Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?

Vierailija
01.12.2017 |

Ja kruunua tälle aloitukselle kiitos.

Kommentit (978)

Vierailija
761/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavien omakotitalossa, edellisen asukkaan jäljiltä ollut putkiremontti, jossa lämmin käyttövesi kiersi patteriverkon kautta. Järjestelyn ideana oli se, että talo lämpenee suihkussa käynnin aikana ja muulloin lämmitys on säästötilassa...

Eikö tämä ole ihan normaalia? Tai ainakin vanhempieni talossa suihku toimii juuri noin.

Vierailija
762/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin omakotirakentamisen 35 vuotta sitten. Vieläkin rakennan, osittain jo toista kertaa samaa taloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm.  SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.

Tätä ei usko Erkkikään!

Tuskin kondomeilla on ollut käyttöä yhtäkään kertaa.

Pakastepussi ja kuminauha. Pirkka-niksien helmi!

Vierailija
764/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Broidin tonttinaapurin tiilitalorakentaminen...  

Paljon muurausta vaatineessa talossa päättivät säästää muuraamalla ihan  itse. Lisäsäästöä tuli, kun kuin 'lottovoittomaisella' tuurilla onnistuivat hankkimaan jumalattoman kuorman kakkkoslaadun propellimaisesti kieroa kakkoslaadun tiiltä.  Broidini kertomana oli kuulemma ollut naapurilla "ranteet auki" tunnelmat, kun amatöörimuurari ei hyvästä yrityksestä huolimatta meinannut saada näkyvälle paikalle edes auttavasti siedettävän näköistä jälkeä.

-Miten siellä jatkui, ei selvinnyt koskaan. Himppasen vastaavassa pikkucasessa olen nähnyt, kun tiilipinta vaihtuu rapatuksi...

Rappaamaton pinta ny on aina puolivalmiin näköinen

Vierailija
765/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverin omakotitaloprojekti, aloitettu ehkä 2008 ja yhä kesken. 

Itse tekee kun ei virolaisille huijareille makseta. Ja tietty kun talo tehdään niin tehdään iso. On ollut burn outit ja kaikki välissä mutta taloa vaan nakertaa tehdä. Nykyinen koti lahoo samaan aikaan pystyyn.

Tarvikkeet hankitaan aina optimisesti etukäteen ja niin ne jää sitten talven alle, saateeseen jne puut lahoo ja laastit jämähtää

Vierailija
766/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tee enää makaroonilaatikkoa itse. Tiedätte syyn.

Onko syy siinä, että on vaikea porata makaroonin reikää?

Vierailija
767/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parrakas nainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exän isä laittoi fairya autoon tuulilasinpesunesteeksi...

Toimii kesällä, kunhan ei liian paksua seosta tee.

Teen saman kesäsin. Edullista.

Vierailija
768/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veli osti ränsistyneen talon joskus suunnilleen 2006. Ajatus oli itse pikkuhiljaa rakentaa ja korjata talo kuntoon.

Aina kun tulee juttua talosta niin kertoo että nyt on melkein valmis. Sitten näyttää kuvia. Milloin puuttuu vessanpönttö, milloin makuuhuone on töytynyt siirtää olohuoneeseen. Viimeksi taas ilmoitti että projekti on melkein valmis. No, sisäseinät puuttuvat edelleen.

Odotan päivää, jolloin talo on oikeasti valmis.

Vierailija
769/978 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä liittyykö tähän ketjuun, mutta suvussani on muutamia kuolinpesiä, joita ei ole jaettu, jotta ei tarvitse maksaa perintöveroa. Kuolinpesät eivät ole varakkaita vaan tyyliin pieni metsäläntti, jossa pystyyn homehtunut talo. Nämä on nyt vuosikymmenien aikana paisunut ja kaikkia osakkaita on mahdotonta enää selvittää. Että kannatti säästää.

Vierailija
770/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri teki rintamamiestalon kellariin sauna ja kylpyhuoneremontin miehensä kanssa itse. Nyt koko homma piti purkaa, kun homeessa. Mikrosementtiä vetivät seiniin ja lattioihin. Kamala betonibunkkerin näköinen oli, vaikka tavoittelivat "marokkolaista kylpylätunnelmaa". Kallein ja surkein tee se itse mitä olen nähnyt. Poissulkien erään tuttavani kesämökin. ...

En koskaan lakkaa ihmettelemästä, kuinka rohkeasti ihmiset alkavat tekemään jotain kpl-remontteja ilman minkäänlaista osaamista. Luulot omasta osaamisesta ovat korkealla. Googlestako ne katsoo ohjeita tehdessään? Mikä voisikaan mennä pieleen! Itse maksan mielellään ammatti-ihmiselle työstään ja saan itse kunnollisen lopputuloksen.

