Veronpalautukset tuhansia
Millaiset tulot pitää olla että saa tuhansia veronpalautuksia :O eihän ihan tavallisista palkoista esim 2000€/kk edes makseta niin paljon veroa että voisi saada takaisin kun korkeintaan satasia. Eikös palautukset kuitenkin tule maksetuista veroista. Hämää, koska tuttava palkalla 1500€/kk (brutto) sanoi saavansa n.2000€ palautuksia.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkani on noin 3400 e/kk, palautuksia tulee vähän yli 5000 e. Tämä siksi, että verottaja ei suostunut vuonna 2016 kesken vuoden pidätysprosentin tarkistukseen. Maksoin veroja tuloista, joita ei ollut ja nyt saan rahat takaisin.
Miten ei suostunut? Itsehän voit tilata verokortin netistä sillä prosentilla millä haluat. Vaikka joka kuukausi uuden jos tahdot.
Tässä lienee kyse yrittäjästä, jolloin ei toimita verokortin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Esim neljän tonnin palkasta joutuu maksamaan veroa noin 15-20 tonnia vuodessa. Ei sen prosentin tarvitse paljoa pieleen mennä, jotta palautuksia tulisi pari tonnia eli noin kymmenys koko potista.
Tämäkin riippuu paljon siitä, miten vähennyksiä voi käyttää.
Mulla ansiotulot yhteensä vähän yli 70000 vuodessa, veroja maksoin karvan alle 20000 ja palautusta tulee noin 2000 euroa.
Matkakuluista suurimmat vähennykset, reilut 4500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkani on noin 3400 e/kk, palautuksia tulee vähän yli 5000 e. Tämä siksi, että verottaja ei suostunut vuonna 2016 kesken vuoden pidätysprosentin tarkistukseen. Maksoin veroja tuloista, joita ei ollut ja nyt saan rahat takaisin.
Miten ei suostunut? Itsehän voit tilata verokortin netistä sillä prosentilla millä haluat. Vaikka joka kuukausi uuden jos tahdot.
Tässä lienee kyse yrittäjästä, jolloin ei toimita verokortin kanssa.
Tässä ketjussa taas puhutaan normaaleista työssäkäyvistä kuukausipalkkaisista, yrittäjien verot ovat aivan erilaisia joten turha niitä tähän sotkea... Ap puhuu palkoista.
Itsehän voi nostaa prosenttia vain ilmoittamalla palkanlaskentaan. Jotkut laittaa vähän ylemmäksi jotta sitten saa vähän palautuksia, eli raha on vähän kuin jemmassa valtiolla ja mukava saada könttänä sitten vähän isompi summa jolle usein on jo tarve keksittynä, esim. matka tai joululahjat tms. Yksi keino 'säästää' tuokin kun ei voi rahoihin kajota vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2800€ nostan prosentin aina 32 ja vähennän kilometrit + muut jotka on vähennettävissä.
No huhhuh 32 :O
Minä olen maksanut jo vuosia 32% veroa palkastani, ja aina saan jotain takaisin. Ihan hyvä systeemi, raha jota ei ehdi edes nähdä menee automaattisesti "säästöön" mistä se kerran vuodessa maksetaan tililleni!
En sitä osaa edes kaivata, ja mukava on saada isompi summa takaisin ja sijoittaa säästöihin!
Olen yksin asuva sinkku nainen, ja elän taloudellisesti mutta en kituuttaen. En shoppaile päättömästi, van ostan harvoin mutta laadukasta ja hyvää. Ehkä sillä hetkellä kalliimpaa, mutta maksaa itsensä monin kerroin takaisin. Olen oppinut taloudenpitoa omalta äidiltäni joka oli ja on erittäin taitava tässä.
Minulla on kaunis siisti pieni koti, jossa viihdyn. Pääsen matkustamaan jos tahdon, enkä koskaan valmismatkoille vaan varaan hotellit ja matkat itse netistä. Saan mieleiseni ja parhailla hinnoilla! Eurooppaan pääsee todella edullisesti kun itse hakee ja vertailee hintoja!
Mummoni sanoin; ei rikas jos ei tivis.
En lähetä koskaan verokortti. Lähtee 60% palkasta. Palatuksia tulee tonneja
Palautuksia tulee paljon, jos tulot ovat vähentyneet radikaalisti arvioituun nähden. Esim olet edellisvuonna ollut töissä ja prosenttisi on arvioitu silä perusteella, ja nyt oletkin suurimman osan vuotta sairaslomalla tai eläkkeellä tai työttömänä. TÄllä tavalla esim miehelleni tuli palautuksia 2500 euroa, vaikka palkkatuloja oli itse asiassa vain vähän päälle 3000 euroa koko vuonna. (No joo, ne nyt palautettavat verot oli kerätty ennakkoveroina, joita piti maksaa koko vuoden siitä huolimatta, että oli työttömänä - verottajahan ei peru ennakkoveroja millään syyllä.)
Veronpalautusta saa kun maksaa enemmän veroja kuin Valtio haluaa. Se on ihan itsestä kiinni millaisella veroprosentilla mennään kunhan vain verottajan määräämä minimi tulee otetuksi. Itse nostan aina veroprosenttini noin 24:stä 30:neen.
Vierailija kirjoitti:
Juu ymmärrän kotitalousvähennykset jos niitä on, sekä veroprosentin vaikutuksen. Mutta tässä ne ei vaikuta juurikaan tai ollenkaan. Kunhan mietin olenko itse ymmärtänyt jotain väärin tai jättänyt ilmoittamatta jotain kun palautus nihkeät 300€ :)
Ap
Voit itse vaikuttaa veronpalautuksesi määrään juurikin arvioimalla vuositulosi yläkanttiin, jolloin verottaja ottaa vuoden aikana palkasta enemmän ennakonpidätystä. Sinä et ole nostanut prosenttiasi liian korkeaksi, tuttavasi on ja antanut valtiolle tällä tavoin pari tonnia korotonta lainaa. Sinä olet päässyt nauttimaan näistä rahoista jo palkkapäivänäsi. Matkakuluilla voisi myös olla vaikutusta.
