Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille ei tule joulua ellen minä sitä ns "tee".

Vierailija
03.12.2017 |

Ei olisi mitään joulu/talviaiheisia koristeita, ei olisi jouluruokia, ei siivottaisi yhtään sen kummemmin, ei mitään.
Väsyttää ihan silmittömästi olla se suunnittelija/miettijä/promoottori/toteuttaja, se jolla langat käsissä.
Mies toki auttaa ja tekee kun pyydän, mutta ei se olekaan se pointti. Vtuttaa muistutella tai ylipäätään ottaa puheeksi jokin saunankin peseminen tai mikään, ei mitään kukaan ota puheeksi minullekaan ja silti ne tulee tehtyä.

Ja kokonaan toinen asia on jokapäiväinen suukopu teinien tavasta olla vain tietokoneen/kannettavan/iPadin/kännykän kimpussa. Siihen ei miehen mielestä hirveästi puuttua "kunhan hommat eli koulu hoituu", olen aivan eri mieltä. Esim.16v viettää siten lähes kaiken hereillä olo aikansa. Siis aamusta iltaan näin vkonloppuisin, syömistauot vain ja ehkä n.1h vaikkapa lukemista. Ja minä olen se kusipää joka siihen puuttuu ja taistelen teinin kanssa ja asia hiertää välejä.

Takaisin jouluun, entäpä jos en laitakaan sitä? No, ainahan on tehtaiden äidit, ei se vain ole sama asia eikä maku.
Väsyttää vaan aivan loputtomasti, voi kunpa pääsisi valmiiseen pöytään edes joskus, ed kerrasta n.15v.

Väsyttää ja kuristaa.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, olet naimisissa lapsen kanssa. Exän kanssa välillä ihan mielenkiinnosta kokeilin jättää asiat järjestämättä kaikkien puolesta ja lopputulos oli se että hän mm. hätäpäissään osti vanhemmilleen joululahjoja jouluaamuna kun en ollutkaan valmiiksi miettinyt, ostanut ja paketoinut.

On se helppoa kun on tottunut siihen että asiat jotenkin maagisesti vain järjestyvät. Oli muuten mielenkiintoista aina seurata syntymäpäivinä että mitä hän oli onnistunut hankkimaan minulle viime tipassa kun ei taatusti ollut uhrannut ajatustakaan asialle ennen syntymäpäivän aamua. Samoin oli jännää seurata tuleeko yksikään lasku maksettua eräpäivänä ja ketä onnistuu syyttämään tällä kertaa karhukirjeistä.

Ja kyllä, jätin hänet.

Vierailija
42/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n joulumieli oikein huokuu näistä viesteistä. Hyvää joulua, saatana, vaikka hampaat irvessä 🎅

Ap taitaa olla masentunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Katso Yle Areenalta tämä Kätevän emännän joulu. En tahdo pilkata. Löydän itsestänikin joitakin piirteitä joulustressaajasta. Olen silti vuosien mittaan oppinut löysäämään nutturaa ja nauttimaan oikeasti joulusta.

Vierailija
44/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme muinaisia maalaisten tapoja kuten jotain saunan pesua? Eikös tuollaiset normihommat voi hoitaa tavallisina aikoina eikä just juhlakautena? 

Vierailija
45/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla äidilläni oli pitkät joulutyölistat lähtien kaappien ja seinien pesuista. Päätyen itseleivottuun ja itsetehtyihin ruokiin. Samaan aikaan sairaanhoitjana vuorohommissa. Meillä oli todella kireä tunnelma ennen joulua, joka usein päätyi äidin. ns. joulukilahdukseen. Äidin apuna oleminen tehtiin kireissä tunnelmissa, koska kaikki piti tehdä juuri oikein äidin joulumittarin mukaan. Ei kiva. 

Oman kodin joulu onkin sitten vähän erilainen. Siivous on tavallinen imurointia ja pölyjenpyyhintää. Olohuoneen matto ja keittiön matto & verhot vaihdetaan, tuo tehdään hyvissä ajoin ennen joulua. Jouluruoat ovat maltillisia, osin ostettuja. Leivonnaisia ostetaan leipomosta. Miehen kanssa tehdään yhdessä. Saunaa ei pestä, koska saunotaan harvoin. Kylppäri pestiin äsken ja on joulukunnossa sitten joulunakin.

Vierailija
46/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa tää tällainen uhriutuminen ja "kaikki pitää tehdä itse" mentaliteetti. Miksi se sauna pitää pestä just joulukuussa, miksei vaikka jo marraskuussa? Minkä takia kaikki pitää tehdä alusta loppuun itse, kun valmiita saa kaupastakin?

Mä teen ainakin kaikki joulu jutut itseäni varten, koska rakastan joulua. Jos en tykkäis niin tekisin vähemmän.

Ja sen joulusiivouksenki voi tehdä osissa, aloitan ite marraskuussa just saunan pesulla yms. Niin että.just ennen joulua on oikeestaan vaan lattioiden pesu ja pölyjen pyyhintä.

Ja mitä noihin teineihin tulee, läppärit veke jos ei muu tehoa.

Vierailija
47/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme itsensäpakottaja ja uhriutuja taas. Jos ei muita joulut kiinnosta, niin miksi sitten sinunkaan pitäisi.

Veikkaan, että niitä teinejä kuitenkin lahjat kiinnostaisi... Jos haluat ap valmiiseen pöytään jouluna, niin tehkää sopimus, että sinä hommaat lahjat ja muu perhe hoitaa joulun laittamisen siivouksineen ja ruoanlaittoineen. Sinä hommaat lahjat sitä mukaa, kun jokainen on oman osuutensa hoitanut.

Vierailija
48/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ainakin paperilautasia, ankeita muistoja kun jouluna oli töissä ja kotona odottivat likaiset astiat.

Vierailija
49/49 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ymmärrä miksi ihmiset tekevät niin ison jutun jouluruokien valmistamisesta. Eivätkö he tee tavallisesti ruokaa? Ison kinkun paistaminen ei ole sen kummempi homma kuin tavallisena viikonloppuna lihapadan hauduttaminen. Lanttulaatikon valmistaminen ei ole sen vaikeampaa kuin pottumuusin tekeminen. Nykyään ei tarvitse edes torttu - ja piparkakkutaikinoita tehdä itse jos ei halua. Lisäksi jouluna syödään monta päivää samoja ruokia, kun taas arkena tulee tehtyä joka päivä uusi ruoka. Onko se niin vaikeaa heittää muutamat jouluvalot ja koristeet huoneisiin, ostaa pari lahjaa jokaiselle tai laittaa rahaa kuoreen, lainata hyviä kirjoja kirjastosta ja vain nauttia lomasta. Miksi pitää liioitella ja stressata?

Meillä lapsuudessa 70-luvulla kaikki tehtiin taikoinasta lähtien itse. Olen kuorinut isoa lanttua, jossa oli kuori niin lujassa kiinni & kovaa, että haavat olivat lähellä veitsen lipsuessa.

Itse käytän valmiita lanttusoseita/taikinoita tai ostan valmiit leivonnaiset. Oma äitini oli saanut joulun mallin omalta äidiltään, joka oli ison maatilan emäntä & pitokokki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi