Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei huvita mennä vanhemmille jouluksi, kun lapsenlapsia saatuaan eivät enää kiinnostu meistä lapsettomista aikuisista lapsistaan

Vierailija
02.12.2017 |

Nyt viimeisimpänä niittinä äiti soitti ja ilmoitusasiana totesi, että ei sitten osteta aikuisille lahjoja, kun on jo tuota pikkuväkeäkin taas. No mikäpä siinä sitten, enhän minä voi pakottaa ketään ostamaan lahjaa itselleni, mutta olisihan se nyt ihan kiva saada vaikka pyjama tai joku kirja.

Meitä on siis kolme lasta, isosiskolla on kolme lasta itselleen ja minä ja pikkuveli ollaan +20-vuotiaita lapsettomia nuoria aikuisia. Jo pari viime joulua ovat olleet sitä, että kaikki meille aiemmin tärkeät jouluperinteet on muutettu sellaisiksi, että ne sopivat pikkulapsille. Ei enää käydä hautausmaalla myöhään illasta kun se on kauneimmillaan, ruoka syödään joskus yhdeltä että lapset pääsevät avaamaan pakettejaan kahdelta ja sitten pitää jaksaa koko loppuilta ihastella, miten nyt on niin lysti katsoa lasten iloa. Ei voi katsoa telkkarista minkään ihanan sarjan jouluspesiaalia kun ne eivät sovi lapsille ja niin edelleen. Ei siinä mitään, siskon lapset ovat kivoja, mutta jotenkin tosta joulusta huokuu niin se, että millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että lapsilla on kivaa. Joulu on tosiaan lasten juhla, ja vain ja ainoastaan lasten tässä perheessä...

Melkein mietin että mitä jos jäisi vain kotiin, mutta sitäkin saa sitten selitellä eikä kehtaa sosiaalisen paineen vuoksi töissä kertoa, että jouluna makasin yksin omalla sohvallani käsi Julia-rasiassa ja katsoin romanttisia komedioita. Ja koska junaliikennöinti lakkaa jouluaattona, ei voi myöskään mennä vain jouluillaksi käymään, kun välimatkaa on kuitenkin melkolailla. Autoa ei ole käytettävissä.

Onko muilla tällaisia tuntemuksia, vai olenko minä vaan jotenkin hirveän inhottava ja itsekäs ihmisp*rse kun tällaisia kehtaan edes ajatella?

Kommentit (742)

Vierailija
161/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyläpaikan = vanhempiesi järjestely ei kelpaa, jää kotiisi viettämään joulua. Btw...onko sinut kutsuttu jouluksi kylään vai oletko oma-aloitteisesti vaan menossa?

Vierailija
162/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ap:n tekstin vielä uudelleen ja tosiaankaan hän ei missään vaiheessa vaatinut valmista joulupöytää tms. vaan joulua, jossa kaikkien toiveita huomioitaisiin. Nythän esim. ap:n ei sallita katsoa telkkaria jouluna, kun ei sovi pikkulapsille.  Emme myöskään tiedä, mitä kaikkea ruoanlaittoa ja tiskausta ap on vanhempiensa apuna tavannut joulun aikaan tehdä. Lisäksi ihmetyttää, miten kaikki ap:ta "valmiiseen pöytään menemisestä" eivät näytä paheksuvan ap:n sisaren pikkulapsiperhettä valmiiseen joulupöytään menemisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu omassa seurassa ja rauhassa vietettynä on parasta mitä ihminen voi toivoa itselleen.

Ei tarvi olla kenenkään mielen mukaan, saa olla miten haluaa, syödä milloin haluaa ja leväta milloin haluaa. Jos kiinnostaa television katselu tai kirjan lukeminen, kukaan ei natise vastaan.  Saa myös vapaasti ottaa lasillisen viiniä tai konjakkia eikä tarvitse ajatella mitä suvun lapset vanhempineen ajattelevat ja saavatko huonoja vaikutteita sellaisesta paheellisesta toiminnasta. Ei tarvi selviä kenenkään sotkuja tai tahmasia ruoka-astioita ja välineitä. Ei tarvitse myöskään haistella sitä hajusteitten kaoottista sekamelskaa ja pidätellä hengitystään sen johdosta.

