Riittääkö 2-ytiminen 2.4-gigahertsinen Pentium, 4 gigaa DDR2-muistia ja 60 gigan SSD lukioon?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö 2-ytiminen 2.4-gigahertsinen Pentium, 4 gigaa DDR2-muistia ja 60 gigan SSD lukioon?
Jos ei niin mistä jää kiinni?
Kevyttä peruskäyttöä tekstinkäsittelyä taulukkolaskentaa ja sellaista voi tehdä aika minimaalisellakin laitteella.
Sanosin kumminkin että jos tarkoitus on laitteella pärjätä koko lukion ajan, niin laittaisin tuon koneen syrjään varakoneeksi. Toki kannattaa se asentaa käyttövalmiiksi.
Rahan määrä ratkaisee, 150-200 eurolla saa kyllä ihan toimivia peruskoneita, jopa uusia kannettaviakin. Mutta edelleen se ajatus kannattaa pitää siinä, että onko siinä koneessa tehoja ja tallennustilaa niin paljon että sen kanssa pärjää esim. 3 vuotta.
60 gigan SSD on kyllä tosi vähän. Itse käytän (Windows) koneessani vähintään 128 gigan levyä käyttöjärjestelmälle ja joillekin ohjelmille, ja sen LISÄKSI on sitten vielä toinen, isompi tavallinen kovalevy johon voi tallentaa sitten työtiedostoja videoita ja muuta dataa.
Itse en ole varakas tai mitään, mutta siitä huolimatta olen nuo vanhat Pentium 4:t kyllä poistanut käytöstä jo aikoja sitten, ja nyt on menossa jo se vaihe kun Core 2 neliydinprosessorilla varustetutkin koneet on jo hiljalleen jäämässä vähemmälle käytölle. Käytän näitä koneita kyllä aika paljon että prioriteetit laitteille minulla varmaan hieman korkeammalla.
Tarkemmin ottaen mitä sellaisia ohjelmia käytetään lukiossa jotka vaatii tuota tehokkaamman prosessorin, enemmän muistia tai tallennustilaa?
Itse olen jo kouluni käynyt aikoja sitten, mutta ainakin USKOISIN niin että myös kouluissa atk-oppiaiheina on myös hiukan enemmän tehoa vaativia ohjelmia, niitä on oikeastaan mikä tahansa videon käsittelyyn tai multimediaan liittyvät ohjelmat, vähintäänkin kuvankäsittelyä jos ei muuta.
Ne tekstinkäsittelyt ja taulukkolaskennat pyörii kyllä varmaan älypuhelimellakin, mutta jos ei halua itselleen täyttä tuskaa koneen käytön kanssa silloin kun tehoja tarvitaan, niin toi Pentiumi ainakin kannattaa jo siirtää varakoneeksi, ja katsella tilalle hieman uudempaa tekniikkaa. 4 gigaa rammia riittää kyllä niukin naukin moneen juttuun edelleenkin, mutta levytilaa ilman muuta enemmän ja parempi prosessori tilalle.
Ajattele vaan asiaa silleen että jos sillä koneella tarvii esim. 3 vuotta pärjätä, niin voisi siihen ehkä muutaman satasen laittaakin, se kumminkin ei sitten kiristä hermoja niin paljon kun on tehtäviin riittävän tehokas väline.
Tonnia ei tuollaiseen koneeseen tarvii laittaa, mutta jos vaikka 300 euroakin saat kasaan niin siihen hintaan saa jo ihan tosi hyviä koneita monenmoiseen tarkoitukseen. Ja käytettyjen markkinoita kannattaa tosiaan myös hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisi hyvä että ohjelmat toimisivat heti ei hetken odottelun jälkeen. varmasti tuo kone voi olla riittävän nopea testinkäsittelyyn, mutta lukiossa voitaan pyöritellä muitakin ohjelmia. en ole lukiota käynyt, joten en tiedä minkänlaisia. joten kannattaisi ehkä ostaa uusi kannettava jolla voisi lukiojuttuja tehtä. kanettava se takia, un pöytäkonetta on hankala raahata kouluun.
Tajuatko että kyse on kustannuksista? Minkä kannettavan saat vaikka 150 eurolla?
tosinaan on tälläkin palstalla valitettu että lukiolaisella pitää olla kannettava. jos et voi kannattavaa hankkia, niin millä sitten ajattelit kouluhommat tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitkä ovat minimivaatimukset, mutta nykyään koneissa on DDR4 -muistia ja 8GB on aikalailla minimi, jota voi suositella tietokoneisiin nykypäivänä. 60GB tallennustila menee täyteen melkein jo pelkästä käyttöjärjestelmästä. Vaikka tuo alkuun riittääkin, niin tilan kanssa tulee ongelmia varmaan jo pelkässä koulukäytössäkin.
