Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei huvita mennä vanhemmille jouluksi, kun lapsenlapsia saatuaan eivät enää kiinnostu meistä lapsettomista aikuisista lapsistaan

Vierailija
02.12.2017 |

Nyt viimeisimpänä niittinä äiti soitti ja ilmoitusasiana totesi, että ei sitten osteta aikuisille lahjoja, kun on jo tuota pikkuväkeäkin taas. No mikäpä siinä sitten, enhän minä voi pakottaa ketään ostamaan lahjaa itselleni, mutta olisihan se nyt ihan kiva saada vaikka pyjama tai joku kirja.

Meitä on siis kolme lasta, isosiskolla on kolme lasta itselleen ja minä ja pikkuveli ollaan +20-vuotiaita lapsettomia nuoria aikuisia. Jo pari viime joulua ovat olleet sitä, että kaikki meille aiemmin tärkeät jouluperinteet on muutettu sellaisiksi, että ne sopivat pikkulapsille. Ei enää käydä hautausmaalla myöhään illasta kun se on kauneimmillaan, ruoka syödään joskus yhdeltä että lapset pääsevät avaamaan pakettejaan kahdelta ja sitten pitää jaksaa koko loppuilta ihastella, miten nyt on niin lysti katsoa lasten iloa. Ei voi katsoa telkkarista minkään ihanan sarjan jouluspesiaalia kun ne eivät sovi lapsille ja niin edelleen. Ei siinä mitään, siskon lapset ovat kivoja, mutta jotenkin tosta joulusta huokuu niin se, että millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että lapsilla on kivaa. Joulu on tosiaan lasten juhla, ja vain ja ainoastaan lasten tässä perheessä...

Melkein mietin että mitä jos jäisi vain kotiin, mutta sitäkin saa sitten selitellä eikä kehtaa sosiaalisen paineen vuoksi töissä kertoa, että jouluna makasin yksin omalla sohvallani käsi Julia-rasiassa ja katsoin romanttisia komedioita. Ja koska junaliikennöinti lakkaa jouluaattona, ei voi myöskään mennä vain jouluillaksi käymään, kun välimatkaa on kuitenkin melkolailla. Autoa ei ole käytettävissä.

Onko muilla tällaisia tuntemuksia, vai olenko minä vaan jotenkin hirveän inhottava ja itsekäs ihmisp*rse kun tällaisia kehtaan edes ajatella?

Kommentit (742)

Vierailija
1/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan tavallista lapsettomilla.

Yleensä vielä omat vanhemmat ovat huomattavasti törkeämpiä, jotkut ei välitä enää mitään lapsettomista lapsistaan.

Monet ei saa edes tutkinnoista onnitteluja, toisia on pyydetty olemaan käymättä, koska lapsenlapsiin menee niin paljon aikaa jne.

Itse ehkä jättäisin vain menemättä, jos olisin sinä.

Vierailija
2/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te kehitätte nämä sosiaaliset paineenne? En minä mieti, mitä töissä sanotaan tai mitä äiti sanoo tai mitä siskonlapset tuumivat jne. Lisäksi töissä ei ketään kiinnosta, makoilenko joulun kotona, menenkö Leville tai laivalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun tuntuu kuuluvan monia odotuksia ja lapsuuden ihanien tapojen pitäisi kestää ajasta ikuisuuteen. Itselläni on myös lapsuuden ihanat huolettomat joulut aina mielessä.ja lapsena ei tarvinnut huolehtia mistään. Nyt kun joudun hoitamaan kaikki jouluun liittyvät valmistelut enkä pääse minnekään valmiiseen pöytään, on joukuvalmistelu stressaavaa töiden ohella. Minulla on lapsi ja haluan tarjota hänelle kivan joulun. Ehkä sinun pitöisi vain jotenkin emotionaalisesti irtaantua illuusiosta, että voisit viettää kaikki joulut kuin ennenkin, koska tilanne on muuttunut. Joko hankit itsellesi uudet jouluperinteet esim.kaveripiirissä tai muodostat sukujoulussa itsellesi luontevan roolin. Olet kuitenkin jo aikuinen, muista se. Vanhempasi elävät omaa elämäänsä kuten haluavat.

Vierailija
4/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua hyvin. Toki joulu on lasten juhla, mutta on se myös aikuisten. Kun meille rupesi sukuun ilmaantumaan uutta polvea/lapsia., ei meillä muutettu aiempaa ohjelmaa. Ainoastaan haudalla käynti on tehty aattona aamupäivällä. Ruokailu on noin neljän/viiden aikaan iltapäivällä niin kuin ennenkin. Pukki tosin on käynyt ennen ruokailua ja lapsille on annettu muutama paketti leikittäväksi/pelattavaksi. Loput lahjat sitten koko porukalle ruokailun jälkeen. Hyvin on toiminut.

