Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttu lääkäri sanoi, että hänen ammatistaan on tullut farssia, koska ihmiset "googlettavat"

Vierailija
29.11.2017 |

Ja uskon sen kyllä. Hänellä oli uskomattomia tarinoita ihmisistä, jotka eivät usko häntä, vaan uskovat googletuksiaan. Moni jopa lähtee pois kun ei saa sitä diagnoosia, mikä netissä luki!

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin lääkärillä, joka googlaili nenäni edessä, kun ei tiennyt mitä tehdä. Olin siis menossa hakemaan keltarauhashormonia, tai pyysin, että tutkittaisiin, onko minulla sen vajausta. Oli tiputtelua ja lapsi toiveissa, no tämä oli määrätä minulle reseptin, jonka aikana ei vuoteen saisi raskautua. Ja tiedän, että on muitakin valmisteita kuin tämä yksi.

Vaikutti muutenkin hieman epäpätevälle. En saanut aikaa edes verikokeisiin. Kävin toisella lääkärillä ja homma ratkesi juuri kuten olin itse epäillytkin. Lääkkeet sain, jonka kanssa ei tarvinnut vuosia lisää odotella.

Vierailija
22/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlen ansiosta lapseni sai sairauteensa diagnoosin ja lääkityksen. Itse en edes olisi, ilman googlesta tonkimaani tietoa, älynnyt mennä lääkäriin lapsen kanssa.

Itse säikähdin aikoinaan suunnattomasti loputtomia rytmihäiröitä, jotka eivät siten olleetkaan huolestuttavia. Kiitos googlen ja myöhemmässä vaiheessa varmistetun työterveyslääkärin faktan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille mammoille elämä on sitä että on joku tauti tai yliherkkyys ja sitten lääkäri parantaa sen lääkkeillä.

HUOH!

No niinhän sinä tyhmänä luulet.

Vierailija
24/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi menin lääkäriin sen takia, että googlen perusteella saattaisin tarvita antibiootit. Hoitaja ja lääkäri sitten varmistavat sen tai muuttavat google-diagnoosia. Ihan oikein meni. Eikö siinä säästy aikaakin, kun potilas on perehtynyt oireisiinsa.

Vierailija
25/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän usein nykyään potilas on oikeassa (vaikka heitä pidetään automaattisesti tyhminä), ja käyhän se monen lääkärin egon päälle. Hyvä lääkäri kuuntelee myös potilasta, eikä tyrmää häntä vain sen takia, että on ollut itse kiinnostunut ottamaan selvää sairaudestaan

Tilastoja kiitos tuohon väitteeseen kuinka "yllättävän usein" potilas on oikeessa.

Luulet tosissasi, että joku suostuisi tutkimaan tuollaista?

Vierailija
26/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen löytänyt harvinaisen diagnoosin itselleni googlettamalla, ja niin siinä vain kävi, että lääkärit olivat samaa mieltä kanssani. Sitä ennen olin turhaan rampannut lääkäreillä ja vaivaa oli hoidettu tehottomasti. Googlettelun ansiosta sain oikean hoidon, ja vaiva parani.

Vierailija
27/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja uskon sen kyllä. Hänellä oli uskomattomia tarinoita ihmisistä, jotka eivät usko häntä, vaan uskovat googletuksiaan. Moni jopa lähtee pois kun ei saa sitä diagnoosia, mikä netissä luki!

Aamu-tv:ssa lääkäri paheksui kun uskottiin seleeniin ja antioksidantteihin.Esim. seleeni+E-vitamiini yhdistelmä estää tehokkaasti kolesterolin hapettumista niin eläinkokeissa kuin ihmisillä.Kannattaa googlettaa eikä uskoa sokeasti lääkäriä.Nehän on lääkefirmojen jatkokouluttamia.

Kenen tekemiä nuo vitamiinitutkimukset on? Tohtori Tolosen? Kyllä luonnonaineidenkin suosittelijoilta omat intressinsä löytyy. Hyvä ravintoainesaanti on hyvä asia terveyden ylläpitämiseen, mutta harvaa sairautta pystyy korjaamaan pelkillä vitamiineilla.

Tottahan olisimme paljon terveempiä keskimäärin, jos oltaisiin eletty saasteissa erossa ja saaden hyvää ravintoa vauvasta asti, mutta näin ei vaan ole.

Vierailija
28/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin äidilleni diagnoosiksi ultraharvinaisen autoimmuunisen aivotulehduksen. Lääkäreiden mukaan ei ollut kyse siitä, koska niin harvinainen. Reilun kuukauden päästä äidilläni diagnosoitiin ultraharvinainen autoimmuuninen aivotulehdus.

