Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (984)
Vierailija kirjoitti:
Typerin ja hölmöin ns.säästö oli eräällä joka osti kaupasta paristokäyttöisiä kynttilöitä joita polttaa ja saaden valoa niillä kotiin. Sähkönhinta nousi niin luuli oikeasti tämän olevan hyvä tapa säästää sähkölaskussa ja turvallisesti.
Olen yli 5 v. elänyt niin, että sytytän esim. vessassa, eteisessä yms. paikassa vain paristokäyttöisen led-lyhdyn, jos en muuta tee kuin käyn niissä tiloissa nopeasti. Pytyllä käydessä ei todellakaan tarvi täydessä kattovalasituksessa käydä. Turhaa kulutusta olisi räpsiä kattovaloja aina päälle joka pikkuasian takia. Saati sitten pitää niitä päällä koko ajan, vaikka ei niissä tiloissa edes oleskele. Muutenkin se tunnelmavalo on kivampi. Kattovalot sytytän vain, kun ihan välttämättä sellaista valoa tarvitaan. Samat paristot ja lamput ovat olleet vuosikaudet, ei ole tarvinnut vaihtaa. Sähkölasku ollut myös pieni. Viime talvenakin. Pienistä pisaroista suuret meret. 💡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs uusi kumppani päätti, että kyllä samaa kondomia voi käyttää kaksikin kertaa peräkkäin. Oli sitten kiva onkia sitä painosta venähtänyttä kumia sisältään.
Voi sen käyttää uudestaan, kun kääntää toisinpäin...
(En minä, mutta kaverit kertoneet.)
Olen kuullut tyypistä joka pesee kortsut ja kuivaa ne sitten narulla.
Paino sanalla kuullut. Kukaan ei ole ikinä tavannut kyseistä jannua, joten häntä ei ole oikeasti olemassa.
Miettikää nyt, miten ihmeessä sen avatun kortsun saisi viriteltyä uudestaan hepin päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs uusi kumppani päätti, että kyllä samaa kondomia voi käyttää kaksikin kertaa peräkkäin. Oli sitten kiva onkia sitä painosta venähtänyttä kumia sisältään.
Voi sen käyttää uudestaan, kun kääntää toisinpäin...
(En minä, mutta kaverit kertoneet.)
Olen kuullut tyypistä joka pesee kortsut ja kuivaa ne sitten narulla.
Paino sanalla kuullut. Kukaan ei ole ikinä tavannut kyseistä jannua, joten häntä ei ole oikeasti olemassa.
Miettikää nyt, miten ihmeessä sen avatun kortsun saisi viriteltyä uudestaan hepin päälle?
Saahan sen rullalle uudestaan. Naiset rullaavat ohuita nailonsukkia samoin. Niiden uudelleenkäytössä ei tosin ole samoja riskejä, jos tulee silmäpako, kun on monta kertaa rullailtu.
Kaikki missä oman vapaa-ajan menetykselle ei lasketa mitään hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin itse otsatukan. Joudun suoristamaan leikkausta. Meni vaan lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Näytti hirveeltä.
Onneksi olen parturi-kampaajan lapsi, joten nää onnistuu itseltä hyvin nykyään kun äiti opettanut. Mutta muistan kyllä, kun ensimmäisen kerran joskus kymmenen vuotiaana yritin leikata itselleni "otsikseksi" ne sellaiset ysärilirut jakauksen molemmille puolille. Aina jäi muka liian pitkäksi, että jos ihan vähän ottaa vielä. Loppujen lopuksi niistä tuli liian lyhyet, puoleen väliin otsaa, että ajattelin leikata ne kokonaan pois ihan päänahkaan asti. Ei jeesus, oli sellanen pienehkö siilipaikka hetken aikaa otsan hiusrajassa :D kaikille väitin, että purkkaa oli takertunut hiuksiin ja piti leikkaa pois, koska en kehdannut jostain syystä kertoa, että yritin itse leikata hiuksiani vaikka äiti olisi sen voinut tehdä nätisti viidessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin itse otsatukan. Joudun suoristamaan leikkausta. Meni vaan lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Näytti hirveeltä.