Mielestäni inhottavinta mitä tiedän, on sukulaisten seura koska harvan tutun tai ystävän kanssa on ollut samanlaisia ristiriitatilanteita esim perintöjen ahnehtimisen johdosta, puhumattakaan lukuisista lähes mitättömistä aiheista joista ovat onnistuneetkin tekemään hirmuisen kalabaliikin. Aivan lapsuudesta asti.

Mielestäni sukulaisten ei tulisi olla missään tekemisissä keskenään sen jälkeen, kun kerran ovat päässeet eroon toisistaan.

Vierailija
164/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täälä käy ilmi hyvin, miten vttuimaisia suvuun naidut vaimokkeet usein ovat. Siin saavat kyytiä vanhan perheen sisaret ja äidit - ja ollaan usein niin koppavaa niin koppavaa. Yhtä suhdepeliä ovat sitten nämä joulut erikseen kuka kenenkin kaa ja kelle mitä arvostusta halutaan antaa. Tai annetaako mitään. Silti tosiaan odotetaan että kaikki pyörii sitten sukuun saatettujen lastenlasten ehdoilla ja toki nämä perheelliset ovat siitä hyvin tietoisia ja käyttävät erityisasemaansa härskisti hyväksi. Kesämökkivaraukset ovat esmes ilman muuta meidän janipetterin takia ehdottomia, sen lapsettoman sisaruksen sijaan.  JNe. Suvun mummojen pitää keskittyä JaniPetteriin ja omat aikuiset lapset ilman perhettä on syytä jättää huomioimatta, koska jos suuttuu RiikkaIrmeli, niin sittten suuttuu myös se oma poikakin jne.

Härskejä näytelmiä Suomi pullollaan, varsinkin näin joulun aikana.

Hyvä nähdä että ei olekaan yksin näiden aatoksien kanssa vaan täälläkin satoja vastaavia kokemuksia.

Miten asian saisi valtakunnalliseen keskusteluun muutenkin, tässä miljoonan sinkkutalouden maassa - jotka tuskin ihan syyttä ovat sinkuiksi jättäytyneet - vaan se perheessä lähtevä yhden lapsen suosiminen lapsenlapsen tullessa voi rikkoa pahasti seuraavaa sisarusta/sisaruksia - jos jäävät ikäänkuin alleviivaten huomiotta. Tunnekylmiä äitejä - mikä syynä laajemmin.

Vierailija
165/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju herätti muutamia ajatuksia.

Ensimäiseksi. Meillä on neljä lasta, osa aikuisia jo. Koskaan ei lapset ole nälissään riehuneet jouluaattona odottamassa raivoten joulupukkia. Ollaan syöty aamupala ja lounasaikaan lounas ja se jouluruoka vasta illalla. Miksi on pakko paastota koko päivä, että lapset on kärttyisiä ja nälissään. Pukkia on jaksettu odottaa ihan hyvin. En tiedä miksi, mutta eivät kyllä koskaan riehuneet ja raivonneet, kun pukki ei tullut jo päivällä kahdelta. Miksi ette anna lahjoja jo aatonaattona, jos lapset ei malta odottaa lahjoja edes muutamaa tuntia.

Toinen. Itse olen iltatähti. Kirpaisi se totta kai, kun yhtäkkiä minun piti olla aikuinen 11 vuotiaana ja ymmärtää, että joulu on lasten juhla, eli vanhimman sisarukseni juhla. Onneksi meillä sai sentään katsoa telkkaria, eikä kuten ap.n tapauksessa telkkari kiinni, kun jouluohjelmat ei ole sopivia isonsiskon lapsille.

Toisaalta ihmettelen ap.n sisaruksen pokkaa, että kehtaa vaatia omien lasten takia koko jouluaaton ohjelman muuttamista, koska HÄNEN lapset haluaa joulupukin kahdelta ja HÄNEN mielestä jouluohjelmat ei ole lapsille suotavia. Hänhän se tässä itsekäs on. Todennäköisesti hänkin maksattaa jouluruoat vanhemmilleen. 

Ap.lle kehoitan vain, että vietä joulu itseksesi tai jos veljesi asuu lähelläsi, viettäkää yhteinen joulu jomman kumman kodissa. 