Vierailija
771/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus

Kasvihuone 88e

Turpeet ja mullat 50e

Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.

Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.

Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.

Joo, sama kokemus tomaateista. Viikko sitten sain muuten ekan paprikani. Kun eivät ehtineet kypsyä ulkona,  toin siis ruukun sisälle kun pakkaset tuli. Niin ja tietenkin niille sit piti ostaa kasvivalo, 100€ sekin systeemi kirpas. Hienoa. 

100?? Mitäs jos kertoisin että esim tehokas energiansäästölamppu ajaa saman asian?

Pelkkä kasvipolttimo on 10 Prismassa, voi laittaa tavalliseen pöytä tai jalkalamppuun. Eli halvalla saa kyllä oikeanlaisen valoakin.

Vierailija
772/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm.  SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.

Tätä ei usko Erkkikään!

Tuskin kondomeilla on ollut käyttöä yhtäkään kertaa.

Pakastepussi ja kuminauha. Pirkka-niksien helmi!

kyllä, sillä saa Pirkan tehtyä.

Vierailija
773/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liittyykö tähän ketjuun, mutta suvussani on muutamia kuolinpesiä, joita ei ole jaettu, jotta ei tarvitse maksaa perintöveroa. Kuolinpesät eivät ole varakkaita vaan tyyliin pieni metsäläntti, jossa pystyyn homehtunut talo. Nämä on nyt vuosikymmenien aikana paisunut ja kaikkia osakkaita on mahdotonta enää selvittää. Että kannatti säästää.

Kyllä jakamattomasta kuolinpesästä perintöverot joutuu ainakin nykyään maksamaan. Muistan kyllä kuulleeni, että ehkä joskus ennen sotien jälkeen ei vielä tarvinnut. Ukkini kuoli viiskytluvulla sotien jälkeen ja kuolinpesä oli jätetiin jakamatta muistaakseni juuri perintöverojen takia ja toisekseen mummo asui tilalla. Kyllä se siitä saatiin selviteltyä sitten mummon kuoleman jälkeen 2000-luvun puolella...juristi sai osakkaat kiinni ja osuudet laskettua. Ei kyllä ollut meilläkään mikään rahapaja. 

Oman isäni kuoltua maksoimme siskoni kanssa perintöverot, ja pesä jaettiin vuoden päästä tästä osittain, osittain yhä jakamatta (ei ole juolahtanut mieleenkään äitee kodistaan häätää....)

Mun puoliso on kyllä sellainen "tein itse ja säästin tai en varmana osta"-tyyppi, joskus noituu itsekin että pitikin olla taas saita, tästähän tuli vaan rahanmenoa (Taustalla köyhä lapsuus) Välillä mun on pakko puuttua sen hommiin, kun ideat on älyvapaita. Viimeisin säästökohde on tällä hetkellä 30-vuotta vanha mökkijääkaappipakastin, jossa sen jääkaapin puolelta termostaatti on melkein sökönä. Mä olen tässä nyt pari kesää kattellut, kun jääkaappiin laitetaan pakkasen puolelta kylmäkalleja pitämään ruuat kylminä. Uutta kaappia ei kuulemma tarvitse hommata. Sitten mulle motkottaa, kun en ole vaihtanut kylmäkalleja kylmiin. 

No mä olen jo tilannut uuden jääkaappipakkasen ja se tuodaan juhannusviikolla kun menen yksinäni mökille lomalle. Ja kyllä, ukkoni tulee maksamaan tästä taas kerran puolet, jos meinaa mun kanssa väleissä pysyä....ei se hänellä oikeasti ole rahasta kiinni. 

Vierailija
774/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri teki rintamamiestalon kellariin sauna ja kylpyhuoneremontin miehensä kanssa itse. Nyt koko homma piti purkaa, kun homeessa. Mikrosementtiä vetivät seiniin ja lattioihin. Kamala betonibunkkerin näköinen oli, vaikka tavoittelivat "marokkolaista kylpylätunnelmaa". Kallein ja surkein tee se itse mitä olen nähnyt. Poissulkien erään tuttavani kesämökin. ...

En koskaan lakkaa ihmettelemästä, kuinka rohkeasti ihmiset alkavat tekemään jotain kpl-remontteja ilman minkäänlaista osaamista. Luulot omasta osaamisesta ovat korkealla. Googlestako ne katsoo ohjeita tehdessään? Mikä voisikaan mennä pieleen! Itse maksan mielellään ammatti-ihmiselle työstään ja saan itse kunnollisen lopputuloksen.