Jos raha on tiukalla, niin suosittelen ennemmin käytettyä yritysläppäriä. Pöytäkone tietenkin on paljon järkevämpi ratkaisu kuin läppäri, mutta jos se on aivan täysi välttämättömyys lukiossa, niin pakkohan sellainen on sitten hankkia.
Tuossa esimerkiksi yksi, jota kehtaa suositella koulukäyttöön:
https://taitonetti.fi/kaytetyt-kannettavat-tietokoneet/nayton-koko-alle…
DDR4 ei tee yhtään mitään lukiossa.
Windows ei ainakaan vie 60GB muistia.
Käytettyä ei ikinä kannata ostaa. Jo pelkästään niiden kesto on ongelma. Et tiedä vaikka ne leviäisi vuodessa.
Nopeammasta muistista on hyötyä suurinpiirtein kaikessa, jota koneella teet. Käytetyt koneet ovat matalassa hintaluokassa järkeviä, koska niillä saa paljon paremman prosessoritehon hintaan nähden. Tietyssä pisteessä uusi on järkevämpi hankinta, mutta silloin ei puhuta enää halvoista koneista. Akku ei toki ole käytetyssä koneessa enää uuden veroinen, mutta pitäisi riittää koulukäyttöön. Käytettyihin koneisiin saa yleensä vuoden takuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyttä peruskäyttöä tekstinkäsittelyä taulukkolaskentaa ja sellaista voi tehdä aika minimaalisellakin laitteella.
Sanosin kumminkin että jos tarkoitus on laitteella pärjätä koko lukion ajan, niin laittaisin tuon koneen syrjään varakoneeksi. Toki kannattaa se asentaa käyttövalmiiksi.
Rahan määrä ratkaisee, 150-200 eurolla saa kyllä ihan toimivia peruskoneita, jopa uusia kannettaviakin. Mutta edelleen se ajatus kannattaa pitää siinä, että onko siinä koneessa tehoja ja tallennustilaa niin paljon että sen kanssa pärjää esim. 3 vuotta.
60 gigan SSD on kyllä tosi vähän. Itse käytän (Windows) koneessani vähintään 128 gigan levyä käyttöjärjestelmälle ja joillekin ohjelmille, ja sen LISÄKSI on sitten vielä toinen, isompi tavallinen kovalevy johon voi tallentaa sitten työtiedostoja videoita ja muuta dataa.
Itse en ole varakas tai mitään, mutta siitä huolimatta olen nuo vanhat Pentium 4:t kyllä poistanut käytöstä jo aikoja sitten, ja nyt on menossa jo se vaihe kun Core 2 neliydinprosessorilla varustetutkin koneet on jo hiljalleen jäämässä vähemmälle käytölle. Käytän näitä koneita kyllä aika paljon että prioriteetit laitteille minulla varmaan hieman korkeammalla.
Hintaluokka on täysin eri
Kokeiles joskus kuinka vanhemmat koneet menee kyykkyyn kun esim. Full HD videodataa aletaan lataamaan katselemaan tai käsittelemään.
Jos jotakin helppoa "mittaria" haluat koneen teholle, niin tuossa voisi olla sellainen eli nykyaikaiset kamerat tuottaa Full HD videokuvaa, ja sitä videotiedostoa pitäisi ko. koneella kyetä katselemaan, editoimaan, lataamaan yms. ilman että se kone on heti välittömästi kyykyssä ja yskimässä sen videodatan kanssa.
Vanhat P4:t ei kyllä kovin hyvin taivu em. hommaan, itse olen vaihtanut koneitani tehokkaammaksi yleensä viimeistään siinä vaiheessa kun niillä ei voi enää videoitakaan katsoa ilman että ne on heti kyykyssä.
Ei tartte myöskään mitään 4K eikä 8K videoita miettiä, Full HD on todennäköisesti ihan käypäinen vielä monia vuosia, nuo isomman resoluution jutut on sitten jo tosiharrastajien juttuja joilla on sitten jo rahaakin kiinni laitteissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitkä ovat minimivaatimukset, mutta nykyään koneissa on DDR4 -muistia ja 8GB on aikalailla minimi, jota voi suositella tietokoneisiin nykypäivänä. 60GB tallennustila menee täyteen melkein jo pelkästä käyttöjärjestelmästä. Vaikka tuo alkuun riittääkin, niin tilan kanssa tulee ongelmia varmaan jo pelkässä koulukäytössäkin.
Jos raha on tiukalla, niin suosittelen ennemmin käytettyä yritysläppäriä. Pöytäkone tietenkin on paljon järkevämpi ratkaisu kuin läppäri, mutta jos se on aivan täysi välttämättömyys lukiossa, niin pakkohan sellainen on sitten hankkia.