Vierailija
166/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmaan kiellä aloittajaa ottamasta mukaan itse itselleen ostamiaan paketteja :) Jos viiniä ei lasten vuoksi tarjota (en ihmettelisi jos näin olisi), voi vaikka ostaa itselleen pari siideriä tai erikoisolutta tai mikä nyt maistuu ja jäähdyttää ne vaikka tuuletusikkunalla jos ei saa viedä jääkaappiin. Jos telkkaria ei saa katsoa, niin kukaan ei varmaan sentään kiellä istuskelemasta sohvalla omaa juomaa nauttien ja lukien itselle ostettua joululahjakirjaa. Kun kaipaa ulkoilmaa, lähtee yksinään tai veljen kanssa hautausmaalle. Vähän huomioi lapsia, kyselee vaikka joululahjoista tai leikkii hetken, niin ei voi syyttää kylmäksi.

Vierailija
167/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menisit vaikka joulupäivänä tai tapanina? Vai ovatko ne lapset siellä vielä silloinkin? Itse en taitaisi mennä ollenkaan jos matkakin pitkä.

Vierailija
168/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyläpaikan = vanhempiesi järjestely ei kelpaa, jää kotiisi viettämään joulua. Btw...onko sinut kutsuttu jouluksi kylään vai oletko oma-aloitteisesti vaan menossa?

Melko törkeä kirjoitus btw. Mutta sopii hyvin jonkun ahneen sisaruksen (tai suvuun naidun)kirjoittamaksi, jolla on antipatioita (perintöriitoja todnäk) sisaruksensa kanssa ja haluaa omia kaiken itselleen. Omia äitinsä/isänsä. Ja nälvinyt sisarustan sitten, koska ei ole perheellinen. Well done. Jatka samaan malliin. Ja varmasti sinä jatkatkin. No doubt.

Vierailija
169/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimäiseksi. Meillä on neljä lasta, osa aikuisia jo. Koskaan ei lapset ole nälissään riehuneet jouluaattona odottamassa raivoten joulupukkia. Ollaan syöty aamupala ja lounasaikaan lounas ja se jouluruoka vasta illalla. Miksi on pakko paastota koko päivä, että lapset on kärttyisiä ja nälissään. Pukkia on jaksettu odottaa ihan hyvin. En tiedä miksi, mutta eivät kyllä koskaan riehuneet ja raivonneet, kun pukki ei tullut jo päivällä kahdelta. Miksi ette anna lahjoja jo aatonaattona, jos lapset ei malta odottaa lahjoja edes muutamaa tuntia.

Toinen. Itse olen iltatähti. Kirpaisi se totta kai, kun yhtäkkiä minun piti olla aikuinen 11 vuotiaana ja ymmärtää, että joulu on lasten juhla, eli vanhimman sisarukseni juhla. Onneksi meillä sai sentään katsoa telkkaria, eikä kuten ap.n tapauksessa telkkari kiinni, kun jouluohjelmat ei ole sopivia isonsiskon lapsille.

Toisaalta ihmettelen ap.n sisaruksen pokkaa, että kehtaa vaatia omien lasten takia koko jouluaaton ohjelman muuttamista, koska HÄNEN lapset haluaa joulupukin kahdelta ja HÄNEN mielestä jouluohjelmat ei ole lapsille suotavia. Hänhän se tässä itsekäs on. Todennäköisesti hänkin maksattaa jouluruoat vanhemmilleen. 

Ap.lle kehoitan vain, että vietä joulu itseksesi tai jos veljesi asuu lähelläsi, viettäkää yhteinen joulu jomman kumman kodissa. 

Niin mutta kun joulu vietetään isovanhempien kotona ja heidän järjestämänä ja maksamana.

Heillä on silloin oikeus päättää kuinka se menee.

Toki normaalisti ihmiset ottavat muitakin huomioon mutta jos isovanhempia ei yhtään kiinnosta " aikuisten" joulu ( henkevää ( ?) keskustelua, haudalla käyntiä, viinin lipitystä, pelien pelailua yms) niin kai he kotonaan saavat nauttia " lasten" joulusta.

Pitää ymmärtää että kun muuttaa kotoaan pois, niin ei se pysy ennallaan.

Vanhemmat saattavat nauttia kahdestaan asumisesta ja olla sitä mieltä että he itse päättävät millaisesta joulusta he pitävät.

Lasten vaan on lähdettävä pesästä ja kun tulevat käymään , on heidän tehtävänsä myös ottaa vanhempansa huomioon .