En oikeasti ymmärrä, että aikuiset ihmiset kehtaa tunnustaa, että eivät osaa säästää mitenkään muuuten, kuin antamalla rahansa verottajalle jemmaan. Edes nimettömänä netissä.
Itse olen vähän laiska välillä, enkä muista laskea veroprosenttia ja sitten tulee palautuksia, kun on kotitalousvähennyksiä. Tänä vuonna ihan ok, kun tulee vaan 700 euroa palautusta. Mutta olisin kyllä senkin rahan mielummin käyttänyt tai sijoittanut ihan haluamanani hetkenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2800€ nostan prosentin aina 32 ja vähennän kilometrit + muut jotka on vähennettävissä.
Minä olen maksanut jo vuosia 32% veroa palkastani, ja aina saan jotain takaisin. Ihan hyvä systeemi, raha jota ei ehdi edes nähdä menee automaattisesti "säästöön" mistä se kerran vuodessa maksetaan tililleni!
En sitä osaa edes kaivata, ja mukava on saada isompi summa takaisin ja sijoittaa säästöihin!
Olen yksin asuva sinkku nainen, ja elän taloudellisesti mutta en kituuttaen. En shoppaile päättömästi, van ostan harvoin mutta laadukasta ja hyvää. Ehkä sillä hetkellä kalliimpaa, mutta maksaa itsensä monin kerroin takaisin. Olen oppinut taloudenpitoa omalta äidiltäni joka oli ja on erittäin taitava tässä.
Minulla on kaunis siisti pieni koti, jossa viihdyn. Pääsen matkustamaan jos tahdon, enkä koskaan valmismatkoille vaan varaan hotellit ja matkat itse netistä. Saan mieleiseni ja parhailla hinnoilla! Eurooppaan pääsee todella edullisesti kun itse hakee ja vertailee hintoja!
Mummoni sanoin; ei rikas jos ei tivis.
Odottelet vuoden rahoja valtiolta ja sijoitat sitten? Mieti millaista tuottoa sijoitukset voisivat tuon vuoden aikana kerryttää? Kannattaako antaa valtiollle ilmaista lainaa vuodeksi, kun voisit tehdä sijoitukset jo palkkapäivänäsi.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä, että aikuiset ihmiset kehtaa tunnustaa, että eivät osaa säästää mitenkään muuuten, kuin antamalla rahansa verottajalle jemmaan. Edes nimettömänä netissä.
Itse olen vähän laiska välillä, enkä muista laskea veroprosenttia ja sitten tulee palautuksia, kun on kotitalousvähennyksiä. Tänä vuonna ihan ok, kun tulee vaan 700 euroa palautusta. Mutta olisin kyllä senkin rahan mielummin käyttänyt tai sijoittanut ihan haluamanani hetkenä.
Ehkei kyse ole siitä ettei osaa säästää vaan siitä että tuo on yksi näppärä keino ja se mukava tunne kun tilille pätkähtää muutama satanen ylimääräistä normipalkan lisäksi ennen joulua. Sama kai se on mitä sinä ajattelet asiasta, jokainen toimikoon kuten parhaaksi näkee.
Itse olin suurimman osan vuodesta työttömänä, tein 4 kk ajan töitä 3000 e kuukausipalkalla ja arvioin veroprosenttini liian suureksi. Lisäksi sain ilmoittaa työmatkakulut autollani, joten palautuksia tulee 2600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huhhuh? Eihän tuo esim noin 50tonnin vuosipalkalla ole kuin muutaman prosenttiyksikön liikaa, paikkakunnasta riippuen ehkä 1-3. Isommilla palkoilla jo liian vähän.
Johan sitä normivuonnakin maksan veroa 17000 euroa ja ne muut maksut lisäksi, ei siinä nyt montaa prosenttia tarvitse olla pielessä kun korjaus on tonneja. Ja siihen sitten kotitalousvähennys tms. lisäksi.
[/quote]
Odottelet vuoden rahoja valtiolta ja sijoitat sitten? Mieti millaista tuottoa sijoitukset voisivat tuon vuoden aikana kerryttää? Kannattaako antaa valtiollle ilmaista lainaa vuodeksi, kun voisit tehdä sijoitukset jo palkkapäivänäsi.[/quote]
Juuri näin. Laittaa vaikka kuukausittain pikku summan suoraan palkasta sivuun siten että vuodessa säästetty summa vastaa suurin piirtein palautuksia. Vuosi poissa osakemarkkinoilta on jo pitkä aika, varsinkin jos kaava toistuu kymmenien vuosien ajan. Mutta niinkuin Einsteinin kerrotaan sanoneen, ne jotka ei korkoa korolle-ilmiötä ymmärrä, maksaa sitä muiden puolesta. Nykyään on kaikki maailman tieto saatavilla mutta silti ihmiset tekee lyhytnäköisiä valintoja. Kuten aiemminkin viitattiin, jos odotettavissa on yli 0,5 % tuotto kannattaisi mielummin vetää mätkyjen puolelle ja sijoittaa sekin raha. Viimeinen omalla vastuulla mutta kaikki aiempi on hyvä ilmainen neuvo tälle päivälle joka kannattaa ainakin miettiä ajatuksen kanssa ennen kuin hylkää.
KTM
Meillä yhteensä kahdeksan tonnia.