Miksi en löydä itselleni sopivaa ammattia?
Olen tehnyt lukemattomia ammatinvalintatestejä, ja niistä tulevat ehdotukset eivät tunnu sopivan minuun. Olen tällä hetkellä ruokakaupassa töissä ja tämä ei todellakaan ole sellainen ala, jolla jaksan olla lopun ikääni. En tiedä miten löytäisin sen unelma-ammatin. Haen varmaan tällä keskustelulla vertaistukea tai muiden kokemuksia siitä, että, miten olette löytäneet itsellenne sopivan alan?
Kommentit (5)
Kertoisitko vähän lisää itsestäsi?
Missä olet koulussa ollut hyvä?
Mitä kirjoja lukiessa ei tule tylsää?
Mitä harrastat?
Minkä sanoisit asiaksi josta olet elämäsi aikana ollut ylpein?
Laiska etkä tiedä mitä haluat? Narrasit testissä?
Ammatin ei tarvitse olla unelma-ammatti. Pääasia on, että on jollain tavalla mielekästä = ei tunnu siltä että elämä päättyy joka aamu kun herää töihin. Kivat työkaverit ja hyvä työyhteisö, mukavat asiakkaat, asioiden saavuttamisen tunne, ulkona oleminen, tai joku muu ns "pieni asia" voi tehdä monestakin työstä tosi mielekkään.
Jos etsii "unelma-ammattia", sitä ei tule. Varsinkaan jos sellaisesta ei ole koskaan unelmoinut, kuten itse kirjoitit. Koko sana on ihan typerä, tosi monilla ei sellaista ole eikä tarvitsekaan.
Ootko tehnyt myös AVO-ohjelma ammatinvalintatestin? Se on paljon kattavampi kuin nuo testit yleensä.
Kyllä sä keksit vielä ammatin itelles. Mieti asioita mitkä sua kiinnostaa, niistä varmasti löytyy pohjaa ammatille. Kiinnostaako oikeustiede? Eläimet? Ihmisten auttaminen? Kannattaa valita ammatti mihin löytyy paljon kiinnostusta ja intohimoa. Sitten sitä duunia on kiva tehdäkin :)