Vierailija
170/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tosiaan niin Suomessa, että omia lapsia ei edes ns kutsuta jouluksi kotiin. Vaan jotenkin lähtökohtaisesti jopa valitaan se perheellinen lapsi, jonka kanssa joulut vietetään. Ja tietenkin se perheellinen lapsi alkaa käyttää valtaansa muihin sisaruksiinsa nähden, että joko jättää kutsumatta tai kutsuu vaan heidät, joiden kanssa lahjamatskut natsaa. Tökeröähän se on, että tällaisia perheitä on. 

Omaan kotiin tulisi olla aina se ykköskohde, johon ilman muuta toivotetaan tervetulleeksi ja kysellään etukäteen suunnitelmia. Mutta useinhan se tosiaan menee näin, että mennään vain sen yhden lapsen (perh.lapsen) ehdoilla ja sinkut saa juosta sinne tänne tai olla juoksematta. Sairaat suomalaiset perheet. Ei ihme, että maa on täynnä itsemurhia, väkivaltaa ja joukkotyöttömyyttä - julmat alistamisen kierteet kun syntyvät perhetasolla tässä maassa jo hyvin varhain.

Hyvin erottaa toki täällä nämä vinoilevat perheelliset, jotka eivät tietenkään halua, että heidän joko avointa aggressiivisuuttaan palstalla näin avoimesti ruoditaan tai piiloaggressiivuus tulee täysin näkyväksi.

HYVÄ AIHE!

I see you sisters!

Vierailija
171/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun joulu vietetään isovanhempien kotona ja heidän järjestämänä ja maksamana.

Toki normaalisti ihmiset ottavat muitakin huomioon mutta jos isovanhempia ei yhtään kiinnosta " aikuisten" joulu ( henkevää ( ?) keskustelua, haudalla käyntiä, viinin lipitystä, pelien pelailua yms) niin kai he kotonaan saavat nauttia " lasten" joulusta.

Vanhemmat saattavat nauttia kahdestaan asumisesta ja olla sitä mieltä että he itse päättävät millaisesta joulusta he pitävät.

Lasten vaan on lähdettävä pesästä ja kun tulevat käymään , on heidän tehtävänsä myös ottaa vanhempansa huomioon .

Oliko aloituksessa jotain viinin lipityksestä ja henkevästä keskustelusta ? Pitää lukea uudelleen, mutta jos oikein muistan, ei ap niitä vaatinut.

Miksi kukaan ei kyseenalaista sitä isompaa sisarusta, joka vaatii vanhempiaan muuttamaan jouluaaton vieton tyystin hänen lastensa takia?

Miksi jotkut äidit luulevat, että heidän lapsensa on niin kaiken keskipiste, että koko suvun ja työpaikankin (meillä tällainen äiti vuorotyössä, jatkuvaa itkemistä työvuoroista) pitää pyöriä niiden lasten ympärillä.

No toki, jos isovanhemmat haluaa tähän lähteä, niin ei kannata sitten marista, jos nuoremmat lapset eivät paljon vanhempiensa luona käy, eikä tuo omia lapsiaankaan, jos niitä sattuu joskus tulemaan. 

Itse en ainakaan olisi ikinä kehdannut muutattaa vanhempieni ja sisaruksien joulunviettotapaa ja kieltää heitä katsomasta televisiota omien pilttieni vuoksi. Lapsienkin on hyvä oppia, etteivät he ole kaiken keskipiste.

Vierailija
172/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsettomien aikusten pitää ottaa huomioon vanhempansa, mutta vanhempien ei tarvitse ottaa huomioon aikuisia lapsiaan? Reilu meininki.

Vierailija
173/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko aloituksessa jotain viinin lipityksestä ja henkevästä keskustelusta ? Pitää lukea uudelleen, mutta jos oikein muistan, ei ap niitä vaatinut.

Miksi kukaan ei kyseenalaista sitä isompaa sisarusta, joka vaatii vanhempiaan muuttamaan jouluaaton vieton tyystin hänen lastensa takia?

Miksi jotkut äidit luulevat, että heidän lapsensa on niin kaiken keskipiste, että koko suvun ja työpaikankin (meillä tällainen äiti vuorotyössä, jatkuvaa itkemistä työvuoroista) pitää pyöriä niiden lasten ympärillä.

