miehen rasittava teini-ikäinen poika
Tapasimme mieheni kanssa vuonna 2008. Miehelläni oli jo silloin noin neljävuotias poika.
Nyt tästä pojasta on kasvanut teini. Yhteisiä lapsia minulla ja miehelläni on 3.
Tämä teinipoika on koko ajan räyhäämässä minulle, isälleen tai pikkusisaruksilleen. Tai lähinnä kahdelle vanhemmalle sisarukselle, nuorin on vasta vauva. Kinuu koko ajan jotain, ja jos ei suostuta niin keskarit pystyssä huoneeseen. Nykyään mies aika useasti antaa periksi, joka ärsyttää minua, sillä minä haluaisin olla tiukempi kinuamisen suhteen, mutta ei toki ole minun asiani mitä mies lapselleen ostaa.
Ei siinä kaikki.
Poika koko ajan kuuntelee musiikkia kovalla, joka valvottaa vauvaa ja monesti joudutaankin kuuntelemaan samaan aikaan kovaa musiikkia ja vauvan itkua. Alkaa mennä jo hermot. Koe numerot pojalla melko huonot (johtuen siitä ettei jaksa/viitsi koskaan lukea) mutta mies palkitsee pojan huonoistakin numeroista rahalla. Jos minä saisin päättää, en antaisi rahaa ollenkaan, sillä minusta on väärin että lapsia lahjotaan rahalla. Sittenhän he lukevat kokeisiin vain ja ainoastaan rahan takia.
Mies ei melkein koskaan sano pojalleen mitään, vaikka hän kiusaisi sisaruksiaan. Minä tietysti aina yritän torua poikaa siitä, mutta mies suuttuu ja sanoo ettei minun tarvitse poikaa komennella, sillä hän ei ole minun lapsi".
Mitä voin tehdä :( olen joskus iltaisin jopa miettinyt eroa.....
Kommentit (20)
Huh! Keskustele miehen kanssa vakavasti sillä tuolla kasvatustyylillä teillä lojuu pian nurkissa ikuinen teinipoika joka lypsää rahat ja vittuilee päälle.
No ottais suoraan sanoen itselläkin aivoon.
No joo, on ihan perus teini, mutta en ymmärrä sitä miksi kiusaa sisaruksiaan. Ja miksi mies ei sitten tee sille mitään.
Onneksi en ole äitipuoli sillä olisin tosi kamala. Hyvä kun jaksan omia lapsia teineinä ja eivät ole edes noin pahoja.
Älä pelkästään toru poikaa kun kiusaa vaan lopeta se homma alkuunsa! Miehesi on munaton tossu jos ei saa poikaa kuriin.
Se on pikkusisarustenkin koti missä on oikeus olla rauhassa ilman kiusaamista.
Meillä ei teinit kiroile päin naamaa ja oppivat jo pienenä ettei kinuamisella saa mitään.
Kuukausirahaa saa jos hoitaa hommansa eli koulu ja omna huoneen siivous...pientä vääntöä.
Jos mies ei ryhdisty, pihtaa. Menkööt maantielle kävelemään poikansa kanssa.
Mitä odotit? Ikuista kiitollisuutta ja rakkaudenosoituksia?
Toivon, että edes pojan isä osaa suomea. Sinun kirjoituksestasi löytyi ensivilkaisulla melkein tusinan verran kielioppivirheitä.
Tottakai sinä puolustat omia lapsiasi, jos joku heitä kiusaa, vaikka sitten musiikkia huudattamalla. Miksi miehesi ei puolusta kaikkia lapsiaan?? (Vähän ohis, mutta jos on olemassa kuulokkeet, joilla voi turvallisella volyymillä kuunnella, sellaiset pojalle.)
Missä pojan äiti ja/tai eno/isoisä ovat, voisitteko yhteistuumin auttaa poikaa rakkaudella JA rajoilla? Teini saisi tietenkin kertoa omat ratkaisunsa ja ajatuksensa, mutta te, erityisesti vanhemmat, myös sinä, päätätte asioista. Kun vastuuntunto kasvaa, niin vapaudetkin eli teoilla pitää olla seuraukset, isällä ei tunnu olevan käsitystä mikä olisi hyväksi omalle pojalleen, joten jonkun jota hän kunnioittaa pitäisi puhua järkeä isälle.
aloittaja kirjoitti:
No joo, on ihan perus teini, mutta en ymmärrä sitä miksi kiusaa sisaruksiaan. Ja miksi mies ei sitten tee sille mitään.
Siksi että asetelma on vääristynyt, se ja te, ei me. Tuntee itsensä ulkopuoliseksi.
Poika voi pahoin. Keskustelkaa pojan kanssa ja niin, että pikkusisarukset eivät pyöri siinä vierellä. Antakaa pojalle aikaa. Siinä tarvitaan myös sinua, äitipuolta.
No poika on täysin haluton juttelemaan kanssani. Hän on monta kertaa sanonut ääneen vihaavansa minua, ja että kumpa hän asuisi kahdestaan isänsä kanssa ilman "kitiseviä kakaroita ja jotain random akkaa"
Itsekin avioeroperheen lapsena en kyllä ymmärrä tällaista uusioperhemallia, jossa eritellään kuka on kenenkin lapsi. Saman katon alla ollaan samaa perhettä! Vanhemmat määrää ja lapset tottelee niin kauan, kun ne sen katon alla oleilee vaikka ne olisi naapurin lapsia..
Kännykkä ja pelikone pois pojalta!
aloittaja kirjoitti:
No poika on täysin haluton juttelemaan kanssani. Hän on monta kertaa sanonut ääneen vihaavansa minua, ja että kumpa hän asuisi kahdestaan isänsä kanssa ilman "kitiseviä kakaroita ja jotain random akkaa"
Kai ymmärrät myös poikaa? Hän ei ole halunnut sellaista elämää jollaista hänellä nyt on. Asialle ei tietysti voi mitään ja se hänen on hyväksyttävä. Aika harva teini varmaan kuitenkaan haluaa kuunnella mitään vauvanitkua päivästä toiseen. Sitä teillä nyt on ollut jo monta vuotta, kun 3 lasta tehty.
Mutta tämä teini ei ilmeisesti toistaiseksi käytä Subutexia? Silloinhan tilanne ei ole vielä niin ikävä.
aloittaja kirjoitti:
Hyväksyykö hänen isänsä, siis miehesi, että poika kutsuu sinua random AKAKSI? Oikeesti, nyt vähän rotia tohon hommaan. Minä iskisin kannan lattiaan, mus ei omassa kodissani kutsuta akaksi. Kyllä sinä itsekin sen voit pojalle tiukasti sanoa. Sekä sen isälle.
Kuulostaa siltä että mies on nyt myös ongelma. Pistä mies ruotuun ja ilmoita että pistää poikansa ruotuun.Sinulle ei puhuta noin omassa kodissa ("random akka"" etc.)
Poika on teini ja käyttäytyy iän mukaisesti. Teidän yhteiset lapsetkin ovat joskus teinejä ja käyttäytyvät juuri niin kuin miehen lapsi nyt.