Onneksi olen parturi-kampaajan lapsi, joten nää onnistuu itseltä hyvin nykyään kun äiti opettanut. Mutta muistan kyllä, kun ensimmäisen kerran joskus kymmenen vuotiaana yritin leikata itselleni "otsikseksi" ne sellaiset ysärilirut jakauksen molemmille puolille. Aina jäi muka liian pitkäksi, että jos ihan vähän ottaa vielä. Loppujen lopuksi niistä tuli liian lyhyet, puoleen väliin otsaa, että ajattelin leikata ne kokonaan pois ihan päänahkaan asti. Ei jeesus, oli sellanen pienehkö siilipaikka hetken aikaa otsan hiusrajassa :D kaikille väitin, että purkkaa oli takertunut hiuksiin ja piti leikkaa pois, koska en kehdannut jostain syystä kertoa, että yritin itse leikata hiuksiani vaikka äiti olisi sen voinut tehdä nätisti viidessä minuutissa.
Söpö tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini ei ollut mikään kotitalousihme, mutta naimisiin mentyään päätti opetella tekemään pieniä välipaloja pitääkseen perheen ruokamenot kurissa. Hän kertoi tekevänsä itse esim. suolapähkinät. Osti halvimpia kuorellisia maapähkinöitä, nyppi niistä kuoret, paahtoi öljyssä ja suolasi lopussa.
Tuli varmaan kalliimmaksi näin. Ei ois kyllä itselle tullut edes mieleen tällainen.Ovat vastapaahdettuina mielettömän hyviä.
Ohis, mutta en malta olla kommentoimatta, sorry...
Mun isä oli 1950-luvulla vähän aikaa Etelä-Afrikassa töissä. Olen syntynyt 63 ja kun olin pikkutyttö isä teki juuri näin suolapähkinöitä. Väitti, että näitä syötiin, kun kuumassa ilmastossa piti saada suolaa elimistöön hikoilun takia.
En tiedä myytiinkö Suomessa siihen aikaan suolapähkinöitä kaupoissa.
Mies vaihtoi itse öljyt ja koko moottori laukesi kun käynnisti sen jotenkin ilman uusia öljyjä... Tuosta saa kuulla lopunelämän kaikilta, mutta itseä lähinnä nauratti, että kyllä kannatti itse tehdä. Onneksi oli miehen täysin oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
myös kätevä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...
Ei ole todellista? Siinä menee kymmeniä litroja vettä hukkaan, jos haluaa lämpimän suihkun. On mahtanut olla jonkun yksin asuvan vanhanpojan keksintö?
Järjettömämpää en ole kuullut.
En oikein usko että tarina on tottakaan. Patterit nimittäin ruostuu sisäpuolelta, jos sinne pistää hapekasta vesijohtovettä ja vesi olisi mustaa paskaa.
Ai? Kyllä meidän lämpökattilassa ihan normaali vesijohtovesi on käytössä. Mitäs te muut sinne lämpökattilaanne laitatte, tislattua vettäkö? :)
Se ruostuukin hetken, kunnes veden happi on poltettu loppuun. Mutta suihkukäytössä uutta vettä tulisi kaiken aikaa ja ruotuminen ei koskaan pysähtyisi.
Jos vedestä katoo happi jää jäljelle vetyä, siis vetyäkö kiertää patteriverkossanneko
Et kai kuvittele, että H2O molekyyli hajoaa vedyksi ja hapeksi? 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs isäni kollega oli säästäväinen mies, joka säästi kaikessa mahdollisessa. Kerran automatkalla hänelle tuli mieleen säästää polttoainetta sammuttamalla moottori jyrkän mäen huipulla. Oli siis tarkoitus rullata vapaalla mahdollisimman pitkälle ja käynnistää moottori vasta vauhdin hyydyttyä. Muuten kaikki menikin hienosti, muta kaverilla meni mäen alla rattilukko päälle ja auto ajautui tieltä ulos törmäten puuhun. Seurauksena kallis remontti.
Sama miehen poika oli valmistunur insinööriksi ja päätti omalta osaltaan auttaa perhettä säästämisessä. Suunnitteli ja rakensi taloon oman tuulivoimalan, jonka piti tuottaa tarvittava sähkö kotitaloudelle. Jonkin aikaa voimala toimikin hienosti, mutta sitten tulivat syysmyrskyt ja hajottivat tuulivoimalan propellin. Kaveri ei muistanut innovoida voimalaansa kääntyviä siivekkeitä myrskyjen varalta. Ilmeisesti kaverilta loppui motivaatio, koska särkynyt tuulioimala nökötti rikkinäisenä niillä sijoillaan muutaman vuoden ja purettiin sitten pois.