No toki, jos isovanhemmat haluaa tähän lähteä, niin ei kannata sitten marista, jos nuoremmat lapset eivät paljon vanhempiensa luona käy, eikä tuo omia lapsiaankaan, jos niitä sattuu joskus tulemaan. 

Itse en ainakaan olisi ikinä kehdannut muutattaa vanhempieni ja sisaruksien joulunviettotapaa ja kieltää heitä katsomasta televisiota omien pilttieni vuoksi. Lapsienkin on hyvä oppia, etteivät he ole kaiken keskipiste.

Veljeni vaimo kieltää telkkarin katsomisen lisäksi myös karkkien syömisen lasten nähden, koska molemmat ovat "aikuisten juttuja". Onneksi perhe viettää joulua vaimon suvun kanssa.

Vierailija
174/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun luen näitä ketjuja aaveella, mietin, että minusta tulee kyllä se hirviöanoppi. En nimittäin aio edes joulunviettotapaamme muuttaa miniän takia. Se on annettu, mikä on tarjottu. Jos ei kelpaa, voi olla tulematta.

En todellakaan alkaisi laittelemaan jouluruokia aamusta, että ehditään syömään kahdeltatoista ja joulupukkia sitten yhdeltä ja sitten hissuteltaisiin koko päivä ihastellen, kuinka lapsi osaa päristellä autolla. 

Vierailija
175/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko törkeä kirjoitus btw. Mutta sopii hyvin jonkun ahneen sisaruksen (tai suvuun naidun)kirjoittamaksi, jolla on antipatioita (perintöriitoja todnäk) sisaruksensa kanssa ja haluaa omia kaiken itselleen. Omia äitinsä/isänsä. Ja nälvinyt sisarustan sitten, koska ei ole perheellinen. Well done. Jatka samaan malliin. Ja varmasti sinä jatkatkin. No doubt.

Ei vaan päinvastoin, en ole lapseton mutta kyläillyt kyllä jouluisin vuosia... Ymmärsin itse jutun muutamia vuosia sitten. Miettikääpä...onko teitä kutsuttu kylään vai oletatteko asioita?

Vierailija
176/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ap:n vanhemmat unohtaa sen, että kyllä omilleen muuttanut 20+ ikäinen lapsi on heille vielä lapsi ja osa perhettä. Ei tarkoita sitä, että pitää aikuiselle lapselle passata joulu, mutta ei voi myöskään tehdä sataprosenttisesti joulun pikkulasten ehdoilla. Minulle perhe tarkoittaa arvojen tasolla sitä, että otamme kaikki huomioon tasapuolisesti.

Vierailija
177/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla kiitollinen omista vanhemmista. Vaikka meillä osalla sisaruksista on lapsia ja vietetään yleensä aattoa yhdessä, kaikkea ei onneksi tehdä lasten ehdoilla. Tai sitten meidän perinteet on aikanaan sovitettu lasten mukaan silloin kun me sisarukset oltiin pieniä, tiedä häntä. Joka tapauksessa meillä myös me aikuiset lapset saadaan vanhemmilta lahjat, tosin "vain" seteli kirjekuoressa, mutta osoittaa sekin että meistä kaikista todellakin välitetään. Sisaruksiltakin tulee jotain lahjaksi, ei mitään erityisen arvokasta, mutta se pienikin paketti osoittaa että ollaan toisillemme tärkeitä. Toinen perheellisista sisaruksista on pyytänyt, että hänen lahjansa annetaan mieluummin lapsille ja se on okei.

Vierailija
178/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin sisaruksista nuorin ja täytin loppuvuodesta 18 kun ekan kerran vanhemmat päättivät että jatkossa lahjoja vain lapsenlapsille koska aikuisten kesken turha vaihtaa lahjoja.  Asuin silloin vielä kotona ja siihen asti joululahjoja oli ostettu meille lapsille sekä lapsenlapsille. Minä olin silloin meistä ainut lapseton ja ainut joka asui vielä lapsuudenkodissa. Myönnän että vähän tai siis ihan reippaastikin sieppasi aattona kun en saanut ensimmäistäkään pakettia. En kokenut itseäni sinä jouluna vielä ihan aikuiseksi joten olin ostanut vanhemmilleni sekä kotona perheineen käyneille sisaruksillekin paketit. 