Vierailija
29/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlen ansiosta lapseni sai sairauteensa diagnoosin ja lääkityksen. Itse en edes olisi, ilman googlesta tonkimaani tietoa, älynnyt mennä lääkäriin lapsen kanssa.

Itse säikähdin aikoinaan suunnattomasti loputtomia rytmihäiröitä, jotka eivät siten olleetkaan huolestuttavia. Kiitos googlen ja myöhemmässä vaiheessa varmistetun työterveyslääkärin faktan.

Mikä oli syynä rytmihäiriöihisi? Pääsitkö niistä eroon kun löysit aiheuttajan?

Itse olen viimeisen seitsemän kuukauden aikana ruvennut kärsimään niistä ja tällä hetkellä yritän lääkärin kanssa löytää aiheuttajaa kun sydänfilmillä ei näy häiriöitä ja veriarvotkin otettu ja ovat normaalit.

Googletellut olen kanssa oireita ja olinkin suht varma että oireet johtui anemiasta, mutta tämä pois suljettiin testeillä ja nyt ei enää ole hajuakaan mistä nämä rytmihäiriöt voisivat johtua....

Vierailija
30/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, lääkärit voisivat itse miettiä, miksi joidenkin potilaiden luottamus heihin on mennyt. On annettu vääriä diagnooseja, jätetty tarpeellisia perustutkimuksia tekemättä, tehty ihan räikeitä hoitovirheitä ja se on asiaa selvittäessä kaikki tietenkin potilaan vika. Vaikea se on enää luottaa, kun on kertaalleen oman terveytensä menettänyt ammattitaidottoman ja ylimielisen lääkärin takia.

Vierailija
31/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on näitä, jotka ovat googlettaneet oireensa ja diagnoosinsa ihan oikein, ja varanneet jo ajan hierojallekin, jota netissä suositeltiin. Tullaan kuitenkin lääkäriin, ja lääkäri ei voi muuta kuin kehottaa menemään sinne hierojalle.

Vierailija
32/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en luota yksin lääkäriin, sillä avaintekijä on ammatillisen koulutuksen ohella yhteistyö ja taito lukea ihmistä.

Peruslääkärillä on lähes aina enemmän ammattitaitoa, kuin perustallaajalla, mutta harvoin tarpeeksi. Tyhmä ihminen luottaa sokeasti yhteen auktoriteettiin, lääkäridiagnoosin tapauksessa yhden ihmisen omaan mielipiteeseen. Lääkäri joutuu lyhyen ajan puitteissa yleistämään asioita rankalla kädellä ja luottamaan potilaan subjektiiviseen kertomukseen. Verikokeista ja muista testeistä selviää usein faktoja, mutta välillä oikeita testejä ei osata kuitenkaan tehdä, tai testeistä ei ole apua. Diagnoosi perustuu aina osittain tai kokonaan lääkärin (eli yksilön) omaan tulkintaan, vaikkei tämä itsekään tietäisi asiasta kunnolla. Testejä saa vaatia, diagnoosia saa epäillä tai ehdottaa. Miksi tästä pitäisi ärsyyntyä, jos potilaalla perusteluja löytyy? Hyvä lääkäri antaa vastauksia ja perustelee takaisin, miksi potilas on väärässä.

Google ei myöskään ole lääkäri, enkä lähtisi mitään erikoisempia diagnosoimaan itselleni netin perusteella. Siltikin, netissä on erittäin paljon tietoa. Ehkä jossain Wikipediassa ei niinkään. Hoito-ohjeitakin löytyy, ja maallikkokin pystyy erottamaan joitain sairauksia toisistaan, tai katsomaan kuvia ja hahmottamaan tilannetta. Yleisiä sairauksia on mielestäni ihan hyvä googlailla, ja on järkevää sivistää itseään.  Lääkehoidon kohdalla en silti missään nimessä lähtisi tekemään omia päätöksiä, millään tavalla. Lääkkeiden toiminta ei ole useinkaan maallikon arvailtavissa, kun ei hän voi näiden vaikutusta tai sisältöä itse edes tutkia, kun ei niistä mitään ymmärrä.

