Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttö 11kk ei suostu yöunille, miten toimia?

Vierailija
30.11.2017 |

Hilluisi varmaan puoleen yöhön asti jos antaisi. Väsyneenä viimeisillä voimillaan nousee pinnasängyssä seisomaan ja jos emme reagoi niin alkaa kamala huuto. Pitäisikö siis antaa lapsen huutaa kunnes nukahtaa ja rojahtaa makuulleen vai tehdä kuten nyt teemme, eli välillä otamme pois sängystä ja annamme touhuta tovin ja sitten taas uudestaan sänkyyn kunnes lopulta suostuu jäämään makuulleen ja silitämme uneen?

Aiemmin siis nukahti itsekseen, laitoin sänkyyn kahdeksalta ja lauloin unilaulun ja toivotin hyvää yötä. Sen jälkeen kun oppi nousemaan seisomaan illat ovat tällaisia. Aikaisintaan kymmeneltä nukahtaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla että myös päiväunien tarve on vähentynyt, nukkuu nyt päivällä liikaa ja siksi pysyy hereillä illalla?

Vierailija
2/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Sama ongelma oli meilläkin!

Ratkaisu: laita herätys kello aamulla 6 ja älä anna päivällä nukkua pitkään max 1,5h :)

Moneltako heräilette aamuisin ja kuinka pitkät päiväunet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota syliin ja tehkää jotain mukavaa rauhallista lähekkäin ilta. Eroahdistus, uudet taidot, muutokset valvottaa. Enkä koskaan pitäisi noin pientä väkisin hereillä päivällä tai aamulla, mitä enemmän ja paremmin nukkuu, sitä enemmän ja paremmin nukkuu. Lapsiin ei päde samat asiat kuin aikuisiin.

Vierailija
4/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on oppinut siihen, että kun tarpeeksi huutaa niin saa teiltä huomiota? Ei varmaan kannata ottaa häntä pois sängystä vaan antaa olla siellä. Samalla voit vaikka istua hänen huoneessaan ja lukea esim kirjaa, ole läsnä, mutta älä huomioi temppuilua.

Vierailija
5/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama meno kun oppi seisomaan. Muutin meidän iltarutiinit niin, että aloimme käymään joka ilta puuron jälkeen kylvyssä (aiemmin käytiin 2-3 kertaa viikossa, iho aina ollut hyvä ja kestää päivittäiset kylvyt), sen jälkeen hampaiden pesu ja nyt suoraan sänkyynlaiton sijaan ensin sylittelemme hämärässä huoneessa keinutuolissa ja siinä laulan iltalaulun ja odottelen sen verran, että tyttö rauhoittuu ja on sen verran raukean oloinen, että uni on kohta tulossa. Laitan kuitenkin aina hereillä sänkyyn ja annan nukahtaa itse. Jos laittaisin suoraan sänkyyn ilman tuota rauhoittumista, alkaisi huuto ja kävisin ainakin puolen tunnin ajan vähän väliä laskemassa takaisin makuulleen ja silittelemässä. Kylpy on auttanut siihen, että iltarutiinit ovat nyt aina samat ja samassa järjestyksessä eikä niin, että joinain iltoina käydään kylvyssä ja joinain jätetään välistä.

Vierailija
6/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi nousee seisomaan ja huutamaan, otat hänet pois sängystä. Onko pois otto mielestäsi palkinto vai rangaistus lapselle huutamisesta?

Kun palkitset tyttöä hänen käyttäytymisestään, voit olla varma, että se käytös myös jatkuu.

Ei 11 kk vanhalta kysytä suostumusta, huolehdi hänen tarpeistaan, varmista, että kaikki on kunnossa ja neiti nukkumaan. Hyvää yötä!

Vierailija
7/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota syliin ja tehkää jotain mukavaa rauhallista lähekkäin ilta. Eroahdistus, uudet taidot, muutokset valvottaa. Enkä koskaan pitäisi noin pientä väkisin hereillä päivällä tai aamulla, mitä enemmän ja paremmin nukkuu, sitä enemmän ja paremmin nukkuu. Lapsiin ei päde samat asiat kuin aikuisiin.

:D meijän lapsi vaa rääky sylissä ekkä todellakaan rauhottunu millään :D

Terv äsköinen joka kamalana vanhempana herätti lapsen aamuisin eikä antanut päikkäreitä vedellä 3h :) nyt nukahtaa klo 20 ;) katokun se jatkuva valvominen kello 23 asti vie jatkuvassa syötössä mielenterveyden

Vierailija
8/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha, kukin tyylillään, mutta mä en äitiyslomalla/hoitovapaalla laittais kyllä kelloa soimaan klo 6 kuten edellinen ehdottaa. Kauhea ajatuskin! Antaisin vauvelin todellakin illalla touhuta klo 22 asti jos on hyväntuulinen ja pirteä... sittenhän se nukkuu aamulla ihanasti johonkin 8-9 asti. Näin meillä oli kun lapset olivat pieniä ja aina olivat iloisia ja nukkuivat hyvin sen noin 10 tuntia yössä + päikkärit.

Sitten aamulla itselle kahvia ja naperolle joku taapero-ohjelma 30 minuutiksi, jotta saat itsesi käyntiin. Sen jälkeen pirteä ulkoilemaan tms. puuhiin, klo 12-13 aikoihin lounas, 13-15 päikkärit ja illalla sitten ihanasti aikaa tehdä mitä vaan, tavata ystäviä, käydä uimahallissa, ostoksilla, mummilassa yms. kun ei tarvitse väsyneen lapsen takia hyssytellä kotona jo alkuillasta. Näin tekisin. 

Vierailija
9/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Yöt ovat muutenkin levottomia, heräilee tunnin-kahden välein mutta rauhoittuu npeasti. Itse nukun tästä syystä todella huonosti enkä aamulla jaksaisi nousta ylös. Aamuisin nukkuu yleensä 7.30-8.45 asti. Pari kertaa jopa yli yhdeksään. Päivisin nukkuu n. 2h. Joskus vain tunnin mutta silloinkin illat ovat tällaisia. Rauhallinen sylittelykään ei oikein onnistu kun haluaa lattialle touhuamaan.

Ap

Vierailija
10/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kirjoja Unihiekkaa etsimässä ja Voit nukkua. Paljon tietoa unesta, jolloin hoksaat kyllä itsekin mitä tehdä!

Tärkeintä on oppia tunnistamaan itkun laatu, ärsyyntyneeseen itkuun ei tarvitse reagoida hyssyttelemällä. Riittää että toteaa itse rauhallisena että nyt nukutaan, sen jälkeen saa vähän itkeäkin harmistuneena. Lopulta lapsi oppii nukahtamaan luottavaisena. 😊

Vierailija
11/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ainakaan palkitko huutamista leikkihetkellä.

Mekin tehdään niin, että sylissä rauhotutaan pimeässä huoneessa niikuin nro5:den perheessäkin tehdään. Meillä on itkuhälyttimessä sellaista unimusiikkia joka loppuu sitten itsekseen ja sen soimaan laittamisen jälkeen vain syliä, eikä ollenkaan puhetta tai leikkiä.

Kun meillä oli tuo vaihe, että lapsi testasi ollanko ihan tosissaan menossa nukkumaan niin annettiin kyllä huutaa hetki yksikseen sängyssä, sen kuuli kyllä koska se itku on vain vaatimusitkua. Koskaan ei huutanut yli kymmentä minuuttia kun oli jo ihan valmis nukkumaan jo omastakin mielestään, huutamista kesti muutamana yönä (ja yleensä siis vain muutaman minuutin illassa).

Vierailija
12/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

haha, kukin tyylillään, mutta mä en äitiyslomalla/hoitovapaalla laittais kyllä kelloa soimaan klo 6 kuten edellinen ehdottaa. Kauhea ajatuskin! Antaisin vauvelin todellakin illalla touhuta klo 22 asti jos on hyväntuulinen ja pirteä... sittenhän se nukkuu aamulla ihanasti johonkin 8-9 asti. Näin meillä oli kun lapset olivat pieniä ja aina olivat iloisia ja nukkuivat hyvin sen noin 10 tuntia yössä + päikkärit.

Sitten aamulla itselle kahvia ja naperolle joku taapero-ohjelma 30 minuutiksi, jotta saat itsesi käyntiin. Sen jälkeen pirteä ulkoilemaan tms. puuhiin, klo 12-13 aikoihin lounas, 13-15 päikkärit ja illalla sitten ihanasti aikaa tehdä mitä vaan, tavata ystäviä, käydä uimahallissa, ostoksilla, mummilassa yms. kun ei tarvitse väsyneen lapsen takia hyssytellä kotona jo alkuillasta. Näin tekisin. 

Kiitos, saat asian kuulostamaan täydelliseltä :). Ehkä minun pitää oppia muuttamaan asennoitumistani. Kaipaan vaan illalla paria tuntia vauvavapaata aikaa vaikka lapsi onkin iltaisin hyvälllä tuulella. Mitään taapero-ohjelmia ei kyllä katso, ei siis ole niistä kiinnostunut. Aika symbioosissa mennään.

