Syömättömyys pakkohoidossa (ei syömishäiriö)
Olen tahdonvastaisessa hoidossa ja olen kieltäytynyt syömästä. Syynä ei ole mikään syömishäiriö. En ole nyt viikkoon syönyt ja uhkailevat nenämahaletkulla. Olen täysin normaalipainoinen ja juon vettä. Tänään ottivat ekg:n, verikokeita, verenpaineen ja painon. Verikokeen tulokset näkyivät omakannasta, josta ne katsoin ja ainut alle viitearvon oli glukoosi, joka oli 3,9 (normaali alaraja 4,0). Ekg:n ja verenpaineen tuloksia en osaa sanoa. Olen ihan hyvinvoiva. Kävelen itse, en valita, olen rauhallinen.
Onko tosiaan mahdollista, että minut voidaan pakottaa nenämahaletkuun tässä tilanteessa? Mitään hengenvaaraa tai akuuttia hätää tuskin on.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsetuhoisuus on pakkohoidon kriteeri. Et kerro tarkemmin missä tilanteessa sinut on hoitoon määrätty, joten vaikea näin psyk. hoitajana ottaa kantaa.
Itsetuhoisuus on kyllä kriteeri, mutta ei yksinään riittävä. Syillä ei ole väliä, olen kuitenkin alistunut pakkohoitoon pullikoimatta. Ilmaissut vain vastustavani, en muuta. Täällä sitä joka tapauksessa ollaan, ajattelin itse mitä tahansa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et syö?
Ymmärräthän, että se on syy pitää sinua tahdonvastaisessa hoidossa? Vai juuri siksikö olet syömättä?
En osaa tarkasti sanoa, miksen syö. En vain tahdo. Ajattelen ehkä, että mitä huonommassa kunnossa keho sen parempi. Koen ansaitsevani sen. Antaa ehkä myös hallinnantunnetta, kun mistään muusta en voi itse päättää.
Mutta osaako joku sanoa, onko laillista ryhtyä pakkotoimiin, jos ei syö eikä tee kuolemaa?
-ap
Nuo nimenomaan ovat syömishäiriöajatuksia. T. 6 vuotta anoreksiaa sairastanut
Pakkohoidon kriteerit
1) Diagnoosi (sulla psykoottinen masennus)
2) vaaraksi itselle tai muille (syömättömyys)
3) muu hoito ei olisi riittävää (ei ole olemassa avokuntoutusta, joka soveltuisi sinulle)
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoidon kriteerit
1) Diagnoosi (sulla psykoottinen masennus)
2) vaaraksi itselle tai muille (syömättömyys)
3) muu hoito ei olisi riittävää (ei ole olemassa avokuntoutusta, joka soveltuisi sinulle)
Kyllä, mutta itsetuhoisuusen syy ei ole syömättömyys. Aloitin sen vasta sairaalassa. Mutta olen kyllä muuten itsetuhoinen, sitä en kiellä.
Psykoottinen masennus minulle diagnosoitiin, josta olen eri mieltä. Ei ole harhoja tai harha-ajatuksia. Ennen olen aina mennyt vaikea-asteisella masennuksella. Tämän kohdan takia olen eri mieltä lääkärin kanssa. Mutta ei sillä ole väliä. Täällä nyt kuitenkin ollaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laillista, sillä ihminen tarvitsee ruokaa joka ikinen päivä. Jos et suostu syömään ollenkaan, sairaala voi pakottaa sinua.
Mitä ajattelet että olisi rakentava ratkaisu jos potilas ei itse suostu syömään? Sairaala ei voi sallia sen, että potilaat näkevät nälkää.
Ymmärtäisin toki nenämahaletkun, jos olisi hätä. Jos olisin vaikka kovin alipainoinen tai verikokeet heittäisivät häränpyllyä. Ymmärtäisin, että jos en vaan söisi, niin jossain vaiheessa tulee pakkoruokinta vastaan. Mutta onko viikon vesipaasto sitä?
-ap
Kai ymmärrät että ei tarvitse olla kovin alipainoinen tai edes alipainoinen että voi mennä huonoon kuntoon jos ei syö? Jos olet muutenkin jo pakkohoidossa ja lakkaat syömästä ihan tuosta noin vaan niin se on vaaraksi terveydellesi joten totta kai heillä on oikeus pistää sulle nenämahaletku.
Luulin eka että lopetit syömisen protestiksi pakkohoitoon joutumiselle mutta ilmeisesti ei olekaan niin.