Tässäkin on puolensa. Kaveri palkkasi firman tekemään kylppärirempan, laatat vinossa, vedeneristeen tarkistavivat onneksi oli laitettu väärin jne. Meillä mies on remppataitoinen ja netistä katsoi ohjeet ja videot, niin lopputulos on paljon parempi. Toki aikaa meni paljon enemmän, mutta jos ei ole luotettavaa remppaajaa ja itsellä riittää aika ja kiinnostus, niin saa parempaa jälkeä, kuin halpa remppafirma. Todella laadukkailla tekijöillä on sitten kalenterit buukattu tai hinta on täysin ulottumattomissa.

Vierailija
775/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt faijani, joka ei halunnut maksaa hammaslääkäristä ja kiskoi itseltään kipeän hampaan hohtimilla veke. Myöhemmin erittäin paha ientulehdus ja lukuisia hammaslääkärikäyntejä...

Vierailija
776/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on puolensa. Kaveri palkkasi firman tekemään kylppärirempan, laatat vinossa, vedeneristeen tarkistavivat onneksi oli laitettu väärin jne. Meillä mies on remppataitoinen ja netistä katsoi ohjeet ja videot, niin lopputulos on paljon parempi. Toki aikaa meni paljon enemmän, mutta jos ei ole luotettavaa remppaajaa ja itsellä riittää aika ja kiinnostus, niin saa parempaa jälkeä, kuin halpa remppafirma. Todella laadukkailla tekijöillä on sitten kalenterit buukattu tai hinta on täysin ulottumattomissa.

Ja vakuutusyhtiöllisesti ajatellen sun miehellä on varmaan vedeneristyskortti?

Ja taloa ei voi myöskään myydä ilman.

Vierailija
777/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vakuutusyhtiöllisesti ajatellen sun miehellä on varmaan vedeneristyskortti?

Ja taloa ei voi myöskään myydä ilman.

Jos tää tönö joskus myydään, niin talo purettaisiin ja tontti jaettaisiin useammaksi. Kaupungilta tulee tasaisin väliajoin kirjelmiä, että mitä jos jakaisitte tontin useampaan. Pääkaupunkiseudulla alkaa olla tonttimaa loppu. Talo on sellaisella kohdalla tonttia, ettei tätä mitenkään järkevästi saa jaettua ilman, että talo puretaan. 60-luvun talo on tässä vain rasite, eikä muutenkaan vastaa ihan nykyelämisen standardeja. Mutta meille iso tontti ja pieni talo on ihana. Vakuutusyhtiö on arvottanut talon sen hintaiseksi, ettei siitäkään iloa ole, vakuutus lähinnä sen takia, jos vaikka puu kaatuu naapuriin tms.

Vierailija
778/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu teki lapselle parinkympin lelusta rähjäisen vaahtomuovikopion. No meni kuin Strömsössä eli siitä alkoi kiusaaminen.

Vierailija
779/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin dyykännyt vaakan, mutta lukemaa ei nähnyt näytin oli syvällä. Painumaosa ei ollut tässä limittäinen.

Yhdistin verkkolanpun  alaosan jotta omapainoni yhdistäisi virtapiirin ja sytyttäisi näyttöosaan lanpun.

Mutta  vaakan ylä ja alaosa sulkivat virtapiirin. Painoin kai liikaa. RÄTS!!  -Ei henkilö eikä muita sähkövahinkoja kuitenkaan.  Muutin vaakan paristovirtaan. Vaaka toimi pitkään sen jälkeen. Itse asiassa aikuisikään, mutta ruostui ja menetettiin.

Vierailija
780/978 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen veli osti ränsistyneen talon joskus suunnilleen 2006. Ajatus oli itse pikkuhiljaa rakentaa ja korjata talo kuntoon.

Aina kun tulee juttua talosta niin kertoo että nyt on melkein valmis. Sitten näyttää kuvia. Milloin puuttuu vessanpönttö, milloin makuuhuone on töytynyt siirtää olohuoneeseen. Viimeksi taas ilmoitti että projekti on melkein valmis. No, sisäseinät puuttuvat edelleen.

Odotan päivää, jolloin talo on oikeasti valmis.

Ex-työkaveri lopetti jopa työt kun yli kymmenen vuotta rempannut vanhaa taloa. On niin tarkka tekemään ettei vuosikymmen riitä. Kaiteet jopa parvekkeelta puuttuu vielä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi