Minä vuonna teille tuli ensimäinen mikroaaltouuni
Muistan kun joskus 79-80 vuonna isä toi Jenkeistä meidä ekan mikron
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä tullut.
ei meilläkään ole, vaikka lapsuudenkodissani olikin.
1
Vuonna 1986. Uunin säteilyä sitten pelättiin yli kaiken, eikä samassa huoneessa saanut oleilla uunin ollessa käynnissä, eikä ruokaa saanut lämmittää kuumaksi asti, ettei se saastuisi. Tämä pelko on jatkunut lapsuuskodissani näihin päiviin saakka...
Kyllä se lapsuudenkodissa oli lukioaikoinani, koska muistan sillä välipalaa lämmittäneeni.
Eli tämä on ollut 80-luvun alussa. Muistan, että sitä kaverit ihmettelivät eli ollaan oltu jonkilaisia edelläkävijöitä tässäkin.
Isä oli elektroniikaan hurahtanut ja perhe varakas. Muista senkin hyvin, kun kaverini tulivat ihmettelemään väritelevisiota 70-luvulla. Isällä myös autopuhelin aiemmin kuin kellään tuttavilla-- kai joskus 70-luvulla tämäkin.
Ei ollut lapsuudenkodissani, eikä ole ollut omassanikaan. En vaan keksi sille mitään käyttöä, enkä halua kuluttaa turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lapsuudenkodissa oli lukioaikoinani, koska muistan sillä välipalaa lämmittäneeni.
Eli tämä on ollut 80-luvun alussa. Muistan, että sitä kaverit ihmettelivät eli ollaan oltu jonkilaisia edelläkävijöitä tässäkin.
Isä oli elektroniikaan hurahtanut ja perhe varakas. Muista senkin hyvin, kun kaverini tulivat ihmettelemään väritelevisiota 70-luvulla. Isällä myös autopuhelin aiemmin kuin kellään tuttavilla-- kai joskus 70-luvulla tämäkin.
Ja tähän on lisättävä, että isä on nyt 83-vuotias, ei älypuhelinta :D
Mutta käyttää kyllä tietsikkaa melko kätevästi. Verkkopankki ja googlailu käytössä.
Täällä ei varmaan käy, mutta jos käy, niin terkkuja isille... Olen itsekin jo mummo siis. Ihan konkreettisesti, koska minulla on kaksi lastenlasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut lapsuudenkodissani, eikä ole ollut omassanikaan. En vaan keksi sille mitään käyttöä, enkä halua kuluttaa turhaan.
Se on lämmittämiseen tai ihan ruuanlaittoonkin.
Eli siinä se käyttötarkoitus.
Kyllä se yhden voileivän lämmittäminen perinteisessä lieden uunissa on aika paljon kuluttavampaa.
Mutta ehkä tarkoitat, ettet halua omia rahojasi kuluttaa moiseen turhuuteen?
Olisiko ollut vuonna 1987. Siemens oli merkki ja se kesti ainakin 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se yhden voileivän lämmittäminen perinteisessä lieden uunissa on aika paljon kuluttavampaa.
Ei kun en halua kuluttaa luonnonvaroja. Mulle riittää tuo puuliesi ja leivinuuni, lisäksi jonkun verran käytän sähköhellaa. Yhtä leipää nyt ei tulisi mieleenkään lämmittää sähköuunissa. Puu-uunissa lämmitän mitä lämmitän, kun se on melkein aina lämmin. Jos ei ole uuni lämmin, niin syödään jotain muuta kuin lämmitettyä leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä tullut.
ei meilläkään ole, vaikka lapsuudenkodissani olikin.
1
Mäkin oon aikoja sitten luopunut siitä, mutta kyllä meillä kotona joskus 80-luvun alussa (83?) sellainen oli.
Heitin muuten vasta viime kesänä sellaisia "Helppoa ruokaa mikroaaltouunilla", "Leivo mikroaaltouunilla", "Helpota elämääsi mikroaaltouunilla" opuksia roskiin.
Mutta kuka muistaa ne motorisoidut veitset?
Saatiin sellainen kaupanpäälliseksi, kun ostettiin se eka mikro.
Joskus 1980-luvulla. En muista tarkkaa vuosilukua mutta merkki oli Panasonic ja mikron väri joku rusehtava.
http://100-pics.net/en/ilove1980s/microwave
Löytyikin kuva ekasta mikrosta.
Jep, sitä ennakoi ihan erilailla, kun ei sitä ole. Minulla on välillä ollut, nyt edellinen hajosi pari vuotta sitten ja hyvin olen ilmankin pärjännyt.
Prototyyppi kirjoitti:
Joskus 1980-luvulla. En muista tarkkaa vuosilukua mutta merkki oli Panasonic ja mikron väri joku rusehtava.
http://100-pics.net/en/ilove1980s/microwave
Löytyikin kuva ekasta mikrosta.
meidän toka mikro oli samanlainen
Hassua en muistanutkaan 😃
Tiesittekö muuten tätä mikrouunista:
"Raytheon jätti patenttihakemuksen mikroaaltouunin toimintaperiaatteesta, ja ensimmäinen mikroaaltouuni valmistettiin 1947. Se oli 1,8 metriä korkea, painoi 340 kg ja siinä oli vesijäähdytys. Teholtaan se oli 3 000 wattia eli noin kolme kertaa niin tehokas kuin nykyiset mikroaaltouunit. Ensimmäinen kaupallinen malli esiteltiin vuonna 1954. Malli oli teholtaan 1 600 wattia ja maksoi 2 000–3 000 dollaria, tosin ensimmäiset mallit eivät olleet kovin suosittuja. Vuonna 1965 Raytheon osti yhtiön, Amanan, joka lanseerasi ensimmäisen suositun 495 dollarin hintaisen kotimallin vuonna 1967."
Lähde: Wikipedia
-86. Muistan, koska olin silloin 5v ja äiti opetti käyttämään sitä. Videot meillä oli silloin jo, upealla piuhalla kiinni olevalla kaukosäätimellä. Setäni toi ne jostain matkaltaan (oli merimies).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun en halua kuluttaa luonnonvaroja. Mulle riittää tuo puuliesi ja leivinuuni, lisäksi jonkun verran käytän sähköhellaa. Yhtä leipää nyt ei tulisi mieleenkään lämmittää sähköuunissa. Puu-uunissa lämmitän mitä lämmitän, kun se on melkein aina lämmin. Jos ei ole uuni lämmin, niin syödään jotain muuta kuin lämmitettyä leipää.
Kiva, että täällä on joku muukin palannut ajassa taaksepäin!
Meilläkin oli mun nuoruudessa kaikkia sähköhärpäkkeitä.
Nyt mulla on vanha kunnon leivinuuni, puuhella ja hyvä kaasuliesi.
En todellakaan vaihtaisi tätä noihin mukavuuksiin!
2007, lapsuuskotiin samoihin aikoihin.
Samoihin aikoihin kuin matkapuhelin. Ehkä -81.