Miksi niin moni ateisti niputtaa kaikki abrahamilaiset uskonnot samaan luokkaan?
Osa jopa käyttää termiä "abrahamilainen kuoleman kultti"
Kommentit (28)
Ehkä sinun kannattaa kokeilla kysyä itseltäsi
"Miksi niin moni uskovainen
?"
... ja tämän jälkeen pohdi hetki minkälaisia tunteita kysymys sinussa herättää (,jos siis koet olevasi uskovainen)
... jos kysymys tuntuu negatiivisella ja ikävältä, luultavasti painaisit nuolta alas... jos kysymys tuntuu hyvältä, tärkeältä ja energisoivalta, painaisit luultavasti nuolta ylös.
Eikö kaikki uskonnot kuulu samaan läjään. En sano roskatynnyriin.
Eikö kaikki taikausko kuulu samaan koriin? Lisäksi, kun puhutaan Lähi-Idän uskonnoista (Juutalaisuus, Kristinusko, Islam), niin kaikkihan ne ovat samasta lähteestä ja perusteiltaan hyvinkin samanlaisia.
Yhteenvetona voisi mainita, että uskonnollisuus pitäisi luokitella siksi mitä se on, eli mielenterveysongelma. Ei terve aikuinen usko tonttuihin tai jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni (uus-)ateisti ei tunne eikä ole ottanut selvää eri uskonnoista, vaan niputtaa ne kaikki yhdeksi ja samaksi, ja toteaa: "kaikki uskonnot on peestä".
Miksi kommenttini sai miinuksen? Se nyt on vaan tosiasia, ettei kaikki ateistit läheskään ole kovin sivistyneitä. Uskonto on osalle heistä niin punainen vaate, ettei edes yleissivistyksen vuoksi haluta opetella edes perusasioita maailman eri uskonnoista.
Harva uskovainenkaan opiskelee toisia uskontoja enää peruskoulun/lukion jälkeen. Uskovaisten ja ateistien sivistyksen taso lienee siinä suhteessa samaa tasoa, eli aivan turhaa mollaat ateisteja.
Itse olen ateisti, eikä uskonto ole minulle mikään punainen vaate. Olen käynyt asiasta keskusteluja esim. mormoonien ja jehovantodistajien kanssa. Osalle uskovaisista vain ateismi on niin punainen vaate, että lopettavat keskustelun siihen paikkaan, kun kerron, etten usko mihinkään jumalaan, enkä haluakaan uskoa. Pari tuttua helluntailaista, lakkasivat tervehtimästäkin minua, kun kuulivat minun olevan ateisti.
Koska juutalaisuus, islamilaisuus ja kristinusko kuuluvat abrahamilaisiin katsomuksiin. Kyse ei ole siitä mitä kukin uskoo, vaan kulttuurista, kulttuurihistoriasta. Jeesus on sekä juutalaisten että muslimien profeetta, kristinuskossa hän on vapahtaja. Samoin Abraham on vaikuttaja kaikkien kolmen uskonnon teksteissä, kristityillä Raamatun Vanhassa Testamentissa.
Meneekö yli hilseen, ap?
Kuolemnakultista joudut kysymään niiltä, jotkja sitä käsitettä viljelevät. Jos siis asia oikeasti kiinnostaa, etkä vain provoillaksesi kysy tyhmiä kysymyksiä.
Abrahamilaiset uskonnot -käsite kuuluu yleissivistykseen. Me täällä länsimaissa elämme juutalaiskristillisessä kulttuurissa – onko se tuttu käsite? Eikä silläkään ole mitään tekemistä ateismin tai teismin kanssa. Sen sijaan se liittyy vuoden kiertoon, juhliin, ruokakulttuuriin, ajankäyttöön, nimistöön, tapoihin jne.
Koska ne on kaikki samaa paskaa. Kristinusko, Juutalaisuus ja Islam. Palvotaan pelätään ja pyllistellään "herraa" tai kidutaan ikuisesti helvetissä. Tosi mukavalta kuulostaa.
Kuten jo sanottu. Miksi tätä hölynpölypaskaa jauhetaan täällä jatkuvasti?