Ei polteta raskaana
Miltä sinusta tuntuisi jos olisit valmiiksi jo nikotiiniriippuvainen?
Olen nähnyt monien raskaana olevien naisten polttavan tupakkaa. Minusta tuntuu se todella pahalle, sillä se ei ole lasta kohtaan oikein. Lapsi ei voi sille mitään, että äiti poltta ja joutuu samoille tupakan haitoille. Kenestäkään ei olisi varmasti mukavaa syntyä jo nikotiiniriippuvaisena ja kärsiä siitä.
Sanokaa siis, mitä olette itse mieltä tästä.
Kommentit (83)
Minä tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta ja aborttia ei saa enää näillä viikoilla, joten minä en todellakaan lopeta polttamista vahinkolapsen (jota en edes haluaisi synnyttää) takia.
Olen ehdottomasti samaa mielta kanssasi!
Jos rakastaa todella lastaan, pystyy lopettamaan tupakan polton kuka tahansa!
Tämä yhteiskunta hyväksyy tuon hiljaisuudellaan. Ongelmista joita polttamissesta seuraa ollaan ihan hiljaa, ettei tule pahamieli. Paljon ongelmia näkyvissä lapsilla joiden äidit on polttaneet. Näistä ei vain sitten puhuta mitään, toistellaan vain kuinka raskaudenaikaisesta polttamisesta ei muka seurannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta ja aborttia ei saa enää näillä viikoilla, joten minä en todellakaan lopeta polttamista vahinkolapsen (jota en edes haluaisi synnyttää) takia.
Niin ja se on sen lapsen vika, vai?
Vai miten muuten perustelet syntymättömän lapsesi myrkyttämisen ja pahimmassa tapauksessa elämän pilaamisen?
Sinulle tuo on parhaassa tapauksessa ongelma yhdeksän kuukauden ajan ja sitten voit antaa lapsen adoptioon. Sen sijaan kostat viattomalle, joka ei voi sille mitään, että ehkäisy petti tai ettet ehtinyt saamaan aborttia, ja joka on täysin sinun armoillasi.
Lämmin kiitos omasta vastauksestasi.
Nämä röökaajat ovat tätä ns. WT-kansaa järjestään. Sitten lapsen neurologiset oireet selitellään milloin milläkin adhd-oireilla. Vaikka nassikka taatusti olisi saanut paremmat eväät elämään ilman sitä päivittäistä altistusta röökimutsin "mähänentästäluovu"-savuille.
Läheltä tullut useampaa tapausta seurattua ja sääliksi käy lapsia oireineen.
Mut hei. Ei se röökistä johdu....
Jotenkin vaikea käsittää miten kukaan pystyy siihen. Itselläni sydän särkyy pelkästä ajatuksesta että lapsi joutuisi kärsimään, saati sitten että aiheuttaisin sen itse..
En tiedä mitä tukea tupakoivat äidit saavat lopettamiseen, mutta tehokkaampaa sen pitäisi olla.
Itsellä ei tullut mieleenkään imaista yhtään savua röökistä plussauksen jälkeen. Enkä nää hyväksyttävänä sitä, että jotkut savustavat syntymättömän lapsen.
Kyllä, olet huono äiti jos tupakoit raskausaikana.
Mitä mieltä olette sitten siitä, että raskauden aikana tai jälkeen joku muu polttaa perheestä?
Täälläkin tuntuu olevan automaattinen oletus, että sitä sikiötä rakastaa jo raskausaikana. Ei se aina mene niin. Aloin rakastaa vauvaani vasta pikku hiljaa, en edes heti synnyttyä. Mutta en kyllä siitä huolimatta tupakoinut raskausaikana, koska onhan se ihan typerää ja vastuutonta.
Kiitos kaikille omista mielipiteistänne.
Kumma juttu. Meillä on terveet lapset vaikka poltin raskausaikana, muilla ei ole noin terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteiskunta hyväksyy tuon hiljaisuudellaan. Ongelmista joita polttamissesta seuraa ollaan ihan hiljaa, ettei tule pahamieli. Paljon ongelmia näkyvissä lapsilla joiden äidit on polttaneet. Näistä ei vain sitten puhuta mitään, toistellaan vain kuinka raskaudenaikaisesta polttamisesta ei muka seurannut mitään.
Sepä se.
Se minkä käsityksen itse olen saanut, on se, ettei saisi sanoa asiasta negatiivisesti kun "se vasta pistääkin tupakoimaan, kun tulee huono omatunto ja se stressaa".
Kun taas sitten ollaan positiivisempia ja kehaistaan jo vähentämisestä, niin tulee asenne "Ei mun tarvi lopettaa, terkkakin sanoi, että hyvin riittää kun vähensin askista puoleen askiin päivässä".
Tai sitten terkkarien pitäisi painottaa, että vähentäminen on hyvä alku. Mutta sellaisenaan ei riitä.
Omaan järkeeni ei tämä vaan muutenkaan mahdu. Jos aiheutat syntyneelle ihmiselle pysyvän vamman tai haitan, niin syyllistyt törkeään pahoinpitelyyn. Kun odottava äiti aiheuttaa lapselleen odotusaikana pysyvää haittaa sauhuttelulla, niin se on lain mukaan ok.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Meillä on terveet lapset vaikka poltin raskausaikana, muilla ei ole noin terveitä.
Jos näin on, niin todellakin saat rukoillen kiittää kaikkia maailman voimia. Pienellä googlauksella löydät Duodecimistä, terveyskirjastosta yms. luotettavaa tutkimustietoa siitä, mitä tupakointi raskausaikana voi aiheuttaa.
Ja riippuen lastesi iästä, kaikki haitat eivät välttämättä ole vielä näkyvillä. Oppimisvaikeudet selviävät usein vasta kouluiässä, poikalapsilla taas äidin raskausajan sauhuttelu voi esiintyä aikuisena tahattomana lapsettomuutena.
Vierailija kirjoitti:
Nämä röökaajat ovat tätä ns. WT-kansaa järjestään. Sitten lapsen neurologiset oireet selitellään milloin milläkin adhd-oireilla. Vaikka nassikka taatusti olisi saanut paremmat eväät elämään ilman sitä päivittäistä altistusta röökimutsin "mähänentästäluovu"-savuille.
Valitettavastä itsekin joutunut seuraamaan, miten koko raskausajan sauhutelleen lapsi kärsi mittavista kehitys- ja oppimishäiriöistä. Ja vanhemmat vielä tuskittelivat, että mikä on, kun tuo ei voi sitä ja tätä oppia.
Niin...
Joo, jokaiselle sauhuttelijalle sakot.
Miten te olette noin kiinnostuneita muiden asioista? Ihmetyttää vaan.
HAJHAJHAJ kirjoitti:
Miltä sinusta tuntuisi jos olisit valmiiksi jo nikotiiniriippuvainen?
Olen nähnyt monien raskaana olevien naisten polttavan tupakkaa. Minusta tuntuu se todella pahalle, sillä se ei ole lasta kohtaan oikein. Lapsi ei voi sille mitään, että äiti poltta ja joutuu samoille tupakan haitoille. Kenestäkään ei olisi varmasti mukavaa syntyä jo nikotiiniriippuvaisena ja kärsiä siitä.
Sanokaa siis, mitä olette itse mieltä tästä.
Jos polttaa vain vähän, ei fyysisiä vieroitusoireita tule. Tämä vaan kommenttina, toki olisi parasta, jos äiti ei polttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavastä itsekin joutunut seuraamaan, miten koko raskausajan sauhutelleen lapsi kärsi mittavista kehitys- ja oppimishäiriöistä. Ja vanhemmat vielä tuskittelivat, että mikä on, kun tuo ei voi sitä ja tätä oppia.
Niin...
Mä tunnen niin monta tupakoimatonta joiden lapsilla on ihan hirveitä ongelmia.
Mistäs niiden pulmat johtuu?
Allergisia, adhd.ta, oppimisvaikeuksia, kaikki mahdolliset sairaudet..
Vierailija kirjoitti:
Joo, jokaiselle sauhuttelijalle sakot.
Miten te olette noin kiinnostuneita muiden asioista? Ihmetyttää vaan.
Ei me sauhuttelijoiden asioista olla kiinnostuneita, vaan siitä että jokaisella lapsella on oikeus mahdollisimman terveeseen alkuun.
Minusta raskauden aikana tupakoiva äiti ei ole valmis äidiksi. Jos et pysty edes siitä röökistä luopumaan lapsen terveyden takia, niin miten sitten mistään muusta "omasta nukavuudesta". Nämä äidit rakastaa röökiä enemmän kuin lastaan.