Rattilukko ei mene itsekseen päälle, mikäli avainta ei ota pois virtalukosta. Ja avaimen pois ottamiseen taas ei ole mitään syytä auton liikkuessa.
Takavuosina tuttu heppu oli juoppokuskina, kaverit joivat kaljaa ja olivat kännipäissään hukanneet korkinavaajan. Ei hätää, alamäessä kuski käänsi virrat pois, otti avaimen virtalukosta, siinä kun oli peränä korkinavaaja, ja antoi nipun takapenkille. Mäen alla oli tietenkin mutka, mutta ratti meni lukkoon kun sitä yritti kääntää. Oli sitten auto aika syvällä suossa, muistaakseni ketään ei kuitenkaan sattunut, ainakaan pahasti.
Eikös siinä autossa ollut jarruja? Vai vaativatko jarrutkin, että avain on virtalukossa?
Ollessani ala-asteella 90-luvun alkupuolella, kouluni rehtori päätti säästää luokkaretkikuluissa. Pienessä koulussamme oli vain 72 oppilasta, ja sinä syksynä luokkaretkelle Helsinkiin päätettiin lähteä koko koulun voimin. Jotta ei olisi tarvinnut maksaa kahdesta tilausbussista, rehtori päätti änkeä 72 oppilasta 52-paikkaiseen bussiin. Tämä tehtiin siten, että ekaluokkalaiset laitettiin istumaan vanhempien oppilaiden väliin. Eli penkkiriveillä istui kolme oppilasta kahdella paikalla. Lienee sanomattakin selvää, että kaikkia v*tutti, paitsi rehtoria.
Jouluruokien tekeminen siinä määrin, etteivät ne edes mene kaikki jouluna. Sitten pitää kaivaa pitkin vuotta niitä ylimääräisiä joulumuonia pakastimesta ja järsiä jotain lanttulooraa, joulutorttua ja rosollia vielä jussinakin.
Tosin ekan kerran viime lopukesästä kuulin, että rosollia kuulemma tehdään ja syödään syyskesälläkin, kun tulee uusia pikkuporkkanoita ja -punajuuria. Se oli kyllä ihan uutta minulle. Ehkä vain luulen, että se on vastenmielistä syödä jouluruokia myös kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerin ja hölmöin ns.säästö oli eräällä joka osti kaupasta paristokäyttöisiä kynttilöitä joita polttaa ja saaden valoa niillä kotiin. Sähkönhinta nousi niin luuli oikeasti tämän olevan hyvä tapa säästää sähkölaskussa ja turvallisesti.
Olen yli 5 v. elänyt niin, että sytytän esim. vessassa, eteisessä yms. paikassa vain paristokäyttöisen led-lyhdyn, jos en muuta tee kuin käyn niissä tiloissa nopeasti. Pytyllä käydessä ei todellakaan tarvi täydessä kattovalasituksessa käydä. Turhaa kulutusta olisi räpsiä kattovaloja aina päälle joka pikkuasian takia. Saati sitten pitää niitä päällä koko ajan, vaikka ei niissä tiloissa edes oleskele. Muutenkin se tunnelmavalo on kivampi. Kattovalot sytytän vain, kun ihan välttämättä sellaista valoa tarvitaan. Samat paristot ja lamput ovat olleet vuosikaudet, ei ole tarvinnut vaihtaa. Sähkölasku ollut myös pieni.
patterit ovat ilmaisia ja kissat ovat koiria.
Päätin puhdistaa oman Xboxini pölystä tuttuni ohjeen ja Youtube-tutoriaalin mukaan. Lopputulos, kasa muovia ja osia, joita en enää mitenkään saanut toisiinsa kiinni jostain syystä. Uusi Xbox onneksi tuli ostettua käytettynä ja melko edullisesti.