Viimeinen joulu kotona asuessani: Olin 18-vuotias lukiolainen. En saanut vanhemmiltani yhtään lahjaa. Katselin vierestä, kun noin 10-vuotiaat pikusisko ja pikkuveli aukoivat pakettejaan. Se oli ensimmäinen kerta, kun minulle ei annettu mitään.

Tuntui tosi pahalta. Yritin säilyttää kasvoni ja olla näyttämättä häpeääni.

Vierailija
179/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tosiaan niin Suomessa, että omia lapsia ei edes ns kutsuta jouluksi kotiin. Vaan jotenkin lähtökohtaisesti jopa valitaan se perheellinen lapsi, jonka kanssa joulut vietetään. Ja tietenkin se perheellinen lapsi alkaa käyttää valtaansa muihin sisaruksiinsa nähden, että joko jättää kutsumatta tai kutsuu vaan heidät, joiden kanssa lahjamatskut natsaa. Tökeröähän se on, että tällaisia perheitä on. 

Omaan kotiin tulisi olla aina se ykköskohde, johon ilman muuta toivotetaan tervetulleeksi ja kysellään etukäteen suunnitelmia. Mutta useinhan se tosiaan menee näin, että mennään vain sen yhden lapsen (perh.lapsen) ehdoilla ja sinkut saa juosta sinne tänne tai olla juoksematta. Sairaat suomalaiset perheet. Ei ihme, että maa on täynnä itsemurhia, väkivaltaa ja joukkotyöttömyyttä - julmat alistamisen kierteet kun syntyvät perhetasolla tässä maassa jo hyvin varhain.

Hyvin erottaa toki täällä nämä vinoilevat perheelliset, jotka eivät tietenkään halua, että heidän joko avointa aggressiivisuuttaan palstalla näin avoimesti ruoditaan tai piiloaggressiivuus tulee täysin näkyväksi.

HYVÄ AIHE!

I see you sisters!

Mahdatkohan nyt vähän liioitella.

Nyt puhutaan aikuisista jo lähes kolmekymppisistä lapsista monen kommentin mukaan.

Sen ikäiset eivät kertakaikkiaan voi enää vinkua että isi ja äiti ei tee minun mieleistäni joulua.

Vierailija
180/742 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leskeydyttyään joulunvietto siirrettiin vain sen yhden lapsenlapsia tuottaneen sisaren perheeseen. Eli koko suku sinne ihastelemaan pikku hirviöiden lahjarumbaa ja yhtä yhden lapsen joulun ihailua. Ketään ei kiinnostanut me kaksi muuta lapsetonta sisarusta. Oletusarvona oli vain, että toki kaikki haluaa viettää sen joulun heidän keskuudessaan. Vaikka yhtä vinoilua ja piilovattuilua olikin.

Kaikki entiset jouluperinteet roskakoriin ja sukuun naidun miniän ehdoilla,jotka järjestelivät sitä joulua oman sukunsa kanssa heidän perhepiirissään. Toki se loukkasi meitä muita, jotka halusimme isämme menettäneenä pitää yhteisistä jouluperinteistämme ja omasta jouluruokaperinteestäämme kiinni. Mutta koska äitimme oli niin heikkoluonteinen, ja perheen ainoan pojan manipuloitavissa (vaikka meille sisaruksille kertoikin pahoittaneen usein mielensä piikikkään miniänsä tavoista ja puheista) - ei ollut kuulemma muuta vaihtoehtoa kuin viettää se joulu siinä lapsiperheessä. Koska tokihan ne LAPSET pahastuisi, jos mummo ei olisi HEIDÄN kanssaan. Viis omista lapsista, joilla sitä perheautuutta  ei ollut. Ei voitu tehdä niin, että vietettäisiin oma joulu omalla perheellä ja vaikka tapanina sitten sen muun kanssa.

Kyllä - perheelliset voivat vedellä niitä naruja ja rikkoa perheen dynamiikan - vain omaksi edukseen. Ja joka ikinen joulu. Reilua, vai mitä.

Ei taida edes hautajaiset kiinnostaa. Perinnöthän on toki jo osattu näillä joulukuviollakin siirtää ''oikeisiin osoitteisiin''. No doubt about that. Ja niin ilkeähän tämä yksi sisarus onkin ollut kahden kesken, että se nyt on täysin painokelvotonta tekstiä. Jääköön kertomatta.