Vierailija
5/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt vastaavassa tilanteessa menemättä. Kolme vuotta elin veljen lapseni ehdoilla juhlapyhät. Valmistumiseni ja synttärini ohitettiin, kun oli niitä lastenlapsia. Mukavia ovat ja rakkaita minullekkin, mutta rajansa kaikella.

Vierailija
6/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muistan tuon ajan (liiankin) hyvin! Olen perheen nuorimmainen ja lopulta olin ainoa lapseton. Minä menin ja kestin hammasta purren. Nyt olisin fiksumpi ja viisaampi ja jäisin omaan kotiin ja menisin vaikka joulun pyhinä käymään, jos mahdollista. 

Vierailija
7/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se että on aikuinen tarkoita ettei vanhempien välinpitämättömyys saisi häiritä. Ei lapset ole arvokkaampia kuin aikuiset.

Vierailija
8/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat kuolleet hiljattain ja heidän kuolemansa jälkeen joulu ei tunnu enää joululta enkä juhli joulua mitenkään. Uusia ihmisiä tavatessa joulun lähestyessä he automaattisesti tiedustelevat joulusuunnitelmistani ja tuntuu nololta vastata heidän uteluihinsa. Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä tai sellaisia jotka eivät vietä joulua, esimerkiksi muslimit, jehovantodistajat ja juutalaiset. Olen harkinnut että vastaan seuraavaksi kun näitä kyselyjä tulee että uskontooni ei kuulu joulun vietto.

Vierailija
9/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiiseen pöytään tunkevat aikuiset lapset ja kumppanit voivat arvostelun sijaan hommata oman joulun! On turha arvostella, jos vääntäytyy vuodesta toiseen valmiiden ruokapatojen ääreen ja vielä arvostelemaan. Oma koti, oma lupa.

Vierailija
10/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt viimeisimpänä niittinä äiti soitti ja ilmoitusasiana totesi, että ei sitten osteta aikuisille lahjoja, kun on jo tuota pikkuväkeäkin taas. No mikäpä siinä sitten, enhän minä voi pakottaa ketään ostamaan lahjaa itselleni, mutta olisihan se nyt ihan kiva saada vaikka pyjama tai joku kirja.

Meitä on siis kolme lasta, isosiskolla on kolme lasta itselleen ja minä ja pikkuveli ollaan +20-vuotiaita lapsettomia nuoria aikuisia. Jo pari viime joulua ovat olleet sitä, että kaikki meille aiemmin tärkeät jouluperinteet on muutettu sellaisiksi, että ne sopivat pikkulapsille. Ei enää käydä hautausmaalla myöhään illasta kun se on kauneimmillaan, ruoka syödään joskus yhdeltä että lapset pääsevät avaamaan pakettejaan kahdelta ja sitten pitää jaksaa koko loppuilta ihastella, miten nyt on niin lysti katsoa lasten iloa. Ei voi katsoa telkkarista minkään ihanan sarjan jouluspesiaalia kun ne eivät sovi lapsille ja niin edelleen. Ei siinä mitään, siskon lapset ovat kivoja, mutta jotenkin tosta joulusta huokuu niin se, että millään muulla ei ole väliä kuin sillä, että lapsilla on kivaa. Joulu on tosiaan lasten juhla, ja vain ja ainoastaan lasten tässä perheessä...

Melkein mietin että mitä jos jäisi vain kotiin, mutta sitäkin saa sitten selitellä eikä kehtaa sosiaalisen paineen vuoksi töissä kertoa, että jouluna makasin yksin omalla sohvallani käsi Julia-rasiassa ja katsoin romanttisia komedioita. Ja koska junaliikennöinti lakkaa jouluaattona, ei voi myöskään mennä vain jouluillaksi käymään, kun välimatkaa on kuitenkin melkolailla. Autoa ei ole käytettävissä.

Onko muilla tällaisia tuntemuksia, vai olenko minä vaan jotenkin hirveän inhottava ja itsekäs ihmisp*rse kun tällaisia kehtaan edes ajatella?

Eiköhän sinun olisi aika tehdä niinkuin iteltä parhaalta tuntuu, oli työkaverit mitä mieltä tahansa tai perheesi.

Et saa kultaa, etkä kunniaa muiden mieliksi elämisestä.

Vierailija
11/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se että on aikuinen tarkoita ettei vanhempien välinpitämättömyys saisi häiritä. Ei lapset ole arvokkaampia kuin aikuiset.

Vanhempien elämässä lastenlasten jouluriemu on nyt tärkeämpää, olette saaneet viettää lapsena omaa jouluriemuanne. On itsekästä kuvitella, että vanhemmat eivät saa muuttua ja luoda uusia joukuperinteitä! Jos vituttaa, niin vietä joulua itseksesi äläkä vaadi muiden nuuttuvan sinun takiasi! Voit muuttaa vain omaa suhtautumistasi, et toisten.