Kun erottiin exäni kanssa, tapeltiin muuttolaatikoiden määrästä. Exäni mielestä niitä tarvittiin vain kymmenen, enkä jaksanut väsyneenä työpäivän jälkeen jankuttaa asiasta kun olin jo täysin kyllästynyt koko tyyppiin ja kaikkeen säätämiseen. Lopputulos, 25 kestokassia ja 10 laatikkoa tavaraa, joita ei saanut kerralla vietyä. En niellyt exän ideaa siitä, että tavaroita voisi pakata ja viedä vähitellen sen kuukauden aikana kun hän siinä vielä asuu, koska itsellä ei ole autoa ja exällä kiire uuden rakkaan miellyttämisessä. Muutto venyi suunnitellun 2,5 tunnin sijasta viiteen tuntiin, kaksinkertainen lasku.
Mutta säästyi neljäkymppiä.......
Kukkanen kirjoitti:
Hautajaisiin nyt ei kannata paljoa rahaa panostaa. Mikä voisi olla ohimenevämpää kuin hautajaiset?
Sen verran haluan vainajaa kunnioittaa (olkoon kuka hyvänsä) tuttu tai vähemmän tuttu) sekä omaisia että en voisi viedä itse värkättyä kukkakammotusta hautajaisiin. Aika vähällä rahalla saa kukkakaupasta kauniin asetelman. Kun ei ota kalliita kukkia tai osta kovin suurta asetelmaa. Sekin on parempi kuin itse väsätty läjä, varsinkaan jos ei sidonta taitoja ole.
Mun mutsini todella rakasti itse poimittuja kevätkukkia, siis valkovuokkoja ja kieloja. Niitä olisin halunnut laskea arkulle, mutta marraskuussa piti keksiä jotain tylsempää. Äiti vain olis oikeasti tykännyt "itse väsätystä läjästä".
Kaveri kertoi että heidän tuttavaperhe säästää talouspaperissa ja pyyhkii lasten suut syönnin jälkeen keittiön tiskirätillä.
En ollut uskoa korviani
Lapset on joutuneet lääkäriin ihotuuman takia.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kertoi että heidän tuttavaperhe säästää talouspaperissa ja pyyhkii lasten suut syönnin jälkeen keittiön tiskirätillä.
En ollut uskoa korviani
Lapset on joutuneet lääkäriin ihotuuman takia.
meillä on naapurissa sitä varten naamapyyhe. sitä samaa käytetään päivästä toiseen ja välillä mamma kostuttaa pyyhkeestä jonkun kohdan jos ei muuten tahrat naamasta lähde. Kostutus joko hanan alla tai nuolaisemalla pyyhettä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirppiksillä joskus näkee näitä "ihan ite tein" -taideteoksia tai muita. Sitten todettu, että susi tuli, mutta viedäänpä kirpputorille, kyllä sen sieltä joku ostaa.
Näitä on yllättävän usein tullut vastaan. Kaverini koitti myydä yhtä tunnettua elokuvahahmosta maalaamaansa taulua kirpparilla ihan vain kokeiluna jos vaikka joku hahmon fanittajia ostaisi sen. Taulu kun oli aika tökerösti maalattu niin pidin ylipäätään utopistisena ajatuksena että hän halusi edes kokeilla että joku maksaisi siitä.
Äitini oli toinen. Hän yhdessä kohtaa innostui maalaamaan tauluja ja niitähän tuli kuin tehdastuotantona. Äitini oli niin ihastunut omiin taitoihinsa että päätti myydä niitä kirpputorilla koska nehän olivat yhtä hienoja kuin oikeiden taiteilijoiden työt joita kirpparilla myydään 100-200€. Äitini koitti neuvotella kirpparin pitäjän kanssa jos saisi taulu
Tuosta tuli mieleen, että meidän pikkukaupunkimme kirppareilla olen nähnyt Jeesus-aiheisia tauluja. Hirveän huonoja mutta tietysti vilpittömällä mielellä tehty. Ja hintaa on enemmän kuin vaikka samantasoisella kukkataululla, koska siinä on se Jeesus!
Voi Jeesus.
Muutin n. 500 metrin matkan linnuntienä mitattuna. Vain alle 1 km teitäkin pitkin oli muuttomatkaa. Kaveri lupasi tulla jeesaamaan, ettei minun tarvi kalliita muuttofirman maksuja maksaa niin lyhyen muuttomatkan takia. Kaveri lupasi olla ottamatta muuttoavusta euroakaan. Vuokrasin vain pienen pakettiauton, joka oli maksoi muutaman kympin. Halpaa muuttamista siis. Kaveri kuitenkin kolhi lainapakun ja alle kilsan muutolle tulikin sitten hintaa 1000 euroa.