Tuossa esimerkiksi yksi, jota kehtaa suositella koulukäyttöön:
https://taitonetti.fi/kaytetyt-kannettavat-tietokoneet/nayton-koko-alle…
DDR4 ei tee yhtään mitään lukiossa.
Windows ei ainakaan vie 60GB muistia.
Käytettyä ei ikinä kannata ostaa. Jo pelkästään niiden kesto on ongelma. Et tiedä vaikka ne leviäisi vuodessa.
Nopeammasta muistista on hyötyä suurinpiirtein kaikessa, jota koneella teet. Käytetyt koneet ovat matalassa hintaluokassa järkeviä, koska niillä saa paljon paremman prosessoritehon hintaan nähden. Tietyssä pisteessä uusi on järkevämpi hankinta, mutta silloin ei puhuta enää halvoista koneista. Akku ei toki ole käytetyssä koneessa enää uuden veroinen, mutta pitäisi riittää koulukäyttöön. Käytettyihin koneisiin saa yleensä vuoden takuun.
Akku on jo käytännössä täysin kuollut parin vuoden kuluttua.
Jos hintaluokka on sitä max 150 euroa niin yhtäkään yritysläppäriä sillä ei osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion oppimäärään ei kovin kummoisia koneelta tarvita. Jos taas haluat pelikoneen keskustellaan ihan eri asioista.
Ei kummoista, mutta kannattaa kuitenkin ottaa riittävä määrä rammia, vähintään 128GB SSD (mieluiten 256GB) ja kohtalainen prosessori. Käytetyissä läppäreissä on se hyvä puoli, että saa ihan järkevään hintaan i7-sarjan prosessorejakin. Vanhatkin prosessorit voivat olla kohtalaisen tehokkaita.
https://www.atk-malmi.fi/tuote/hp-elitebook-2570p-core-i7-3rd-gen-ssd/
Takuu ei koske akkua = Game Over
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkemmin ottaen mitä sellaisia ohjelmia käytetään lukiossa jotka vaatii tuota tehokkaamman prosessorin, enemmän muistia tai tallennustilaa?
Tuollaisella koneella jo peruskäyttö on hidasta, kun koneelle tulee hieman ikää. En tiedä mitä sovelluksia koulussa käytetään, mutta esimerkiksi jotkut matematiikkaohjelmat tai mallintamiseen liittyvät ohjelmistot toimivat erittäin kankeasti. Ei konetta kannata koskaan ostaa pelkästään siihen päivään, vaan miettiä sen arvoa myös myöhemmin. Vanhallakin i7-prossulla varustettu kone toimii kohtalaisesti aika pitkään.
Tietenkään läppäriä ei kannata hankkia mihinkään kunnon käyttöön, vaan ostaa aina pöytäkone, mutta tuollainen läppäri ajaa kuitenkin yleensä läppärin tarpeen. Alimitoitettu kone jo ostettaessa on järjetön.
Lopeta toi trollaus
Jos ei ole rahaa mihinkään, niin sitten älä osta mitään.
Myös atk-vehkeet on semmosia, että vähällä rahalla et saa yhtään mitään käyttökelpoista.
Paras varmaan mennä jonkin sosiaaliaputoimistoon ja pyytää sieltä rahaa asian hoitamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
alkaa vaikuttamaan pahasti siltä että ap on tehnyt tämän aiheen että pääsisi kehumaan, että miten hienosti toimiva debian hänellä on.
Eikä ole. Vaan hän kysyi että riittääkö hänen koneensa lukion käyttöön.
Täällä vaan ei näytä monet edes tajuavan mistä puhuvat.
Jos ihmisellä on jo tietokone niin hän ei lähde ostelemaan mitään 500 euron käytettyä paskaa jossa ei akku edes toimi.
Ja koulultakin voit kysyä että voisko ne lahjoittaa teille jonkin koneen.
Älä yritä tinkiä koneen kanssa älyttömästi siitä ei vaan tule mitään. Parempi pyytää sitten vaikka joku toinen maksamaan se kone tai pyytää lahjoitusta jostain kuin yrittää vääntää turhaan täysin olemattomalla budjetilla kasaan konetta joka pitäisi olla myös kunnollinen ja silti ei saa niitä komponentteja kuin markkinahinnoilla.
Järki käteen, älä tuhlaa aikaasi jos rahat on ihan finaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa mihinkään, niin sitten älä osta mitään.
Myös atk-vehkeet on semmosia, että vähällä rahalla et saa yhtään mitään käyttökelpoista.
Paras varmaan mennä jonkin sosiaaliaputoimistoon ja pyytää sieltä rahaa asian hoitamiseksi.
Kasva aikuiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Kokeiles joskus kuinka vanhemmat koneet menee kyykkyyn kun esim. Full HD videodataa aletaan lataamaan katselemaan tai käsittelemään.