Kun ihminen on pakkohoidossa itsetuhoisuuden takia, niin se syy on riittävä kyllä. Se on ihan sama alistutko mielestäsi olemaan siellä vai et, mutta pakkohoidossa voidaan pitää tarkkailuajan verran, ja sen jälkeen päätetään jatketaanko pakkohoitoa. Jos olet ollut siellä viikon jo, niin pakkohoitoasi on päätetty jatkaa, sillä tarkailuaika on 3vrk. Jos olisit ollut kunnossa, olisit päässyt jo pois sen ajan jälkeen. Nyt olet tilanteessa jossa et saa itse päättää hoidostasi, sitä se pakkohoito juuri tarkoittaa. Ei siellä osastolla kukaan ala katselemaan sellaista temppuilua, että monta kertaa päivässä mittaillaan jotain verenpaineita, ja vasta tuupertumisen jälkeen annetaan väkisin sen verran ravintoa että pysyy taas hetken tajuissaan, ja sitten taas tuupertumisen jälkeen vähän lisää. Tuossa tulee käymään niin, että jos et meinaa itse syödä, sinut aitettaan lepositeisiin ja syötetään väkisin(nenämahaletku). Sitten kun paranet sen verran että tajuat itse miten typerä olet ollut, sinua hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et syö?
Ymmärräthän, että se on syy pitää sinua tahdonvastaisessa hoidossa? Vai juuri siksikö olet syömättä?
En osaa tarkasti sanoa, miksen syö. En vain tahdo. Ajattelen ehkä, että mitä huonommassa kunnossa keho sen parempi. Koen ansaitsevani sen. Antaa ehkä myös hallinnantunnetta, kun mistään muusta en voi itse päättää.
-ap
Ymmärräthän, että sun pitäisi puhua näistä asioista. Sano hoitajille, että koet ansaitsevasi mahdollisimman huonossa kunnossa olevan kropan ja että kaipaat hallinnan tunnetta elämääs ja että ahdistaa/pelottaa kun olet siellä muiden armoilla.
Siten suuntaat kohti paranemista.
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että ei tarvitse olla kovin alipainoinen tai edes alipainoinen että voi mennä huonoon kuntoon jos ei syö? Jos olet muutenkin jo pakkohoidossa ja lakkaat syömästä ihan tuosta noin vaan niin se on vaaraksi terveydellesi joten totta kai heillä on oikeus pistää sulle nenämahaletku.
Ymmärrän, mutten sanoisi olevani vielä huonossa kunnossa. Mutta selvästi kaikki täällä ovat sitä mieltä, että hoitotahon toimet ovat oikeat, joten en jaksa kyseenalaistaa sitä enempää. Sillä mennään, mitä vastaan tulee. Joko syön tai mahdollisesti huomenna nenämahaletkuun.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laillista, sillä ihminen tarvitsee ruokaa joka ikinen päivä. Jos et suostu syömään ollenkaan, sairaala voi pakottaa sinua.
Mitä ajattelet että olisi rakentava ratkaisu jos potilas ei itse suostu syömään? Sairaala ei voi sallia sen, että potilaat näkevät nälkää.
Ymmärtäisin toki nenämahaletkun, jos olisi hätä. Jos olisin vaikka kovin alipainoinen tai verikokeet heittäisivät häränpyllyä. Ymmärtäisin, että jos en vaan söisi, niin jossain vaiheessa tulee pakkoruokinta vastaan. Mutta onko viikon vesipaasto sitä?
-ap
Minä edes ikinä ole ollut alipainoinen mutta verenpaine romahtelee ja pyörtyilen, on ollut viitteitä rytmihäiriöstä ja vielä kymmen vuotta myöhemmin selvitellään johtuuko nykyinen suolistosairaus sitä etten syönyt.
21
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen on pakkohoidossa itsetuhoisuuden takia, niin se syy on riittävä kyllä. Se on ihan sama alistutko mielestäsi olemaan siellä vai et, mutta pakkohoidossa voidaan pitää tarkkailuajan verran, ja sen jälkeen päätetään jatketaanko pakkohoitoa. Jos olet ollut siellä viikon jo, niin pakkohoitoasi on päätetty jatkaa, sillä tarkailuaika on 3vrk. Jos olisit ollut kunnossa, olisit päässyt jo pois sen ajan jälkeen. Nyt olet tilanteessa jossa et saa itse päättää hoidostasi, sitä se pakkohoito juuri tarkoittaa. Ei siellä osastolla kukaan ala katselemaan sellaista temppuilua, että monta kertaa päivässä mittaillaan jotain verenpaineita, ja vasta tuupertumisen jälkeen annetaan väkisin sen verran ravintoa että pysyy taas hetken tajuissaan, ja sitten taas tuupertumisen jälkeen vähän lisää. Tuossa tulee käymään niin, että jos et meinaa itse syödä, sinut aitettaan lepositeisiin ja syötetään väkisin(nenämahaletku). Sitten kun paranet sen verran että tajuat itse miten typerä olet ollut, sinua hävettää.
Taidat olla oikeassa. Tarkoituksenani ei ole kuitenkaan temppuilla. Olen yrittänyt pitää mahdollisimman matalaa profiilia ja pysyä poissa silmistä. Mutta temppuiluksi tämä varmasti tulkitaan. Kiusaa en ole tahtonut kenellekään tehdä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutten sanoisi olevani vielä huonossa kunnossa. Mutta selvästi kaikki täällä ovat sitä mieltä, että hoitotahon toimet ovat oikeat, joten en jaksa kyseenalaistaa sitä enempää. Sillä mennään, mitä vastaan tulee. Joko syön tai mahdollisesti huomenna nenämahaletkuun.
-ap
Se mitä sinä omasta tilastasi sanot todellisuudentajusi hämärryttyä(psykoottisuus on sitä) ei ole paljonkaan väliä :) Meillä pyörii tämän tästä omien sanojensa ja tuntemustensa mukaan aivan täysipäistä porukkaa alasti omassa ulosteessaan osaston yhteistiloissa.
Joko syömättömyytesi on pelleilyä, ja sitä että yrität olla mahdollisimman hankala potilas (eli persoonallisuushäiriöinen mulkku) tai sitten olet psykoottinen. Valitse itse :)
Voiko nenamahaletkuun hirttaytya, jos sellaisen sattuu saamaan kasiinsa? Kai se tarpeeksi puristaa, jos laittaa vaikka kahteen kertaan, ja vaikka saippuaa liuksateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä sinä omasta tilastasi sanot todellisuudentajusi hämärryttyä(psykoottisuus on sitä) ei ole paljonkaan väliä :) Meillä pyörii tämän tästä omien sanojensa ja tuntemustensa mukaan aivan täysipäistä porukkaa alasti omassa ulosteessaan osaston yhteistiloissa.
Joko syömättömyytesi on pelleilyä, ja sitä että yrität olla mahdollisimman hankala potilas (eli persoonallisuushäiriöinen mulkku) tai sitten olet psykoottinen. Valitse itse :)
Kaipa sitten olen persoonallisuushäiriöinen mulkku
-ap
Mä lupaan sulle, että nenämahaletku on niin perseestä, että haluat välttää sen. Tietysti mulla itsellä oli taustalla niin pahat anorektiset ajatukset ja olin niin pahasti alipainoinen etteivät aivot edes tahtoneet toimia, nuo vain lisäsivät sitä vastenmielisyyttä, mutta se on perseestä joka tapauksessa.
Etkö tahdo parantua ja päästä joskus takaisin kotiin? Puhu ajatuksistasi jollekin, että koet ettet ansaitse ruokaa ja sen sijaan ansaitsisit olla mahdollisimman huonossa kunnossa. Ikävä kyllä kuulostaa syömishäiriöajatuksilta, tuo arvottomuuden tunne ja ajatus siitä ettei ansaitse ruokaa tai ansaitsee kärsiä ovat tosi tyypillisiä syömishäiriöisen ajatuksia. Monestihan syömishäiriöinen kieltää sairautensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa sitten olen persoonallisuushäiriöinen mulkku
-ap
Oletko koskaan harkinnut sellaista vaihtoehtoa, etta olet lopulta taysin terve, ja samoin kaikki muutkin joita psyykkisesti sairaiksi vaitetaan. Ja etta kaytos seka ilmiot johtuvat ainostaan siita mita se kulttuuri jossa elat ja jonka kanssa olet tekemisissa aiheuttaa sinussa.
Et ole shamaani tai oraakkeli, joka kertoo paan sisaiset nakynsa suuren suosion ja kunnioituksen kera toisille. Ei Sina olet jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Missä ihmeen kroonikkojen/kehitysvammaisten osastolla sä oikein olet töissä? Kerran kertaa en ole nähnyt potilasta ulosteen peittämänä tai alasti suljetulla osastolla. Taitaa olla vaan urbaania legendaa. :)
Mielummin kusipää kuin "psykoottinen". :)
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Missä ihmeen kroonikkojen/kehitysvammaisten osastolla sä oikein olet töissä? Kerran kertaa en ole nähnyt potilasta ulosteen peittämänä tai alasti suljetulla osastolla. Taitaa olla vaan urbaania legendaa. :)
Mielummin kusipää kuin "psykoottinen". :)
-ei ap
Mulla on ihan 15 kokemus psykiatriselta suljetulta osastolta. Että semmosta. On meillä ollut kehvojakin, mutta tuollainen toiminta on ollut lähinnä akuutissa psykoosissa hortoilevien hommaa.
Minä myös olen ollut pitkiä aikoja syömättä. Kyse on minulla juuri hallinnasta ja itsetuhoisuudesta jossa nautin siitä että että saan itseni huonompaan kuntoon.
Siitä on vaikea päästä eroon kun siihen ryhtyy. Olen virallisesti terve mutta välillä vieläkin lipsun näännyttämään itseäni.
Laillisuudesta en osaa mitään sanoa mutta anna niiden auttaa sinua. Et halua olla siellä ja pois pääset kun olet kunnossa.