Ei polteta raskaana
Miltä sinusta tuntuisi jos olisit valmiiksi jo nikotiiniriippuvainen?
Olen nähnyt monien raskaana olevien naisten polttavan tupakkaa. Minusta tuntuu se todella pahalle, sillä se ei ole lasta kohtaan oikein. Lapsi ei voi sille mitään, että äiti poltta ja joutuu samoille tupakan haitoille. Kenestäkään ei olisi varmasti mukavaa syntyä jo nikotiiniriippuvaisena ja kärsiä siitä.
Sanokaa siis, mitä olette itse mieltä tästä.
Kommentit (83)
Tupakan polttaminen ei kuitenkaan ole hyväksi lapselle! Niille lapsille, joille tulee ongelmia, eivät varmasti halua kuulla, että heillä on sen takia ongelmia, että äiti on polttanut raskauden aikana. Varmasti ei äidistäkään tunnu hyvälle kuulla, että lapsella on ongelmia itsensä takia. Tietenkään kaikille lapsille ei tule ongelmia, mutta etukäteen ei voi tietää. Muutenkin tupakkaan menee älyttömästi rahaa, jonka voisi käyttää johonkin hyödyllisempään. Tietenkin kaikki päättävät itse haluavatko polttaa, mutta vauva ei voi sille mitään, että jotuu tupakan haitoille altilliseksi.
Joo. Lopettaminen vaan on todella vaikeaa, eikä se aina onnistu ensimmäisellä yrityksellä.
Eli väännetään vielä kunnolla rautalangasta:
Tervellisesti elämällä ei tule automaattisesti taetta, että kaikki menee hyvin. Koskee niin raskausaikaa, kuin elämää muutenkin. Terveellistä elämää elävä voi saada syövän epätodennäköisyyksistä huolimatta, ja terveellinen odottaja voi saada sairaan lapsen. Ikävä kyllä.
MUTTA: Päihteiden käyttö lisää olennaisesti riskiä kummassakin. Tupakointi lisää riskiä siihen, että sairastut keuhkosyöpään tai keuhkoahtaumaan. Se on tutkittu fakta.
Samoin raskausajassa, tupakointi lisää riskiä moneen sairauteen. ja kehityshäiriöihin. Pahinta myös on se, että raskausajan tupakoinnin on havaittu lisäävän myös kätkytkuoleman riskiä.
Eli summa summarum: terveellisillä elintavoilla voit vähentää sairauksien riskiä, niin raskaana ollessa, kuin muutenkin.
Omasta terveydestä jokainen tietty kantaa itse vastuun, mutta sitä vastuuta ei pitäisi sälyttää lapsen kannettavaksi.