Jos jotakin helppoa "mittaria" haluat koneen teholle, niin tuossa voisi olla sellainen eli nykyaikaiset kamerat tuottaa Full HD videokuvaa, ja sitä videotiedostoa pitäisi ko. koneella kyetä katselemaan, editoimaan, lataamaan yms. ilman että se kone on heti välittömästi kyykyssä ja yskimässä sen videodatan kanssa.
Vanhat P4:t ei kyllä kovin hyvin taivu em. hommaan, itse olen vaihtanut koneitani tehokkaammaksi yleensä viimeistään siinä vaiheessa kun niillä ei voi enää videoitakaan katsoa ilman että ne on heti kyykyssä.
Ei tartte myöskään mitään 4K eikä 8K videoita miettiä, Full HD on todennäköisesti ihan käypäinen vielä monia vuosia, nuo isomman resoluution jutut on sitten jo tosiharrastajien juttuja joilla on sitten jo rahaakin kiinni laitteissaan.
Väitätkö tosissasi, että i7-prossulla varustettu, vanha läppäri ei pyöritä HD-kuvaa nykimättä? Noilla lopuilla ei ole mitään tekemistä lukiossa opiskelun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella koneella jo peruskäyttö on hidasta, kun koneelle tulee hieman ikää. En tiedä mitä sovelluksia koulussa käytetään, mutta esimerkiksi jotkut matematiikkaohjelmat tai mallintamiseen liittyvät ohjelmistot toimivat erittäin kankeasti. Ei konetta kannata koskaan ostaa pelkästään siihen päivään, vaan miettiä sen arvoa myös myöhemmin. Vanhallakin i7-prossulla varustettu kone toimii kohtalaisesti aika pitkään.
Tietenkään läppäriä ei kannata hankkia mihinkään kunnon käyttöön, vaan ostaa aina pöytäkone, mutta tuollainen läppäri ajaa kuitenkin yleensä läppärin tarpeen. Alimitoitettu kone jo ostettaessa on järjetön.
Lopeta toi trollaus
Täyttä tottahan tuo viesti on.
Kysyjä on pelkkä trolli, älkää vastatko mitään se vain hakee riitaa tai joku noista kommentoijista, ihan asiallisia kommentteja alapeukutetaan urakalla ja vastauksena vain pelkkää tiuskimista.
Pärjäile koneittes kans.
Vierailija kirjoitti:
Ja koulultakin voit kysyä että voisko ne lahjoittaa teille jonkin koneen.
Älä yritä tinkiä koneen kanssa älyttömästi siitä ei vaan tule mitään. Parempi pyytää sitten vaikka joku toinen maksamaan se kone tai pyytää lahjoitusta jostain kuin yrittää vääntää turhaan täysin olemattomalla budjetilla kasaan konetta joka pitäisi olla myös kunnollinen ja silti ei saa niitä komponentteja kuin markkinahinnoilla.
Järki käteen, älä tuhlaa aikaasi jos rahat on ihan finaalissa.
Minä kävin yliopiston 7 vuotta vanhalla halvalla pakettikoneella helposti.
Ei ne koulun jutut paljoa koneelta vaadi.
Osta käytetty Amiga 1200, lienee parhaita tietokoneita mitä on olemassa, hieman vanha kyllä jo, mutta muutama megatavu muistia ja parin gigan kiintolevy riittää lähes kaikkeen, mitä softia A1200:lla voi pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Osta käytetty Amiga 1200, lienee parhaita tietokoneita mitä on olemassa, hieman vanha kyllä jo, mutta muutama megatavu muistia ja parin gigan kiintolevy riittää lähes kaikkeen, mitä softia A1200:lla voi pyöriä.
Turhaa pöyristelyä. A500 riittää.
Tosin taitaa aika heikosti olla lukion ohjelmia millekään Amigalle.
Vierailija kirjoitti:
Kysyjä on pelkkä trolli, älkää vastatko mitään se vain hakee riitaa tai joku noista kommentoijista, ihan asiallisia kommentteja alapeukutetaan urakalla ja vastauksena vain pelkkää tiuskimista.
Pärjäile koneittes kans.
Sinä ja kaltaisesi haette riitaa.
AP kysyi että riittääkö kone ja jos ei niin miksi ei?
Täällä sitten jotkut rupesi lässyttämään jostain i7 prossuista jotka on täysin ylimitoitettuja koulutyössä. Sitten jotkut rupesi lässyttämään käytetyistä koneista johon ei kukaan täysijärkinen rahaansa laita.
Sama kun joku kysyisi että riittääkö hänen vanha autonsa niin joku rupeaa huutamaan että ostu Mersu.
Tajuatko että kyse on kustannuksista? Minkä kannettavan saat vaikka 150 eurolla?