Vierailija
12/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia viettänyt joulua "aikuisten kesken". Eli ainakaan säännöllisesti en haluaisi viettää ns. lasten joulua, voishan se kerran pari 10 vuoden sisällä toimia.

Vierailija
13/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien elämässä lastenlasten jouluriemu on nyt tärkeämpää, olette saaneet viettää lapsena omaa jouluriemuanne. On itsekästä kuvitella, että vanhemmat eivät saa muuttua ja luoda uusia joukuperinteitä! Jos vituttaa, niin vietä joulua itseksesi äläkä vaadi muiden nuuttuvan sinun takiasi! Voit muuttaa vain omaa suhtautumistasi, et toisten.

Tuossa mallissa näytetään lapsillekin, että kun kasvat aikuiseksi niin sinulla ei ole pahemmin väliä. En halua opettaa sellaista omalle lapselleni, enkä halua lapseni olevan äitini elämän keskipiste. 

Vierailija
14/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole siis ap, mutta saa sitä aikuisenakin pahoittaa mielensä jos lähipiiri on välinpitämätön. Ei ole normaalia jos lastenlapset on tärkeämpiä kuin omat lapset.

Vierailija
15/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olet vapaa tekemään juuri kuten itse haluat, syyllisyyttä ei tarvitse tuntea. Onko kotipaikkakunnallasi jotain ystävää jonka kanssa voisit vaikka käydä illalla siellä haustausmaalla ja glögillä tai muuta vastaavaa?

Ihan vinkkinä, että meillä on aikuisten kesken ns. "secret santa" -systeemi, eli jokaiselle aikuiselle arvotaan yksi toinen aikuinen jolle ostetaan lahja. Max hinta on määritelty. Tällöin jokainen aikuinen ostaa yhden lahjan, ja saa yhden lahjan.

Vierailija
16/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole siis ap, mutta saa sitä aikuisenakin pahoittaa mielensä jos lähipiiri on välinpitämätön. Ei ole normaalia jos lastenlapset on tärkeämpiä kuin omat lapset.

Mistä tuon kehitit? Ap selittää, että häntä vaivaa tiettyjen ritiaalien ajankohan muuttaminen jouluna ja kun äiti ei aio ostaa lahjaa. No, voi voi. Olisi voinut sanoa äiteelle että olisi kiva antaa lahjat toisillemme ja pitää edes yhden lahjan saamisesta. Entä muut sukulaiset? Eikö siskon kanssa voisi vaihtaa pienet lahjat aikuisten kesken? Mielensäpahoittaja voisi avata suunsa ja keskustelka aikuisten kesken mutta mykkänä murjottaninen on jälleen tyypillinen av-palstailijan ratkaisu.

Vierailija
17/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella lapsellista aikuisen olla mustasukkainen lapsista.

Tietenkin lapset saavat enemmän huomiota. Millainen aikuinen edes haluaa yhtä paljon ja samanlaista huomiota kuin lapsena?

Ihan lapsettomana tämän sanon. Mutta olen mies, joten saattaa johtua siitä...

Vierailija
18/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli ihanaa nähdä sisarusten lasten jouluilo, kun olin itse nuori lapseton ja asuin poissa lapsuuden kodista. Muistan , että itse vielä ehdotin, ettei osteta aikuisille lahjoja, koska opiskelijana lahjojen osto aikuisille tuntui liialta. Ei ole tullut mieleenkään, että joku voi kokea asian noin.

Vierailija
19/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten pitäisi automaattisesti saada enemmän huomiota? Eihän ne tee mitään sen kummempaa kuin aikuisetkaan. Joistakin lapset on tietty söpöjä jne, mutta ei ulkonäön pitäisi ratkaista arvoasemaa.

Vierailija
20/742 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että harmittaa. En kyllä ymmärrä miksi kaikki perinteet pitää muuttaa lasten takia. Jo viideltä on pimeää aattona, miksi muka lapset eivät silloin saa mennä hautausmaalle? Kyllä meidän suvun vauvat ja taaperot on sinne pimeällä raahattu.

Noh tapansa kullakin, ei voi mennä arvostelemaan.. Meillä ei siis ole lapsia, mutta käydään silti miehen kanssa kattomassa ku sukulaispennut saa lahjoja, pukki tulee yleensä kuudelta illalla että onpa kyllä teillä sisko sanellut aikataulut kovin erikoisiksi.

Itse olisin varmaan sanonut siihen ei lahjoja tokasuun että emmä varmaan ees tuu, onniin lasten juhla tuo joulu että vietän kavereitteni kanssa. Kävisin tapanina tms..