Ap

Vierailija
13/15 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, saat asian kuulostamaan täydelliseltä :). Ehkä minun pitää oppia muuttamaan asennoitumistani. Kaipaan vaan illalla paria tuntia vauvavapaata aikaa vaikka lapsi onkin iltaisin hyvälllä tuulella. Mitään taapero-ohjelmia ei kyllä katso, ei siis ole niistä kiinnostunut. Aika symbioosissa mennään.

Ap

Mulla oli just tuo sama tunne että tarvi omaa aikaa iltaisin ja se nyt onnistuukin koska herätän ja säännöstelen taaperon rytmiä! En ole itse väsynyt iltaisin vaan 3 tuntia lapsen mennessä nukkumaan selaan puhelinta tai katson tvtä vielä ja se on sitä LUKSUSTA :)

Terv se klo 6 herätykello mutsi

Pstt.. nuo kirjan lukemiset on turhia, niillä ei lasta nukkumaan saa. Ainoa keino on vanhempien kellon mukaan meno

Vierailija
14/15 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla oli just tuo sama tunne että tarvi omaa aikaa iltaisin ja se nyt onnistuukin koska herätän ja säännöstelen taaperon rytmiä! En ole itse väsynyt iltaisin vaan 3 tuntia lapsen mennessä nukkumaan selaan puhelinta tai katson tvtä vielä ja se on sitä LUKSUSTA :)

Terv se klo 6 herätykello mutsi

Pstt.. nuo kirjan lukemiset on turhia, niillä ei lasta nukkumaan saa. Ainoa keino on vanhempien kellon mukaan meno

Onko se vanhempien kellon mukaan menemistä, etä sitten pitäisi herätä klo 6 aamulla? Olisiko suurin ongelma tässä pienten lasten nukkumaan menoissa se, että lapsi yritetään laittaa aikaisemmin sänkyyn kuin mitä vanhemmat menisivät? Ei ihme jos lapsi laittaa hanttiin, kun nukkumaan meno merkitsee aina yksin jäämistä. Mä olen aina mennyt samaan aikaan nukkumaan lapsen kanssa, eikä koskaan ole ollut mitään iltaitkemisiä tai nukutustaisteluita. Mennään siinä klo 21-22.30 sänkyyn ja nukutaan noin ysiin aamulla. Mukavaa ja helppoa, eikä tarvitse olla väsynyt. Omaa aikaa saa siten vaikka silloin, kun lapsella on päikkärit, jos sitä kaipailee.

Vierailija
15/15 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä kaipaan oman ajan lisäksi (sitä voin ottaa päikkäreiden aikaan) myös parisuhdeaikaa miehen kanssa, mikä ei onnistu jos lapsi kukkuu myöhään hereillä. Koko perhe on meillä onnellisempi, kun vanhemmatkin voivat vähän aikaa jutella ja höpöillä ihan kahdestaan.

Minä en usko, että lapsi hilluu sängyssä tuntikausia ihan vain sen takia että haluaisi sylitellä. Joskus rauhoittuminen voi olla vaikeaa, jos on paljon muuta kivampaa tekemistä mutta ei ne pienet ihmiset läheisyyden kaipuutaan pääsääntöisesti itke. Onhan se kiva kun aikuinen on vieressä, ja protesti tulee kun aikuinen lähtee mutta ei se uniongelmia selitä jos päivällä on ollut normaalia läheisyyttä.  

Totuushan on se, että niin lapsilla kuin aikuisilla on kovin yksilölliset unitarpeet. Omien lasten kanssa tuntuu, että ne myös vaihtelevat vuodenajan ja kasvupyrähdyksien mukaan. Vaikuttaa siltä, että AP:n lapsi ei tarvitse ihan kauheasti unta, jos jaksaa pirteänä vaikka menee kympiltä nukkumaan, heräilee yöllä ja ottaa kahden tunnin päiväunet. Nukkuuko yhdet vai kahdet? Jos nukkuu vielä kahdet, ja toiset on liian myöhään niin ei ihme jos ei nukkumatti tule ajoissa. Muuten rytminne näyttäisi olevan ihan kunnossta. Itse en jaksaisi klo 6 laittaa kelloa soittamaan, mutta herättäisin joka aamu samaan aikaan (esim: 7:30), jotta näkisin mihin rytmi alkaa luontaisesti mennä.

Voi myös olla AP, että esimerkiksi kuukauden päästä unen tarve taas lisääntyy kasvupyrähdyksen, kävelemään lähtemisen jne ansioista. Eli tsemppiä ja kärsivällisyyttä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi