Meille ei tule joulua ellen minä sitä ns "tee".
Ei olisi mitään joulu/talviaiheisia koristeita, ei olisi jouluruokia, ei siivottaisi yhtään sen kummemmin, ei mitään.
Väsyttää ihan silmittömästi olla se suunnittelija/miettijä/promoottori/toteuttaja, se jolla langat käsissä.
Mies toki auttaa ja tekee kun pyydän, mutta ei se olekaan se pointti. Vtuttaa muistutella tai ylipäätään ottaa puheeksi jokin saunankin peseminen tai mikään, ei mitään kukaan ota puheeksi minullekaan ja silti ne tulee tehtyä.
Ja kokonaan toinen asia on jokapäiväinen suukopu teinien tavasta olla vain tietokoneen/kannettavan/iPadin/kännykän kimpussa. Siihen ei miehen mielestä hirveästi puuttua "kunhan hommat eli koulu hoituu", olen aivan eri mieltä. Esim.16v viettää siten lähes kaiken hereillä olo aikansa. Siis aamusta iltaan näin vkonloppuisin, syömistauot vain ja ehkä n.1h vaikkapa lukemista. Ja minä olen se kusipää joka siihen puuttuu ja taistelen teinin kanssa ja asia hiertää välejä.
Takaisin jouluun, entäpä jos en laitakaan sitä? No, ainahan on tehtaiden äidit, ei se vain ole sama asia eikä maku.
Väsyttää vaan aivan loputtomasti, voi kunpa pääsisi valmiiseen pöytään edes joskus, ed kerrasta n.15v.
Väsyttää ja kuristaa.
Kommentit (49)
Ihme itsensäpakottaja ja uhriutuja taas. Jos ei muita joulut kiinnosta, niin miksi sitten sinunkaan pitäisi.
Olen ihan samanlainen kuin ap. Ahdistun aina joistan naistenlehtien haastatteluista, joissa joku kertoo, miten joulun valmisteleminen on hänelle vuoden ihaninta aikaa. Se tyyppi saa sen joulun, mä en. Siis ellen tee kaikkea sitä, millä tämä aika on vuoden kamalinta aikaa.
Mikä perinnejoulu? Skipataanko siis koko joulu jos kerta jouluruoat ja muutamat koristeet tekee siitä jotenkin erityisen perinteisen?
Saunan pesu nyt vaan on ollut joulun aikaan, aivan kuten juhannuksenkin, kys aikoina on ihanaa istahtaa puhtaille lauteille ja siihen tuoksuun.
Jos se tekee marttyyriksi, että kokee itsensä joutuvan olemaan se lankojen pitelijä ja toteutuksen moottori niin ilm sitten olen marttyyri. Surullista vain, että ellen sitä ole niin söisimme tosiaan vain niitä eineksiä, esim.
Tykkään kokata, siitäkään tässä ei siis ole kyse, voi kun oliskin. Mutta ehkäpä se on tämä elämä ylipäätään joka tähän syynä, en näe valoa oikein missään. Mutta ei siitä täällä sen enempää. Ja kyllä, olin juuri lääkärissä oloni vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihme itsensäpakottaja ja uhriutuja taas. Jos ei muita joulut kiinnosta, niin miksi sitten sinunkaan pitäisi.
Kyllä se ois muista ihanaa, ja varsinkin itsestä, jos sellaista idyllistä ois.
Ja missä kerroin ettei muita perheessäni joulu kiinnosta?? Totta munassa heitä kiinnostaa ja herkut, jouluruoat ym maistuu paremmin kuin hyvin.
Ap
Mitäs juhlimista joulussa on? Pelkkä kauppiaiden tilipäivä.
Ja kellä on varaa risteilyihin, kylpylöihin tms??
Ei ainakaan meillä, päinvastoin nyt kun toisen teinin lukiokuluja on niin että sataset vain suhahtelee silmien ohi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja missä kerroin ettei muita perheessäni joulu kiinnosta?? Totta munassa heitä kiinnostaa ja herkut, jouluruoat ym maistuu paremmin kuin hyvin.
Ap
He eivät silti ole valmiita tekemään mitään niiden eteen ilman jatkuvaa ohjeistusta?
Vierailija kirjoitti:
Paskoista muistoista ei tarvitse tulla latistamaan muiden kokemuksia, joille joulussa on ollut paljon hyvää. Jos sulle ei ole ollut. Vietä joulusi ankeasti pahvilaatikossa aivan rauhassa.
AP:n joulumieli oikein huokuu näistä viesteistä. Hyvää joulua, saatana, vaikka hampaat irvessä 🎅
Vierailija kirjoitti:
Jäikö lapsena aina ne halutuimmat lahjat samatta?
Jos haluat tietynlaisen joulun, joudut näkemään vaivaa. Jos muu perhe haluaa erilaisen joulun, joudut tekemään kompromisseja. Molemmat voi rasittaa, mutta itse päätät kuinka plajon rasitut.
Meillä sovitaan yhdessä miehen kanssa minkälainen joulu laitetaan, ja kuunnellaan tietty lapsiakin. Lapset ja teinit määrätään (sopivasti neuvotellen) tekemään oma osuutensa. Minä olen yleensä joulukeskustelujen aloittaja muttei se nyt kovin rasittavaa ole. Eikä joulun laittaminenkaan, kun jokainen tekee osuutensa ja kaupasta saa kaikenlaista valmiina. Kaikki ei ehkä mene aina niin kuin haluaisin, mutta kiva joulu on tullut joka vuosi.
