Kumpi on helpompaa toteuttaa,naisen vai miehen sterkkaus?
On mietinnässä kun mikään ehkäisy ei oikein sovi. Lapsia on miehellä 5 ja minulla 2 jotka ovat yhteisiä. Mies minua vanhempi useamman vuoden. Itse olen reilu 30.
Kommentit (45)
Miehelle helpompi, mutta kun sitä ei saa alle 30 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle helpompi, mutta kun sitä ei saa alle 30 vuotiaana.
Miehelle toki helpompi, mutta ei naisellekaan mikään avosydänleikkaus. Ja miehen vasektomiahan ei estä naisen raskautumista kuin sen yhden miehen kanssa. Moni nainen on vielä tullut raskaaksi, vaikka omalta mieheltä olisikin piuhat vedetty poikki.
Vierailija kirjoitti:
Miehelleni tehtiin sterilisaatio muutama vuosi sitten. Mitä kukaan ei kertonut, on se, että on normaalia, että kivekset kipuilevat välillä todella kovasti. Siis yhä vieläkin! Kipu on niin kovaa, että mies joutuu ottamaan särkylääkkeitä ja pitämään vapaapäiviä. Mitään ei asialle kuulemma voi tehdä. Jos olisimme tämän tienneet, minä olisin mennyt steriloitavaksi miehen asemesta!
Yhtä lailla sulla niitä kipuja voisi olla. Kaikissa leikkauksissa on riskinä osua hermoon tai verisuoneen, jälkimmäisestä voi tulla iskeemistä kipua.
Jostain syystä paljon epätietoisuutta tässä ketjussa. Lukekaa vaikka tämä sivu sterilisaatiosta älkääkä uskoko osaa näistä kommenteista.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Yli 30-v tai vähintään 3 lasta riittää kriteereiksi. Jos lääkäri ei suostu tekemään lähetettä, se on lain hengen vastaista, voi tehdä valituksen. Ehkäisyvaikeudet onkin toinen juttu, niiden perusteella pitää usein vain kärsiä. Joskus jollekin myönnetään lupa, mutta (valitettavan) harvoin useista aborteista huolimatta.
Toimenpiteenä molemmille helppo. Miehillä vähemmän somaattisia riskejä, mutta enemmän henkisiä. Jotkut saa esim erektiovaikeuksia, koska kokee olevansa 'vähemmän miehiä'. Koepala, josta tässä ketjussa puhutaan, on tosiaan nuo 'piuhat', jolla leikannut lääkäri saa varmuuden (ja turvan mahdolliseen raastupaan) mitä tuli leikattua. Yleensä kyllä pitäisi olla selvää ammattitaitoisesti mitä tekee ja leikkaa..eikä siksi yleensä niitä koepaloja oteta.
Essuren myynti on lopetettu Euroopassa, mutta esim USAssa jatkuu. Ei ole osoitettu kliinisesti, että 'aivosumu' ja hiustenlähtö yms mistä Essurea syytetään, olisi yhteydessä Essureen. Samanlaisesta aineesta tulee myös vierasesineet esim ahtautuneita sepelvaltimoita leikatessa, eivätkä nämä potilaat vaadi niiden poistoa.
Terv gynekologi
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Varsinkin sinulle mies,joka kerroit kokemuksesi.
Ap