin onko mitään järkeä lähteä opiskelemaan kun sitten oikeasti joutuisin kunnolla joka ikisen pennin laskemaan
Juu ei varmasti ole järkeä lähteä opiskelemaan. Kyllä on paljon järkevämpää pysytellä vaan kotona niiden painajan papereiden kanssa. Ei tosiaan ole pelkoa, että niillä enää työllistyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 500€ työttömyyskorvausta vs max 250€ opintotukea (pahimmillaan 60€) kummalla luulet että mä pärjään paremmin? Jälkimmäisellä menis talous vituiksi.
"Opiskelemaan lähteminen _arvelluttaa_." suosittelen opiskelua, varsinkin äidinkielen.
Ap, lupaathan ettet ikinä laita geenejäsi jakoon.
Ensinnäkin, jos saat täyden asumis- ja opintotuen niin niistä tulee jo muistaakseni yli 500€. Toiseksi, jos et saa lainaa on Kelan maksettava sulle sitä tttukea koska jokaisella on oikeus saada se 400€ ja risat pakollisten menojen jälkeen kuukausittain.
Kelan sivuilta:
"Opiskelijana sinulla saattaa olla oikeus perustoimeentulotukeen. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos et saa opintotukea, koska
- et ole saanut opintolainaa pankista
- olet käyttänyt loppuun opintotukiaikasi
- opintotukesi on lakkautettu opintojen riittämättömän edistymisen vuoksi
- sinulle ei ole myönnetty opintotukea tai se on lakkautettu muun syyn vuoksi.
Toimeentulotuki on verotonta, eikä sen saaminen vaikuta tulona opintotukeesi."
Ja Kela ei välitä vaikka sulla olisi sata tiliä kunhan et pimitä niiden avulla mitään tuloja/omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 500€ työttömyyskorvausta vs max 250€ opintotukea (pahimmillaan 60€) kummalla luulet että mä pärjään paremmin? Jälkimmäisellä menis talous vituiksi.
No siitä sinulla lienee jo vankka kokemus, jos olet 22-vuotiaana onnistunut menettämään luottotietosi ja hankit elantosi työttömyyskorvauksella. Että eiköhän se sujuisi jatkossakin.
Usko nyt jo että saat kyllä tttukea jos sulle ei myönnetä lainaa. Kelan luukulla on sattunut puolin tai toisin jokin väärinkäsitys tai sitten siellä on annettu sulle väärää tietoa.
Mutta kyllä sun sen verran pitää nähdä vaivaa että edes yrität saada sitä lainaa, muualtakin kuin omasta pankistasi.