Mitä tulee teineihin muuten, niin minäkin olen sitä koulukuntaa että jos koulunsa ja tietyt kotihommat hoitaa kunnialla ja sovitusti, niin loppuajan saa käyttää niin kuin haluaa. Esim. just tietokoneella. Ei ole ollut ongelma sekään. Ja liikuntaa ja happihyppelyt saavat esim. 3 kilsan koulumatkalla, jonka kulkevat pyörällä tai kävellen.
Vähän samat tunnelmat on kuin ap:lla.
Tykkään joulusta ja sen laittamisesta. On kiva, kun lapsetkin siitä tykkäävät ja saavat ihania joulumuistoja.
"Hieman" toisaalta korpee se, että minä siivoan ja laitan ja ideoin kaikki ruoat, astiat, joulukoristeet, hankin jouulajhat ym. Mieskin talossa on. Hän ilmestyy jostain jouluaaton ruokapöytään ja laskee hyvin syötyään ruokalevolle. Nän käy aina. Kuka putsaa pöydän ja hoitaa tiskin sekä ruoat takaisin kylmään? Jos en suunnittelisi mitään, ei meillä joulua juhlittaisi, eikä lapsilla olisi lahjoja.
Tässä on nyt jo yli kymmenen vuoden ajan hoidettu asia rennommin ja jätetty ne kaapit ym pesemättä. Tulee se joulu vähemmälläkin stressillä, joo. Mutta joskus kadehdin tuttavia, jotka sen vähänkin stressin saavat jakaa jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
He eivät silti ole valmiita tekemään mitään niiden eteen ilman jatkuvaa ohjeistusta?
Hieman ehkä kärjistettyä, mutta kyllä, kutakuinkin juuri niin ja noin. Kun ei esim.mies "tiedä ja muista" milloin mitäkin ja noh teinit nyt on teinejä, ruutuilu (pardon vanhanaikainen termi) ja herkkujen mättäminrn kyllä sujuu. Tosin ruokapöytäänkin tullaan vasta ehkä pyynnöllä 6 tai enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat tietynlaisen joulun, joudut näkemään vaivaa. Jos muu perhe haluaa erilaisen joulun, joudut tekemään kompromisseja. Molemmat voi rasittaa, mutta itse päätät kuinka plajon rasitut.
Meillä sovitaan yhdessä miehen kanssa minkälainen joulu laitetaan, ja kuunnellaan tietty lapsiakin. Lapset ja teinit määrätään (sopivasti neuvotellen) tekemään oma osuutensa. Minä olen yleensä joulukeskustelujen aloittaja muttei se nyt kovin rasittavaa ole. Eikä joulun laittaminenkaan, kun jokainen tekee osuutensa ja kaupasta saa kaikenlaista valmiina. Kaikki ei ehkä mene aina niin kuin haluaisin, mutta kiva joulu on tullut joka vuosi.
Mitä tulee teineihin muuten, niin minäkin olen sitä koulukuntaa että jos koulunsa ja tietyt kotihommat hoitaa kunnialla ja sovitusti, niin loppuajan saa käyttää niin kuin haluaa. Esim. just tietokoneella. Ei ole ollut ongelma sekään. Ja liikuntaa ja happihyppelyt saavat esim. 3 kilsan koulumatkalla, jonka kulkevat pyörällä tai kävellen.
Eihän se näin mennyt silloin kun olin itsekään pieni. Ei. Ei meillä joulusta kukaan muu päättänyt, kuin äiti. Mua ällöttäis äitinä siis kuunnella muidn mielipiteitä. Sen sijaan haluan, että muut tekevät joulun eteen jotain. Mä en halua, että lapsia kuunnellaan joulutraditioissa, me vanhemmat opetamme ne lapsille.
En ikinä ymmärrä miksi ihmiset tekevät niin ison jutun jouluruokien valmistamisesta. Eivätkö he tee tavallisesti ruokaa? Ison kinkun paistaminen ei ole sen kummempi homma kuin tavallisena viikonloppuna lihapadan hauduttaminen. Lanttulaatikon valmistaminen ei ole sen vaikeampaa kuin pottumuusin tekeminen. Nykyään ei tarvitse edes torttu - ja piparkakkutaikinoita tehdä itse jos ei halua. Lisäksi jouluna syödään monta päivää samoja ruokia, kun taas arkena tulee tehtyä joka päivä uusi ruoka. Onko se niin vaikeaa heittää muutamat jouluvalot ja koristeet huoneisiin, ostaa pari lahjaa jokaiselle tai laittaa rahaa kuoreen, lainata hyviä kirjoja kirjastosta ja vain nauttia lomasta. Miksi pitää liioitella ja stressata?
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ymmärrä miksi ihmiset tekevät niin ison jutun jouluruokien valmistamisesta. Eivätkö he tee tavallisesti ruokaa? Ison kinkun paistaminen ei ole sen kummempi homma kuin tavallisena viikonloppuna lihapadan hauduttaminen. Lanttulaatikon valmistaminen ei ole sen vaikeampaa kuin pottumuusin tekeminen. Nykyään ei tarvitse edes torttu - ja piparkakkutaikinoita tehdä itse jos ei halua. Lisäksi jouluna syödään monta päivää samoja ruokia, kun taas arkena tulee tehtyä joka päivä uusi ruoka. Onko se niin vaikeaa heittää muutamat jouluvalot ja koristeet huoneisiin, ostaa pari lahjaa jokaiselle tai laittaa rahaa kuoreen, lainata hyviä kirjoja kirjastosta ja vain nauttia lomasta. Miksi pitää liioitella ja stressata?
Se on jotenkin niin epätäydellistä.
Meillä mies hoitaa ruokapuolen ja kuusen olohuoneeseen. Mulle jää siivous, leipominen, kuusen koristelu ja kattaukset. Ei ole stressistä tietookaan.
Tuommoinen on just tosi ankeaa.