Olen arvannut ihan oikeasti jokaisen diagnoosini kohdalla etukäteen, mitä sairautta olen menossa tutkituttamaan. Yleisimpiä sairauksia ja helposti tutkittavia juttuja kun on ihan mahdollista arvioida itse. Vanhempana myös kokemus on apuna. Google on auttanut mua osittain, mutta osaan katsella lähteitä kriittisellä silmällä, ja hyödyntää omia tai muiden kokemuksia. Keskustelun aiheeseen liittyen, olen itsekin inttänyt lääkärille vastaan monesti, vain huomatakseni myöhemmin toisella lääkärillä, että lääkäri on tehnyt hoitovirheen ja että olen ollut omine diagnooseineni täsmälleen oikeassa. Onneksi erilaisia testejä on tilattavissa ilman lääkäriä, ja netti sekä lääketieteen kirjat on avoimia kaikille.  Lääkärin ei ole koskaan pakko antaa potilaan haluamaa diagnoosia, mutta potilaalla on oikeus epäillä tätä. Olen kohdannut myös erityisen teräviä ja hyviä lääkäreitä, ja paras tulos oikeasti syntyy, kun lääkärillä on intohimoa ja yhteistyö sujuu, ja potilaalle kerrotaan avoimesti vaihtoehdoista ja selitetään asioita.

Vierailija
33/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googletin äidilleni diagnoosiksi ultraharvinaisen autoimmuunisen aivotulehduksen. Lääkäreiden mukaan ei ollut kyse siitä, koska niin harvinainen. Reilun kuukauden päästä äidilläni diagnosoitiin ultraharvinainen autoimmuuninen aivotulehdus.

Oliko virallisessa diagnoosissa sana "ultraharvinainen"?

Vierailija
34/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudutte loputtomaan suohon, jos lääkäreiden ja lääketieteen kuplaan menette mukaan. Kaikki krooniset sairaudet johtuvat infektioista, ja ratkaisu on pitkät mikrobilääkekuurit, ja ravintolisät tukemaan hoitoa. Koska mikrobit ovat tunkeutuneet syvälle kudoksiin ja elimiin, niin ne eivät kuole oireetta, ja elimistö joutuu uusiutumaan, ja siihen tarvitaan tiettyjä ravintolisiä.

Nyt oon kyllä kuullut kaiken. Ravintolisät parantaa taudin kuin taudin. Turhaan oon siis leikkausjonossa tekoniveleen, ravintolisiä vaan niin kyllä se nivelrikko paranee.

Vierailija
35/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko virallisessa diagnoosissa sana "ultraharvinainen"?

Ei sentään, vaikka tuota sanaa on hoettu kyllä paljon. Hashimoton enkefalopatia oli/on diagnoosi.

Vierailija
36/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te ymmärrätte että google tarjoaa niitä tuloksia joista sille maksetaan? Esimerkiksi biotiini tabletteja tuottava yritys maksaisi googlelle tuotteensa mainostamisesta, niin yhtäkkiä hakusanalla "biotiini" löytyy vaikka mitä biotiinin terveyshyötyjä tukevia "tutkimuksia".

Vierailija
37/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jossain määrin, mutta näen Googlessa myös hyvää. Itsehän sairastelin vuosia ja ramppasin lääkärissä, mistä tuli vaan jotain epämääräistä juuta ja jaata. Lopulta käännyin ystävämme Googlen puoleen, löysin mahdollisen diagnoosin ja soitin terveyskeskukseen, josko olisi mitenkään mahdollista päästä verikokeisiin. Verikokeet seuraavana päivänä ja seuraavalla viikolla sain diagnoosin sekä lääkityksen. Kyseessä kaikenlisäksi tosi yleinen sairaus ja helppo verikoe sen ottamiseen. Tuntuu ihan älyttömältä, että kävin vuosia valittamassa erilaisia oireita, eikä kukaan hoitaja tai lääkäri osannut plussata niitä toisiinsa kun itse löysin sen vaihtoehdon Googlestä muutamassa minuutissa.

Vierailija
38/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun potilaat googlettaisivatkin.

Toivon, että jokainen googlaisi flunssan oireet ja itsehoito, ennen kuin soittelee lääkärin aikaa. Kiitos!

Vierailija
39/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypokondrian lisääntymisen voi katsoa vapaan tiedon ongelmaksi, mutta muuten on tosi hyvä, että ihmiset pitää itsestään huolta tekemällä itse diagnoosina. Tätä tukee sekin ajatus, että tiedon pimittämisen, auktoriteettiuskon aikakautena kansanterveys ei parantunut.

Vierailija
40/56 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole hyväkin asia että ihmiset saavat tietoa sairauksista? Moniko muistaa kertoa lääkärissä kaikista oireistaan? Tai edes ajatellutkaan että jollakin oireella voisi olla merkitystä, että siitä tulisi kertottua muiden oireiden yhteydessä.

Mä löysin netistä tietoa migreenistä 14-vuotiaana ja ymmärsin silloin mennä lääkärin puheille, joka diagnosoi migreenin. Jos en olisi mennyt, olisin luultavasti hankkinut yhdistelmäehkäisyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi